Surprise op school, in hoeverre meehelpen?
zondag 29 november 2020 om 19:02
Mijn basisschool kind heeft surprise op school. Nu kan hij totaal niet knutselen. Hij kan het niet roept hij steeds en het is gewoon echt geen knutsel type. Stel ik zou ‘m niet meehelpen krijgt het arme meisje een niet versierde witte schoenendoos. Ik ga hem natuurlijk helpen en we zijn in ieder geval zover gekomen dat we een hond gaan knutselen want het meisje heeft net een puppy thuis. Maar verder weet hij niks, kan hij niks, heeft hij geen zin, vind hij het saai, loopt te mokken en noem maar op. Zelfs een strook knippen gaat met een hoop gezucht. En als ik over een gedicht maken begin dan zegt hij geen te maken want dat kan hij niet, vindt alles stom en hij weet niks. *zucht*. Kortom een hoop strijd en na twee dagen ben ik het eigenlijk wel zat. Nu wil ik hem natuurlijk best helpen maar in hoe ver mag je als ouder gaan? Ik vind zelf knutselen echt heel leuk en als ik echt los zou gaan maak ik echt iets te gek van. Maar niemand gelooft dan natuurlijk dat dat een anti knutsel kind heeft gefabriceerd... Maar als ik het niet doe vind ik ook weer heel erg sneu voor het meisje dat ze iets krijgt waar totaal geen moeite in is gestoken.
In hoeverre bemoeien jullie je met dat soort dingen?
In hoeverre bemoeien jullie je met dat soort dingen?
zondag 29 november 2020 om 22:05
Mijn zoon had ooit echt een heel mooi lifesize figuur uit een hele populaire game gemaakt. Was echt supergoed gelukt en had hij ook voor een groot deel echt zelf gemaakt, ik had alleen geholpen met uitdenken hoe we het beste bepaalde onderdelen konden maken. En toen kreeg hij als surprise ook een beplakte schoenendoos gevuld met snippers terug. Hij zit al lang op de middelbare school en het is al jaren geleden maar hij heeft het er elk jaar in december weer over hoe erg hij dat toen vond.zecora schreef: ↑29-11-2020 19:20Helpen!
Mijn dochter is een echte knutselaar, ik hoef dus nauwelijks te helpen.
Ze had vorig jaar echt een mooie suprise gemaakt.
En kreeg zelf.... een zwarte schoenendoos.
Ze was zo verdrietig. Echt ik snap nog steeds niet hoe je als ouders je kind daarmee naar school kunt sturen.
Ze zei nu zelf, als ik meisje X heb krijgtnze van mij ook gewoon een doos.
Gelukkig had ze iemand anders.
Maar nog bijna dagelijks heeft ze het er over... ik hoop niet dat meisje X mij weer heeft.....
Am Yisrael Chai!

zondag 29 november 2020 om 22:11
Ik verbaas me elk jaar weer over hoe mooi al die surprises worden. Kinderen die bij handvaardigheid niks kunnen knutselen zonder dat de lijm eraf drupt maken dan ineens een vlekvrij ding dat dan ook nog netjes recht geknipt is terwijl ik ze op school echt nog nooit zo heb zien knippen. ( zie je echt wel dat de ouders dat gemaakt hebben maar kinderen claimen iets anders)
Wel jammer dat de surprise die dan wel echt door een kind gemaakt is, meestal goed is voor wat sneue opmerkingen.
Wel jammer dat de surprise die dan wel echt door een kind gemaakt is, meestal goed is voor wat sneue opmerkingen.
zondag 29 november 2020 om 22:11
En tip: denk ook aan het cadeautje. Mijn zoon heeft ook een keer op diezelfde school gehad dat hij netjes een cadeau van de voorgeschreven 5 euro had gekocht en toen zelf alleen zo'n kleine chocoladeletter van 99 ct van de Appie terug kreeg.
Toen heb ik wel de leerkracht gebeld en heeft hij van de leerkracht alsnog een cadeautje gehad. Ik was echt boos.
Toen heb ik wel de leerkracht gebeld en heeft hij van de leerkracht alsnog een cadeautje gehad. Ik was echt boos.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 november 2020 om 22:13
Hier ook zo’n ervaring. Een doos niet eens vierkant met de cijfers 1-6 erop geschreven en een of ander kadootje geschikt voor een baby dat je niet eens aan een super vage kennis zou geven.
Ze was zo echt helemaal ontgoocheld, ze is bijna 17 maar weet het nog precies.
Hier ook geen groots knutseltalent, maar ff zoeken op internet naar iets of met 2 vellen dik karton een voetbalshirt maken inde gewenste clubkleuren lukt zelfs mij.
Ze was zo echt helemaal ontgoocheld, ze is bijna 17 maar weet het nog precies.
Hier ook geen groots knutseltalent, maar ff zoeken op internet naar iets of met 2 vellen dik karton een voetbalshirt maken inde gewenste clubkleuren lukt zelfs mij.
zondag 29 november 2020 om 22:21

zondag 29 november 2020 om 22:29
Hier had kind in eerste instantie geen zin om een surprise te maken, maar toen ze (lees: we) eenmaal bezig was, vond ze het toch wel leuk en bedacht er nog allemaal onderdelen bij. Het ziet er ook echt uit als iets dat door een kind is gemaakt met een beetje hulp van een volwassene. Nu is ze alleen bezorgd of ze zelf wel zo'n leuke surprise krijgt, en het cadeautje dat ze graag wilde...
zondag 29 november 2020 om 22:33
Dit bedoelde ik ook. Een beetje helpen is prima, maar dit gebeurt er dus.Andersom schreef: ↑29-11-2020 21:53Nee, het wordt te veel doordat ouders te veel helpen, andere ouders niet willen onderdoen en dus nog meer gaan helpen waardoor het kind dat zijn surprise zelf maakt nogal laf afsteekt bij de meerderheid.
Geldt ook voor spreekbeurten, boekbesprekingen en werkstukken. Helaas,

Ik help, met lichte tegenzin want knutselhaat. Maar ik maak de surprise niet voor de kinderen.
Dag, ik deed het vroeger ook gewoon zelf.
Het staat me vreselijk tegen dat het een wedstrijdje “kijk mij eens een geweldige ouder zijn” lijkt te worden. Traktaties worden steeds idioter, voorleesontbijtjes met goodiebags, echt, waarom?!! Bij het kerstdiner een enorm koekhuis gefabriceerd door een trotse moeder die ernaast stond te shinen.
Ik heb er helemaal niks mee. Ik zoek mee naar een idee, bespreek welke materialen handig zijn, en check wat het is geworden of hou hier en daar iets vast wat gelijmd moet worden. Dat is het.
Dag, ik deed het vroeger ook gewoon zelf.
Het staat me vreselijk tegen dat het een wedstrijdje “kijk mij eens een geweldige ouder zijn” lijkt te worden. Traktaties worden steeds idioter, voorleesontbijtjes met goodiebags, echt, waarom?!! Bij het kerstdiner een enorm koekhuis gefabriceerd door een trotse moeder die ernaast stond te shinen.
Ik heb er helemaal niks mee. Ik zoek mee naar een idee, bespreek welke materialen handig zijn, en check wat het is geworden of hou hier en daar iets vast wat gelijmd moet worden. Dat is het.
Hier mogen de kinderen een lijstje maken en wat dingetjes erop zetten die ze graag willen. Op het lijstje wat mijn zoon heeft staat niks wat ik onder de 5 euro kan kopen. En ik ken dat kindje helemaal niet zo goed (elk jaar is de combiklas weer anders lijkt het wel) dus dat wordt weer wat.

Stressed is just desserts spelled backwards

zondag 29 november 2020 om 22:46
De meeste scholen testen gewoon op rekenen hoor.....rumforviva schreef: ↑29-11-2020 22:40Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat niet-knutselkinderen zo worden afgerekend op slechte surprises. De een kan zingen, de ander kan sporten en weer een ander kan goed rekenen. Maar daar word je niet onderling op getest.
En ja de een kan beter knutselen als de ander, maar onder het mom van ik kan niet knutselen geen surprise maken is een beetje flauw. Net als een ouder een kind helpt (door bijv te oefenen) met rekenen. Moet de andere ouder helpen met knutselen. Niets mis mee in mijn ogen. Maar gewoon je taak als ouder.
zondag 29 november 2020 om 22:49
Dochter bedenkt wat het moet worden, gaat googelen, ik haal de zooi ervoor (onder schooltijd is de action nu nog te doen zonder rij). Zij doet het grove knutselwerk en bedenkt wat ze in het gedicht wil zetten en rijmwoorden. Zo komt ze een heel eind, en ik help nog wat met de finetuning, want je wil inderdaad niet iets heel treurigs afleveren voor een ander kind.
zondag 29 november 2020 om 22:50
Bij de Xenos een doe-het-zelfsurprise pakket gekocht van Ozosnel.
Zoon heeft het zaagsel erin gedaan en de cadeautjes.
Ik heb het mormel gevouwen en geplakt.
Hij had zich erg verheugd, maar heeft helaas het meisje getrokken dat hem al 3 jaar terroriseert. Vind ik zo sneu voor hem.
Hij had zich erg verheugd, maar heeft helaas het meisje getrokken dat hem al 3 jaar terroriseert. Vind ik zo sneu voor hem.
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 29 november 2020 om 22:58
Er is al zoveel gereageerd, maar ik wil dit toch even delen. Ik was niet erg creatief, maar mijn moeder wel. En samen met mijn moeder heb ik de meest geweldige kinder surprises gemaakt.
Een gipstaart met een dinosaurus park, met een verborgen luik. Een giga grote levensechte cote d'or toffee. Een gouden schatkist gevuld met sieraden,parels, muntgeld, schatkaart en diamanten en spiegels, met een dubbele bodem. Een grote tropische plant van papier mache. Een giga grote lipstick.
Ik vond knutselen helemaal niets aan. Maar mijn moeder die ging helemaal los! Haar ik moest uiteraard meehelpen met plannen, plakken, knippen, verfen. Eenmaal af en ik was super trots! Ik vergeet dat nooit meer!
Ik doe nu hetzelfde met mijn dochter.
Een gipstaart met een dinosaurus park, met een verborgen luik. Een giga grote levensechte cote d'or toffee. Een gouden schatkist gevuld met sieraden,parels, muntgeld, schatkaart en diamanten en spiegels, met een dubbele bodem. Een grote tropische plant van papier mache. Een giga grote lipstick.
Ik vond knutselen helemaal niets aan. Maar mijn moeder die ging helemaal los! Haar ik moest uiteraard meehelpen met plannen, plakken, knippen, verfen. Eenmaal af en ik was super trots! Ik vergeet dat nooit meer!
Ik doe nu hetzelfde met mijn dochter.

zondag 29 november 2020 om 23:08
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, dus ik weet niet of dit al gezegd is, maar wat mij betreft zou dit een moeder en kind gesprekje worden dat verder gaat dan knutselen. Je kind vertoont namelijk een totaal gebrek aan inlevingsvermogen. Hoe zou dat meisje zich voelen als ze een witte schoenendoos zonder gedicht in haar handen geduwd krijgt met sinterklaas? En de rest van de klas wel een leuke surprise? En je zoon ook iets leuks? Ik haal dat even aan omdat ik vroeger de sjaak was met zo'n kutsurprise (en een gebruikt/oud/kapot kadootje), nadat ik me de pestpokke had geknutseld voor een ander. Dan zit je als kind wel even sip te kijken.
Mijn advies: praat met je zoon. Geven doe je voor een ander. Niet voor jezelf. Gewoon, omdat dat fijn is om een ander blij te zien. Als hij dat met 11 nog niet weet gaat er wel iets mis in de opvoeding, als je het mij vraagt.
Anyway, zet sinterklaas muziek op, kop warme chocomel erbij, en geef hem ideeen om wat gezelligs knutselen zonder het hem uit handen te nemen. Blijf er bij zitten voor de kletspraat, en dan leert hij vanzelf dat het ook leuk kan zijn om iets voor iemand te doen en maken.
Mijn advies: praat met je zoon. Geven doe je voor een ander. Niet voor jezelf. Gewoon, omdat dat fijn is om een ander blij te zien. Als hij dat met 11 nog niet weet gaat er wel iets mis in de opvoeding, als je het mij vraagt.
Anyway, zet sinterklaas muziek op, kop warme chocomel erbij, en geef hem ideeen om wat gezelligs knutselen zonder het hem uit handen te nemen. Blijf er bij zitten voor de kletspraat, en dan leert hij vanzelf dat het ook leuk kan zijn om iets voor iemand te doen en maken.
zondag 29 november 2020 om 23:12
zecora schreef: ↑29-11-2020 19:20Helpen!
Mijn dochter is een echte knutselaar, ik hoef dus nauwelijks te helpen.
Ze had vorig jaar echt een mooie suprise gemaakt.
En kreeg zelf.... een zwarte schoenendoos.
Ze was zo verdrietig. Echt ik snap nog steeds niet hoe je als ouders je kind daarmee naar school kunt sturen.
Ze zei nu zelf, als ik meisje X heb krijgtnze van mij ook gewoon een doos.
Gelukkig had ze iemand anders.
Maar nog bijna dagelijks heeft ze het er over... ik hoop niet dat meisje X mij weer heeft.....
Alleen kan meisje X er waarschijnlijk niks aan doen dat ze niet meer dan een zwarte schoenendoos kon leveren. Je kent haar thuissituatie misschien niet en zijn haar ouders totaal niet betrokken.
Ik snap de gevoelens van je dochter maar ik zou meisje x geen schoenendoos geven, maar iets wat echt bij haar zou passen. Maar goed. Ik ben iemand die de underdog graag steunt.

zondag 29 november 2020 om 23:19
Ik bedoelde dat een ander er geen last van heeft dat jij niet kunt (of wil) zingen, rekenen of sporten.zecora schreef: ↑29-11-2020 22:46De meeste scholen testen gewoon op rekenen hoor.....
En ja de een kan beter knutselen als de ander, maar onder het mom van ik kan niet knutselen geen surprise maken is een beetje flauw. Net als een ouder een kind helpt (door bijv te oefenen) met rekenen. Moet de andere ouder helpen met knutselen. Niets mis mee in mijn ogen. Maar gewoon je taak als ouder.
Maar goed, het is me weer duidelijk dat het maar goed is dat ik geen kinderen heb!
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 29-11-2020 23:22
8.11% gewijzigd

zondag 29 november 2020 om 23:22
Stroop door het zaagsel.calvijn1 schreef: ↑29-11-2020 22:50Bij de Xenos een doe-het-zelfsurprise pakket gekocht van Ozosnel.

zondag 29 november 2020 om 23:36
Niet kunnen sporten is wel lastig voor de rest van het teamrumforviva schreef: ↑29-11-2020 23:19Ik bedoelde dat een ander er geen last van heeft dat jij niet kunt (of wil) zingen, rekenen of sporten.
Maar goed, het is me weer duidelijk dat het maar goed is dat ik geen kinderen heb!
Een die vals zingt/geen maat houdt is ook hinderlijk.
Dus tja, zo is er altijd wel iets.
zondag 29 november 2020 om 23:39
Ik help mee in die zin dat ik samen bedenk wat ze zouden kunnen maken en ik dan hun fantasie in een doenbare vorm giet.
Ik haal de spullen voor ze en spoor ze regelmatig aan te werken aan de surprise ipv buiten te gaan spelen. Maar, ze gaan altijd toch buiten spelen dus standaard stress weekend van te voren :')
Ik help niet mee met knutselen omdat ik niet wil dat het een ratrace is van ouders onderling. Dat is niet de bedoeling van de surprise en kinderen worden er onzeker of ongelukkig van als ze zelf dan niet zoiets moois kunnen maken. Als ze knutselen ga ik er wel naast zitten of geef wat lekkers voor erbij. Mijn kinderen vinden het heel leuk om te maken maar het is duidelijk echt door henzelf gemaakt. Inclusief verfdruppels door overenthousiast smeren.
En nee, dan ga ik dat mijn kind niet opnieuw laten doen omdat het minder mooi is dan ze zou willen. Perfect hoeft niet, je best doen wel.
Ik haal de spullen voor ze en spoor ze regelmatig aan te werken aan de surprise ipv buiten te gaan spelen. Maar, ze gaan altijd toch buiten spelen dus standaard stress weekend van te voren :')
Ik help niet mee met knutselen omdat ik niet wil dat het een ratrace is van ouders onderling. Dat is niet de bedoeling van de surprise en kinderen worden er onzeker of ongelukkig van als ze zelf dan niet zoiets moois kunnen maken. Als ze knutselen ga ik er wel naast zitten of geef wat lekkers voor erbij. Mijn kinderen vinden het heel leuk om te maken maar het is duidelijk echt door henzelf gemaakt. Inclusief verfdruppels door overenthousiast smeren.
En nee, dan ga ik dat mijn kind niet opnieuw laten doen omdat het minder mooi is dan ze zou willen. Perfect hoeft niet, je best doen wel.

maandag 30 november 2020 om 00:19
Het is niet per se waar dat kinderen niet blij zijn met hun surprise als die helemaal zelf door hun klasgenoot gemaakt is, zonder hulp. Het is wel waar dat het pijn doet als iemand er nauwelijks een half uur werk in heeft gestopt, terwijl je zelf zo je best hebt gedaan.
Eén van mijn pubers heeft heel lang pontificaal op haar kamer de surprise bewaard die een klasgenoot voor haar had gemaakt. Het was geen gelikt knutselwerkje, wel een werkje waar die klasgenoot overduidelijk veel tijd in had gestopt met tekenen en knippen en plakken. Juist omdat dat meisje, waar ze verder niet mee omging, zoveel tijd had gestoken in het maken van een passende surprise vond mijn puber haar surprise de mooiste van de hele klas, terwijl er objectief gezien veel mooiere waren die ongetwijfeld weinig inzet van het kind hadden gekregen en veel inzet van pap of mam.
Eén van mijn pubers heeft heel lang pontificaal op haar kamer de surprise bewaard die een klasgenoot voor haar had gemaakt. Het was geen gelikt knutselwerkje, wel een werkje waar die klasgenoot overduidelijk veel tijd in had gestopt met tekenen en knippen en plakken. Juist omdat dat meisje, waar ze verder niet mee omging, zoveel tijd had gestoken in het maken van een passende surprise vond mijn puber haar surprise de mooiste van de hele klas, terwijl er objectief gezien veel mooiere waren die ongetwijfeld weinig inzet van het kind hadden gekregen en veel inzet van pap of mam.
maandag 30 november 2020 om 02:03
Bij ons vroeger op school moesten de surprises een dag van tevoren worden ingeleverd en daar werd altijd even naar gekeken. Ik snap eigenlijk niet dat dat niet meer gebeurt, zeker als je in dit topic leest dat kinderen het nog jaren later over een lelijke/tegenvallende surprise hebben..dat maakt dus grote indruk.
Kan me (denk uit de klas van mijn jongere broer) nog herinneren dat er een schoenendoos was, waar slordig alu folie omheen gewikkeld was. De juf wist uit wat voor gezin die jongen kwam (ook met weinig aandacht/interesse). Die doos werd omgewisseld met een noodsurprise uit de voorraad en juf nam de maker even apart om te vertellen dat Sinterklaas zijn surprise had omgewisseld, kind was helemaal opgelucht (want kon zelf niet beter)
Kan me (denk uit de klas van mijn jongere broer) nog herinneren dat er een schoenendoos was, waar slordig alu folie omheen gewikkeld was. De juf wist uit wat voor gezin die jongen kwam (ook met weinig aandacht/interesse). Die doos werd omgewisseld met een noodsurprise uit de voorraad en juf nam de maker even apart om te vertellen dat Sinterklaas zijn surprise had omgewisseld, kind was helemaal opgelucht (want kon zelf niet beter)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

maandag 30 november 2020 om 02:28
Liep zoon vorig jaar tegenaan. Hij had echt twee weken aan dat ding zitten werken (en er zat voor 20,- aan materiaal in van die Fimo klei, hij ging helemaal losAndersom schreef: ↑29-11-2020 22:11Ik verbaas me elk jaar weer over hoe mooi al die surprises worden. Kinderen die bij handvaardigheid niks kunnen knutselen zonder dat de lijm eraf drupt maken dan ineens een vlekvrij ding dat dan ook nog netjes recht geknipt is terwijl ik ze op school echt nog nooit zo heb zien knippen. ( zie je echt wel dat de ouders dat gemaakt hebben maar kinderen claimen iets anders)

Dit jaar gooide hij een lootje op tafel met de woorden: “Ik doe dat geen twee keer, kun jij kijken op Pinterest wat je met een schoenendoos kunt doen?” Het gedicht van vier zinnen heeft hij al klaar (dat was namelijk vorig jaar te lang). Hij mikt op ziek worden, dat pa of ma de surprise gaan afgeven en dat hij thuis mag blijven. “Het is echt de hel mam, de helft kan amper lezen en iedereen MOET zijn gedichtje voorlezen. En dat vier uur aan één stuk! Voor een glittergum’.
Ik had er vroeger ook zo’n pesthekel aan. Om dezelfde redenen

maandag 30 november 2020 om 06:37