Wat toetst een consultatiebureau met 'kan hij zwaaien'?
maandag 9 november 2020 om 11:23
Vorige week was ik bij het consultatiebureau voor meten/wegen/vaccineren. Wij hebben geen goede klik met ons consultatiebureau, al zullen anderen daar wel een hele fijne plek vinden. Ik kom er dan ook alleen voor het hoognodige. Bij het weggaan zwaaide onze zoon niet, waarna bij de jeugdarts een geschrokken 'maar hij kan toch wel zwaaaaaaaaaien?' uitriep. Nee. Nee, hij is 11 maanden en hij kan nog niet zwaaien. Je begrijpt: dat werd een aantekening in zijn dossier. Ondanks dat wij vanwege Corona bijna niemand zien. Hij gaat pas sinds heel kort naar de opvang. We werken thuis. Als papa wel naar het werk gaat vertrekt hij zo vroeg dat er ook niet gezwaaid wordt. Die hele enkele keer dat ik ergens zonder hem heen moet krijgt hij een kus, een knuffel en een 'dag schat'. Hij kan lopen achter zo'n looprekje, schopt dan ook al tegen een bal aan, zegt 'mama' (en een beetje 'papapapapaaaaa'), kruipt overal naar toe, begint aardig uit de voeten te komen met zo'n lieveheersbeest-rol-ding waar hij op kan zitten, flirt met iedereen die hij tegenkomt, is altijd vrolijk en kan al heel goed zelfstandig spelen. Ik maak me dan ook welgeteld 0 zorgen om hem (Nouja buiten de moederlijke zorgen die er altijd zijn, maar die staan los van het consultatiebureau) en als hij 16 is kan hij ongetwijfeld zwaaien als de beste.
En toch vroeg ik me af: wat is er nou zo belangrijk aan dat hele zwaaien? Wat wordt er nou getest? Welke vreselijk belangrijke stap in zijn ontwikkeling loopt nou zo mijlenver achter (dit bedoel ik uiteraard sarcastisch)?
Wie kan mij deze, ogenschijnlijk, kernwaarde uit de ontwikkeling-volgens-het-consultatiebureau uitleggen?
En toch vroeg ik me af: wat is er nou zo belangrijk aan dat hele zwaaien? Wat wordt er nou getest? Welke vreselijk belangrijke stap in zijn ontwikkeling loopt nou zo mijlenver achter (dit bedoel ik uiteraard sarcastisch)?
Wie kan mij deze, ogenschijnlijk, kernwaarde uit de ontwikkeling-volgens-het-consultatiebureau uitleggen?

dinsdag 10 november 2020 om 21:23
Dat laatste is inderdaad wel heel vervelend. Heeft niets meer kinderartsen te maken, maar in mijn vorige woonland, waar ik heel veel met artsen te maken had en veel in ziekenhuizen gelegen heb, viel het mij altijd op dat bijna geen enkele arts de taal optimaal machtig was en bij sommigen was het ronduit slecht. Dat maakt de communicatie echt lastig, omdat nuances in het gesprek snel volledig wegvallen.nausicaa schreef: ↑10-11-2020 19:25Het principe van het CB is heel goed. Hele volksstammen buitenlanders snapper er geen bal van dat onze kinderen niet standaard elk jaar 1 of 2 keer naar een kinderarts gaan. Want je hebt toch een check-up nodig? Kun je nagaan wat de gezondheidszorg zou kosten als alle kinderen elke 6 maanden door een daadwerkelijke kinderarts gezien moesten worden. Terwijl het merendeel natuurlijk niks mankeert. Nee hoor, die routine controles zijn op deze manier veel betaalbaarder en om een paar metingen te doen, heb je geen volledige kinderarts nodig.
Het ‘probleem’ dat ik er mee heb, is dat ze te vaak helemaal niet luisteren, en alleen hun eigen riedel afdraaien. Kind moet een auto tekenen. Kind vindt auto’s stom, zegt: ik teken wel een giraf, en maakt een prachtige giraf. En dan aanvinken dat hij niet kan tekenen, want het was niet de auto die zij wil.
En heel eerlijk, ik vond het stom dat in mijn CB niet 1 van de artsen echt vloeiend Nederlands sprak. De verpleegkundigen wel, maar de artsen waren allemaal buitenlands, en spraken gebroken Nederlands of zelfs liever Engels (ook niet haar moedertaal). Ik woonde in Amsterdam, dus voor een arts die bv Arabisch of Turks spreekt, zou nog best wat te zeggen zijn, maar dat was het ook niet. Voor mij is Engels niet zo’n probleem, maar het strookt voor mij niet met vroegsignalering van problemen die niet letterlijk uitgesproken worden.
dinsdag 10 november 2020 om 22:15
woensdag 11 november 2020 om 13:46
Dat is wel apart. Hoe bepaal je dan het kopje ‘kind is verstaanbaar voor onderzoeker’ uit het Van Wiechenschema?nausicaa schreef: ↑10-11-2020 19:25Het principe van het CB is heel goed. Hele volksstammen buitenlanders snapper er geen bal van dat onze kinderen niet standaard elk jaar 1 of 2 keer naar een kinderarts gaan. Want je hebt toch een check-up nodig? Kun je nagaan wat de gezondheidszorg zou kosten als alle kinderen elke 6 maanden door een daadwerkelijke kinderarts gezien moesten worden. Terwijl het merendeel natuurlijk niks mankeert. Nee hoor, die routine controles zijn op deze manier veel betaalbaarder en om een paar metingen te doen, heb je geen volledige kinderarts nodig.
Het ‘probleem’ dat ik er mee heb, is dat ze te vaak helemaal niet luisteren, en alleen hun eigen riedel afdraaien. Kind moet een auto tekenen. Kind vindt auto’s stom, zegt: ik teken wel een giraf, en maakt een prachtige giraf. En dan aanvinken dat hij niet kan tekenen, want het was niet de auto die zij wil.
En heel eerlijk, ik vond het stom dat in mijn CB niet 1 van de artsen echt vloeiend Nederlands sprak. De verpleegkundigen wel, maar de artsen waren allemaal buitenlands, en spraken gebroken Nederlands of zelfs liever Engels (ook niet haar moedertaal). Ik woonde in Amsterdam, dus voor een arts die bv Arabisch of Turks spreekt, zou nog best wat te zeggen zijn, maar dat was het ook niet. Voor mij is Engels niet zo’n probleem, maar het strookt voor mij niet met vroegsignalering van problemen die niet letterlijk uitgesproken worden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 12 november 2020 om 10:33
Mijn dochter kon met net 2 jaar eigenlijk bijna alle kleuren al benoemen (inclusief bruin, grijs, etc.) Blauw en groen vindt ze nu twee jaar later nog steeds lastig om uit elkaar te halen.
Bij mijn zoon lijkt het tot nog toe geen prioriteit te hebben. Maar we houden het in de gaten, dankjewel voor je tip.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
donderdag 12 november 2020 om 10:39
donderdag 12 november 2020 om 11:04
Wij zwaaien ons ondertussen suf. Bij het naar bed brengen, bij het opruimen, bij het weggaan ergens (dat is een stuk vaker dan ik mij realiseerde - de supermarkt, de opvang, de kamer, naar bed gaan, papa die gaat hardlopen....). Ook veel liedjes met gebaren. 'In de manenschijn' is favoriet en wordt aandachtig gevolgd. Er wordt nog niet gezwaaid dus vooralsnog sta ik zelf voor lul "dahaaaag Albert Heijn!" 

donderdag 12 november 2020 om 11:20
Met een klein kind sta je in dit soort situaties nooit voor lul. Dat vond ik een groot voordeelPergamon schreef: ↑12-11-2020 11:04Wij zwaaien ons ondertussen suf. Bij het naar bed brengen, bij het opruimen, bij het weggaan ergens (dat is een stuk vaker dan ik mij realiseerde - de supermarkt, de opvang, de kamer, naar bed gaan, papa die gaat hardlopen....). Ook veel liedjes met gebaren. 'In de manenschijn' is favoriet en wordt aandachtig gevolgd. Er wordt nog niet gezwaaid dus vooralsnog sta ik zelf voor lul "dahaaaag Albert Heijn!"
![]()

donderdag 12 november 2020 om 11:46
Zoon verhipte het vierkant om iets tegen de CB-arts te zeggen. Volgende dag een nieuwe afspraak, tijdens haar lunchpauze. Ze at een broodje in de wachtkamer en zoon brabbelde vrolijk tegen haar terwijl hij racete op een loopfietsje. Weer naar de spreekkamer, geen woord kwam er meer uit.
Een grappiger iets vond ik dat hij met blokjes een "vrachtauto" moest bouwen. Hij achter de vpk wijzen, ze keek niet om. Weer de blokjes voordoen, zoon keek alleen maar achter haar. Op een gegeven moment zeg ik "Kijk nu even om, daar hangt een plaatje van een vrachtauto, dan maak je hem toch niets wijs met die blokjes?"
Blokjes bouwen kwam echt wel goed, hij bouwt nog steeds met Kapla, daar wordt hij compleet zen van.
Een grappiger iets vond ik dat hij met blokjes een "vrachtauto" moest bouwen. Hij achter de vpk wijzen, ze keek niet om. Weer de blokjes voordoen, zoon keek alleen maar achter haar. Op een gegeven moment zeg ik "Kijk nu even om, daar hangt een plaatje van een vrachtauto, dan maak je hem toch niets wijs met die blokjes?"
Blokjes bouwen kwam echt wel goed, hij bouwt nog steeds met Kapla, daar wordt hij compleet zen van.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
donderdag 12 november 2020 om 15:40
Hier moest hij een trein bouwen. Hij keek haar sceptisch aan, bouwde braaf de ‘trein’ na en zei toen: ‘Dat is geen echte trein hoor. Een echte trein heeft een pantograaf.’Snoesje666 schreef: ↑12-11-2020 11:46Zoon verhipte het vierkant om iets tegen de CB-arts te zeggen. Volgende dag een nieuwe afspraak, tijdens haar lunchpauze. Ze at een broodje in de wachtkamer en zoon brabbelde vrolijk tegen haar terwijl hij racete op een loopfietsje. Weer naar de spreekkamer, geen woord kwam er meer uit.
De (overigens alleraardigste) verpleegkundige zei droogjes: ‘Nou, over de taalontwikkeling maak ik me ook geen zorgen.’

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

donderdag 12 november 2020 om 15:49
lux- schreef: ↑12-11-2020 15:40Hier moest hij een trein bouwen. Hij keek haar sceptisch aan, bouwde braaf de ‘trein’ na en zei toen: ‘Dat is geen echte trein hoor. Een echte trein heeft een pantograaf.’
De (overigens alleraardigste) verpleegkundige zei droogjes: ‘Nou, over de taalontwikkeling maak ik me ook geen zorgen.’![]()

Mijn oudste heeft een tijdje begeleiding gehad bij een audiologisch centrum omdat de taalontwikkeling laat op gang kwam. Ze werken met een soort standaardlijsten van woorden die een kind met 3 jaar “moet” zeggen zeggen of benoemen. Bij vogel zei hij kraai, bij het handje benoemde hij de duim en de pink. Hij zei dus wel genoeg woorden maar scoorde toch slecht op de tests. Ook aanwijzen in boekjes ging zo: wat zie je hier? “Een heleboel”
Bij een appel heeft hij mij ooit aangekeken of ik gek was.
Dit is een...
Uh, Groene??
Uh, Lekkere??
Ooooh, appel!! Grote ogen.