Puber gelooft nog in Sinterklaas
maandag 9 november 2020 om 14:21
Wat vinden jullie van een 11,5-jarige die nog in Sinterklaas gelooft?
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

maandag 9 november 2020 om 16:16
Omdat je gewoon echt buiten de boot valt op een gegeven moment. Over het kind bij mij op school dat nog geloofd wordt lacherig gegaan door de rest van de klas. Dat wordt op/door school niet geaccepteerd maar helemaal uitsluiten kun je het nooit.Cateautje schreef: ↑09-11-2020 15:35Ach welnee. Je doet net alsof ze hierdoor een bezoeker wordt van een psycholoog. Doe normaal.
Het is ook helemaal niet gezegd dat ze nog blind geloofd, misschien weet ze wel meer dan hier gedacht, maar vind ze het gewoon allemaal geweldig om er mee bezig te blijven.
Nog afgezien daarvan, de kindertijd is de allerkortste tijd in een leven en ik snap de haast niet van jullie.
Heel jonge kinderen die het geheim kennen voelen zich groot en doen graag nog mee voor de rest.
Veel fijner om gewoon lekker met het gemiddelde mee te gaan.

maandag 9 november 2020 om 16:17
Ja, wat een raar gedoe. Bovendien ontneem je zo’n kind ook de ándere kant van het Sinterklaas vieren. Stiekem een surprise maken voor een klasgenoot, gedichten bedenken, misschien het spel meespelen voor een jonger broertje of zusje. Dat past nou net zo goed bij de hogere klassen van de basisschool. En komt ze er nu achter dat ze als enige gekke Gerrit was is dat ook niet leuk.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 09-11-2020 16:18
7.17% gewijzigd
maandag 9 november 2020 om 16:18
Ik was in een buitenland met een kerstman au pair en daar geloofden best een hoop kinderen van 11 nog.Rosalind schreef: ↑09-11-2020 16:09Ik woon in het buitenland en kinderen geloven hier over het algemeen een stuk langer dan in Nederland. Niet in Sinterklaas, want die bestaat hier niet, maar in de equivalent ervan. Ik denk dat het cultureel bepaald is maar heb me wel verbaasd over hoe het mogelijk is. Mijn kinderen geloofden misschien wat langer dan gemiddeld in NL, maar zagen op een gegeven moment vanzelf in dat het gewoon niet echt was.
Mijn zoon zit nu in groep 8 en vertelde gisteren dat er blijkbaar nog een klasgenootje gelooft. Dezelfde leeftijd als de stiefdochter van TO dus.
Denk dat t echt wel een deel cultureel is.
Een zebra is geen paard met strepen

maandag 9 november 2020 om 16:20
Ik heb mijn kinderen overigens ook niet pats boem verteld dat Sinterklaas niet bestond. Ze kwamen op een gegeven moment zelf met vragen. Ik ben dus vooral verbaasd dat een kind dat die leeftijd zelf niet doorkrijgt dat het niet kan kloppen.
Zou ze bang zijn dat ze niks meer krijgt als ze het uitspreekt?
Zou ze bang zijn dat ze niks meer krijgt als ze het uitspreekt?
maandag 9 november 2020 om 16:20
Ok sorry ik dacht dat het al vast stond. Dan had je het ook met een coach oid kunnen bespreken.
Volgens mij werd bij ons op school lootjes ook nog uitgelegd als dat St Klaas niet zoveel tijd had en dat we hem gingen helpen. Maar is idd een mooie ingang.
Bij ons vielen in groep 5 de laatsten van hun geloof. En in groep 7 vroeg de meester: Wie gelooft er nog in Sinterklaas? voordat we lootjes gingen trekken.
Hij vond het mooi geweest geloof ik als je 10 was
Volgens mij werd bij ons op school lootjes ook nog uitgelegd als dat St Klaas niet zoveel tijd had en dat we hem gingen helpen. Maar is idd een mooie ingang.
Bij ons vielen in groep 5 de laatsten van hun geloof. En in groep 7 vroeg de meester: Wie gelooft er nog in Sinterklaas? voordat we lootjes gingen trekken.
Hij vond het mooi geweest geloof ik als je 10 was

Je kunt méér.
maandag 9 november 2020 om 16:21
het gaat ook niet zozeer om het Geloven, maar meer om dat de vriend van TO zijn dochter expres een buitenbeetje wil laten zijn.
Soms moet je kinderen ook helpen, met hoe je functioneert in een groep.
Onze jongste heeft daar antennes voor. onze oudste moesten we af&toe echt helpen.

maandag 9 november 2020 om 16:22
Ja dat schreef ik dus ook al.
Hier wordt bv ook werkelijk door kinderen best een tijd geloofd dat een muis de uitgevallen tanden wegneemt en er een muntje voor in de plaats legt.

maandag 9 november 2020 om 16:23
Ja daar ben ik het, in het geval van de stiefdochter van TO, wel mee eens.

maandag 9 november 2020 om 16:23
Niet fijner, veiliger. Voor jou dus, maar misschien helemaal niet voor dat meisje. Misschien is ze wel net zo'n beminnelijke eigenheimer als haar vader.Andersom schreef: ↑09-11-2020 16:16Omdat je gewoon echt buiten de boot valt op een gegeven moment. Over het kind bij mij op school dat nog geloofd wordt lacherig gegaan door de rest van de klas. Dat wordt op/door school niet geaccepteerd maar helemaal uitsluiten kun je het nooit.
Heel jonge kinderen die het geheim kennen voelen zich groot en doen graag nog mee voor de rest.
Veel fijner om gewoon lekker met het gemiddelde mee te gaan.
maandag 9 november 2020 om 16:26
maar juist dat soort kinderen, help je, door door die gruwelijk lastige puberjaren heen, door ze te laten zien, hoe ze soms wat meer in kunnen voegen in het normale leven
Die rare kantjes ontwikkelen ze echt vanzelf wel. Maar je staande kunnen houden in een groep is ook heel fijn.

maandag 9 november 2020 om 16:28
Er vanuit gaande dat ze dat niet zou kunnen. Meid, misschien is ze wel het populairste meisje van de klas, weet jij veel.lilalinda schreef: ↑09-11-2020 16:26maar juist dat soort kinderen, help je, door door die gruwelijk lastige puberjaren heen, door ze te laten zien, hoe ze soms wat meer in kunnen voegen in het normale leven
Die rare kantjes ontwikkelen ze echt vanzelf wel. Maar je staande kunnen houden in een groep is ook heel fijn.

maandag 9 november 2020 om 16:28
Het gaat niet om handiger of fijner voor mij hoor. Ik zag vorig jaar al een kind bij mij op school dat als enige in groep zes nog geloofde, nu nog steeds hetzelfde in groep zeven. Echt sneu als uitkomt dat hij het als enige nog niet wist en dat de rest dus weet dat hij het niet weet.

maandag 9 november 2020 om 16:30
lilalinda schreef: ↑09-11-2020 16:26maar juist dat soort kinderen, help je, door door die gruwelijk lastige puberjaren heen, door ze te laten zien, hoe ze soms wat meer in kunnen voegen in het normale leven
Dit dus!
Je kunt prima een eigenheimer zijn, terwijl je ondertussen wel wat dingen worden bijgebracht die het makkelijker maken.

maandag 9 november 2020 om 16:31
Er wordt anders wel heel erg veel moeite gestoken om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen in dit topic en dat allemaal in het belang van aanpassen aan de grote gemene deler. Laat ik dat nou zielig vinden om dat aan dat meisje op te dringen.Andersom schreef: ↑09-11-2020 16:28Het gaat niet om handiger of fijner voor mij hoor. Ik zag vorig jaar al een kind bij mij op school dat als enige in groep zes nog geloofde, nu nog steeds hetzelfde in groep zeven. Echt sneu als uitkomt dat hij het als enige nog niet wist en dat de rest dus weet dat hij het niet weet.

maandag 9 november 2020 om 16:32
Misschien leert ze wel dat je ook wordt geaccepteerd als je anders bent. Op het moment dat ze er last van krijgt kun je nog ingrijpen.lilalinda schreef: ↑09-11-2020 16:26maar juist dat soort kinderen, help je, door door die gruwelijk lastige puberjaren heen, door ze te laten zien, hoe ze soms wat meer in kunnen voegen in het normale leven
Mijn oudste ging met een topmodel broodtrommel naar de middelbare. Ik heb haar verteld dat ze daar wel eens mee geplaagd zou kunnen worden. Ze gaf er niks om en is ook niet geplaagd! Super stoer vond ik dat van haar. Ze laat ze niet beïnvloeden door een ander. Dat is toch een mooie kwaliteit?
maandag 9 november 2020 om 16:35
Eigenheimers blijven eigenheimers, maar je kunt ze als ouder wel helpen, door ze af&toe te laten zien, wat het effect van hun gedrag is op anderen.
Vooral puber-eigenheimers snappen vaak echt niet, waarom ze buiten de boot vallen, of anders zijn, gepest worden etc.
Geen idee, of het bij de stiefdochter van TO zo ver gaat hoor. Maar die zit nu nog op het BO, de brugklas is voor veel kinderen (vooral meiden) een enorme onzeker tijd. Dan weten, hoe je je staande houdt. Is heel fijn
maandag 9 november 2020 om 16:36
Maar jij doet dus precies, wat ik bedoel. Jij helpt haar, jij vertelt haar, wat het effect van de broodtrommel kan zijn op anderenwatdachtjehiervan schreef: ↑09-11-2020 16:32Misschien leert ze wel dat je ook wordt geaccepteerd als je anders bent. Op het moment dat ze er last van krijgt kun je nog ingrijpen.
Mijn oudste ging met een topmodel broodtrommel naar de middelbare. Ik heb haar verteld dat ze daar wel eens mee geplaagd zou kunnen worden. Ze gaf er niks om en is ook niet geplaagd! Super stoer vond ik dat van haar. Ze laat ze niet beïnvloeden door een ander. Dat is toch een mooie kwaliteit?

maandag 9 november 2020 om 16:39
Komt tijd komt raad. Zover is het nog lang niet. Het is ook niet gezegd dat ze zaken niet begrijpt.lilalinda schreef: ↑09-11-2020 16:35Eigenheimers blijven eigenheimers, maar je kunt ze als ouder wel helpen, door ze af&toe te laten zien, wat het effect van hun gedrag is op anderen.
Vooral puber-eigenheimers snappen vaak echt niet, waarom ze buiten de boot vallen, of anders zijn, gepest worden etc.
Geen idee, of het bij de stiefdochter van TO zo ver gaat hoor. Maar die zit nu nog op het BO, de brugklas is voor veel kinderen (vooral meiden) een enorme onzeker tijd. Dan weten, hoe je je staande houdt. Is heel fijn
Ik was/ben zo'n eigenheimer en had nergens last mee. Kwalijk dat kinderen in deze tijd worden gevormd om zich aan te passen aan de grote groep en in feite niet volledig zichzelf mogen zijn. Het begint al met trends die worden opgedrongen omdat je er anders niet bij hoort. Echt het ergste dat je kan overkomen, vind ik dan.

maandag 9 november 2020 om 16:39
Tja, ik denk eigenlijk dat dat afhangt van de groep, of dat sneu is.Andersom schreef: ↑09-11-2020 16:28Het gaat niet om handiger of fijner voor mij hoor. Ik zag vorig jaar al een kind bij mij op school dat als enige in groep zes nog geloofde, nu nog steeds hetzelfde in groep zeven. Echt sneu als uitkomt dat hij het als enige nog niet wist en dat de rest dus weet dat hij het niet weet.

maandag 9 november 2020 om 16:43
90 is echt een gemiddeld IQ hoor. 100 is het gemiddelde, met een standaardafwijking van 15. Waar kind dus gewoon invalt. Bovendien: een IQ is nooit een vaststaand getal. Dat hoor je als ouders sowieso niet te krijgen. Je krijgt een 95% betrouwbaarheidsinterval waar kind invalt. Dus bij zoiets spreek je niet van een achterstand. Niet voor niets is de IQ grens voor LVB naar beneden gegaan. Anders zou een groot deel van de bevolking een “achterstand”/ verstandelijke beperking hebben.Black_Phillip schreef: ↑09-11-2020 16:2890 is toch basis/kaderniveau in het VO? Dus wel een kleine achterstand, al kan het ook ASS zijn. Ik speelde ook tot mijn 13e met Barbies, maar ik kwam toen pas fysiek in de puberteit.
OT: ik zou het wel bijzonder vinden. Heeft ze echt niks door? Of vallen haar soms wel kleine dingen op die niet helemaal lijken te kloppen?
maandag 9 november 2020 om 16:44
toch hebben veel mensen van "onze generatie"(ik weet niet hoe oud je bent, maar blijkbaar een generatie ouder dan kind van TO) het juist ook heel moeilijk gehadCateautje schreef: ↑09-11-2020 16:39Komt tijd komt raad. Zover is het nog lang niet. Het is ook niet gezegd dat ze zaken niet begrijpt.
Ik was/ben zo'n eigenheimer en had nergens last mee. Kwalijk dat kinderen in deze tijd worden gevormd om zich aan te passen aan de grote groep en in feite niet volledig zichzelf mogen zijn. Het begint al met trends die worden opgedrongen omdat je er anders niet bij hoort. Echt het ergste dat je kan overkomen, vind ik dan.
Omdat er niet op tijd ingegrepen werd. Omdat ieder kind vooral zichzelf moest zijn. Omdat pesten er nou eenmaal bijhoorde etcetc. Niet voor niets, dat er behoorlijk wat mensen op volwassen leeftijd in therapie gingen, depressies ontwikkelden etc.
Ouders (en school) van nu heeft veel meer oog voor de buitenbeentjes. We grijpen sneller in, als iemand ongewenst buiten de boot valt.
Want op je 13e is een buitenbeetje zijn, echt veel lastiger dan op je 30e. Daar hulp bij krijgen is erg prettig