Vraag aan ouders die niet via consultatiebureau vaccineren.

24-11-2020 18:41 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, zie topic-titel :)

Samenvatting:
Wie van hier heeft z'n kinderen niet via het reguliere consultatiebureau gevaccineerd, maar via een antroposofisch consultatiebureau of via de huisarts?

En hoe hebben jullie het gedaan qua betalen/vergoedingen?

Uitleg:
Wij gaan met onze zoon naar een antroposofisch consultatiebureau. Het is voor mijn vraag niet echt van belang waarom, maar laat ik duidelijk zijn dat wij in ieder geval echt pro-vaccineren zijn!

De arts aldaar gaf aan dat zij ook gewoon volgens het rijksvaccinatieprogramma vaccineren, maar dat wij als ouders ook iets anders mogen wensen (exact op tijd, iets later, of gewoon niet). Ze lichten sowieso alle voor en nadelen toe.
Ze hebben dan ook bijna alle vaccinaties gewoon in huis, behálve de pneumokokken. Als ik het goed onthouden heb van het vorige bezoek, is dat omdat veel van hun bezoekende ouders, er voor kiezen deze specifieke niet te vaccineren, en dat het in huis hebben van dit vaccin vaak betekende dat deze "over datum" ging.
De arts schreef dus een recept voor, zodat wij deze zelf bij de apotheek konden halen, en het vervolgens konden declareren.

Zo gezegd, zo gedaan.

Behalve dan, dat onze zorgverzekering deze helemaal niet wíl vergoeden, omdat zij zeggen "je kan je kind gratis vaccineren via het reguliere programma."
Ja, is natuurlijk ook zo.
Waarop "onze" arts zegt "ja, hállo, sinds wanneer bepaald een verzekering of een vaccinatie nodig is of niet? Ík ben toch zeker de voorschrijvende arts?" Ja, valt ook wat voor te zeggen.

Na goed, we zullen hier nog wel even over door gaan discussiëren met deze en gene, maar ineens vroeg ik mij af; ik weet dat er ouders zijn die (om verschillende redenen) de vaccinaties niet via het consultatiebureau halen, maar bij (bijvoorbeeld) de huisarts. Hoe doen jullie dat met de vergoedingen? Betalen jullie deze zelf? Worden ze wel door je verzekering vergoed?
Irish_Wasser_Woman schreef:
25-11-2020 09:25
Ja, we gaan de vax nu ook via het reguliere bureau laten lopen. En dan voor de gewone controle-afspraken naar de antroposofische.

Morgenavond is 'ie al aan de beurt!! Nog tips waar ik op moet letten na de vaccinatie? Iets luchtiger in bed leggen had ik zelf al bedacht (dus niet én lange mouwen romper, én pyama, én slaapzak lange mouw, én dekentje, wat hij normaal wel heeft, maar de slaapzak even skippen dacht ik, en dunner dekentje). Paracetamol hebben we al in huis :) Hij ligt sowieso naast ons in z'n wiegje, maar ik merk dat ik het best spannend vind, of hij geen koorts krijgt, en zo :-$
Eerst maar even kijken hoe hij reageert. Mijn zoontje merkte van de ene prik niks en was van een andere dan weer dagen ziek...ze krijgen niet altijd koorts hoor. Paracetamol geven wordt in de regel afgeraden na een vaccinatie trouwens, tenzij ze over de 40 schieten. Bij koorts is huid-op-huid contact ook goed trouwens. Het is ook wel spannend maar meestal valt het wel mee en zijn ze zo weer de oude!

Die van mij wil trouwens wel bijna altijd op me slapen na de vaccinatie (ook de hele nacht). Ik calculeer nu altijd wel in dat ik of mijn partner de ruimte hebben om 1 of 2 dagen met hem op de bank te gaan liggen als hij er flink ziek van wordt.
Ik zit bij een van de weinige leuke CB's volgens mij, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ze heel snel door hadden dat ze mij niks hoefden te vertellen :facepalm: dus onze afspraken gaan ongeveer zo:

Hoe gaat het?
Goed
Heb je nog vragen?
Nee
Ok dan ga ik nu de vaccinatie zetten.
*LaDolceVita* schreef:
25-11-2020 09:49
Heel herkenbaar, ik vind het ook altijd rot. Is het zijn eerste vaccinatie? Ons zoontje had van de eerste helemaal geen last en van de tweede een beetje koorts maar hij knapte snel op (na een uurtje) na een pcm.
Sterkte moeder! ;)
Ja, de eerste inderdaad! (zowel voor hem als baby, als voor mij als moeder :-$

irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 25-11-2020 10:14
7.39% gewijzigd
Pinda-Kaas schreef:
25-11-2020 09:51
Eerst maar even kijken hoe hij reageert. Mijn zoontje merkte van de ene prik niks en was van een andere dan weer dagen ziek...ze krijgen niet altijd koorts hoor. Paracetamol geven wordt in de regel afgeraden na een vaccinatie trouwens, tenzij ze over de 40 schieten. Bij koorts is huid-op-huid contact ook goed trouwens. Het is ook wel spannend maar meestal valt het wel mee en zijn ze zo weer de oude!

Die van mij wil trouwens wel bijna altijd op me slapen na de vaccinatie (ook de hele nacht). Ik calculeer nu altijd wel in dat ik of mijn partner de ruimte hebben om 1 of 2 dagen met hem op de bank te gaan liggen als hij er flink ziek van wordt.
Bedankt voor je tips!! Ja, was ook neit van plan "zomaar" paracetamol te geven hoor, maar ik dacht laatst; kan het maar vast in huis hebben, want je hebt het altijd 's nachts nodig of zo, haha.

Ja, we hebben daarom ook voor morgenavond gekozen; kan hij drie dagen cocoonen met ons allebei, mócht dat nodig zijn :)
Pinda-Kaas schreef:
25-11-2020 09:56
Ik zit bij een van de weinige leuke CB's volgens mij, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ze heel snel door hadden dat ze mij niks hoefden te vertellen :facepalm: dus onze afspraken gaan ongeveer zo:

Hoe gaat het?
Goed
Heb je nog vragen?
Nee
Ok dan ga ik nu de vaccinatie zetten.
Dit is mijn insteek morgen bij de vaccinatie ook, haha :)
Ons nieuwe consultatiebureau lijkt ook prima te zijn. Het vorige bureau ging over alles een aanvallende discussie aan terwijl een gewoon gesprek ook een optie was voor mij.

Ik kwam bij het nieuwe consultatiebureau voor de 22 weken vaccinatie en om te peilen vroeg ik of ze voor de nieuwe baby ook alleen de vaccinaties deden. Ja hoor, geen probleem. Het was niet dat het consultatiebureau bureau verplicht was ofzo dus ik kon gewoon de dingen kiezen die ik nodig had.. :-[ Niks geen gedwing of "dan moeten we u wel rapporteren."

De arts van ons vorige consultatiebureau belde kwaad op toen ik had laten weten dat we alleen nog kwamen voor de vaccinaties. Ik moest direct langskomen om iets te ondertekenen dat het consultatiebureau geen blaam betrof als het mis ging.. :-|

Ik denk dus wel dat er fijne normale consultatiebureaus zijn :)
25-11-2020 10:12
Bedankt voor je tips!! Ja, was ook neit van plan "zomaar" paracetamol te geven hoor, maar ik dacht laatst; kan het maar vast in huis hebben, want je hebt het altijd 's nachts nodig of zo, haha.

Ja, we hebben daarom ook voor morgenavond gekozen; kan hij drie dagen cocoonen met ons allebei, mócht dat nodig zijn :)

Als je bij een antroposofisch cb zit dan ben je wellicht ook van de wolletjes? Die zou ik even achterwegen laten ivm kans op koorts :)
DaSilva86 schreef:
25-11-2020 10:15
Als je bij een antroposofisch cb zit dan ben je wellicht ook van de wolletjes? Die zou ik even achterwegen laten ivm kans op koorts :)
Wij hebben/gebruiken qua wol alleen dekentjes, truien en sokken. We zijn geen die-hard antroposofen :) Maar bedankt voor de tip!! Hij slaapt onder een katoenen "dekentje" en daarover een open, wollen dekentje. Die laten we dan weg :)
(ik snap ooit nooit zo goed hoe men wol in de zomer "lekker koel" vindt.... Wij vinden ons wollen zomerdekbed in de winter al vaak te warm (met het raam open.....))
We vinden wol gewoon lekker warm. Wasbare luiers gewoon lekker goedkoop (en ze lekken nooit door met ontlasting). Houten speelgoed gewoon mooi, en dragen gewoon lekker gezellig :) Er zit dus niet echt een filosofie achter. We gaan er ook puur heen omdat het reguliere zo'n rare bedoening is hier bij ons :bonk: maar we op zich wel open staan voor tips mbt allergieën en zo waar dan niet direct sterke medicatie voor hoeft te komen, maar uit zoeken waar het van komt, beter is om te proberen in eerste instantie. En het is veel dichterbij, haha.
25-11-2020 09:32
Wij lopen nu ook iets achter op "het schema". Om dezelfde reden ook, onze zoon ziet bijna niemand behalve ons en onze ouders. Gaat ook niet naar een KDV. Alleen dachten we nu; hoe ouder hij wordt, hoe meer hij meekrijgt van de prikken, dus wilden we geen jaar wachten. Hij krijg nu alles een dikke maand later.

Hier ook eenzelfde ervaring dus met het bureau. Veel van deze mensen kunnen écht alleen maar in hokjes en lijstjes en zo denken :facepalm: Ik heb nu vier verschillende getroffen (in de twee keer dat ik er was) en ik kreeg echt van alle vier zó'n jeuk!! Pfffff.....
Gek genoeg waren de verpleegkundige en arts van het antroposofische bureau veel nuchterder :lol:

ja terwijl een ouder kind een beter ontwikkeld immuunsysteem heeft en daardoor met minder prikken eenzelfde immuniteit op kan bouwen. :)
Dat was voor mij ook wel iets dat meetelde.

Nu kom ik echt uit een sofennest dus was de keuze uit te stellen heel vanzelfsprekend voor mij. De 22 weken prik bestond toen nog niet, en met 5 weken starten met vaccineren was voor mij echt een grote nono. Hij was enorm dysmatuur geboren, laat zo’n kleintje eerst maar eens even lekker aankomen en een beetje landen voor hij ook nog moet gaan dealen met allemaal ziektekiemen.
Hij kreeg ook bv en ik heb als kind kinkhoest gehad en de bmr prik was nog vrij recent bij mij. Dus had meer dan genoeg antistoffen.
Mijn zoon is ook niet met de dktp maar met de dtp geprikt. Een vaccinatie die ze idd los moeten bestellen. Want de normale booster dtp is niet geschikt voor hele jonge kinderen.
Met slechte of nare consultatiebureaus heb ik geen ervaring. Soms zeggen ze iets waar ik anders over denk. Dan laat ik het maar van me af glijden. Ik doe toch wel wat ik zelf het beste vind 😝 En eigenlijk vertellen ze ook niet zoveel bijzonders. Meestal weet ik het al omdat ik me inlees. Maar goed, ze wegen, meten en kletsen een beetje.

Wel ervaring met prikken en baby’s en peuters. Het is nooit leuk. Misschien vinden de ouders het erger dan het kind. Ons zoontje schrok altijd even, kort huiltje, even troosten en dan was het klaar. Hij reageerde erna ook niet heel extreem. Misschien even wat huileriger. Of hij was juist extra moe en maakte een goede nacht. Dus het hoeft niet heel erg te zijn! PCM in huis is wel handig!

Succes!
25-11-2020 10:22
Wij hebben/gebruiken qua wol alleen dekentjes, truien en sokken. We zijn geen die-hard antroposofen :) Maar bedankt voor de tip!! Hij slaapt onder een katoenen "dekentje" en daarover een open, wollen dekentje. Die laten we dan weg :)
(ik snap ooit nooit zo goed hoe men wol in de zomer "lekker koel" vindt.... Wij vinden ons wollen zomerdekbed in de winter al vaak te warm (met het raam open.....))
We vinden wol gewoon lekker warm. Wasbare luiers gewoon lekker goedkoop (en ze lekken nooit door met ontlasting). Houten speelgoed gewoon mooi, en dragen gewoon lekker gezellig :) Er zit dus niet echt een filosofie achter. We gaan er ook puur heen omdat het reguliere zo'n rare bedoening is hier bij ons :bonk: maar we op zich wel open staan voor tips mbt allergieën en zo waar dan niet direct sterke medicatie voor hoeft te komen, maar uit zoeken waar het van komt, beter is om te proberen in eerste instantie. En het is veel dichterbij, haha.

Ik doe/heb niks met antroposofie maar een baby of dreumes in de wolletjes vind ik echt heerlijk :love: In de zomer vond ik het fijn dat mijn rolmops van een baby/dreumes fris bleef ipv een zweterig plakkertje te zijn. Hij had snel last van smetplekjes tussen zijn vetjes (en allergisch voor crèmes die huid droog houden) en in de wol bleef hij droog.
DaSilva86 schreef:
25-11-2020 10:15
Grappig, wol of wolzijde reguleert veel beter de warmte dan katoen. Warmte stuwing zal je ook eerder krijgen met zo’n lekkere synthetische teddy deken die tegenwoordig veel mensen hebben.

Mijn zoon geeft nog steeds de voorkeur voor zijn wollen hemdjes ipv de katoenen. Die ook gewoon in de kast liggen. En in tegenstelling tot de wollen, een gezellig printje hebben.
Trien30 schreef:
25-11-2020 20:06
Grappig, wol of wolzijde reguleert veel beter de warmte dan katoen. Warmte stuwing zal je ook eerder krijgen met zo’n lekkere synthetische teddy deken die tegenwoordig veel mensen hebben.

Mijn zoon geeft nog steeds de voorkeur voor zijn wollen hemdjes ipv de katoenen. Die ook gewoon in de kast liggen. En in tegenstelling tot de wollen, een gezellig printje hebben.
Wij hebben (gelukkig) niks synthetisch op of aan de baby :) Hij ligt onder een katoenen "deken"tje en daarover normaal gesproken een wollen (opengebreid) dekentje. Maar vannacht gaan we dat, voor de zekerheid, even weglaten.

Maar dat warmte regulerende van wol heb ik nooit begrepen; ik krijg het echt heel warm van wol. Heerlijk in winter, maar ons wollen zomerdekbed is in de winter al behoorlijk warm, met het raam open :) Dus het "lekker koel" in de zomer, snap ik niet, haha! (dat zeggen al die fabrikanten namelijk altijd :bonk:
25-11-2020 09:32
Wij lopen nu ook iets achter op "het schema". Om dezelfde reden ook, onze zoon ziet bijna niemand behalve ons en onze ouders. Gaat ook niet naar een KDV. Alleen dachten we nu; hoe ouder hij wordt, hoe meer hij meekrijgt van de prikken, dus wilden we geen jaar wachten. Hij krijg nu alles een dikke maand later.

Hier ook eenzelfde ervaring dus met het bureau. Veel van deze mensen kunnen écht alleen maar in hokjes en lijstjes en zo denken :facepalm: Ik heb nu vier verschillende getroffen (in de twee keer dat ik er was) en ik kreeg echt van alle vier zó'n jeuk!! Pfffff.....
Gek genoeg waren de verpleegkundige en arts van het antroposofische bureau veel nuchterder :lol:
oh ha heel herkenbaar. Wat ik ook heel fijn vond was dat ze uit zichzelf de bijsluiter erbij pakte en die aan me meegaf.
Misschien denk ik te simpel, maar waarom spreek je niet gewoon af dat arts van het cb het vaccin bestelt en dat ze even bellen als het er is.
Jij gaat langs met kind en hebt de gratis vaccinatie, en er blijft niemand met een vaccin zitten dat over de datum gaat.
26-11-2020 13:27
Wij hebben (gelukkig) niks synthetisch op of aan de baby :) Hij ligt onder een katoenen "deken"tje en daarover normaal gesproken een wollen (opengebreid) dekentje. Maar vannacht gaan we dat, voor de zekerheid, even weglaten.

Maar dat warmte regulerende van wol heb ik nooit begrepen; ik krijg het echt heel warm van wol. Heerlijk in winter, maar ons wollen zomerdekbed is in de winter al behoorlijk warm, met het raam open :) Dus het "lekker koel" in de zomer, snap ik niet, haha! (dat zeggen al die fabrikanten namelijk altijd :bonk:
Oh ja. Een winterdekbed is denk ik niet bedoeld voor de zomer ;)

Ik heb zelf liever dons in mn dekbed. Maar goed het is nu geen zomer. Dus dan lijkt de kans op oververhitting niet zo groot.

Hoe is het gegaan?
Ja, lief dat je het vraagt! De prik zelf was natuurlijk reuze sneu, haha. Maar gelukkig was hij snel te troosten :)
Daarna lekker in de draagzak terug naar huis gewandeld (bijna 45 min lopen is 't :facepalm:) en papa en mama hebben lekker troostvoer (voor zichzelf he haha) gekocht bij de appie :cheer:
' s Nachts had hij toch wel veel pijn/ongemak hoor :cry: zo sneu. Geen verhoging gelukkig. Hij wilde alleen niet bij mij liggen of drinken ( :cry:) maar uiteindelijk wel bij papa. Daar heeft ie dan 's nachts op/bij doorgebracht :) wel vaak huilend wakker geworden.
Gister overdag gewoon volgens schema geslapen, dus niet extra veel of zo, maar was wel nog een beetje uit z'n doen. Exact 24 uur na de prik was hij weer ons über vrolijke mannetje :flirting:
Les voor de volgende keer: niet 's avonds maar 's ochtends prik halen. Maar goed, ik wilde per se deze eerste prik zelf doen, de volgende mag papa doen, haha.
sparoodislekker schreef:
26-11-2020 17:45
Misschien denk ik te simpel, maar waarom spreek je niet gewoon af dat arts van het cb het vaccin bestelt en dat ze even bellen als het er is.
Jij gaat langs met kind en hebt de gratis vaccinatie, en er blijft niemand met een vaccin zitten dat over de datum gaat.
Ja, dit snap ik ook eigenlijk niet. Het was niet zo dat de prik diezelfde dag gegeven zou worden of zo....
28-11-2020 09:39
Ja, dit snap ik ook eigenlijk niet. Het was niet zo dat de prik diezelfde dag gegeven zou worden of zo....
Zou dat voor volgende keer gewoon voorstellen. Het is vrij onzinnig dat je moet betalen voor iets dat zij gratis kunnen bestellen aangezien de overige vaccinaties wel gratis via hun gaan.
Vaccins zijn niet per stuk te bestellen denk ik.
28-11-2020 09:38
Ja, lief dat je het vraagt! De prik zelf was natuurlijk reuze sneu, haha. Maar gelukkig was hij snel te troosten :)
Daarna lekker in de draagzak terug naar huis gewandeld (bijna 45 min lopen is 't :facepalm:) en papa en mama hebben lekker troostvoer (voor zichzelf he haha) gekocht bij de appie :cheer:
' s Nachts had hij toch wel veel pijn/ongemak hoor :cry: zo sneu. Geen verhoging gelukkig. Hij wilde alleen niet bij mij liggen of drinken ( :cry:) maar uiteindelijk wel bij papa. Daar heeft ie dan 's nachts op/bij doorgebracht :) wel vaak huilend wakker geworden.
Gister overdag gewoon volgens schema geslapen, dus niet extra veel of zo, maar was wel nog een beetje uit z'n doen. Exact 24 uur na de prik was hij weer ons über vrolijke mannetje :flirting:
Les voor de volgende keer: niet 's avonds maar 's ochtends prik halen. Maar goed, ik wilde per se deze eerste prik zelf doen, de volgende mag papa doen, haha.
Ah gelukkig. T blijft rot he.

Ik gaf zoon op advies van het cb de week voor de prik thuja druppeltjes. Leek eigenlijk heel goed te werken. Want die keer dat ik het niet had gedaan heeft hij veel last gehad.
Trien30 schreef:
29-11-2020 11:45
Ah gelukkig. T blijft rot he.

Ik gaf zoon op advies van het cb de week voor de prik thuja druppeltjes. Leek eigenlijk heel goed te werken. Want die keer dat ik het niet had gedaan heeft hij veel last gehad.
Oeh, daar ga ik eens naar kijken!! Bedankt voor de tip :)
DaSilva86 schreef:
28-11-2020 20:45
Nee, dat denk ik inderdaad ook.
DaSilva86 schreef:
28-11-2020 20:45
Ja daar heb je een punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven