Regels mobiel vriendjes op bezoek

09-11-2020 20:37 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 9 speelt graag samen een spelletje op de Ipad met haar vriendinnetjes. Onze dochter heeft geen eigen mobiel, haar vriendin wel en neemt deze dan mee naar ons toe en dan spelen ze tegen elkaar.
Zo ook afgelopen week. Regel hier:
19.00 stoppen we met gamen, ipad aan de kant.
Vriendin mocht tot 19.30 blijven. De dames konden zo 1,2,3 niks verzinnen en vertrokken naar de speelzolder. Om 19.30 ging ik melden dat vriendin naar huis moest en zitten ze dus op haar mobieltje weer te gamen.

Hebben jullie regels voor de mobieltjes van vriendjes / vriendinnetjes? Heb de neiging om de volgende keer haar haar telefoon bij onze ipad te laten neerleggen. Maar kan ik dat maken? Het is haar telefoon...
Jouw huis, jouw regels.

Als ze zich daar niet aan kunnen houden dan wordt de telefoon dus opzij gelegd of blijven ze maar beneden - in 't zicht - spelen.

Of wordt de wifi gewoon afgezet tot vriendinnetje buiten is :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik vind niet dat je het kan maken om de mobiel van een ander af te pakken.

Stel dat je dochter naar het vriendinnetje gaat, denk je dat ze dan ook 19.00 uur stoppen?

Ik vind het lastig. Enerzijds mag je best duidelijk je grenzen aangeven. Anderzijds zal je in de toekomst vaker gaan ervaren dat anderen soms andere regels hebben. En dan gaat het er niet om welke regels beter zijn of wie er gelijk heeft. Maar om een gulden middenweg te vinden waar iedereen tevreden mee is.
Ik weet niet of je de telefoon in moet nemen. Maar wel bespreken wat de regels bij jullie thuis zijn. Als het kind op de bank springt en je dat niet wil hebben, dan zeg je er toch ook wat van? En als het kind na 19.00 uur nog op de telefoon wil, dan gaat ze maar eerder naar huis.
Nee, dat kan je niet maken.
Am Yisrael Chai!
Waarom deze regels? Regels zijn prima, zolang je zelf maar weet waarom ze zijn opgesteld.

Regels zijn er ook om af en toe eens een uitzondering op te maken. Dat is goed voor de regels, voor je kinderen en voor jezelf.
Pick your battles. Ik zou er niet zo'n punt van maken dat ze een keer een half uurtje langer doorgaat en ik zou zeker niet de mobiele telefoon van een ander kind afpakken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ach kom nou toch, dat vriendinnetje is er toch ook niet elke dag.
1. vriendinnetje niet meer tot 19.30 laten blijven
of
2. regel aanpassen als vriendinnetje er is
Ik zou zeggen - maar ik heb dus geen kinderen met een mobieltje of vriendjes die mobieltjes meenemen - laat die mobiel in je jas/rugzak tot je naar huis gaat... Het is dan wel van een ander kind, maar ik zou ook niet toestaan als een kind een (eigen) zak snoep opentrekt om samen te verorberen als ze hier zijn en wij nog moeten eten, laat dat lekker even in je eigen rugzak.
Ik zou trouwens 19u laat zat vinden qua spelen bij kinderen van 9.
En ze dus - zeker als ze toch niks meer kunnen bedenken om te spelen - naar huis sturen of thuis gaan afzetten.
Is dit nu later?
Geef je kind een eigen mobiel zodat het niet de verboden vrucht wordt.
Als ze niks kunnen verzinnen naar huis sturen. Hier blijven ze niet langer dan 17 uur. Daarna is het tijd om te eten en tijd voor het gezin.
Ik vind het een tuttige regel. Dat kunnen de meeste kinderen prima zelf reguleren, of zitten jullie als ouders na 19.30 ook niet meer met een schermpje?
ExodusRedux schreef:
09-11-2020 21:05
Als ze niks kunnen verzinnen naar huis sturen. Hier blijven ze niet langer dan 17 uur. Daarna is het tijd om te eten en tijd voor het gezin.
Het is een kind van negen, de kans lijkt me groot dat ze in de avond gewoon wordt opgehaald, die kan je dan toch niet voortijdig wegsturen omdat ze niet spelen op de manier die jij voor ogen hebt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
KamilleT schreef:
09-11-2020 21:07
Ik vind het een tuttige regel. Dat kunnen de meeste kinderen prima zelf reguleren, of zitten jullie als ouders na 19.30 ook niet meer met een schermpje?
Als ze 14 zijn oké.

Op de lagere school vind ik het niet raar dat er regels zijn.
En dat er "afgekoeld" wordt voor ze naar bed gaan.

Elke onderzoeker raadt trouwens aan om 1 à 2 uur voor bedtijd geen schermen meer te kijken.
Is dit nu later?
Ik vind wel dat je regels kan stellen
Ik moedig vooral aan om ook eens iets anders te doen, ik wil niet dat ze er te lang op gaan ( al ben ik wel coulanter als er vriendinnen komen)
En wij hebben de regel, na het eten geen telefoon. En om de 20 minuten even pauze.
Vindt niemand een probleem.
Kan je bij de moeder van het kind niet aangeven dat je een bepaalde tijd geeft voor het gamen.
En omdat je ze eerder toch weer betrapt hebt op haar telefoon, je ze gaat vragen die dingen weg te leggen.

Dan kan haar moeder haar ook vertellen dat ze naar je moet luisteren, en dat ze haar telefoon weg moet doen.

Tegen dochter en vriendinnetje zeggen dat ze tot 19:00 uur mogen gamen en dat vriendinnetje daarna haar telefoon weer in haar jas kan stoppen. Zo kan ze hem ook niet vergeten.

Waar ik gelijk aan dacht was of dat lang goed gaat zo met z’n tweeën op een telefoon met internet?

Meer in de zin van chatten met onbekende, bepaalde dingen opzoeken etc...

In hoeverre kan je controleren wat ze uitvoeren op de telefoon van het vriendinnetje?

Je moet je kind ook vertrouwen natuurlijk, maar kan ook best snappen dat 2 meisjes de grens gaan opzoeken, puur omdat ze dat samen wel durven.

Misschien is dit totaal niet aan de orde, maar wees er wel bewust van ...
Susan schreef:
Het is een kind van negen, de kans lijkt me groot dat ze in de avond gewoon wordt opgehaald, die kan je dan toch niet voortijdig wegsturen omdat ze niet spelen op de manier die jij voor ogen hebt?
Daarom hanteer ik ook de regel na 17 uur is iedereen weg. Ik heb wel eens een kind naar huis gebracht omdat hij zich misdraagde. Mijn huis mijn regels.
Wissewis schreef:
09-11-2020 21:09
Als ze 14 zijn oké.

Op de lagere school vind ik het niet raar dat er regels zijn.
En dat er "afgekoeld" wordt voor ze naar bed gaan.

Elke onderzoeker raadt trouwens aan om 1 à 2 uur voor bedtijd geen schermen meer te kijken.
Dit dus.

En dochterlief wist donders goed dat het om 19.00 klaar moest zijn met de schermpjes. Als ze had gevraagd: vind je het OK als ik op zolder nog even verder speel op het mobieltje van mijn vriendin, was het nog tot daar aan toe geweest. Dan had je desnoods een keer met de hand over het hart kunnen strijken, want een uitzondering. Maar stiekem vind ik niet OK.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mijn dochter is ook 9. Hier is de regel: niet op iPad of telefoon als er vriendjes zijn.
Dan spelen ze zonder schermpjes. Zou het heel raar vinden als mijn dochter ergens speelt en ze zitten op een schermpje...
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 09-11-2020 21:33
40.94% gewijzigd
Ik zou niet moeilijk doen om dat halve uurtje?

En anders volgende keer gewoon lekker om 19.00 naar huis.
KamilleT schreef:
Het gaat hier om kinderen van 9 jaar. En waarom is het belangrijk wat ouders zelf doen na 19:30? Lijkt me vrij logisch dat er voor kinderen andere regels zijn dan voor ouders.
ExodusRedux schreef:
09-11-2020 21:27
Ik heb wel eens een kind naar huis gebracht omdat hij zich misdroeg. Mijn huis mijn regels.
En terecht.
pejeka schreef:
09-11-2020 21:29
Dit dus.

En dochterlief wist donders goed dat het om 19.00 klaar moest zijn met de schermpjes. Als ze had gevraagd: vind je het OK als ik op zolder nog even verder speel op het mobieltje van mijn vriendin, was het nog tot daar aan toe geweest. Dan had je desnoods een keer met de hand over het hart kunnen strijken, want een uitzondering. Maar stiekem vind ik niet OK.
Eens met zowel Wissewis als Pejeka.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven