Puber gelooft nog in Sinterklaas
maandag 9 november 2020 om 14:21
Wat vinden jullie van een 11,5-jarige die nog in Sinterklaas gelooft?
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 9 november 2020 om 18:18
Met allemaal jongere broers en zussen zou ik het net handig vinden als ouder dat ze nog gelooft
.
Tenminste al 1 kind dat de pret voor de andere jongere kinderen niet kapot kan maken.
Of het kan zijn dat ze jullie wijsmaakt dat ze nog gelooft omdat ze anders geen cadeau meer krijgt.

Tenminste al 1 kind dat de pret voor de andere jongere kinderen niet kapot kan maken.
Of het kan zijn dat ze jullie wijsmaakt dat ze nog gelooft omdat ze anders geen cadeau meer krijgt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

maandag 9 november 2020 om 18:21
Dit boek kan misschien ook helpen:
https://www.bruna.nl/boeken/sinterklaas ... 9020683004
Wordt op een leuke manier uitgelegd.
maandag 9 november 2020 om 18:22
Ik snap wat je bedoelt. Het Sinterklaasgeheim niet weten vind ik ook wat anders. Heel blij worden van alles rond Sint kan op elke leeftijd. Maar ik raakte wel de aansluiting met vriendinnen kwijt en bij mijn klasgenoten was ik een buitenbeentje. Ze wisten niet dat ik nog speelde. Maar ik viel op door mijn kleurige kleding en het feit dat ik niet kon meepraten.rumforviva schreef: ↑09-11-2020 18:15Heerlijk toch? Je kunt je hele leven nog volwassen zijn.
Dat vind ik heel wat anders dan niet op de hoogte worden gebracht van iets dat je hoort te weten op een bepaalde leeftijd.
maandag 9 november 2020 om 18:28
Ik vind het wel bijzonder dat hier door "iedereen" wordt gesuggereerd dat kind laagbegaafd of autistisch is.
Mijn ouders hebben me (In de zomer! Heel belangrijk!) Toen ik 8 was gelukkig verteld dat hij niet bestond. Ik had een rotsvast geloof en ik twijfel er niet aan dat ik anders op mijn elfde ook vrolijk had geloofd.
Ik was als kind onwijs naief, en waarom zouden mijn ouders liegen dat iemand bestaat? Dat kwam gewoon niet in me op.
Mijn ouders hebben me (In de zomer! Heel belangrijk!) Toen ik 8 was gelukkig verteld dat hij niet bestond. Ik had een rotsvast geloof en ik twijfel er niet aan dat ik anders op mijn elfde ook vrolijk had geloofd.
Ik was als kind onwijs naief, en waarom zouden mijn ouders liegen dat iemand bestaat? Dat kwam gewoon niet in me op.

maandag 9 november 2020 om 18:34
Wissewis schreef: ↑09-11-2020 18:18Met allemaal jongere broers en zussen zou ik het net handig vinden als ouder dat ze nog gelooft.
Over het algemeen voelen kinderen zich heel groot als ze het geheim eenmaal weten en doen vreselijk hun best om gezellig mee te doen voor de rest.
Tenminste thuis wel, met jongere kinderen die het geheim logischerwijs niet kennen.

maandag 9 november 2020 om 18:38
Ik heb via je link een stukje gelezen en ik vind het geen leuk boek. Er staat in dat het kind dat het leest stout is. Daar hou ik helemaal niet van.NYC schreef: ↑09-11-2020 18:21Dit boek kan misschien ook helpen:
maandag 9 november 2020 om 18:41
Volgens mij staat er 'soms ben je lief, soms ben je stout' en bedoelen ze gewoon 'zoals ieder kind'.watdachtjehiervan schreef: ↑09-11-2020 18:38Ik heb via je link een stukje gelezen en ik vind het geen leuk boek. Er staat in dat het kind dat het leest stout is. Daar hou ik helemaal niet van.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 9 november 2020 om 18:42
Ik heb het even gelezen, maar je overdrijft hier nogal hoor.watdachtjehiervan schreef: ↑09-11-2020 18:38Ik heb via je link een stukje gelezen en ik vind het geen leuk boek. Er staat in dat het kind dat het leest stout is. Daar hou ik helemaal niet van.
Soms ben je lief, soms ben je stout. Ik vind je heel bijzonder en je krijgt alleen maar leuke cadeautjes.
ldp wijzigde dit bericht op 09-11-2020 18:45
15.40% gewijzigd
maandag 9 november 2020 om 18:44
Onze dochter (met ASS-kenmerken, geen diagnose) van 9 zit ook in groep 7. We hebben haar vorig jaar in de zomer verteld dat Sinterklaas niet bestaat en dat wij de cadeautjes doen. In november ging ze weer helemaal op in het Sinterklaasjournaal. Ze vond het geweldig en ze geloofde ook gewoon weer. Ondanks dat ze wist dat het niet echt was. En ondanks dat ze op school lootjes trokken.
Dit jaar hebben we weer verteld dat het niet echt is. Zegt ze vorige week heel enthousiast: “Zou Sinterklaas al onderweg zijn?” Ik zei: “Liefie, je weet toch, het is nep hè”. Zegt ze snel dat ze ook bedoelt voor de nep. En nu? Ze zit weer helemaal in het Sinterklaasjournaal, ze is aan het mailen met de burgemeester van Zwalk en ze geniet van de pepernoten. Ach, we laten het maar zo. Ze weet het heus wel, maar ze geniet er teveel van en het voelt gewoon nog zo echt voor haar.
Dit jaar hebben we weer verteld dat het niet echt is. Zegt ze vorige week heel enthousiast: “Zou Sinterklaas al onderweg zijn?” Ik zei: “Liefie, je weet toch, het is nep hè”. Zegt ze snel dat ze ook bedoelt voor de nep. En nu? Ze zit weer helemaal in het Sinterklaasjournaal, ze is aan het mailen met de burgemeester van Zwalk en ze geniet van de pepernoten. Ach, we laten het maar zo. Ze weet het heus wel, maar ze geniet er teveel van en het voelt gewoon nog zo echt voor haar.
maandag 9 november 2020 om 18:44
Ieder kind is toch soms lief en soms stout?watdachtjehiervan schreef: ↑09-11-2020 18:38Ik heb via je link een stukje gelezen en ik vind het geen leuk boek. Er staat in dat het kind dat het leest stout is. Daar hou ik helemaal niet van.
Of voed jij je kinderen op met dat het wondertjes zijn die niks verkeerd kunnen doen?

maandag 9 november 2020 om 18:55
Het taalgebruik is af en toe wat flauw/gemaakt leuk, maar denk niet dat er echt iemand over zal vallen dat ze stout genoemd worden. Het is ook niet per se een boek voor de gezellige sinterklaassferen maar er wordt in eenvoudige taal uitgelegd dat het verhaal al eeuwenlang gevierd wordt maar dat het dus geen werkelijkheid is zoals kinderen tot nu toe het wellicht dachten. Ik heb hem zelf hier klaarliggen en had hem dit jaar willen geven maar zoals ik al schreef wachten we toch nog maar een jaar.watdachtjehiervan schreef: ↑09-11-2020 18:38Ik heb via je link een stukje gelezen en ik vind het geen leuk boek. Er staat in dat het kind dat het leest stout is. Daar hou ik helemaal niet van.
maandag 9 november 2020 om 18:55
Mijn dochter van 10 jaar met een ontwikkelingsachterstand van 2 jaar, laag IQ van 95 en met ASS en ADHD gelooft ook nog in sinterklaas maar we vieren het dit jaar niet. We gaan samen Kerst vieren. We gaan haar binnekort wel vertellen dat Sinterklaas niet bestaat want ze weet al heel lang dat de Pieten geschminckt zijn en dat een Piet met blauwe ogen niet kan....

maandag 9 november 2020 om 19:01
Zo voed ik ze zeker niet op!
Maar ik noem ze nooit stout. Ik vind ze namelijk ook niet stout. Iets wat ze hebben gedaan kan ik niet lief/leuk/ handig/fijn vinden maar stout vind ik echt een woord met een verkeerde lading. Maar goed, dit is wel erg off topic.
maandag 9 november 2020 om 19:11
Ik geloofde al niet meer in Sintreklaas toen ik 6 jaar was. Ik vond de pieten nep met die blauwe ogen en trok de baard van Sinterklaas af. Ook ik heb tot mijn 12e met de barbies gespeeld. Ik kreeg pas borsten en schaamhaar rond mijn 13e en op 14e ongesteld. En ja ik was geestelijk ook speels. Maar heb toch de Havo afgemaakt en die vriendjes kwamen rond mijn 19e. Beter lang kind zijn dan al op je 13e ontmaagd...Black_Phillip schreef: ↑09-11-2020 16:41Ik voelde me anders erg eenzaam omdat mijn klasgenoten met andere dingen bezig waren. Maar dat is goed gekomen later.

maandag 9 november 2020 om 19:23
Ik had vroeger ook een meisje in de klas die nog geloofde in sinterklaas. En ja we hadden haar allemaal verteld dat het nep was. Maar alsnog geloofde ze er in (wij waren aan het liegen). Pas toen haar ouders het vertelden liet ze haar geloof varen. Dit meisje was ook een jaar of 11, met een normale intelligentie. Voor ons was het wel even lachen, maar zij heeft zich gewoon normaal ontwikkeld en is verder niet wereldvreemd.
Dus je kan best in sinterklaas geloven zonder dat je een beperking hebt. Zij kon gewoon niet geloven dat iedereen haar had voorgelogen (het sinterklaas journaal was nep, de optocht was nep, de pieten waren nep, hoezo deed iedereen hier aab mee?). Eigenlijk is het ook best raar om zo’n heel toneelstuk op te zetten om het verhaal geloofwaardig te maken haha.
Dus je kan best in sinterklaas geloven zonder dat je een beperking hebt. Zij kon gewoon niet geloven dat iedereen haar had voorgelogen (het sinterklaas journaal was nep, de optocht was nep, de pieten waren nep, hoezo deed iedereen hier aab mee?). Eigenlijk is het ook best raar om zo’n heel toneelstuk op te zetten om het verhaal geloofwaardig te maken haha.

maandag 9 november 2020 om 19:47
Ik heb nooit geloofd, wij vierden het zonder toneelstuk thuis. Maar idem, vwo gedaan en op mijn 18e eerste echte vriend.New76 schreef: ↑09-11-2020 19:11Ik geloofde al niet meer in Sintreklaas toen ik 6 jaar was. Ik vond de pieten nep met die blauwe ogen en trok de baard van Sinterklaas af. Ook ik heb tot mijn 12e met de barbies gespeeld. Ik kreeg pas borsten en schaamhaar rond mijn 13e en op 14e ongesteld. En ja ik was geestelijk ook speels. Maar heb toch de Havo afgemaakt en die vriendjes kwamen rond mijn 19e. Beter lang kind zijn dan al op je 13e ontmaagd...

maandag 9 november 2020 om 20:17
Ik heb ook nooit echt geloofd. Altijd een raar verhaal gevonden, maar wel geaccepteerd dat dit blijkbaar is wat we allemaal doen in december. Maar blijkbaar zei ik al heel jong dat we weer Sinterklaas gingen spelen, zoals je winkeltje speelt, of zoals je met je poppen speelt.Black_Phillip schreef: ↑09-11-2020 19:47Ik heb nooit geloofd, wij vierden het zonder toneelstuk thuis. Maar idem, vwo gedaan en op mijn 18e eerste echte vriend.
maandag 9 november 2020 om 20:19
Ik denk dat het erg verschilt per kind. Mijn ouders vertelden het mij rond mijn 8e geloof ik en ik weet nog goed, ik kan dat moment nog goed terughalen, dat ik me behoorlijk belazerd voelde door mijn ouders. Omdat ze al die tijd tegen me hadden gelogen. Ik vond dat echt een heel naar gevoel. Het maakt ook dat ik het bij mijn kind, als ik die ooit zou krijgen, iets anders aan zou willen pakken.

maandag 9 november 2020 om 20:28
Off topic hoor, maar: 95 een laag IQ? Zo schokkend is dat niet toch?New76 schreef: ↑09-11-2020 18:55Mijn dochter van 10 jaar met een ontwikkelingsachterstand van 2 jaar, laag IQ van 95 en met ASS en ADHD gelooft ook nog in sinterklaas maar we vieren het dit jaar niet. We gaan samen Kerst vieren. We gaan haar binnekort wel vertellen dat Sinterklaas niet bestaat want ze weet al heel lang dat de Pieten geschminckt zijn en dat een Piet met blauwe ogen niet kan....
maandag 9 november 2020 om 20:31
Hier net zo, maar dan in groep 7. Anders had ie nog geloofd!
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-11-2020 20:38
36.43% gewijzigd

maandag 9 november 2020 om 20:31
Ik was ook 11 toen mijn ouders het maar vertelden. En nee ik ben niet zwakbegaafd. Maar ik heb heel lang een rotsvast vertrouwen gehad in met name het 8 uur journaal en aanverwanten. Tuurlijk vond ik bepaalde dingen onverklaarbaar, maar dat werd recht geluld door dingen als hulpsinterklazen, en surprises bouwen liet het kwartje ook niet vallen gek genoeg.
Daar kan je heel lacherig over doen,
Maar really. Ga maar eens tegen een Jehova's getuige die aan je deur staat vertellen dat zijn hele geloof niet kan. Ze zijn zo opgevoed met een overtuiging, dat krijg je er niet in.
Zo is het ook bij kinderen die nog tot laat geloven. Ook al zien ze tekenen die het geloof aan het wankelen moeten brengen, vaak gebeurt het tegenovergestelde.
Mijn moeder was keer wat vergeten in de schoen te doen. Wij sip naar boven want er zat niks in. Je zou zeggen als je dan even later beneden komt en er zit wel wat in dat het kwartje snel valt zeker als mama net beneden was en 'ineens' zit er wat in. Welke conclusie trok ik als goedgelovige heilig overtuigde? OMG KOM JONGER BROERTJE RENNEN ZOEKEN BUITEN DIE ZWARTE PIET MOET HIER NOG VLAKBIJ ZIJN WANT WE HEBBEN M NET GEMIST.
In een wereld waarin hele volwassen volksstammen nog in een god geloven, is het toch niet zo raar dat een kind wat vanaf dag 1 door volwassenen én het journaal waar ook de oorlogen op komen wordt voorgelogen dit heel lang kán geloven?
Daar kan je heel lacherig over doen,
Maar really. Ga maar eens tegen een Jehova's getuige die aan je deur staat vertellen dat zijn hele geloof niet kan. Ze zijn zo opgevoed met een overtuiging, dat krijg je er niet in.
Zo is het ook bij kinderen die nog tot laat geloven. Ook al zien ze tekenen die het geloof aan het wankelen moeten brengen, vaak gebeurt het tegenovergestelde.
Mijn moeder was keer wat vergeten in de schoen te doen. Wij sip naar boven want er zat niks in. Je zou zeggen als je dan even later beneden komt en er zit wel wat in dat het kwartje snel valt zeker als mama net beneden was en 'ineens' zit er wat in. Welke conclusie trok ik als goedgelovige heilig overtuigde? OMG KOM JONGER BROERTJE RENNEN ZOEKEN BUITEN DIE ZWARTE PIET MOET HIER NOG VLAKBIJ ZIJN WANT WE HEBBEN M NET GEMIST.
In een wereld waarin hele volwassen volksstammen nog in een god geloven, is het toch niet zo raar dat een kind wat vanaf dag 1 door volwassenen én het journaal waar ook de oorlogen op komen wordt voorgelogen dit heel lang kán geloven?