Drinken jullie kinderen koffie?

zaterdag 5 december 2020 om 14:24
Puur uit nieuwsgierigheid, en door een ander topic waarin een kind van 12 ‘s ochtends koffie drinkt: drinken jullie kinderen al koffie/mogen ze koffie drinken?
Hier een zestienjarige die elke ochtend koffie voor zichzelf maakt. Hij zegt vooral cafeïnevrij, maar volgens mij drinkt hij ook best regelmatig gewone koffie. En een elfjarige die eens per twee weken ongeveer cafeïnevrije koffie drinkt.
Ik ben het er eigenlijk niet mee eens, drink zelf al heel lang geen koffie meer, maar ze hebben een vader die verslaafd is (dat is dus hun voorbeeld: een vader die geniet van z’n koffie. Hij drinkt er twee per dag ongeveer).
Hoe is dat bij jullie?
Hier een zestienjarige die elke ochtend koffie voor zichzelf maakt. Hij zegt vooral cafeïnevrij, maar volgens mij drinkt hij ook best regelmatig gewone koffie. En een elfjarige die eens per twee weken ongeveer cafeïnevrije koffie drinkt.
Ik ben het er eigenlijk niet mee eens, drink zelf al heel lang geen koffie meer, maar ze hebben een vader die verslaafd is (dat is dus hun voorbeeld: een vader die geniet van z’n koffie. Hij drinkt er twee per dag ongeveer).
Hoe is dat bij jullie?
zondag 6 december 2020 om 15:27
Ik vind het eigenlijk best vergelijkbaar. Van je eerste sigaret word je ook duizelig en dan voel je ook echt het effect van de nicotine op je lijf en bij koffie is dat eigenlijk net zo.
Ik kan me nog herinneren van als kind, dan gingen we op zondag op bezoek bij opa en oma en dan na het eten weg. Maar het was een eind rijden dus we waren dan altijd veel later thuis dan het tijdstip waarop mijn ouders alle andere dagen dan hun eerste koffie na het eten dronken. Dan kregen ze steevast hoofdpijn, en klaagden daar ook over. En zelf merk ik de sporadische keren dat ik koffie drink ook altijd wat een heftig effect het op je lijf heeft. Echt vergelijkbaar met de eerste sigaret nadat je 8 uur geslapen hebt of 12 uur in een vliegtuig hebt gezeten.
Am Yisrael Chai!

zondag 6 december 2020 om 15:31
Ik geloof wel dat sommige smaken je aan kunnen spreken en dat je die direct lekker vindt en dat je andere smaken moet ontwikkelen als je dat wil eten of drinken. Er zijn maar weinig kinderen die whisky lekker vinden en genoeg volwassenen die er gek op zijn. Chocola vinden de meeste kinderen wel lekker. Met koffie hangt het er denk ik vanaf. Ik kreeg oploskoffie met suiker en melk en een scheutje water voor de temperatuur. Ik vond het lekker en mijn zus niet. Smaken verschillen.

zondag 6 december 2020 om 16:19
Maar heb je dat gevoel met thee dan niet? Of drink je thee zonder/ met weinig caffeïne/theïne?fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 15:27Ik vind het eigenlijk best vergelijkbaar. Van je eerste sigaret word je ook duizelig en dan voel je ook echt het effect van de nicotine op je lijf en bij koffie is dat eigenlijk net zo.
Ik kan me nog herinneren van als kind, dan gingen we op zondag op bezoek bij opa en oma en dan na het eten weg. Maar het was een eind rijden dus we waren dan altijd veel later thuis dan het tijdstip waarop mijn ouders alle andere dagen dan hun eerste koffie na het eten dronken. Dan kregen ze steevast hoofdpijn, en klaagden daar ook over. En zelf merk ik de sporadische keren dat ik koffie drink ook altijd wat een heftig effect het op je lijf heeft. Echt vergelijkbaar met de eerste sigaret nadat je 8 uur geslapen hebt of 12 uur in een vliegtuig hebt gezeten.
Als bij mij het effect zo groot zou zijn, zou ik overigens ook geen koffie drinken. Maar ik merk er eigenlijk nauwelijks iets van, ik vind koffie vooral heel smakelijk.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 06-12-2020 19:22
0.23% gewijzigd

zondag 6 december 2020 om 16:36
Bij jou, maar bij veel mensen niet, hoor.fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 15:27Ik vind het eigenlijk best vergelijkbaar. Van je eerste sigaret word je ook duizelig en dan voel je ook echt het effect van de nicotine op je lijf en bij koffie is dat eigenlijk net zo.

Vroegah dronk ik nog wel eens een kop koffie als ik bij iemand op bezoek was, maar meer omdat dat werd aangeboden dan dat ik daar zin in had. Voelde me dan bezwaard om thee te vragen. Maar een koffieleut ben ik nooit geweest.
Drink al een jaar of 25 alleen thee, op wat kleine kopjes koffie na die ik op vakanties heb gedronken tijdens een bezoek aan de plaatselijke coffee farm. Dat is dan ook echt lekkere koffie, supervers en sterk van smaak en een welkome afwisseling vaak.
Ik vind koffie over het algemeen lekker ruiken, maar er zit echt wel verschil in. Ik koop voor mijn vriend wel eens zakken bonen en er zit echt verschil in geur (en smaak natuurlijk). Vooral de zoetige varianten ruiken heerlijk.
Op de middelbare school kwam ik in een vrij uur regelmatig bij een klasgenoot thuis waar áltijd koffie klaarstond, de hele dag door. Daar hing altijd zo’n weeïge koffie-met-teveel-melk-lucht. Zo ranzig

zondag 6 december 2020 om 17:09
Grappig. Ik ben denk ik net iets jonger dan jij, maar ik herinner me dat helemaal niet. Dat betekent niet dat het er niet was trouwens, ik zou het oprecht niet weten, maar ik heb het nooit geregistreerd. Geen van mijn vriendinnen dronk koffie, het zat echt niet in mijn puber belevingswereld. Als student wél

zondag 6 december 2020 om 17:36
Ik lees hier dat er vragen gezet worden bij het drinken van koffie? Ik heb niet alles gelezen en dat is natuurlijk ook goed om bij stil te staan, want sommige mensen zijn er gevoelig voor en slapen dan slecht of worden hyper. Beide niet echt prettige bijwerkingen.
Volgens mij ben ik er trouwens imuun voor. Nooit hoofdpijn als ik niks drink en geen probleem met slapen, al drink ik het midden in de nacht.
Maar goed, als je vraagtekens zet bij koffie (als drug), dan terecht. Maar stel dan ook je vraagtekens bij cola en zeker niet in de laatste plaats bij suiker (snoep en koek). Want mensen vinden het geen probleem om een kind te hyperen met suiker, maar een kopje koffie zou je slecht bezig zijn. Suiker is net zo'n (verslavende) drugs als caffeine. Mensen worden er hyper van, krijgen hartkloppingen en jaagt een (klein kinder) lijf net zo door de war als koffie. Dus wat je je kind ook geeft, doe het bewust en met mate.
Volgens mij ben ik er trouwens imuun voor. Nooit hoofdpijn als ik niks drink en geen probleem met slapen, al drink ik het midden in de nacht.
Maar goed, als je vraagtekens zet bij koffie (als drug), dan terecht. Maar stel dan ook je vraagtekens bij cola en zeker niet in de laatste plaats bij suiker (snoep en koek). Want mensen vinden het geen probleem om een kind te hyperen met suiker, maar een kopje koffie zou je slecht bezig zijn. Suiker is net zo'n (verslavende) drugs als caffeine. Mensen worden er hyper van, krijgen hartkloppingen en jaagt een (klein kinder) lijf net zo door de war als koffie. Dus wat je je kind ook geeft, doe het bewust en met mate.

zondag 6 december 2020 om 18:00
Ja hoorfashionvictim schreef: ↑06-12-2020 15:27Ik vind het eigenlijk best vergelijkbaar. Van je eerste sigaret word je ook duizelig en dan voel je ook echt het effect van de nicotine op je lijf en bij koffie is dat eigenlijk net zo.

Misschien kun je wel geen goede koffie zetten. Zit een wereld van verschil in.
En Nespresso vind ik ook vies, dus doe niet net alsof jij bijzonder lekkere dingen in huis haalt waar iedereen blij van wordt.

zondag 6 december 2020 om 18:09
Nooit last van (gehad).fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 15:27Ik vind het eigenlijk best vergelijkbaar. Van je eerste sigaret word je ook duizelig en dan voel je ook echt het effect van de nicotine op je lijf en bij koffie is dat eigenlijk net zo.

zondag 6 december 2020 om 18:16
Ik heb dat echt nog nooit gelezen hier. Viva is juist altijd rechtsgedraaide biologische sapjes of water.fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 14:42Mijn puber is op een leeftijd dat ik hem dat soort dingen echt niet meer verbied, maar hij weet dat ik energy drinks echt ongezonde vieze zooi vind. Hij voelt kennelijk zelf ook de behoefte niet om eraan te beginnen.
Maar ja, hier op het forum doet men altijd alsof elke puber dat helemaal het einde vindt, maar volgens mijn zoon is energydrink sowieso voor paupers, dus het is volgens mij ook helemaal niet populair op zijn school.
zondag 6 december 2020 om 21:15
Wij hebben wel een soort van cupjesding (dolce gusto oid), ik vind het wel een must om het in huis te hebben. Nu met corona hebben we niet zo vaak bezoek maar we hebben onze keuken verbouwd en die klusjesmannen die drinken koffie als water. En laatst was er een monteur voor het onderhoud van de ketel. Ik vind het gewoon netjes om dan koffie aan te bieden.fashionvictim schreef: ↑06-12-2020 14:39Ik had dat ook, maar tijd terug bleek hij stuk en ik heb tot op heden het apparaat nog niet vervangen. Ik bedacht me dat het eigenlijk best raar is dat ik jarenlang een Nespresso apparaat heb gehad voor alle koffiedrinkers in mijn omgeving maar dat niemand in diezelfde omgeving speciaal voor mij thee in een smaak die ik lekker vind in huis haalt. Ik krijg overal zulke smerige thee, je wil het niet weten.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 6 december 2020 om 21:18
Ik hoor anders van alle koffiedrinkers om me heen dat ze Nespresso kwalitatief goede koffie vinden. En Nespresso is behoorlijk aan de prijs. Beetje lullig dat er dan omgekeerd nooit een fatsoenlijk kopje thee af kan maar dat je bijvoorbeeld muffe English blend die al god weet hoe oud is voorgeschoteld krijgt.
Am Yisrael Chai!
zondag 6 december 2020 om 21:21
Ik ga dan altijd koffie halen bij een koffietentje om de hoekMaleficent schreef: ↑06-12-2020 21:15Wij hebben wel een soort van cupjesding (dolce gusto oid), ik vind het wel een must om het in huis te hebben. Nu met corona hebben we niet zo vaak bezoek maar we hebben onze keuken verbouwd en die klusjesmannen die drinken koffie als water. En laatst was er een monteur voor het onderhoud van de ketel. Ik vind het gewoon netjes om dan koffie aan te bieden.

Maar voor alle mensen in mijn omgeving die vaker op bezoek komen heb ik tegenwoordig thee in de aanbieding. Of allerlei andere koude dranken.
Am Yisrael Chai!
zondag 6 december 2020 om 21:39

zondag 6 december 2020 om 22:16
Mijn dochter is 12 jaar en vindt koffie, net als ik, lekker ruiken.
Toen eens koffie geproeft, maar net als ik, vond ze het echt niet lekker.
Van mij hoeft ze het zeker niet te leren drinken. Mij werd dat vroeger wel geadviseerd, of er werd ongevraagd koffie voor je neer gezet, maar ik heb het nooit lekker gevonden.
Toen eens koffie geproeft, maar net als ik, vond ze het echt niet lekker.
Van mij hoeft ze het zeker niet te leren drinken. Mij werd dat vroeger wel geadviseerd, of er werd ongevraagd koffie voor je neer gezet, maar ik heb het nooit lekker gevonden.

zondag 6 december 2020 om 22:30
Bron graag.captain_hindsight schreef: ↑06-12-2020 22:07Na acht kopjes koffie op een dag heb je een vrij groot risico op psychoses. #funfact
zondag 6 december 2020 om 22:34
https://www.nursing.nl/werkt-cafeine-ne ... -1227549w/
Hier vind ik onder andere iets terug.
Daar spreken ze over een liter koffie (6 x 175ml).
Hangt dus ook maar af van hoe groot je kopje is.
(Ik drink mokken van 25 cl, een ander drinkt zo'n klein kopje van 10 cl.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zondag 6 december 2020 om 23:11
Dan moet je al psychotisch zijn en dat is gebaseerd op een onderzoek van niets.Wissewis schreef: ↑06-12-2020 22:34https://www.nursing.nl/werkt-cafeine-ne ... -1227549w/
Hier vind ik onder andere iets terug.
Daar spreken ze over een liter koffie (6 x 175ml).
Hangt dus ook maar af van hoe groot je kopje is.
(Ik drink mokken van 25 cl, een ander drinkt zo'n klein kopje van 10 cl.)
Fantastische bron.
maandag 7 december 2020 om 07:10
Vroeger dronken heel veel kinderen koffie en die zijn er volgens mij niet veel slechter van geworden.
Zelf dronk ik het ook als kind al. Wel snel zonder melk en suiker, want ben geen fan van suiker. Mijn kids (pubers) drinken bijna geen koffie, wel veel thee zonder suiker. En de oudste heel soms een koffie verkeerd of latte machiato.
Zelf dronk ik het ook als kind al. Wel snel zonder melk en suiker, want ben geen fan van suiker. Mijn kids (pubers) drinken bijna geen koffie, wel veel thee zonder suiker. En de oudste heel soms een koffie verkeerd of latte machiato.

maandag 7 december 2020 om 13:08
Het stond een keer in de volkskrant dacht ik. Ik ga even zoeken.
Hm. Ik kan alleen dit vinden:
https://www.ad.nl/gezond/te-veel-koffie ... ~aabc040e/
Maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik weet dat ik er destijds met een collega over gehad heb, omdat die echt veel koffie dronk en "in aanmerking" kwam.