Wat is een waardevolle, maar redelijke korte opleiding?

donderdag 12 november 2020 om 20:37
Al geruime tijd overweeg ik een studie, maar ik ben er na lang wikken en wegen wel over uit dat een 4 jarige (of zelfs nog wat langer) niet binnen de mogelijkheden (meer) ligt.
Maar wat ik me nu afvraag, wat is een nu een waardevolle, maar redelijk korte opleiding?
Ik ben erg gemotiveerd en heb ook nog een eigen onderneming en doe ook regelmatig vrijwilligerswerk en ik merk steeds weer dat ik het prettig vindt om mensen te kunnen helpen. Psychologie spreekt mij enorm aan en hier heb ik al eens een verkorte cursus in gevolgd, dit was reuze interessant, maar alleen bruikbaar voor mezelf en niet voor werk. Toch spreekt me die richting zo aan en ik begrijp dat ik uiteraard geen psycholoog ben, maar wat zou ik nou kunnen doen om enigszins in die richting te komen? Ik kom er gewoon niet op en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met ideeën
Alvast bedankt!!
Maar wat ik me nu afvraag, wat is een nu een waardevolle, maar redelijk korte opleiding?
Ik ben erg gemotiveerd en heb ook nog een eigen onderneming en doe ook regelmatig vrijwilligerswerk en ik merk steeds weer dat ik het prettig vindt om mensen te kunnen helpen. Psychologie spreekt mij enorm aan en hier heb ik al eens een verkorte cursus in gevolgd, dit was reuze interessant, maar alleen bruikbaar voor mezelf en niet voor werk. Toch spreekt me die richting zo aan en ik begrijp dat ik uiteraard geen psycholoog ben, maar wat zou ik nou kunnen doen om enigszins in die richting te komen? Ik kom er gewoon niet op en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met ideeën

Alvast bedankt!!

vrijdag 13 november 2020 om 12:14
vrijdag 13 november 2020 om 12:39
Ik kan een hele waslijst aan mogelijke cursussen en opleidingen opsommen, van bloemschikken tot Frans en van programmeren tot persoonlijke effectiviteit, maar het lijkt me het handigst als je eerst eens voor jezelf bepaalt wát je wil leren.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
vrijdag 13 november 2020 om 13:50
Dat lijkt mij ook heerlijk, weer studeren. Maar ik zie eerlijk gezegd veel beren, mn baan kan ik niet opzeggen maar ik heb daardoor geen tijd om stage te lopen bijvoorbeeld. Een leerling salaris red ik het niet mee. Ben benieuwd hoe jullie dat doen?

vrijdag 13 november 2020 om 15:10
Voor degene die nu "op latere leeftijd" zijn begonnen aan een opleiding in de verpleegkunde... Zouden jullie hier eens wat meer over kunnen vertellen? Hebben jullie al ervaring in de verpleging of kwamen jullie juist uit een hele andere richting? En als jullie uit een andere richting kwamen.. Hoe hebben jullie het aangepakt?
Ik heb zelf al jaaaaren een kantoorbaan maar zit voor mijn gevoel steeds minder op mijn plek en zou dus graag de verpleging ingaan. Maar geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Nu wil ik niet het hele topic overnemen dus via een PB mag ook
Ik heb zelf al jaaaaren een kantoorbaan maar zit voor mijn gevoel steeds minder op mijn plek en zou dus graag de verpleging ingaan. Maar geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Nu wil ik niet het hele topic overnemen dus via een PB mag ook

vrijdag 13 november 2020 om 18:13
Oh, ik weet niet! Misschien is het sec mijn beeld bij de functie. Op mijn werk hebben we fulltime scrum masters die overal ingezet worden, niet alleen bij development teams. Het zijn ook mensen uit diverse achtergronden. Ze zijn wel vaak bezig de gemoederen te sussen tussen mensen, vandaar dat ik ook in m’n hoofd het linkje legde naar de interesse in psychologie van TO.docotrandus schreef: ↑12-11-2020 21:37Zoiets lijkt mij zinvol voor iemand die al als software ontwikkelaar werkt o.i.d.
Voor anderen lijkt het mij een vreemde stap. Vergis ik mij?

vrijdag 13 november 2020 om 18:15
Hangt idd van haar achtergrond af, maar daar zegt ze niets over.minnimouse schreef: ↑13-11-2020 07:53Hiermee kom je echt niet aan een baan hoor. Tenzij TO al een andere relevante opleiding of werkervaring heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 13 november 2020 om 18:28
Ik werkte de laatste jaren in een bakkerij, daarvoor in de gehandicaptenzorg.Labello1985 schreef: ↑13-11-2020 15:10Voor degene die nu "op latere leeftijd" zijn begonnen aan een opleiding in de verpleegkunde... Zouden jullie hier eens wat meer over kunnen vertellen? Hebben jullie al ervaring in de verpleging of kwamen jullie juist uit een hele andere richting? En als jullie uit een andere richting kwamen.. Hoe hebben jullie het aangepakt?
Nu wil ik niet het hele topic overnemen dus via een PB mag ook![]()
Altijd wel die wens gehad om verpleegkundige te worden. Altijd veel bezwaren gezien, gescheiden, kleine kinderen etc.
Uiteindelijk toch gesolliciteerd, duale plek en het ziekenhuis (die zijn zeldzaam). Helaas werd ik het niet, ze zagen het niet zitten met mijn gezin etc. Toen een zij instroom traject gedaan voor verzorgende IG, met als doel Hbo-v mogen doen daarna. Dus na een jaar de verzorgende IG gehaald. Direct begonnen met HBO-V. Ook in het verpleeghuis. Duaal ook, normaal salaris erbij. Ik heb nu net mijn propedeuse (cum laude haha) en kan mijn opleiding vervolgen in een ziekenhuis.
Dat is wel iets waar ik dolblij mee ben. Het is een hele weg maar zo leuk. Ooi zal ik zeker SEH verpleegkundige of IC verpleegkundige worden, mijn droom!
vrijdag 13 november 2020 om 20:01
Inderdaad, ze zijn 13 en 15 dus tegen die tijd kan ik al mijn tijd aan mijn werk besteden die ik wil.viva-amber schreef: ↑13-11-2020 18:30Verpleegkundige IC is een zwaar beroep en bijna niet te doen met kleine kinderen. Wanneer je kinderen groot zijn...
....en wat dat betreft, waarom zou IC verpleegkundige moeilijker te combineren zijn met kleine kinderen als welk willekeurig beroep in de zorg? De werktijden zijn hetzelfde.

vrijdag 13 november 2020 om 22:01
Ik ben een jaar ouder en volg een 3 jarige duale opleiding in een andere richting. Hierna mag ik nog 3 jaar studeren. Het is soms pittig om dit naast werk en gezin te doen, maar zo de moeite waard inderdaad. Mijn kinderen zijn tegen de volwassen leeftijd aan, maar zoals het altijd gaat is het 'kleine kinderen, kleine zorgen & grote kinderen, grote kosten zorgen'. Doordat ze zelfstandiger zijn dan kleuters kan ik wel meer van hun verwachten in het huishouden waardoor de boel mede dankzij hun inzet ook wel blijft draaien terwijl ik boven de boeken gebogen zit.Hangmat schreef: ↑12-11-2020 21:12Waarom is een vierjarige opleiding trouwens niet haalbaar? Zit je tegen je pensioen aan?
Ik ben 42 en ben lekker op weg met mijn 4 jarige duale opleiding verpleegkunde. Ik zie het gewoon als deel van m'n leven en werken aan mijn ontwikkeling. Het is heerlijk om weer te studeren.
Omdat ik nog wel heel wat jaren aan het werk mag, vind ik dit een goede investering. Ik ben overigens wel al aan het werk binnen 'mijn' vak.
vrijdag 13 november 2020 om 22:05
Newspaper, ik heb de stap gewaagd en ik vind het geweldig! Ik heb wel het geluk dat mijn man goed verdient en mijn terugval in salaris kan compenseren. Ik doe een zij-instroom traject waarbij je werkt en leert tegelijk en binnen drie jaar ben ik dan als het goed is verpleegkundige. Toen ik het eenmaal bedacht had, liet het idee me niet meer los en moest ik doen. Ik kom uit overheidsland en was alle blabla en luchtfietserij daar zó zat. Nu zit ik eindelijk op een plek die me raakt en waar ik niet meer hoef te doen alsof.
Succes!

zaterdag 14 november 2020 om 13:32
Dames, treedt eens uit die traditionele comfortzone ... Waarom lees ik hier alleen maar tips voor een opleiding voor in het onderwijs en zorg?
Waarom geen handige tips voor een (korte) cursus stukadoren, ICT zoals programmeren, timmervrouw in de bouw, een technische opleiding zoals elektrotechniek die je kunt inzetten bij het leggen van zonnenpanelen, schilder worden etc. etc.. Verdiensten zijn relatief hoog en baankansen zijn uitstekend.
Waarom geen handige tips voor een (korte) cursus stukadoren, ICT zoals programmeren, timmervrouw in de bouw, een technische opleiding zoals elektrotechniek die je kunt inzetten bij het leggen van zonnenpanelen, schilder worden etc. etc.. Verdiensten zijn relatief hoog en baankansen zijn uitstekend.
anoniem_67320f010dc25 wijzigde dit bericht op 14-11-2020 13:39
4.70% gewijzigd
zaterdag 14 november 2020 om 14:03
Wow wat inspirerend om dit te lezen!Hangmat schreef: ↑13-11-2020 18:28Ik werkte de laatste jaren in een bakkerij, daarvoor in de gehandicaptenzorg.
Altijd wel die wens gehad om verpleegkundige te worden. Altijd veel bezwaren gezien, gescheiden, kleine kinderen etc.
Uiteindelijk toch gesolliciteerd, duale plek en het ziekenhuis (die zijn zeldzaam). Helaas werd ik het niet, ze zagen het niet zitten met mijn gezin etc. Toen een zij instroom traject gedaan voor verzorgende IG, met als doel Hbo-v mogen doen daarna. Dus na een jaar de verzorgende IG gehaald. Direct begonnen met HBO-V. Ook in het verpleeghuis. Duaal ook, normaal salaris erbij. Ik heb nu net mijn propedeuse (cum laude haha) en kan mijn opleiding vervolgen in een ziekenhuis.
Dat is wel iets waar ik dolblij mee ben. Het is een hele weg maar zo leuk. Ooi zal ik zeker SEH verpleegkundige of IC verpleegkundige worden, mijn droom!
zaterdag 14 november 2020 om 14:10
Leuk om te lezen! Kan me voorstellen dat je zoveel meer voldoening haalt uit dit werk. Heb jij kleine kinderen?Pvc_tje schreef: ↑13-11-2020 22:05Newspaper, ik heb de stap gewaagd en ik vind het geweldig! Ik heb wel het geluk dat mijn man goed verdient en mijn terugval in salaris kan compenseren. Ik doe een zij-instroom traject waarbij je werkt en leert tegelijk en binnen drie jaar ben ik dan als het goed is verpleegkundige. Toen ik het eenmaal bedacht had, liet het idee me niet meer los en moest ik doen. Ik kom uit overheidsland en was alle blabla en luchtfietserij daar zó zat. Nu zit ik eindelijk op een plek die me raakt en waar ik niet meer hoef te doen alsof.
Succes!
Mijn jongste gaat bijna naar school, oudste is 7. Ik zie vooral beren in die combinatie met hen, man die fulltime werkt etc. Heb al een huishoudster dus qua huishouden maak ik me niet druk. Mijn man verdient goed maar als hij bijvoorbeeld minder gaat werken om de kinderen nog meer op te vangen levert hij veel salaris in, als ik daar bovenop ook inlever dan is het dubbelop. Ik ben ook eerlijk dat er nu een vrij ruimte leefstijl hebben, daar werken wij voor, maar wat minder kan echt wel. Een investering willen we wel doen, ik zit vooral nog aan de 'voorkant' van het hele traject, vind het spannend die stap te zetten, waar begin je etc. Daarbij houd ik ook van de stabiele thuissituatie, alles loopt lekker, dat haal je dan overhoop. Maar goed, ik mag ook nog 30 jaar werken en dan is een investering nu ook wel veel waard.
Kortom, werk aan de winkel

zaterdag 14 november 2020 om 15:30
Ehhh volgens mij wezen de eerste reacties naar programmeer-cursussen?Boogschutter10 schreef: ↑14-11-2020 13:32Dames, treedt eens uit die traditionele comfortzone ... Waarom lees ik hier alleen maar tips voor een opleiding voor in het onderwijs en zorg?
Wat eten we vanavond?
zaterdag 14 november 2020 om 16:44
zaterdag 14 november 2020 om 17:25
ICT/programmeren/data-analyse/etc etc is allang voorbij gekomen in de tips hoorBoogschutter10 schreef: ↑14-11-2020 13:32Dames, treedt eens uit die traditionele comfortzone ... Waarom lees ik hier alleen maar tips voor een opleiding voor in het onderwijs en zorg?

Blijft staan dat we wel van alles in het wilde weg kunnen roepen, maar dat het een stuk handiger is als TO een beetje meer richting geeft.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

zaterdag 14 november 2020 om 18:21
Er zijn versnelde zij-instroomtrajecten waar je ook meer betaald kunt krijgen dan het standaard leerlingensalaris.