Na mavo havo-ambitie, mbo-optie achter de hand?
woensdag 18 november 2020 om 17:36
Mijn dochter zit momenteel in 4 vmbo-t. Volgend jaar wil ze naar de havo, ze heeft een extra vak en staat voor alles voldoende. Als het zo doorgaat, gaat dat dus waarschijnlijk wel lukken. Het is echter verplicht om je ook in te schrijven voor een mbo-opleiding, als noodoplossing voor het geval je niet wordt toegelaten op de havo.
Dochter is daar niet echt mee bezig, ze wil ook geen open dagen doen of zich erin verdiepen, maar volgens mij kun je beter een beetje leuk plan B kiezen dan straks noodgedwongen maar iets prikken.
Wie heeft ditzelfde aan de hand gehad en hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Ik moet zeggen dat ik het ook erg lastig vind om iets te kiezen. Er zijn wel opleidingen die echt niet bij haar passen, maar de opleiding die mij wel geschikt lijkt zit net heel erg ver weg (1,5 uur OV, dat ga ik er niet door krijgen bij haar).
Dochter is daar niet echt mee bezig, ze wil ook geen open dagen doen of zich erin verdiepen, maar volgens mij kun je beter een beetje leuk plan B kiezen dan straks noodgedwongen maar iets prikken.
Wie heeft ditzelfde aan de hand gehad en hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Ik moet zeggen dat ik het ook erg lastig vind om iets te kiezen. Er zijn wel opleidingen die echt niet bij haar passen, maar de opleiding die mij wel geschikt lijkt zit net heel erg ver weg (1,5 uur OV, dat ga ik er niet door krijgen bij haar).
woensdag 18 november 2020 om 17:40
Geen idee. Daarom ook de havo. Sowieso vind ik een langere algemene scholing beter, maar het stelt ook het keuzemoment uit.

woensdag 18 november 2020 om 17:46
woensdag 18 november 2020 om 17:47
Gesprek met decaan.
Gesprek met decaan.
Honey, you should see me in a crown

woensdag 18 november 2020 om 17:48
Dat kan alleen als haar examencijfers van dien aard zijn dat de school haar uit wil besteden aan die vavo, maar dan kan ze dus net zo goed op haar oude school vavo doen. Of ze moet achttien zijn, dan ligt het anders.
woensdag 18 november 2020 om 17:53
Zelfde hier maar dan van HAVO naar VWO. Volgens mij werkte het voor mijn zoon ook wel als een motivator om alleen een plan A te hebben. Zijn resultaten lieten al jaren zien dat VWO prima haalbaar was dus ik heb er verder niet echt een big deal van gemaakt. Dat zijn moeder onvoorwaardelijk in hem geloofde was volgens mij een fijn extra steuntje in de rug.
Volgens mij heb je nog tot half januari toch? Tijd genoeg om haar de ruimte te geven over dingen na te denken. En je moet nu toch alles zelf online uitvlooien, dus open dagen zijn niet eens zo interessant. Mijn zoon heeft er inmiddels twee bijgewoond en bij beide was het steeds geklooi met verbindingen en studenten die hakkelend heel blij stonden te doen over hun eigen opleiding maar verder nog niet echt veel te melden hadden.
Volgens mij heb je nog tot half januari toch? Tijd genoeg om haar de ruimte te geven over dingen na te denken. En je moet nu toch alles zelf online uitvlooien, dus open dagen zijn niet eens zo interessant. Mijn zoon heeft er inmiddels twee bijgewoond en bij beide was het steeds geklooi met verbindingen en studenten die hakkelend heel blij stonden te doen over hun eigen opleiding maar verder nog niet echt veel te melden hadden.

woensdag 18 november 2020 om 17:54
Herkenbaar, hier precies dezelfde situatie maar gelukkig weet mijn dochter wel wat ze dan voor MBO opleiding zou willen doen als ze niet toegelaten zou worden op de HAVO.
Wat ik begreep is dat ze zich vaak niet last-minute kunnen inschrijven op het MBO en dat het dus noodzakelijk is in dit geval dat ze een plan B heeft en daar dus ook echt iets in geregeld heeft (inschrijving dus op MBO)
Wat ik begreep is dat ze zich vaak niet last-minute kunnen inschrijven op het MBO en dat het dus noodzakelijk is in dit geval dat ze een plan B heeft en daar dus ook echt iets in geregeld heeft (inschrijving dus op MBO)
woensdag 18 november 2020 om 17:57

woensdag 18 november 2020 om 18:00
Waarom zou dat niet kunnen? Ze is leerplichtig, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze geweigerd mag worden.

woensdag 18 november 2020 om 18:04
Ze wilde eerst dierverzorging doen, maar door een banenmarkt werd haar interesse gewekt voor logistiek. Maar ze wil zich er dus niet echt in verdiepen, terwijl de inschrijving voor een mbo wel wordt gebracht als zijnde verplicht. Waarschijnlijk is het niet nodig, want een mavo-diploma met extra vak is op haar huidige school gegarandeerde toelating tot de havo (waarbij kinderen met gemiddeld lager dan een 7 wel soort van ontmoedigd worden om voor de havo te kiezen).viva-amber schreef: ↑18-11-2020 17:46Ze heeft echt 0 idee, ook geen beroep wat haar vaag wel leuk lijkt.
Waar is ze goed in? Economie, commercieel, met haar handen, creactief, schrijven, filmen, talen. Waar houdt ze van?
Haar beste vakken zijn de exacte en creatieve vakken. Nederlands gaat nu ook ok, Engels is hangen en wurgen. Geen klinkende cijfers, ze hangt met alles tussen 6,5 en 7.
woensdag 18 november 2020 om 18:12
De inschrijving op zich is niet verplicht als ze nog als doel havo heeft, maar met alleen mavo heeft ze geen startkwalificatie en is ze nog leerplichtig. Ze is dus wel verplicht volgend jaar onderwijs te volgen en als dat geen havo is, dan mbo.
Dat is wel een verschil met het kind van Sprankelend, die met havo wel een startkwalificatie zou hebben en in nood een tussenjaar zou kunnen doen met werken.
Wachten met inschrijven mag, maar kan wel betekenen dat als ze daar toch een beroep op moet doen de keuze waar ze terecht kan en voor welke opleiding, behoorlijk beperkt kan zijn.
Als je er redelijk zeker van bent dat havo geen probleem is, zou ik haar dit wel voorleggen, maar verder geen druk uitoefenen. Haar verantwoordelijkheid en risico dat ze dan mogelijk beperkte keuze heeft in wat ze kan gaan doen.
(Of ze kiest eieren voor haar geld en schrijft zich in voor dierverzorging zodat ze in ieder geval niet moet kiezen uit dingen die ze echt echt echt niet leuk vindt Als dingen toch anders lopen..... )
Dat is wel een verschil met het kind van Sprankelend, die met havo wel een startkwalificatie zou hebben en in nood een tussenjaar zou kunnen doen met werken.
Wachten met inschrijven mag, maar kan wel betekenen dat als ze daar toch een beroep op moet doen de keuze waar ze terecht kan en voor welke opleiding, behoorlijk beperkt kan zijn.
Als je er redelijk zeker van bent dat havo geen probleem is, zou ik haar dit wel voorleggen, maar verder geen druk uitoefenen. Haar verantwoordelijkheid en risico dat ze dan mogelijk beperkte keuze heeft in wat ze kan gaan doen.
(Of ze kiest eieren voor haar geld en schrijft zich in voor dierverzorging zodat ze in ieder geval niet moet kiezen uit dingen die ze echt echt echt niet leuk vindt Als dingen toch anders lopen..... )
patchouli_ wijzigde dit bericht op 18-11-2020 18:17
18.22% gewijzigd
woensdag 18 november 2020 om 18:14
Hopelijk worden de maatregelen straks weer wat soepeler en kan ze open dagen bezoeken.
Ik heb hetzelfde met mijn zoon gehad. Hij (en ik ging soms mee) heeft dat jaar best veel open dagen bezocht. Veel opleidingen waren het toch niet.
Op een gegeven moment stelde hij na de presentatie wat vragen aan de docent.
Zegt de docent:”als ik jou zo hoor moet je niet hier zijn maar bij de opleiding hiernaast”
Nou wij hadden nog nooit van die opleiding gehoord maar het was een schot in de roos. Op weg naar huis had hij zijn havo plannen al bijna laten schieten en nog een par dagen later had hij zijn keuze gemaakt: het zou toch die mbo opleiding worden.
Inmiddels is die opleiding afgerond en zit hij op het hbo. Met een hele duidelijke voorsprong op de studenten die vanaf de havo komen.
Dus mijn advies: ga zo veel mogelijk overal kijken als dat straks weer mogelijk is.
Ik heb hetzelfde met mijn zoon gehad. Hij (en ik ging soms mee) heeft dat jaar best veel open dagen bezocht. Veel opleidingen waren het toch niet.
Op een gegeven moment stelde hij na de presentatie wat vragen aan de docent.
Zegt de docent:”als ik jou zo hoor moet je niet hier zijn maar bij de opleiding hiernaast”
Nou wij hadden nog nooit van die opleiding gehoord maar het was een schot in de roos. Op weg naar huis had hij zijn havo plannen al bijna laten schieten en nog een par dagen later had hij zijn keuze gemaakt: het zou toch die mbo opleiding worden.
Inmiddels is die opleiding afgerond en zit hij op het hbo. Met een hele duidelijke voorsprong op de studenten die vanaf de havo komen.
Dus mijn advies: ga zo veel mogelijk overal kijken als dat straks weer mogelijk is.
woensdag 18 november 2020 om 18:16
Wat een lage toelatingseisen zeg. Iemand die met moeite een 6,5 of 7 haalt heeft weinig te zoeken op de havo. Scholen die ik ken willen echt een 8 gemiddeld zien met goede werkhouding en motivatie.
Ik zou haar dus stimuleren beter te leren. Anders krijgt ze het zwaar of gaat het flink mis.
Verder zou ik haar mentor en decaan vragen voor een gesprek. Er zijn voldoende (online) beroepskeuzetesten. Ook op de havo moet je nadenken over een profiel en opleiding voor de toekomst.
Ik zou haar dus stimuleren beter te leren. Anders krijgt ze het zwaar of gaat het flink mis.
Verder zou ik haar mentor en decaan vragen voor een gesprek. Er zijn voldoende (online) beroepskeuzetesten. Ook op de havo moet je nadenken over een profiel en opleiding voor de toekomst.
woensdag 18 november 2020 om 18:33
Ik zou ook echt wel wat meer inzetten op oriëntatie. Mbo opleiding is echt wel fijn als je naar het HBO wil doorstromen, vind ik.
Wil ze de havo doen omdat ze dat echt graag wil? Of om nog een jaar uitstel te hebben van haar beroepskeuze?
Ze twijfelt maar wil ook die twijfels niet onderzoeken, zo lijkt het. En daadom zet ze in op havo.
Wil ze de havo doen omdat ze dat echt graag wil? Of om nog een jaar uitstel te hebben van haar beroepskeuze?
Ze twijfelt maar wil ook die twijfels niet onderzoeken, zo lijkt het. En daadom zet ze in op havo.

woensdag 18 november 2020 om 18:40
Vanaf dit schooljaar is wettelijk vastgelegd dat scholen alleen nog maar de eis voor een extra vak mogen stellen voor doorstroom van leerlingen met een gl- of tl-diploma naar havo. Daarmee voorkom je dit soort willekeur.evelien2010 schreef: ↑18-11-2020 18:16Wat een lage toelatingseisen zeg. Iemand die met moeite een 6,5 of 7 haalt heeft weinig te zoeken op de havo. Scholen die ik ken willen echt een 8 gemiddeld zien met goede werkhouding en motivatie.
anoniem_395252 wijzigde dit bericht op 18-11-2020 18:52
4.49% gewijzigd
woensdag 18 november 2020 om 18:48

woensdag 18 november 2020 om 18:49
Ja, dit, excuus, ik was onvolledig.Lady*Voldemort schreef: ↑18-11-2020 18:04Je kunt je ook best last minute inschrijven op een MBO, maar niet altijd op de opleiding van je keuze.

woensdag 18 november 2020 om 18:53
Herkenbaar hoor. Eén van de mijne (en ik) kon daar pas over nadenken nadat hij had gehoord dat hij geslaagd was. De opleiding van zijn keuze zat toen al vol. Daarna kwam hij met iets aan waar ik zelf niets in zag, maar hij hield vol. Dus dat is het geworden, en het was een goede keuze moet ik zeggen.
Mijn advies aan jullie is: inschrijven voor dierverzorging en logistiek, en vol inzetten op het diploma. Niks aan het handje.
Mijn advies aan jullie is: inschrijven voor dierverzorging en logistiek, en vol inzetten op het diploma. Niks aan het handje.

woensdag 18 november 2020 om 18:55
evelien2010 schreef: ↑18-11-2020 18:16Wat een lage toelatingseisen zeg. Iemand die met moeite een 6,5 of 7 haalt heeft weinig te zoeken op de havo. Scholen die ik ken willen echt een 8 gemiddeld zien met goede werkhouding en motivatie.
Welnee, dat hoeft helemaal niet! Mijn zoon, die eigenlijk weinig uitvoerde op school, zat ook op tl/mavo en omdat hij voor het examen gemiddeld de 6,5 gehaald had mocht hij naar de havo, ook al had hij een 5,0 voor Nederlands. Dat wilde hij ook graag, en guess what? Op de havo waren zijn cijfers nog hoger en hij slaagde zonder ook maar een onvoldoende. Nu zit hij op het hbo.
Wel had hij zich in die tijd ingeschreven voor een mbo-opleiding. Toen hij naar de havo bleek te kunnen heeft hij zich bij het mbo weer afgemeld.