Puzzeltochtje Sinterklaas
zondag 15 november 2020 om 10:55
Vorig jaar heb ik met pakjesavond een puzzeltocht gemaakt waar de cadeautjes in huis te vinden waren. Ik had een gedicht geschreven waar de rijmwoorden uitgehaald waren en dus geraden moesten worden (voorbeeld: nu weet je het vast, je cadeau ligt in de ....), een schatkaart van het huis en een hoop losse letters die op volgorde gelegd moesten worden (wel geholpen door de kleur van de letters).
Dit jaar wordt er niet meer in Sinterklaas geloofd, maar kreeg ik het verzoek weer een puzzeltocht te maken. Prima natuurlijk, maar ik wil niet (allemaal) dezelfde puzzels recyclen.
Ik had voor dit jaar al een woordzoeker-generator gevonden en ik dacht misschien aan een paardensprongpuzzel (paarden zijn hier favoriet).
Wie heeft er leuke ideeën?
Dit jaar wordt er niet meer in Sinterklaas geloofd, maar kreeg ik het verzoek weer een puzzeltocht te maken. Prima natuurlijk, maar ik wil niet (allemaal) dezelfde puzzels recyclen.
Ik had voor dit jaar al een woordzoeker-generator gevonden en ik dacht misschien aan een paardensprongpuzzel (paarden zijn hier favoriet).
Wie heeft er leuke ideeën?
zondag 15 november 2020 om 10:59
https://groepsspellen.nl/20-leukste-speurtocht-ideeen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 15 november 2020 om 11:02
https://www.kinderfeestje-idee.nl/kinde ... cht-maken/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 15 november 2020 om 11:05
Jaaaaa, wat een leuk idee. Ik ga eens puzzelen of ik er echt een puzzel van kan maken.
Die link ga ik ook zeker onthouden (verjaardag?), maar is denk ik voor de pakjesavond iets te groot. Het geduld is niet oneindig als er cadeautjes uitgepakt kunnen worden

zondag 15 november 2020 om 11:14
- Op een ansichtkaart een boodschap/aanwijzing schrijven en dan de ansichtkaart in 'puzzelstukjes' knippen.
- Een boodschap/aanwijzing in spiegelschrift, zodat ze naar een spiegel moeten lopen om het te kunnen lezen.
- een boodschap/aanwijzing schrijven met cijfers in plaats van letters (A-1, B=2 etc.)
- iets doen met van die kleine chocoladeletters/kruidnootletters (een zakje letters waarmee ze een woord moeten vormen). Bijvoorbeeld "de volgende aanwijzing vind je in de "KMARBEDA"
- Een boodschap/aanwijzing in spiegelschrift, zodat ze naar een spiegel moeten lopen om het te kunnen lezen.
- een boodschap/aanwijzing schrijven met cijfers in plaats van letters (A-1, B=2 etc.)
- iets doen met van die kleine chocoladeletters/kruidnootletters (een zakje letters waarmee ze een woord moeten vormen). Bijvoorbeeld "de volgende aanwijzing vind je in de "KMARBEDA"
zondag 15 november 2020 om 11:17
Zou dit in de vorm van een dressuurproef gieten. Bed, zou dan b.v. woorden... wendt af bij de letter die je tegen komt tussen F en M, ga bij de letter die aan de overkant zit naar rechts (E). Wendt af bij C en rijdt naar de letter die je tegen komt tussen X en A. (D) Zet de letters die niet genoemd zijn achter elkaar en je weet waar je moet zoeken.
Such a beautiful place to be with Friends.
zondag 15 november 2020 om 11:22
Ik lees mee! Hier 2 pubers die uiteraard niet meer geloven. Naast het beroemde dobbelspel krijgen ze nog enkele cadeautjes. Ik kreeg ook alweer de vraag om het weer te verstoppen. Vorig jaar via een gedicht gedaan. Eerste envelop met stuk gedicht kregen ze beneden. Op de zoekplaats lagen 2 cadeautjes en een envelop met een nieuwe rijm.
Ik vind het verknippen van een ansichtkaart met daarop de volgende zoekplaats in cijfers een leuk idee!
Ik vind het verknippen van een ansichtkaart met daarop de volgende zoekplaats in cijfers een leuk idee!

zondag 15 november 2020 om 11:50
Ik lees ook mee want hier precies hetzelfde: vorig jaar een puzzeltocht en nu het verzoek om dat weer te doen 
Hoe oud zijn je kinderen?
Ik had vorig jaar onder andere een woordzoeker, een raadsel (kan je net zo moeilijk maken als past bij de leeftijd) en memory: er bleef 1 kaartje over en dat was dan de nieuwe tip.
Leeftijd van de kinderen was 3-9 dus geprobeerd er voor elke leeftijd wat leuks in te stoppen.
Dit jaar zijn we alleen met ons eigen gezin dus ik moet nog even bedenken wat leuk en haalbaar is.

Hoe oud zijn je kinderen?
Ik had vorig jaar onder andere een woordzoeker, een raadsel (kan je net zo moeilijk maken als past bij de leeftijd) en memory: er bleef 1 kaartje over en dat was dan de nieuwe tip.
Leeftijd van de kinderen was 3-9 dus geprobeerd er voor elke leeftijd wat leuks in te stoppen.
Dit jaar zijn we alleen met ons eigen gezin dus ik moet nog even bedenken wat leuk en haalbaar is.
zondag 15 november 2020 om 12:47
Ik vind het ook altijd leuk om wat opdrachten met pietenspelletjes erbij te doen.
Dat je dan een mand met fopcadeautjes hebt (en dat duidelijk in het gedicht staat dat het geen cadeaus zijn) en dat ze die dan op een gekke manier in 'de schoorsteen' (andere mand) moeten gooien. Bijvoorbeeld al schommelend op de schommel in de mand gooien of iets met de trampoline: 1 gooien 1 vangen. Ik weet niet wat je in de buurt hebt.
Daarna mogen ze alles open scheuren en zit de volgende aanwijzing erin.
Dat je dan een mand met fopcadeautjes hebt (en dat duidelijk in het gedicht staat dat het geen cadeaus zijn) en dat ze die dan op een gekke manier in 'de schoorsteen' (andere mand) moeten gooien. Bijvoorbeeld al schommelend op de schommel in de mand gooien of iets met de trampoline: 1 gooien 1 vangen. Ik weet niet wat je in de buurt hebt.
Daarna mogen ze alles open scheuren en zit de volgende aanwijzing erin.
zondag 15 november 2020 om 12:51
Een foto maken van een kamer en dan iets veranderen aan die kamer. Daar waar iets veranderd is ligt een aanwijzing. De kinderen krijgen de foto en moeten dus gaan kijken naar wat er anders is.
Geheimschrift.
Kruiswoordpuzzel.
Een gezelschapsspel waarbij de winnaar een enveloppe krijgt waar een kaartje in zit met daarop de locatie van de cadeautjes.
Geheimschrift.
Kruiswoordpuzzel.
Een gezelschapsspel waarbij de winnaar een enveloppe krijgt waar een kaartje in zit met daarop de locatie van de cadeautjes.
zondag 15 november 2020 om 12:52
zondag 15 november 2020 om 12:52
zondag 15 november 2020 om 12:57
Ik had er een soort escape room van gemaakt. De cadeaus lagen in de kast, de sleutel van de kast zat in een gereedschapskist die met een cijferslot dichtgemaakt was. Ik had puzzels gemaakt waar een cijfer uit kwam en als alle puzzels opgelost waren kon het slot geopend worden.
Ik had op een puzzel halve letters geschreven, de stukjes verstopt in de kamer. Dan had je een stuk plastic, van een insteekhoesje nodig waarop de andere helft van de letters stonden. Als je dat goed op de halve letters legde kreeg je de oplossing.
Tweede puzzel was een woordzoeker waar de overgebleven letters de oplossing gaven.
Dan nog een raadsel met onzichtbare inkt.
Mijn meiden vonden het erg leuk.
Ik had op een puzzel halve letters geschreven, de stukjes verstopt in de kamer. Dan had je een stuk plastic, van een insteekhoesje nodig waarop de andere helft van de letters stonden. Als je dat goed op de halve letters legde kreeg je de oplossing.
Tweede puzzel was een woordzoeker waar de overgebleven letters de oplossing gaven.
Dan nog een raadsel met onzichtbare inkt.
Mijn meiden vonden het erg leuk.
zondag 15 november 2020 om 13:33
Wat een hoop ideeën. Leuk
. Al zal ik ze lang niet allemaal kunnen toepassen.
Kind is hier trouwens alleen en zit in groep 5. Opdrachten zijn leuk, maar de frustratietolerantie is beperkt, dus het is ook de uitdaging om de sweet spot te vinden in moeilijkheid. Wat ik sowieso wil doen is cadeautje vinden afwisselen met puzzels, dus steeds een beperkt aantal cadeautjes en dan weer puzzelen. Dat voorkomt ook dat het een scheurfestijn wordt.
(frustratietolerantie trainen gebeurt op andere manieren en hoeft niet bij een feestdag)

Kind is hier trouwens alleen en zit in groep 5. Opdrachten zijn leuk, maar de frustratietolerantie is beperkt, dus het is ook de uitdaging om de sweet spot te vinden in moeilijkheid. Wat ik sowieso wil doen is cadeautje vinden afwisselen met puzzels, dus steeds een beperkt aantal cadeautjes en dan weer puzzelen. Dat voorkomt ook dat het een scheurfestijn wordt.
(frustratietolerantie trainen gebeurt op andere manieren en hoeft niet bij een feestdag)
zondag 15 november 2020 om 15:09
Dat lijkt me op pakjesavond niet het handigste moment., nee.yyy schreef: ↑15-11-2020 13:33Wat een hoop ideeën. Leuk. Al zal ik ze lang niet allemaal kunnen toepassen.