Surprise op school, in hoeverre meehelpen?

29-11-2020 19:02 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn basisschool kind heeft surprise op school. Nu kan hij totaal niet knutselen. Hij kan het niet roept hij steeds en het is gewoon echt geen knutsel type. Stel ik zou ‘m niet meehelpen krijgt het arme meisje een niet versierde witte schoenendoos. Ik ga hem natuurlijk helpen en we zijn in ieder geval zover gekomen dat we een hond gaan knutselen want het meisje heeft net een puppy thuis. Maar verder weet hij niks, kan hij niks, heeft hij geen zin, vind hij het saai, loopt te mokken en noem maar op. Zelfs een strook knippen gaat met een hoop gezucht. En als ik over een gedicht maken begin dan zegt hij geen te maken want dat kan hij niet, vindt alles stom en hij weet niks. *zucht*. Kortom een hoop strijd en na twee dagen ben ik het eigenlijk wel zat. Nu wil ik hem natuurlijk best helpen maar in hoe ver mag je als ouder gaan? Ik vind zelf knutselen echt heel leuk en als ik echt los zou gaan maak ik echt iets te gek van. Maar niemand gelooft dan natuurlijk dat dat een anti knutsel kind heeft gefabriceerd... Maar als ik het niet doe vind ik ook weer heel erg sneu voor het meisje dat ze iets krijgt waar totaal geen moeite in is gestoken.

In hoeverre bemoeien jullie je met dat soort dingen?
gewoon zelf wat leuks maken
Alle reacties Link kopieren
Jij vind het leuk, dus ga je gang zou ik zeggen.
zeg ik moeder van inmiddels 3 , 20--tigers
Gezien de hoge kwaliteit van de knutselwerken die mijn kinderen van anderen kregen móeten die wel door ouders gemaakt zijn.

Helaas hebben mijn kinderen dan weer een echte loser als moeder als het om knutselen gaat. Maar ik kan weer heel aardig helpen met werkstukken.
Je mag zo ver gaan als je zelf wilt, er is geen wet voor of zo. Ik zou er alleen voor waken dat je geen drie nachten door gaat halen voor een superdeluxe surprise, want het ding verdwijnt uiteindelijk toch in de kliko.
Hij krijgt nog voldoende leermomenten waar hij zelf de dupe van wordt als hij zich niet inzet. Dus leef je uit en betrek je kind zoveel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zelf doen, maar hem mee laten helpen met kleine dingetjes.
Alle reacties Link kopieren
Hier maken de kinderen zelf een surprise. Standaard een grabbelton.Ik hou zelf ook niet van knutselen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb samen met mijn zoon bedacht wat we gingen maken. Hij heeft voor de vulling gezorgd ik voor het omhulsel. Zo heeft hij zijn steentje bijgedragen en is het leuk geworden. Volgend jaar kan hij misschien iets meer zelf. En dan zien we weer verder. Mijn zoon is trouwens 8 jaar ;-)
Het is wel zo leuk voor de ontvanger dat het ook iets is wat aandacht aan besteed is.
Dus ik zou altijd helpen. Zeker het eerste jaar.

Maar er moet wel samen wat gemaakt worden. Kind gaat maar wel ook meehelpen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit nu in groep 8 (mag hopen dat dit de laatste keer is, op de middelbare doen ze dit toch niet meer he!?!!!) en hij kan het echt niet zelf. Hij haat knutselen en schiet compleet in de stress. Hij mag dus bedenken wat we gaan maken en als dat een haalbaar idee is, dan gaat mijn man of ik met hem aan de slag. Wij geven instructie en korte kleine opdrachten (knip dit, lijm dat) en zo maken we hier de surprise. Anders ook zo sneu voor de ontvanger, als er een flutsurprise komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind knutselen net zo stom als mijn kinderen, maar ik heb in groep 5 ongeveer alles voor ze gedaan, in groep 6 bijna alles, in groep 7 iets minder en in groep 8 weer iets minder.
Meestal google ik een haalbare surprise en die maken we dan zo goed als mogelijk na. Als ik denk dat het te ingewikkeld wordt of we de materialen niet hebben (we knutselen nooit, dus we komen niet echt verder dan gekleurd papier, wc-rollen en plakband) dan kies ik wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk helpen. Samen de surprise maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat je zegt, als je niet werkt krijgt een van de kinderen de sneue surprise. Nu ben ik zelf ook geen knutseltalent, dus de surprises zagen er niet per se uit alsof ze door een ouder gemaakt waren.
Helpen zeker weten! Mijn kind kan dus absoluut niet knutselen.
Hij wil wel helpen maar er komt echt weinig bruikbaars echt. Hij heeft vanaf jongs af aan al een slechte motoriek, niks lukt uit zichzelf en met honderdduizend keer oefenen ook niet.

Hij heeft daarnaast zelf meegemaakt hoe het is om geen surprise te krijgen, hij vond dit niet leuk. Ik gun een ander een leuke surprise en dus help ik graag een handje mee. Ik vind knutselen leuk dus daar heeft ie geluk mee. Als ik niet help komt er net als bij jou een witte doos met wat rondjes die met geluk op driehoeken lijken ;) .

Mijn dochter laat ik gewoon volgend jaar zelf haar gang gaan die vind het ge-wel-dig en kan het ook echt.

Dit jaar hebben we met zijn drieën gezeten en hij heeft geholpen met dingen die echt net aan lukken. Verder heb ik hem laten plakken en gewoon gezegd dat ie het hartstikke goed deed.
anoniem_391883 wijzigde dit bericht op 29-11-2020 19:19
11.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
29-11-2020 19:09
Hij (haat knutselen en) schiet compleet in de stress. Hij mag dus bedenken wat we gaan maken en als dat een haalbaar idee is, dan gaat mijn man of ik met hem aan de slag. Wij geven instructie en korte kleine opdrachten (knip dit, lijm dat) en zo maken we hier de surprise. Anders ook zo sneu voor de ontvanger, als er een flutsurprise komt.
Zo heb ik het ook gedaan met zoon. Dochter is wat creatiever, die wil vooral dat ik ernaast zit.
Als jij goed kan knutselen en je vindt het ook nog eens leuk: dan zou ik het in jouw geval zeker doen voor je kind. Ik zou zoon overigens wel dwingen tot assisteren. Totaal niet belangrijk of hij dat leuk vindt of niet. Niet alles in het leven is leuk. Hij doet z’n best maar.

Ik hoop dat mijn kind later van knutselen houdt. Want ik ben zoals jouw zoon: ik haat knutselen. Ik kan het niet. Ik wil het niet. Want alles mislukt bij mij altijd. Echt hopeloos. Natuurlijk ga ik mijn uiterste best doen als moeder. Maar het zal, als het van mij afhangt, niet de mooiste surprise worden van de klas.

Mijn eigen moeder interesseerde het vroeger echt geen ### hoe het ging met huiswerk enzo. Laat staan dat ze ons zou gaan helpen met een surprise. Dat was echt out of the question. Ik had dus altijd de slechtste surprise. Voor mij niet leuk en ook niet voor degene die ik getrokken had. Daarom heb ik mezelf lang geleden al voorgenomen dat ik mijn best ga doen voor mijn kind(eren).
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het dus best doen maar ik wil ook weer niet op m’n donder krijgen van juf omdat je wel verschil gaat zien bij de surprises die wel door kinderen is gemaakt. Of zal dat wel meevallen? We hebben het net zo bedacht dat ik alles verzin en uitteken, hij knipt alles uit en ik plak alles aan elkaar. Ik denk dat er gewoon echt niet meer in zit.
Sjiraf schreef:
29-11-2020 19:19
Ik wil het dus best doen maar ik wil ook weer niet op m’n donder krijgen van juf omdat je wel verschil gaat zien bij de surprises die wel door kinderen is gemaakt. Of zal dat wel meevallen? We hebben het net zo bedacht dat ik alles verzin en uitteken, hij knipt alles uit en ik plak alles aan elkaar. Ik denk dat er gewoon echt niet meer in zit.
Gewoon niet te perfect maken.
Sjiraf schreef:
29-11-2020 19:19
Ik wil het dus best doen maar ik wil ook weer niet op m’n donder krijgen van juf omdat je wel verschil gaat zien bij de surprises die wel door kinderen is gemaakt. Of zal dat wel meevallen? We hebben het net zo bedacht dat ik alles verzin en uitteken, hij knipt alles uit en ik plak alles aan elkaar. Ik denk dat er gewoon echt niet meer in zit.
Nou prima toch?

Ik heb het eerste werkstuk voor mijn dochter geschreven en zij moest er dan de plaatjes bij zoeken. En dat is ook helemaal goed gekomen. Surprises maakte ze dan weer wel helemaal zelf maar zo heeft ieder kind wat.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 29-11-2020 19:21
6.29% gewijzigd
Helpen!

Mijn dochter is een echte knutselaar, ik hoef dus nauwelijks te helpen.
Ze had vorig jaar echt een mooie suprise gemaakt.
En kreeg zelf.... een zwarte schoenendoos.
Ze was zo verdrietig. Echt ik snap nog steeds niet hoe je als ouders je kind daarmee naar school kunt sturen.
Ze zei nu zelf, als ik meisje X heb krijgtnze van mij ook gewoon een doos.
Gelukkig had ze iemand anders.
Maar nog bijna dagelijks heeft ze het er over... ik hoop niet dat meisje X mij weer heeft.....
Idris schreef:
29-11-2020 19:06
Hij krijgt nog voldoende leermomenten waar hij zelf de dupe van wordt als hij zich niet inzet. Dus leef je uit en betrek je kind zoveel mogelijk.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er groot voorstander van om de kinderen zelf de gevolgen van luiheid en dergelijke te laten ondervinden maar in dit geval zou een ander kind het slachtoffer zijn en daarom zou ik toch ingrijpen en een mooie surprise in elkaar zetten. het zou me ook niks uitmaken dat de andere kinderen zien dat kind het niet zelf heeft gedaan. Dat is toch ook waar? Ik zou wel proberen hem te stimuleren mee te helpen maar als hij echt niet mee zou willen doen dan zou ik het toch maar zelf doen omdat ik het anders zo sneu zou vinden voor het andere kind.
zecora schreef:
29-11-2020 19:20
Helpen!

Mijn dochter is een echte knutselaar, ik hoef dus nauwelijks te helpen.
Ze had vorig jaar echt een mooie suprise gemaakt.
En kreeg zelf.... een zwarte schoenendoos.
Ze was zo verdrietig. Echt ik snap nog steeds niet hoe je als ouders je kind daarmee naar school kunt sturen.
Ze zei nu zelf, als ik meisje X heb krijgtnze van mij ook gewoon een doos.
Gelukkig had ze iemand anders.
Maar nog bijna dagelijks heeft ze het er over... ik hoop niet dat meisje X mij weer heeft.....
Dat zijn vaak van die ouders die hun eigen kind niet al te hoog op hun prioriteitenlijstje hebben staan, laat staan die van een ander. Erg pijnlijk. Edit: reken meisje X er niet te hard op af. Als zij niet kan knutselen en 0,0 hulp krijgt van haar ouders, is de kans groot dat ze zich er zelf al rot genoeg over voelt.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 29-11-2020 19:24
10.71% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven