Kat in laten slapen, kleuter mee?

11-11-2020 13:31 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zo naar de dierenarts omdat mijn kat toch wel echt stervende lijkt. Ik verwacht dan ook dat hij een spuitje gaat krijgen. Nu twijfel ik of ik mijn kind van 4,5 juist wel of niet mee zal nemen. Ergens denk ik, goed voor het afscheidsproces, anderzijds is het misschien te heftig? Geen idee, hij is verder wel een nuchter en realistisch kind, verwacht niet dat hij enorm moet huilen, maar ja, je weet natuurlijk niet wat zoiets losmaakt.

Hij hangt verder ook niet enorm aan de kat, vindt hem leuk, maar niet helemaal in de wolken ermee ofzo. Voor hem is het een logische huisgenoot waar hij soms om moet lachen.

Iemand ervaring en/of advies?
deijscoboer schreef:
11-11-2020 23:07
Goed, kleuter is toch meegegaan. Buiten dat het ook een organisatorische uitdaging was geworden om nog opvang te regelen (dat lukt natuurlijk altijd wel als het echt moet), leek het me toch wel zo duidelijk als hij meeging. Dit wilde hij zelf ook wel.

Kat inderdaad in laten slapen, wat ik al verwacht had en waar ik de kleuter ook op had voorbereid. Alles benoemd en ook vooral benoemd dat het zo fijn voor hem is dat hij nu geen pijn meer heeft.

De kat maakte nog een soort hoestgeluid bij de laatste adem. Daar moest kleuter hard om lachen, maar dat waren ook wel wat zenuwen en het had over kunnen slaan naar huilen, maar dat gebeurde niet.

Thuis samen kuil gegraven, poes begraven, gedenksteen gezocht en klaar. Hij lijkt er niet heel erg mee bezig. Bij het slapen gaan vertelt hij altijd over iets leuks en iets minder leuks van de dag. Bij minder leuk ging het over iets wat op school was gebeurd en niet over de kat.

We gaan het de komende dagen goed in de gaten houden. En we gaan dit weekend samen nog een leuk fotoboekje maken van het beestje.

Bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat het de goede keuze was.
Je hebt bewust een keuze gemaakt, er goed over nagedacht, hier gevraagd om input. Wat dan natuurlijk twee kanten op gaat.

Ik denk dat je het niet beter hebt kunnen doen dan je nu hebt gedaan.

Sterkte met het verwerken van jullie verlies.
Ik zou het niet doen! Je weet niet hoe het inslapen gaat. Het kan echt heftig zijn.

Ik heb begin dit jaar een kat moeten laten inslapen, en het was verschrikkelijk. Na het eerste spuitje wilde ze maar niet gaan liggen, ze bleef maar proberen te zitten en moest uitiendelijk zelfs nog overgeven. Toen ze eindelijk lag, kreeg ze het tweede spuitje (waar ze dan echt aan overlijden), maar dat ging ook niet vlekkeloos. Ze bleef nog minutenlang doorademen, kreeg stuiptrekkingen, en er moest nog een extra spuitje aan te pas komen. Het was echt geen kalm heengaan.

Je weet dus niet zeker hoe het gaat.
tripsie wijzigde dit bericht op 12-11-2020 00:01
5.41% gewijzigd
Oh, mosterd zie ik nu. Fijn dat het inslapen van je kat rustig is verlopen
Onze oudste was destijds 8 toen de hond van m'n moeder, waar ik mee opgegroeid was, uiteindelijk z'n laatste spuit kreeg. Hij was erbij. De dierenarts kwam bij m'n moeder thuis, hij heeft een pootje van de hond vast gehouden terwijl ik de hond op schoot had. Dat kon m'n moeder namelijk niet aan. Samen hebben we de hond geknuffeld tot hij z'n laatst adem uitblies.
Hij had toen wel al het sterven van z'n opa meegemaakt, misschien dat dat nog wat uitmaakte. Maar wij vonden wel belangrijk dat hij ook afscheid kon nemen. Hij was ook dol op de hond. Huilen was niet erg, alle emoties hoorden erbij. Van m'n moeder kregen wij een deel van de as van de hond, in een mooie kleine urn voor bij ons thuis. En nog steeds kan hij het over de hond hebben. Aait af en toe de urn.
Mijn moeder is voor hem ook 'oma **' (naam verwoven met de hond) en zij op haar beurt vind dat ook wel weer fijn. Haar eigen speciale naam voor/van de kleinkinderen.
Nee.
Eergisteren dacht ik één van mijn ratjes te moeten laten inslapen en ik heb mijn man gevraagd eerder te stoppen met werken (we zijn zelfstandig) zodat onze 10-jarige zoon kon thuisblijven. Los van het feit dat het voor jezelf al heel ingrijpend is, heb ik het nog meegemaakt dat een rat na het eerste spuitje krijsend over de tafel naar me toe wankelde om bescherming te zoeken. Heeft een diepe indruk gemaakt dus ik wil echt niet het risico lopen dat onze zoon dat moet meemaken.
Hem achteraf afscheid laten nemen, ja. Of voordien als je echt zeker bent dat het inslapen wordt. Maar bij de euthanasie zelf zijn niet.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
aquake82 schreef:
12-11-2020 20:51
Nee.
Eergisteren dacht ik één van mijn ratjes te moeten laten inslapen en ik heb mijn man gevraagd eerder te stoppen met werken (we zijn zelfstandig) zodat onze 10-jarige zoon kon thuisblijven. Los van het feit dat het voor jezelf al heel ingrijpend is, heb ik het nog meegemaakt dat een rat na het eerste spuitje krijsend over de tafel naar me toe wankelde om bescherming te zoeken. Heeft een diepe indruk gemaakt dus ik wil echt niet het risico lopen dat onze zoon dat moet meemaken.
Hem achteraf afscheid laten nemen, ja. Of voordien als je echt zeker bent dat het inslapen wordt. Maar bij de euthanasie zelf zijn niet.
Wat vreselijk.
aquake82 schreef:
12-11-2020 20:51
Nee.
Jeetje wat erg...
Van jou ook tripsie..
Sterkte nog ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven