Drinken jullie kinderen koffie?

05-12-2020 14:24 183 berichten
Puur uit nieuwsgierigheid, en door een ander topic waarin een kind van 12 ‘s ochtends koffie drinkt: drinken jullie kinderen al koffie/mogen ze koffie drinken?

Hier een zestienjarige die elke ochtend koffie voor zichzelf maakt. Hij zegt vooral cafeïnevrij, maar volgens mij drinkt hij ook best regelmatig gewone koffie. En een elfjarige die eens per twee weken ongeveer cafeïnevrije koffie drinkt.

Ik ben het er eigenlijk niet mee eens, drink zelf al heel lang geen koffie meer, maar ze hebben een vader die verslaafd is (dat is dus hun voorbeeld: een vader die geniet van z’n koffie. Hij drinkt er twee per dag ongeveer).

Hoe is dat bij jullie?
captain_hindsight schreef:
07-12-2020 13:08
Het stond een keer in de volkskrant dacht ik. Ik ga even zoeken.

Hm. Ik kan alleen dit vinden:
https://www.ad.nl/gezond/te-veel-koffie ... ~aabc040e/

Maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik weet dat ik er destijds met een collega over gehad heb, omdat die echt veel koffie dronk en "in aanmerking" kwam.
Ik denk niet dat het een geloofwaardige bron is. In de ggz wordt er namelijk helemaal niets mee gedaan.
LīlyRose schreef:
07-12-2020 15:58
Ik denk niet dat het een geloofwaardige bron is. In de ggz wordt er namelijk helemaal niets mee gedaan.

Er zijn veel wetenschapsnieuwtjes die gewoon bedoeld zijn om publiciteit te genereren en daarmee geld. Als dat echt een issue was zou het waarschijnlijk wel algemeen bekend zijn en dat is het niet. Kan natuurlijk dat mensen die tegen iets aan zitten ook meer koffie gaan drinken, dat zie je ook met roken. Veel mensen op een psychiatrische afdeling roken zich een ongeluk. Van roken krijg je geen psychische klachten voor zover bekend.
Alle reacties Link kopieren
Een 16 jarige die geen koffie mag drinken? Mag hij wel cola? Of is dat al gevraagd?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
LīlyRose schreef:
07-12-2020 15:58
Dat zal wel, dat weet ik niet. Ik vond het destijds wel intrigerend. Ik vind het wel irritant dat ik het nu niet meer kan vinden...
07-12-2020 16:23
Dat zal wel, dat weet ik niet. Ik vond het destijds wel intrigerend. Ik vind het wel irritant dat ik het nu niet meer kan vinden...

Als het een onderzoek was wat een reëel gevaar zou beschrijven was het vast makkelijk te vinden?
In_Tenebris schreef:
07-12-2020 16:26
Als het een onderzoek was wat een reëel gevaar zou beschrijven was het vast makkelijk te vinden?
Dat lijkt me wel, zo ver had ik er nog niet over nagedacht, maar dat hadden jullie al door neem ik aan.
Zoon van 16 is niet van de warme vloeibare voedingsmiddelen, dus die drinkt geen koffie, geen thee en hij eet liever geen soep. Alleen warme chocolademelk lust hij. Dochter van 13 vind koffie lekker, in alle vormen en drinkt het bij vlagen. Ik vind koffie niet te drinken (en wel lekker ruiken, raar is dat). Heb het regelmatig geprobeerd te leren drinken en vroeg me toen af voor wie ik dat eigenlijk precies aan het leren was. Dus snel mee gestopt.

Ik drink wel thee, maar liefst gewoon zwarte thee. En in tegenstelling tot FashionVictum die alleen maar English Blend tegenkomt bij anderen, kom ik dus alleen maar de meest vieze chemische smaakjes of juist hele verantwoorde groente theesmaken van een dure winkel tegen en beiden vind ik vies. Ook in restaurants is een simpele zwarte thee die niet Earl Grey (veel te zuur, bah) is, nog best lastig te krijgen, is mijn persoonlijke ervaring.
07-12-2020 16:29
Dat lijkt me wel, zo ver had ik er nog niet over nagedacht, maar dat hadden jullie al door neem ik aan.

Niet eens, vind dat toch wel leuk om te lezen en te kijken hoe of wat. Kan altijd zijn dat dat onderzoek later wel met andere resultaten komt of dat het iets anders geeft om verder naar te kijken.
wat zijn de tijden toch veranderd joh! Mijn broer en ik (opgegroeid in jaren 80) dronken volgens mij al vanaf een jaar of 8 s`avonds een kopje koffie, wel toen nog met melk en suiker. Mijn ouders waren enorme koffieleuten en mijn broer en ik zijn dat ook geworden, Mijn man ook. Inmiddels drinken we het wel zwart overigens.

Ik ken me niet herinneren dat ik het heb leren drinken, vond het altijd al lekker en nog kan ik intens genieten van koffie. Ik drink zeker 5 koppen per dag en heb nooit slaapproblemen of zo ;-)

Ik wis niet dat koffie inmiddels als een verboden drank gezien word.
fashionvictim schreef:
06-12-2020 15:27
Ik vind het eigenlijk best vergelijkbaar. Van je eerste sigaret word je ook duizelig en dan voel je ook echt het effect van de nicotine op je lijf en bij koffie is dat eigenlijk net zo.

Ik kan me nog herinneren van als kind, dan gingen we op zondag op bezoek bij opa en oma en dan na het eten weg. Maar het was een eind rijden dus we waren dan altijd veel later thuis dan het tijdstip waarop mijn ouders alle andere dagen dan hun eerste koffie na het eten dronken. Dan kregen ze steevast hoofdpijn, en klaagden daar ook over. En zelf merk ik de sporadische keren dat ik koffie drink ook altijd wat een heftig effect het op je lijf heeft. Echt vergelijkbaar met de eerste sigaret nadat je 8 uur geslapen hebt of 12 uur in een vliegtuig hebt gezeten.
ik heb dit echt nooit gemerkt, ben je dan niet gewoon enorm gevoelig voor cafeïne ofzo?
guppekop schreef:
07-12-2020 16:46
ik heb dit echt nooit gemerkt, ben je dan niet gewoon enorm gevoelig voor cafeïne ofzo?

Ik ook nog nooit en ik heb het eigenlijk ook nooit gehoord. Wel mensen die zeggen het nodig te hebben om wakker te worden. Ik drink thuis nooit koffie en op mijn werk zomaar een stuk of 8 tot 10. Vandaag was het apparaat buiten gebruik en dan baal ik alleen omdat ik trek had in een bakkie, verder geen probleem.
dannas schreef:
07-12-2020 16:34
Zoon van 16 is niet van de warme vloeibare voedingsmiddelen, dus die drinkt geen koffie, geen thee en hij eet liever geen soep. Alleen warme chocolademelk lust hij.
Wat grappig, mijn zoon heeft dit ook en het is voor het eerst dat ik een ander kind van zijn leeftijd "tegenkom" die ook zo gruwelt van warme vloeistoffen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
07-12-2020 16:52
Wat grappig, mijn zoon heeft dit ook en het is voor het eerst dat ik een ander kind van zijn leeftijd "tegenkom" die ook zo gruwelt van warme vloeistoffen.
maar dit slaat toch nergens op als hij wel warme chocolademelk drink? Dan houd hij toch gewoon niet van koffie, thee en soep ?
guppekop schreef:
07-12-2020 16:46
Wellicht, maar ik ben niet de enige, ik vond het leuk om te lezen dat een aantal andere mensen in dit topic ook al het 'bloed door je aderen racen' gevoel letterlijk hetzelfde omschreven.

Ik vind het zelf echt niet fijn, en lust koffie dan ook eigenlijk alleen in combinatie met alcohol, als een Irish coffee ofzo. Dan heb ik daar niet zo'n last van namelijk. Mijn eigen theorie is dat de alcohol dat gevoel dat je bloed door je aderen sjeest wat dempt ofzo.
Am Yisrael Chai!
Als je een volwassene verslaafd noemt als deze geniet van twee kopjes koffie per dag drinken, ben je in mijn ogen zwaar aan het overdrijven.
Als je het zelf niet lekker vindt, of er niet goed tegen kunt, prima, moet je `t niet drinken, maar om het koffiedrinken als gevaarlijk aan te merken gaat me wel een beetje ver.
On to: mijn kind lust geen koffie, liever geen thee, drinkt geen energy-drinks en lust ook geen alcohol. Zelden warme chocolademelk. Zou dat wat mij betreft wel mogen ( eea in beperkte mate, maar energy-drinks zijn een no-go).
puck-en-hans wijzigde dit bericht op 07-12-2020 17:00
9.68% gewijzigd
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
guppekop schreef:
07-12-2020 16:54
maar dit slaat toch nergens op als hij wel warme chocolademelk drink? Dan houd hij toch gewoon niet van koffie, thee en soep ?
Die van mij lust ook geen warme chocomel, die gruwelt van alles wat warm en vloeibaar is. Ook melk of pap lustte hij niet warm toen hij nog een dreumes was bijvoorbeeld.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
07-12-2020 16:56
Die van mij lust ook geen warme chocomel, die gruwelt van alles wat warm en vloeibaar is. Ook melk of pap lustte hij niet warm toen hij nog een dreumes was bijvoorbeeld.

en Ice coffee of thee?
07-12-2020 16:29
Van blowen en andere drugs kun je ook psychotisch worden. Maar als je niet genetisch belast bent is die kans heel klein. Met koffie net zo. En al ben je wel genetisch belast dan is de vraag of je enkel door recreatiefs drugsgebruik of koffie psychotisch wordt.
Je moet eigenlijk al de ziekte hebben en dan moeten er omstandigheden zijn die je kwetsbaarder maken en dan nog een trigger. Dus de stelling dat je van veel koffie psychotisch kan worden is nogal kort door de bocht. Dat kan misschien als je een aantal andere factoren ook hebt.
fashionvictim schreef:
07-12-2020 16:55
Wellicht, maar ik ben niet de enige, ik vond het leuk om te lezen dat een aantal andere mensen in dit topic ook al het 'bloed door je aderen racen' gevoel letterlijk hetzelfde omschreven.

Ik vind het zelf echt niet fijn, en lust koffie dan ook eigenlijk alleen in combinatie met alcohol, als een Irish coffee ofzo. Dan heb ik daar niet zo'n last van namelijk. Mijn eigen theorie is dat de alcohol dat gevoel dat je bloed door je aderen sjeest wat dempt ofzo.

Is gewoon een upper en een downer tegelijk. Zoiets als wodka - Red Bull.
fashionvictim schreef:
07-12-2020 16:55

Je zou best een punt kunnen hebben. Niet iedereen reageert hetzelfde en iemand bijv adhd wordt rustig en relaxed van koffie waar jij je opgejaagd voelt.
In_Tenebris schreef:
07-12-2020 16:58
en Ice coffee of thee?
Icetea is hij ook niet weg van maar de variant met koolzuur lust hij wel en iced latte of iets dergelijks lust ie inderdaad wel. Maar dat zijn vaak bijna milkshakes en heeft weinig meer met koffie te maken, dat lust ik ook :) . Mijn lievelings-ijssmaken zijn bijvoorbeeld juist koffie en mokka.
Am Yisrael Chai!
oudste van 15 af en toe een latte of ijskoffie. Middelste (ruim 12) paar keer per week koffie met opgeklopte melk. Na 17:00 niet meer want ze gaf zelf aan daar ‘s avonds last van te hebben. Ik vind het wel gezellig. Jongste van 10 vindt het heel smerig.
Ik probeer ze wel aan te leren geen suiker te gebruiken of heel weinig.
fashionvictim schreef:
07-12-2020 17:02
Icetea is hij ook niet weg van maar de variant met koolzuur lust hij wel en iced latte of iets dergelijks lust ie inderdaad wel. Maar dat zijn vaak bijna milkshakes en heeft weinig meer met koffie te maken, dat lust ik ook :) . Mijn lievelings-ijssmaken zijn bijvoorbeeld juist koffie en mokka.

Dan lijkt het inderdaad met warm te maken te hebben. Ken het niet, kan het me wel voorstellen. Als iets me tegenstaat, om wat voor reden dan ook, krijg ik het ook niet naar binnen. Geen probleem verder, het is geen eerste levensbehoefte.
dannas schreef:
07-12-2020 16:34
Zoon van 16 is niet van de warme vloeibare voedingsmiddelen, dus die drinkt geen koffie, geen thee en hij eet liever geen soep. Alleen warme chocolademelk lust hij. Dochter van 13 vind koffie lekker, in alle vormen en drinkt het bij vlagen. Ik vind koffie niet te drinken (en wel lekker ruiken, raar is dat). Heb het regelmatig geprobeerd te leren drinken en vroeg me toen af voor wie ik dat eigenlijk precies aan het leren was. Dus snel mee gestopt.

Ik drink wel thee, maar liefst gewoon zwarte thee. En in tegenstelling tot FashionVictum die alleen maar English Blend tegenkomt bij anderen, kom ik dus alleen maar de meest vieze chemische smaakjes of juist hele verantwoorde groente theesmaken van een dure winkel tegen en beiden vind ik vies. Ook in restaurants is een simpele zwarte thee die niet Earl Grey (veel te zuur, bah) is, nog best lastig te krijgen, is mijn persoonlijke ervaring.
Ik drink ook het liefst gewone zwarte thee en ik herken het probleem. Smaakjes drink ik wel als er niet anders is, maar ik vind ze niet echt lekker.
fashionvictim schreef:
07-12-2020 16:56
Ik snap het wel. Ik heb het zelf met de combinatie zoet en koud. IJs bijvoorbeeld vind ik een gruwel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven