Wat toetst een consultatiebureau met 'kan hij zwaaien'?

09-11-2020 11:23 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week was ik bij het consultatiebureau voor meten/wegen/vaccineren. Wij hebben geen goede klik met ons consultatiebureau, al zullen anderen daar wel een hele fijne plek vinden. Ik kom er dan ook alleen voor het hoognodige. Bij het weggaan zwaaide onze zoon niet, waarna bij de jeugdarts een geschrokken 'maar hij kan toch wel zwaaaaaaaaaien?' uitriep. Nee. Nee, hij is 11 maanden en hij kan nog niet zwaaien. Je begrijpt: dat werd een aantekening in zijn dossier. Ondanks dat wij vanwege Corona bijna niemand zien. Hij gaat pas sinds heel kort naar de opvang. We werken thuis. Als papa wel naar het werk gaat vertrekt hij zo vroeg dat er ook niet gezwaaid wordt. Die hele enkele keer dat ik ergens zonder hem heen moet krijgt hij een kus, een knuffel en een 'dag schat'. Hij kan lopen achter zo'n looprekje, schopt dan ook al tegen een bal aan, zegt 'mama' (en een beetje 'papapapapaaaaa'), kruipt overal naar toe, begint aardig uit de voeten te komen met zo'n lieveheersbeest-rol-ding waar hij op kan zitten, flirt met iedereen die hij tegenkomt, is altijd vrolijk en kan al heel goed zelfstandig spelen. Ik maak me dan ook welgeteld 0 zorgen om hem (Nouja buiten de moederlijke zorgen die er altijd zijn, maar die staan los van het consultatiebureau) en als hij 16 is kan hij ongetwijfeld zwaaien als de beste.

En toch vroeg ik me af: wat is er nou zo belangrijk aan dat hele zwaaien? Wat wordt er nou getest? Welke vreselijk belangrijke stap in zijn ontwikkeling loopt nou zo mijlenver achter (dit bedoel ik uiteraard sarcastisch)?

Wie kan mij deze, ogenschijnlijk, kernwaarde uit de ontwikkeling-volgens-het-consultatiebureau uitleggen?
CHL schreef:
09-11-2020 12:29
Ik heb vooral toegegeven... nou prima, dan ga je niet in de kinderwagen maar loop je maar. Andere kinderstoel waar ze zelf in en uit kunnen. Alleen met het autostoeltje ging dat niet... dus niet in de auto? Dan blijven we thuis. En dan klommen ze er zelf wel in.

Daar is hij nog te klein voor. En ach, bakje maisstengels in je tas en dan kan ik ook naar huis als het gaat regenen
Bij mijn jongste hebben ze dat niet getest, maar kon ook niet zwaaien met 11 maanden. Wel leuk om eens te lezen wat ze nou precies willen weten en waarom.
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:37
Mag je overstappen? Dat wist ik niet! Hier hebben ze per jeugdverpleegkundige een 'wijk'. Dus je krijgt je VPKer die bij je wijk hoort. Super balen, want ik heb met haar echt geen enkele klik.
Ik heb bijna een trauma van dat consultatiebureau...
Ze verzonnen dingen, en dingen die belangrijk zijn hebben ze niet door.
Schoolarts zelfde verhaal.
Schoolarts vroeg aan dochter : ben ik.raar of doe ik raar. Ze zegt, je bent raar. Dat was natuurlijk fout, maar toen we de kamer uitliepen zei ze : die man is gewoon raar hoor!
Hij had daarvoor ook al over mijn zoon ( die er niet bij was) gezegd dat " dat soort kinderen altijd met hun neus in de boeken zaten" ( hoogbegaafde kinderen)
Geen idee wanneer mijn zoon kon zwaaien. Niet super vroeg in ieder geval. Het interesseerde hem als baby gewoon niet. Hij gaf liever een high five als we ergens afscheid namen. Die kon hij rond de 8 maanden al.

En dat heeft hij nu met 2 jaar nog steeds. Kleuren interesseren hem niet zo. Dus of iets nu geel of blauw is zal hem een worst wezen. Maar hij zegt dan wel weer zonder fouten alle getallen van 1 tot en met 10 achter elkaar.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Chiao schreef:
09-11-2020 13:37
En dat heeft hij nu met 2 jaar nog steeds. Kleuren interesseren hem niet zo. Dus of iets nu geel of blauw is zal hem een worst wezen.

Toen mijn kind zo oud was had hij dat ook; hij bleek kleurenblind. Dat hoeft voor jouw kind natuurlijk niet te gelden, maar het komt vrij veel voor (1 op de 8 jongens) en is wel handig om vroeg te weten. Scheelt een hoop gedoe op school.
Chiao schreef:
09-11-2020 13:37
Geen idee wanneer mijn zoon kon zwaaien. Niet super vroeg in ieder geval. Het interesseerde hem als baby gewoon niet. Hij gaf liever een high five als we ergens afscheid namen. Die kon hij rond de 8 maanden al.

En dat heeft hij nu met 2 jaar nog steeds. Kleuren interesseren hem niet zo. Dus of iets nu geel of blauw is zal hem een worst wezen. Maar hij zegt dan wel weer zonder fouten alle getallen van 1 tot en met 10 achter elkaar.

High five etc doet hij ook niet. Hij lacht heel vriendelijk en als hij er zin in heeft krijg je een kus.
Ik ben heel blij met ons cb geloof ik.

Gebaren leren is overigens ook gewoon heel leuk en handig dus dat is wel een tip om samen te gaan doen TO :)
Positivevibes schreef:
09-11-2020 13:55
Ik ben heel blij met ons cb geloof ik.

Gebaren leren is overigens ook gewoon heel leuk en handig dus dat is wel een tip om samen te gaan doen TO :)

We hebben het boek al en zijn er heel actief mee begonnen. Omdat hij er echter 0 interesse in lijkt te hebben zijn we, voor nu, gestopt.
Gewoon vanaf nu oefenen met zwaaien. Ik heb wat afgezwaaid toen de kinderen klein waren. Dag eenden, dag geiten, dag glijbaan (hier dus ook) en bij het wegbrengen naar het kdv.

Geen idee overigens hoe oud ze waren, toen ze zwaaiden. Ik vond een sommige gebaren wel een uitkomst, toen ze nog niet konden praten (wijzen, lekker, dorst), maar ik praat van nature al met redelijk wat gebaren geloof ik.

Ik vermoed overigens dat ze bij het consultatiebureau bedoelden dat je kind een achterstand heeft.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 09-11-2020 14:02
11.14% gewijzigd
Pff, het consultatiebureau.
Ik had trouwens vooral goede ervaringen hoor, maar ik kan me nog wel herinneren dat daar zo'n plaatjeslijst was en dat hij het woord van 1 van die dingen niet wist.
Logisch, want dat woord / dat ding was nog nooit aan de orde geweest bij ons thuis. En hij wist in ruil daarvoor extreem veel andere woorden.
Moest ik ze echt van overtuigen ;)
Pergamon schreef:
09-11-2020 13:56
We hebben het boek al en zijn er heel actief mee begonnen. Omdat hij er echter 0 interesse in lijkt te hebben zijn we, voor nu, gestopt.
Oh dat herken ik trouwens wel. Die boeken zijn ook wel optimistisch met 7 maanden als begin leeftijd. Ik heb met 13 maanden een 2e poging gedaan en toen ging het ineens wel als een speer. Echt leuk, dus als de interesse komt vooral weer even uit de kast halen :)
Ik heb het consultatiebureau maar 6 maanden meegemaakt, omdat we daarna emigreerden. Maar ik vond ons consultatiebureau heel relaxed en gezellig. Wat ik en mijn kind ook deden: ze vonden alles goed en geweldig.

Daarna moest ik in het buitenland met de kinderen naar de kinderarts en die was ongezellig en veel minder leuk.
Alecta schreef:
09-11-2020 14:00
Gewoon vanaf nu oefenen met zwaaien. Ik heb wat afgezwaaid toen de kinderen klein waren. Dag eenden, dag geiten, dag glijbaan (hier dus ook) en bij het wegbrengen naar het kdv.

Geen idee overigens hoe oud ze waren, toen ze zwaaiden. Ik vond een sommige gebaren wel een uitkomst, toen ze nog niet konden praten (wijzen, lekker, dorst), maar ik praat van nature al met redelijk wat gebaren geloof ik.

Ik vermoed overigens dat ze bij het consultatiebureau bedoelden dat je kind een achterstand heeft.

We oefenen sinds hij naar de opvang gaat. Maar 0 interesse. Komt vast vanzelf.

Wat het CB bedoeld maakt me trouwens niet zoveel uit.
Overigens is mijn zoon vrij verlegen dus bij het consultatiebureau zegt hij niks terwijl hij juist enorm goed praat voor zijn leeftijd. Soms weigert hij ook de testjes te doen.

Gelukkig kijken en luisteren ze expres in de wachtruimte al mee, anders kon 50% van de kindjes wel naar de logopedist, aldus onze arts :)
Positivevibes schreef:
09-11-2020 14:04
Oh dat herken ik trouwens wel. Die boeken zijn ook wel optimistisch met 7 maanden als begin leeftijd. Ik heb met 13 maanden een 2e poging gedaan en toen ging het ineens wel als een speer. Echt leuk, dus als de interesse komt vooral weer even uit de kast halen :)

Absoluut! Zo een keer in de zoveel tijd ‘test’ ik weer even maar tot nu toe 0 interesse. Sinds een dikke week dus wel ‘in de maneschijn’, dus wie weet gaat het nu een beetje beginnen. Lijkt me super handig als hij dat kan!
Positivevibes schreef:
09-11-2020 14:06
Overigens is mijn zoon vrij verlegen dus bij het consultatiebureau zegt hij niks terwijl hij juist enorm goed praat voor zijn leeftijd. Soms weigert hij ook de testjes te doen.

Gelukkig kijken en luisteren ze expres in de wachtruimte al mee, anders kon 50% van de kindjes wel naar de logopedist, aldus onze arts :)

Hij ‘praat’ op dit moment de oren van ieders kop, altijd, overal, dus als dat zo doorgaat hebben we dat probleem straks niet ;)
Mijn kinderen zouden waarschijnlijk ook niet gezwaaid hebben. Ik kan me niet herinneren dat die ooit naar een vreemde gezwaaid hebben. Die zouden nu nog steeds niet naar zo'n vrouw zwaaien en de jongste is al 11.
Lafae schreef:
09-11-2020 11:40
Hier is het ook per wijk, maar het consultatiebureau in mijn wijk staat bekend als een consultatiebureau waarbij er steeds iets mis is met je kind, dus heb ik een andere gebeld of ik daar kon komen. Dat vonden ze prima. Jarenlang met veel plezier heen gegaan.
We kunnen hier wel overstappen binnen de gemeente naar een ander dorp of wijk, maar daar zitten dezelfde mensen, op een andere dag. Dus daar schiet je niet overal iets mee op.
Overstappen mag overigens alleen met goede reden. Iets met afspraken van de gemeente met de GGD
Pergamon schreef:
09-11-2020 11:59
Ja hier wel. Maar hoe de ontwikkeling werk vind ik dan wel weer heel interessant, dus leuk dat ik het hier dan alsnog kan leren
Je had het natuurlijk ook gewoon op het cb kunnen vragen. Al vind je de mensen die er werken niet heel sympathiek, vragen stellen kan gewoon. Daar heb je toch niets mee te verliezen?
Het CB is er om het te signaleren als de ontwikkeling van een kind anders loopt dan gemiddeld. Bij jouw kind is dat kennelijk zo: hij heeft een leeftijd waarbij communiceren met gebaren past, maar hij doet dat niet. Dat kan prima komen doordat hij door Corona maar weinig mensen ziet, dus er hoeft niets met je kind aan de hand te zijn. Je kunt dat prima zien als een aanmoediging om hem gebaren bij liedjes en zo aan te bieden: dat past bij zijn leeftijd, en misschien vindt hij het wel heel leuk - en misschien ben je er zelf wel over een paar maanden ook wel blij mee. Mijn kinderen konden rond de anderhalf jaar allemaal heel gefrustreerd raken als ze iets wilden zeggen maar dat nog niet konden. Communiceren met gebaren hielp wel een beetje.
Eze schreef:
09-11-2020 15:17
Je had het natuurlijk ook gewoon op het cb kunnen vragen. Al vind je de mensen die er werken niet heel sympathiek, vragen stellen kan gewoon. Daar heb je toch niets mee te verliezen?
Het CB is er om het te signaleren als de ontwikkeling van een kind anders loopt dan gemiddeld. Bij jouw kind is dat kennelijk zo: hij heeft een leeftijd waarbij communiceren met gebaren past, maar hij doet dat niet. Dat kan prima komen doordat hij door Corona maar weinig mensen ziet, dus er hoeft niets met je kind aan de hand te zijn. Je kunt dat prima zien als een aanmoediging om hem gebaren bij liedjes en zo aan te bieden: dat past bij zijn leeftijd, en misschien vindt hij het wel heel leuk - en misschien ben je er zelf wel over een paar maanden ook wel blij mee. Mijn kinderen konden rond de anderhalf jaar allemaal heel gefrustreerd raken als ze iets wilden zeggen maar dat nog niet konden. Communiceren met gebaren hielp wel een beetje.

Dat had gekund maar na een aantal ervaringen met dit CB heb ik daar geen enkele behoefte aan. Ik kan de informatie ook elders vinden. Het is dat ze vaccineren anders had ik het wegen/meten ook elders laten doen.

Communiceren met gebaren was ik al mee begonnen maar het slaat niet aan (0 interesse voor). Zodra djd interesse er wel is gaan we weer eens een poging wagen.
-jolijn- schreef:
09-11-2020 14:01
Pff, het consultatiebureau.
Ik had trouwens vooral goede ervaringen hoor, maar ik kan me nog wel herinneren dat daar zo'n plaatjeslijst was en dat hij het woord van 1 van die dingen niet wist.
Logisch, want dat woord / dat ding was nog nooit aan de orde geweest bij ons thuis. En hij wist in ruil daarvoor extreem veel andere woorden.
Moest ik ze echt van overtuigen ;)
Was dat misschien een fluitketel? Die kende mijn kinderen namelijk niet. Gelukkig deden ze hier niet moeilijk over. Dat was bijna bij alle kinderen zo. Sowieso heb ik geen negatieve ervaringen met het cb.
Pergamon schreef:
09-11-2020 15:22
Dat had gekund maar na een aantal ervaringen met dit CB heb ik daar geen enkele behoefte aan. Ik kan de informatie ook elders vinden. Het is dat ze vaccineren anders had ik het wegen/meten ook elders laten doen.

Communiceren met gebaren was ik al mee begonnen maar het slaat niet aan (0 interesse voor). Zodra djd interesse er wel is gaan we weer eens een poging wagen.
Je hoeft natuurlijk niet te wachten totdat de interesse er is. Je gaat ook niet pas praten tegen een baby op het moment dat de interesse er is.
Alecta schreef:
09-11-2020 15:34
Je hoeft natuurlijk niet te wachten totdat de interesse er is. Je gaat ook niet pas praten tegen een baby op het moment dat de interesse er is.

Hoeft niet, maar ik heb het bewust even laten lopen. Ik praat (vrij veel ook) met hem en woordjes "oefenen" doen we ook pas sinds hij vrij bewust met mamamamamaaa begon. Ik probeer bij zijn interesses aan te sluiten. Andere dingen komen op zijn eigen tijd. Kan goed zijn dat ik daar op een bepaald moment op terug kom hoor.
Nicco88 schreef:
09-11-2020 11:48
Ik plaats maar even een link, dat js makkelijker.

https://www.kinderneurologie.eu/ziekteb ... pebaby.php
slappe baby of floppy infant was mijn dochter ook. Dit hoeft niet altijd op iets ernstigs te duiden, wel als het lang blijft. Maar zeker de eerste maanden komt het veel breder voor dan alleen bij ernstige syndromen. Wat het lastig maakt voor artsen trouwens.
Ach ja, mijn kind kon op die leeftijd heel goed zwaaien en klappen, en toen werd er weer gezeurd dat ze nog niet stond. Of om precies te zijn: er werd even gemeld dat ze een ontwikkelingsachterstand had. De mijne was inderdaad geen snelle loper, maar gewoon binnen de marges, alleen aan de langzamere kant ervan. Langzamer dan het gemiddelde is nog niet meteen een achterstand natuurlijk, ongeveer de helft is langzamer dan het gemiddelde. Ze kunnen niet alles tegelijk leren. Ik heb zwaaien en klappen en zo ook nooit actief geprobeerd aan te leren, ik deed het zelf, en ze ging het gewoon vanzelf een keer nadoen.
En ja, ik kan me best voorstellen dat kinderen die nu extreem veel met alleen de ouders thuis geweest zijn, een beetje anders hun communicatie ontwikkelen dan kinderen die vanaf 3 maanden naar een opvang gaan. Maar daarom hoeft dat nog niet erg te zijn.

Natuurlijk kan het best goed zijn als er iemand meekijkt, en eventuele dingen signaleert. Maar opmerkingen over ontwikkelingsachterstanden of ‘zou wel eens autisme kunnen zijn’ omdat een kind met een jaar nog niet praat, zijn echt meer dan dat. Die jagen ouders angst aan, terwijl daar helemaal geen grond voor is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven