
Puber gelooft nog in Sinterklaas
maandag 9 november 2020 om 14:21
Wat vinden jullie van een 11,5-jarige die nog in Sinterklaas gelooft?
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

maandag 9 november 2020 om 16:49
Ik kom uit een tijd waar je geacht werd qua karakter en gedrag van de fabrieksband gerold te zijn. Niemand mocht op z'n eigen deuntje dansen, aanpassen was de norm.lilalinda schreef: ↑09-11-2020 16:44toch hebben veel mensen van "onze generatie"(ik weet niet hoe oud je bent, maar blijkbaar een generatie ouder dan kind van TO) het juist ook heel moeilijk gehad
Omdat er niet op tijd ingegrepen werd. Omdat ieder kind vooral zichzelf moest zijn. Omdat pesten er nou eenmaal bijhoorde etcetc. Niet voor niets, dat er behoorlijk wat mensen op volwassen leeftijd in therapie gingen, depressies ontwikkelden etc.
Ouders (en school) van nu heeft veel meer oog voor de buitenbeentjes. We grijpen sneller in, als iemand ongewenst buiten de boot valt.
Want op je 13e is een buitenbeetje zijn, echt veel lastiger dan op je 30e. Daar hulp bij krijgen is erg prettig
Vanaf de jaren 90 werd opvoeding als iets vies gezien en moest alles dat kinderen deden of lieten gerespecteerd worden terwi9jl kinderen leiding en begeleiding nodig hebben en dat kregen ze dus niet. Het verbaasd me dan ook niet dat velen van die generatie zorgen voor een opstopping in de GGZ.

maandag 9 november 2020 om 16:50
Maar het lastige van het verhaal van to is dat je alleen in kunt grijpen door de waarheid te vertellen. En je weet niet of kind je daar dankbaar voor is. Ze heeft er nu zelf geen last van dat ze gelooft.
maandag 9 november 2020 om 16:52
de vrije opvoeding is juist heel erg jaren70 hoorCateautje schreef: ↑09-11-2020 16:49Ik kom uit een tijd waar je geacht werd qua karakter en gedrag van de fabrieksband gerold te zijn. Niemand mocht op z'n eigen deuntje dansen, aanpassen was de norm.
Vanaf de jaren 90 werd opvoeding als iets vies gezien en moest alles dat kinderen deden of lieten gerespecteerd worden terwi9jl kinderen leiding en begeleiding nodig hebben en dat kregen ze dus niet. Het verbaasd me dan ook niet dat velen van die generatie zorgen voor een opstopping in de GGZ.
Vanaf de jaren90 kwamen er pestprotocollen op school etc.

maandag 9 november 2020 om 16:56
watdachtjehiervan schreef: ↑09-11-2020 16:50Maar het lastige van het verhaal van to is dat je alleen in kunt grijpen door de waarheid te vertellen. En je weet niet of kind je daar dankbaar voor is. Ze heeft er nu zelf geen last van dat ze gelooft.
Dat is inderdaad het lastige bij Sinterklaas. Die last ervaar je met terugwerkende kracht.....

maandag 9 november 2020 om 16:58
Was heel anders in de jaren 70.
Ik heb het ook niet zozeer over een vrije opvoeding in de jaren 90, maar over een soort die kinderen geen (praktijk) informatie gaf over eventuele tegenslagen in het leven omdat alles voor ze werd opgevangen. Er mocht die kinderen helemaal niets overkomen waardoor ze nu als volwassenen uitermate kwetsbaar zijn.
maandag 9 november 2020 om 17:00
Wat zielig voor dit meisje. Ik zou in ieder geval niet meer meewerken aan het voorliegen. Langzaam bij beetje moet ze toch een keer uit die fantasiewereld komen. Daarnaast vind ik het niet oké dat jouw vriend zijn 11 jarige nog bewust voor de gek houdt. Komt ze wel goed mee met haar leeftijdsgenootjes? Ik lees dat ze wel aan het puberen is (lees: schaamhaar, stemmingswisselingen). Wat maakt Sinterklaas zo magisch voor haar?


maandag 9 november 2020 om 17:02
Het gaat niet om neuzen dezelfde kant, soms is een kind gewoon te oud voor iets. Een kleuter met een speen doe je ook wat aan.
maandag 9 november 2020 om 17:04
daar is geen enkel bewijs voor hoorCateautje schreef: ↑09-11-2020 16:58Was heel anders in de jaren 70.
Ik heb het ook niet zozeer over een vrije opvoeding in de jaren 90, maar over een soort die kinderen geen (praktijk) informatie gaf over eventuele tegenslagen in het leven omdat alles voor ze werd opgevangen. Er mocht die kinderen helemaal niets overkomen waardoor ze nu als volwassenen uitermate kwetsbaar zijn.
op mopperen op de jeugd van tegenwoordig na. En mopperen dat ouders niet meer opvoeden etc.
MIjn beeld is, dat ouders nu veel bewuster opvoeden dan 40 jaar geleden. En veelliefdevoller dan 60 jaar terug
We hebben echt wel bijgeleerd
Maar nogmaals: dit is OT
Leuk onderwerp hoor, maar dan even in een apart topic
lilalinda wijzigde dit bericht op 09-11-2020 17:23
0.06% gewijzigd

maandag 9 november 2020 om 17:05
maandag 9 november 2020 om 17:15
Toevallig post ‘geef me de vijf’ dit net op hun fb pagina een kwartier geleden:
Hoe vertel je het echte verhaal van de Sint?
Vaak komen kinderen vanzelf achter het echte verhaal. Ze bedenken dat iets aan het verhaal niet kan kloppen en gaan vragen stellen of ze horen het van leeftijdsgenootjes. Bij kinderen met autisme kan dit echter anders verlopen. Zij zien deze samenhang minder snel en zo kan het zijn dat ze heilig blijven geloven, ook als klasgenootjes dat al lang niet meer doen. Dan komt het moment dat je hen hierbij helpt door het echte verhaal te vertellen.
Hoe je dit doet, is uiteraard aan jou. We geven tips over hoe je rekening kan houden met het #autisme:
1. Houd je verhaal kort, zo komt het beter binnen.
2. Doe er zelf relaxt over en maak het positief, zo wordt het ook voor je kind geen big deal.
3. Vertel het aan de hand van feiten: ‘Alle ouders in Nederland vertellen aan hun kinderen het verhaal over #Sinterklaas. Vanaf jouw leeftijd hoor je bij de grote en mag je het echte verhaal weten.’
4. Vertel wat allemaal hetzelfde blijft. Het verhaal is anders, maar de manier waarop het feest gevierd wordt blijft hetzelfde. Dit benoemen geeft rust. Benoem alle onderdelen die hetzelfde blijven.
4. Maak je kind verantwoordelijk voor het bewaren van het geheim door te benoemen dat hij nu ook bij de grote kinderen hoort en dat dat betekent dat je het geheim houdt.
5. Spreek af met wie (en wanneer) je kind wel mag praten over het geheim.
Hoe vertel je het echte verhaal van de Sint?
Vaak komen kinderen vanzelf achter het echte verhaal. Ze bedenken dat iets aan het verhaal niet kan kloppen en gaan vragen stellen of ze horen het van leeftijdsgenootjes. Bij kinderen met autisme kan dit echter anders verlopen. Zij zien deze samenhang minder snel en zo kan het zijn dat ze heilig blijven geloven, ook als klasgenootjes dat al lang niet meer doen. Dan komt het moment dat je hen hierbij helpt door het echte verhaal te vertellen.
Hoe je dit doet, is uiteraard aan jou. We geven tips over hoe je rekening kan houden met het #autisme:
1. Houd je verhaal kort, zo komt het beter binnen.
2. Doe er zelf relaxt over en maak het positief, zo wordt het ook voor je kind geen big deal.
3. Vertel het aan de hand van feiten: ‘Alle ouders in Nederland vertellen aan hun kinderen het verhaal over #Sinterklaas. Vanaf jouw leeftijd hoor je bij de grote en mag je het echte verhaal weten.’
4. Vertel wat allemaal hetzelfde blijft. Het verhaal is anders, maar de manier waarop het feest gevierd wordt blijft hetzelfde. Dit benoemen geeft rust. Benoem alle onderdelen die hetzelfde blijven.
4. Maak je kind verantwoordelijk voor het bewaren van het geheim door te benoemen dat hij nu ook bij de grote kinderen hoort en dat dat betekent dat je het geheim houdt.
5. Spreek af met wie (en wanneer) je kind wel mag praten over het geheim.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 9 november 2020 om 17:18
Heerlijk zo'n kind. Jouw kind maakte een bewuste keuze om van de norm af te wijken en dan sta je achter je keuze.watdachtjehiervan schreef: ↑09-11-2020 16:32Misschien leert ze wel dat je ook wordt geaccepteerd als je anders bent. Op het moment dat ze er last van krijgt kun je nog ingrijpen.
Mijn oudste ging met een topmodel broodtrommel naar de middelbare. Ik heb haar verteld dat ze daar wel eens mee geplaagd zou kunnen worden. Ze gaf er niks om en is ook niet geplaagd! Super stoer vond ik dat van haar. Ze laat ze niet beïnvloeden door een ander. Dat is toch een mooie kwaliteit?
In het geval van TO is het geen bewuste keuze, ken je die scène uit Bridget Jones waarbij iedereen te horen had gekregen dat het hoeren en priester verkleedfeest een feest werd zonder verkleedkleding? Dit meisje heeft als enige het bericht niet gekregen.
maandag 9 november 2020 om 17:23
Maar we weten niet of er sprake is van autisme, toch?suzyqfive schreef: ↑09-11-2020 17:15Toevallig post ‘geef me de vijf’ dit net op hun fb pagina een kwartier geleden:
Hoe vertel je het echte verhaal van de Sint?
Vaak komen kinderen vanzelf achter het echte verhaal. Ze bedenken dat iets aan het verhaal niet kan kloppen en gaan vragen stellen of ze horen het van leeftijdsgenootjes. Bij kinderen met autisme kan dit echter anders verlopen. Zij zien deze samenhang minder snel en zo kan het zijn dat ze heilig blijven geloven, ook als klasgenootjes dat al lang niet meer doen. Dan komt het moment dat je hen hierbij helpt door het echte verhaal te vertellen.
Hoe je dit doet, is uiteraard aan jou. We geven tips over hoe je rekening kan houden met het #autisme:
1. Houd je verhaal kort, zo komt het beter binnen.
2. Doe er zelf relaxt over en maak het positief, zo wordt het ook voor je kind geen big deal.
3. Vertel het aan de hand van feiten: ‘Alle ouders in Nederland vertellen aan hun kinderen het verhaal over #Sinterklaas. Vanaf jouw leeftijd hoor je bij de grote en mag je het echte verhaal weten.’
4. Vertel wat allemaal hetzelfde blijft. Het verhaal is anders, maar de manier waarop het feest gevierd wordt blijft hetzelfde. Dit benoemen geeft rust. Benoem alle onderdelen die hetzelfde blijven.
4. Maak je kind verantwoordelijk voor het bewaren van het geheim door te benoemen dat hij nu ook bij de grote kinderen hoort en dat dat betekent dat je het geheim houdt.
5. Spreek af met wie (en wanneer) je kind wel mag praten over het geheim.

maandag 9 november 2020 om 18:00
Maakt niet uit, ging me om het stappenplan
In mijn werk (VO) werk ik met autistische pubers en ik zocht wat anders
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 9 november 2020 om 18:01
Nee, gewoon regulier onderwijs, groep 7. Leek me wel duidelijk uit de berichten waarin ik basisschool en groep 7 schrijf.aardbeienslof schreef: ↑09-11-2020 17:52Al ca vier keer is gevraagd of het kind op het speciaal onderwijs zit en je geeft er gewoon geen antwoord op.
Heb je dat allemaal geteld?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 9 november 2020 om 18:06
maandag 9 november 2020 om 18:11
Ik vind het muziekje altijd zo leuk en vrolijk. Mijn zoon kijkt er vaak naar op YouTube (en niet alleen in november en december).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

maandag 9 november 2020 om 18:14
Eens. Dat kind is kennelijk sinds de zomer al obsessief met Sinterklaas bezig en pa trekt zijn handen er vanaf.lilalinda schreef: ↑09-11-2020 16:21het gaat ook niet zozeer om het Geloven, maar meer om dat de vriend van TO zijn dochter expres een buitenbeetje wil laten zijn.
Soms moet je kinderen ook helpen, met hoe je functioneert in een groep.
Onze jongste heeft daar antennes voor. onze oudste moesten we af&toe echt helpen.

maandag 9 november 2020 om 18:15
Heerlijk toch? Je kunt je hele leven nog volwassen zijn.hondenmens schreef: ↑09-11-2020 18:06Ik speelde nog met mijn Lego en maakte patronen van strijkkralen tot op mijn 16e. Toen zat ik in de eindexamenklas van de Mavo. Terwijl ik op mijn 12e voor het eerst ongesteld werd. In jongens, uitgaan, mode had ik helemaal geen interesse.
Dat vind ik heel wat anders dan niet op de hoogte worden gebracht van iets dat je hoort te weten op een bepaalde leeftijd.