Baby vaak wakker, wat doen we verkeerd?

29-11-2020 09:48 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze baby van 9 maanden blijft 's nachts erg vaak wakker worden. Het is niet mijn doel dat ze de nacht gaat doorslapen (maar uiteraard mooi meegenomen als dat uiteindelijk wel een keer lukt), maar iets langer aan een stuk zou nu toch moeten lukken. De eerste maanden was ze de makkelijkste baby ooit, zodra ze 'mocht', sliep ze 6 uur achter elkaar door en ze is eigenlijk goed blijven slapen tot een maand of 3/4 oud. Daarna werd het lastigere omdat ze naar kdv ging en ivm flesweigeren overdag weinig voeding binnen kreeg en dat 's nachts ging compenseren. Nu de interesse in vast voedsel heel langzaam toe begint te nemen hebben we het idee dat ze overdag voldoende binnen zou moeten krijgen, maar ze blijft 's nachts spoken. Bijna elke keer wil ze dan ook gevoed worden.
Ik weet nu niet meer zeker waar het wakker worden aan ligt, verkeerd slaapritme, de voedingen overdag of zoekt ze gewoon troost en moet ik s nachts minder snel de borst aanbieden? Ben benieuwd naar ervaringen of tips.

Onze gemiddelde dag (maar wijkt ook vaak af, we hebben niet een heel strak rtime):
06:00 uur op, borstvoeding
08:30 - 09:30 slaapje
10:00 pap
12:00 brood/fruit (varieert heel erg of en hoeveel ze dit eet)
14:30 borstvoeding
15:00 - 16:00 slaapje
17:00 half potje groente (potjes eet ze tot nu toe veel beter dan zelf gekookt spul)
17:45 borstvoeding
Rond 18:00 naar bed, omdat ze dan vaak ook wel echt moe is
Dan wordt ze dus nog een aantal keer wakker, vaak rond 21 uur, rond 23 uur nog een keer, rond 2 uur en als het tegenzit om 4 uur nog een keer. Ze is in ieder geval dus 's nachts gemiddeld om de 3 uur wakker en ik weet niet waar het aan ligt.
Edit voor de duidelijkheid: elke keer als ze wakker is krijgt ze dus ook nog een voeding!

Ik weet dat het eigenlijk een no-go is om voor het slapen te voeden, maar ik krijg het allemaal maar moeilijk op de juiste manier in een dag gepropt.
patatje15 wijzigde dit bericht op 29-11-2020 10:04
2.44% gewijzigd
Luci_Mster2 schreef:
29-11-2020 10:33
Helaas, ik heb 2 kinderen die pas echt goed gingen slapen toen ze kleuter waren ongeveer.
Op den duur went het ook, of niet?
Dat merk ik tenminste, ik voel me niet meer continu geradbraakt.

Ik ben soms (oke, vaak) wel blij dat de nacht er weer op zit. :proud:
Hier dochter van 10 maanden met het volgende schema:

05.45 / 06.15 uur wakker (tja, het is een vroege vogel...)
06.30 uur flesje kunstvoeding 120cc
08.00 uur 1 of 2 boterhammen
09.00 - 10.00 uur slaapje
10.00 uur fruithapje ca. 150 gram + slokjes water uit 360 graden beker
12.00 uur 1 of 2 boterhammen + slokjes water uit 360 graden beker
13.00 uur flesje kunstvoeding 120cc
13.15 - 14.30 uur slaapje
15.00 uur tussendoortje: beetje yoghurt, beetje fruit of soepstengel
17.00 uur avondeten ca. 150 gram (groente met aardappelen / rijst / couscous en soms een beetje vlees of vis)
18.30 uur 180 cc papfles en dan naar bed

Tijden zijn uiteraard allemaal bij benadering. Slaapjes gaan de ene dag beter dan de andere, soms slaapt ze 's middags ineens twee uur en soms maar een half uurtje. We hebben dit schema zo ingevoerd omdat ze het zo ongeveer ook doen op het kinderdagverblijf.
Uiteraard is ieder kindje anders, maar misschien heb je hier iets aan?

Met een volle maag naar bed is in ieder geval bij ons wel belangrijk om goed te kunnen doorslapen. Dat is natuurlijk wel lastiger met borstvoeding, maar misschien is het inderdaad een goede om haar toch 's avonds nog de pap (met een lepeltje) te geven?
Hier heel herkenbaar. Dochter (nu 15 maanden) sliep tot 4 maanden perfect. Daarna slaapregressie... De tijd tussen de slaapje werd steeds korter tot ze uiteindelijk met 8 maanden iedere slaapcyclus (ongeveer drie kwartier) mij, of eigenlijk mijn borsten, nodig had om in slaap te vallen. Ik was compleet gesloopt. Ik heb toen het boek 'Baby in een droomritme' gekocht en ben begonnen met de de slaapassociatie (drinken = slapen) af te leren. Overdag lukt dat heel snel en ze ging zowaar ineens langere slaapje doen.

In de avond duurde het een paar weken, maar uiteindelijk is het gelukt en sliep ze daarna de hele nacht door. Dit is ook het moment waarop ze op haar eigen kamer is gaan slapen. Ook dat hielp denk ik.
Ken je de facebook pagina ‘Lekker slapen zonder huilen’?
Gebaseerd op het Droomritme principe, maar genoeg moeders die daar ook in slaap voeden.
Gaat eigenlijk volgens het principe - overdag goed slapen = snachts goed slapen.
Mijn bijna-10 maander wordt overigens ook nog vaak wakker snachts voor een slok. Ach, ze zijn maar zo kort klein.
Wat me opvalt in je verhaal is dat de tijd tussen de 2 slaapjes overdag erg lang is.
Baby’s van 9 mnd kunnen 2-4 u achterelkaar wakker zijn. (In de ochtend korter dan in de middag).
Succes, het is pittig!
Ja alsjeblieft, voeden tot je kind in slaap valt mag gewoon hoor. Wat is dat toch voor onzin dat dat niet zou mogen. Dat is toch het voordeel van borstvoeding. Ik was superblij toen ik liggend leerde voeden.

Ik weet wel dat man en ik toen “op babycursus” zijn geweest en toen een eindeloos filmpje werd getoond met de fases voeden, spelen, slapen, voeden, spelen, slapen enz. en dat 10 keer achter elkaar of zo. Ja toen wisten we het wel 😉.
*LaDolceVita* schreef:
29-11-2020 13:56
Op den duur went het ook, of niet?
Dat merk ik tenminste, ik voel me niet meer continu geradbraakt.

Ik ben soms (oke, vaak) wel blij dat de nacht er weer op zit. :proud:
Dat idee heb ik idd ook. Ik ben pas echt geradbraakt als hij een nacht of 3 wel doorgeslapen heeft en vervolgens weer terug gaat naar zijn normale ritme van meerdere keren wakker worden.
Ik heb ooit gelezen dat groenten en fruit m.n. 's ochtends en 's middags aangeboden moeten worden. 's avonds geef je eiwitten zodat ze langer een volk gevoel houden. Ik vond het ook verdrietig maar rond negen maanden moet je de borstvoeding een beetje afbouwen. Babies hebben er dan niet meer genoeg aan. Je kan het wel aanbieden als drinken bij het eten of als 'toetje' maar een echte maaltijd is het niet meer rond die leeftijd imo. Ik voedde rond negen maanden maximaal drie keer per dag. 'ochtends een keer en 's avonds twee keer.
Kijk eens op instagram bij;
Bureau van Slaap
Slaaptips voor Baby’s
Staan soms best nuttigs tips bij.
Zo leerde ik dat een kwartiertje spelen met de avond bedtijd, enorme gevolgen had voor wat er snachts gebeurde.
Dingen die je soms uit automatisme doet maar die schijnbaar helemaal niet werken voor je baby.
Die van ons wou gevoel van nabijheid als ze savonds wakker werd. In eigen bed laten liggen en sussen was gegarandeerd drama. Bij ons in bed, tegen ons aan, zodat ze kon voelen dat we er waren, dat ging prima. 10 minuten, dan hoor ik aan de ademhaling dat ze weer goed in slaap is, en dan kan ik haar weer terug leggen in bed.
Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien al gezegd maar probeer overdag eens de 2 3 4 aan te houden. Na het wakker worden s ochtends na 2u naar bed, dan als ze wakker wordt uit dat slaapje na 3u naar bed en na dat slaapje na 4 uur de nacht de nacht. Mijn kinderen aten op die leeftijd het beste na het ontwaken. Dus 's ochtends brood of pap aanbieden als ontbijt en borst toe. Na het eerste slaapje fruit en evt cracker als ze dat al leuk vindt om te sabbelen. Zo een beetje proberen denk ik. Voor onze jongste bleek de 2 3 4 echt een oplossing voor de nachten.
Hier slaapt kind ook maanden al om 18:00 uur uitstellen kon niet. Wel sliep ze door. Dat geluk hadden we. Ik weet dat sommigen aan droomvoeding doen en haar meer in de middag eten aanbieden én geen eten aanbieden snachts. Dat wordt even drama maar je zult de cirkel ergens moeten door breken. Ik geloof wel heilig in dat onze kindjes slimmer zijn dan wat de meesten denken. En ook weten dat ze snachts toch wat krijgen.

Maar goed zoals je leest vele meningen. Succes!!
Je doet niets verkeerd, wat je beschrijft is heel normaal babygedrag. Dat lees je hier ook terug. Op de een of andere manier is het beeld ontstaan dat de meeste baby´s binnen een half jaar doorslapen. Troost je, dat is niet het geval. Mijn baby (11 maanden) wordt soms 4 keer per nacht wakker, soms ieder uur. We hebben wel goede afspraken thuis, anders sloopt het je. Omdat dit baby nummer 4 is weten we gelukkig wel dat het overgaat. Zonder interventies, gewoon vanzelf. Je kunt vast wel eea doen om de kans op doorslapen te vergroten, zoals het doorbreken van slaapassociaties. Ik heb daar zelf geen zin in en puf voor. Borst erin en verder slapen, zo houd ik het enigszins vol.
Heb niet alle reacties gelezen. Ik begrijp je op heel goed. Het kan slopend zijn, die nachten in combinatie met werk/een huishouden en je gewoon ook af en toe weer een beetje fit willen voelen. Hier wat ideeen, misschien heb je er wat aan...

Het is wel een vroeg ritme; vroeg op, vroege dutjes en vroeg weer naar bed. Ik zou proberen alles langzaamaan een uurtje te verlaten. Slapen van 19:00-07:00 (met eventuele pauzes voor een slok) lijkt me sowieso wat prettiger.

Ai, flesweigeren.. ik ken het maar al te goed. Lukt een bekertje al inmiddels? Je kunt ook n 360 graden beker proberen. Als dat goed gaat, kan je ook je partner eens sturen 's nachts (en als ze dan niet wil drinken, is t toch geen honger maar mamahonger, ook wel fijn om dat te kunnen checken ;-))

Jammer dat ze 's avonds niet goed eet, met n vol buikje naar bed is wel lekker inderdaad. Ik gaf beide kids al vanaf n maand of 7 Griekse Yoghurt. Ze waren en zijn er echt verslingerd aan. Het is hier vaak een life saver als er 's avonds niet gegeten wordt (blijft toch n beetje n dingetje voor dreumesjes en peuters...) want ze lepelen zo een hele bak weg. De adviezen online zijn om er iets later dan met 7 maanden mee te beginnen, maar volgens cb kon t geen kwaad als ze er geen last van kregen dus ik heb t altijd gewoon gedaan. Heb je uberhaupt het idee dat ze veel drinkt 's nachts? Of is t steeds sabbelen tot tsr komt, 2 slokken en weer doorslapen?
Oh overigens, ik heb beide kinderen altijd in slaap gevoed. Heerlijk dat dat kan toch. Op kdv sliepen ze wel zelfstandig in, dus ze hadden het blijkbaar niet nodig daar, en thuis was ik er altijd dus prima. Ik heb het nooit erg gevonden, genoot juist altijd van een knorrend baby'tje aan de borst.

Bij mijn oudste - tot 22 maanden sowieso 1 of 2 keer per nacht wakker - hadden we eindeloos veel geduld. Omdat we toen maar 1 slaapkamer hadden lag hij bij ons in de kamer dus ik was er hele nacht voor m, ook nadat ik was gestopt met bv. Bij zijn zusje was ik zo moe, dat ik strenger werd. Zij ging ook eerder naar een eigen kamertje (met 6 maanden geloof ik). Ze heeft een periode gekend dat ze elke 45 min wakker werd 's nachts.. binnen 2 weken was ik gesloopt. Toen toch een paar nachten uitgetrokken om haar er doorheen te helpen. Elke 6 min terug, en streng doch lief fluisteren 'omdat ik zo veel van je hou, leer ik je nu alleen weer in te slapen'. Dat mantra hielp mij vooral denk ik haha. Na een paar nachten was ze er doorheen en sliep ze plotseling van 19:00-07:00 door. Ze is daarna nooit meer 's nachts wakker geweest, ondanks al die kiezen enzo die daarna doorgekomen zijn. (Maar ze is wel uitzonderlijk daarin, besef ik). Haar broer die 15 maanden ouder is, wordt af en toe nog wakker ;-) Het is ook gewoon temperament, denk ik.

Ligt ze nog bij jullie of op een eigen kamer? Een eventuele verhuizing naar een stillere ruimte kan ook helpen. Soms worden ze wakker van de aanwezigheid van moeder... Heb je al dingen geprobeerd als kleding met jouw geur erop erbij leggen in bed enzo?

Deze site is misschien ook nog wel informatief trouwens:
https://www.negenmaandenbeurs.nl/blogs/ ... oe-en-wat/

Oh en als laatste; you are not alone. Op de een of andere manier vertellen mensen graag over hoe hun kind wel doorslaapt, maar ik ken toch meer mensen met wakkere kinderen snachts dan andersom :-)
Bedankt voor alle reacties!

Eerste nacht experimenteren had wisselende resultaten.
We hadden haar overdag vroeger een slaapje laten doen. ze had van half 10 tot 11 geslapen en daarna van 2 tot 3, maar daardoor wilde ze haar slaapje later in de middag niet meer doen dus toch weer om 18 uur op bed. Nu om 17:30 groentepotje gegeven en toen ze weer wakker werd (19.15) pap.

De late pap werkte goed in de zin dat ze vannacht maar 1 keer een voeding wilde. De mindere effecten: Na de pap kwam ze niet meer rustig in slaap en heeft eigenlijk tot half 12 liggen mopperen en spoken. Toen ze 's nachts wakker werd had ze ook geen honger maar kreeg haar ook niet in slaap. Uiteindelijk op mijn schouder in de voedingsstoel in slaap gevallen (en mama ook). Toen we allebei wakker werden wilde ze wel een voeding en toen eindelijk in eigen bedje weer in slaap gevallen.
Even kijken welke positieve punten we hieruit kunnen halen....
Het is ook even wennen hè.. geef het een week of twee weken ;)
Oh nog een ervaring trouwens... onze oudste sliep overdag niet al te best, en moest daardoor ook vroeg naar bed, soms rond 18:00 idd. Maar, al gauw bleek dat hij dat zag als ‘dutje’ en dan idd om 19:30 wakker werd en vervolgens wakker bleef tot 23:00. Alles vóór 19:00 werd door hem als dutje ervaren.. dus toen toch gaan rekken tot 19:00 en na n paar dagen was ie daar aan gewend.
Hier een meisje van 8 en halve maand. Ze krijgt ook borstvoeding en wordt ‘S nachts ook nog regelmatig wakker.
In jouw schema valt me wel op dat jouw dochtertje overdag wel weinig slaapt. Ik heb gemerkt dat als ze overdag goed haar slaap pakt, ze in de nacht ook rustiger is.

Ik lees in een paar reacties terug dat je de borstvoeding moet afbouwen omdat ze daar niet genoeg aan zou hebben maar dat is echt niet zo hoor! Tot 1 jaar is borstvoeding de hoofdvoeding en is vaste voeding vooral bedoeld om te oefenen met mondmotoriek, smaken en texturen. Het wordt zelfs aangeraden om voor iedere maaltijd eerst de borst aan te bieden zodat je goed weet dat de juiste voedingstoffen naar binnen zijn en dit bijgevuld kan worden met de vaste voeding.

Schema van mijn dochter is:
7:00 wakker en borst
7:30 broodje
9:00 borst en 1e slaapje tot 11:00
11:00 fruit
12:30 borst en brood
13:30 slapen tot 14:30
15:30 borst en eventueel een tussendoortje (komkommer/ tomaat/ cracotte etc)
16:00 kort slaapje van ongeveer een half uur drie kwartier
18:00 avondeten
19:00 borst en naar bed voor de nacht
23:00 borst
2:00 borst
5:00 borst
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven