Thuisonderwijs groep 3

21-12-2020 09:41 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even nieuwsgierig: hoe is voor jullie kind in groep 3/4 het onderwijs georganiseerd tijdens de lockdown? Krijgen ze een hele dag les via Teams, of wordt het online lesgeven beperkt en er meer vanuit schoolboeken/ schriften thuis gewerkt? En hoeveel uur per dag worden kinderen geacht met school bezig te zijn?
Hier een combigroep en de kinderen krijgen drie keer per dag les via zoom/teams.

Dus instructie, en vervolgens zelfstandig werken. Daarna weer instructie en weer aan de slag en dat drie keer op een dag.

Daarnaast nog genoeg extra werk voor als ze zich vervelen.
En lesgeven aan de kinderen in de noodopvang. Die voller is dan de vorige keer.
Luci_Mster2 schreef:
21-12-2020 11:02
En lesgeven aan de kinderen in de noodopvang. Die voller is dan de vorige keer.

Wij gaan geen les geven aan de kinderen in de noodopvang.

Bij ons past de hele noodopvang in één groep. Ik ga die groep leiden en elk kind dat een online les heeft in die online les parkeren. De kinderen in de opvang doen dus mee in het thuisonderwijs.
Appeltaartmetrozijn schreef:
21-12-2020 10:35
Ik vraag me wel af als de juf nauwelijks in beeld is, wat ze dan wel doet??
Het is gewoon je werk toch om de hele dag met de kinderen bezig te zijn?
Je moet je maar druk maken of juf haar uren wel maakt.

Op de Covid pijler staat een topic vol reacties waarin leerkrachten uitleggen wat ze zoal doen tijdens een schoolsluiting.
NoPepsiPlease schreef:
21-12-2020 11:21

Op de Covid pijler staat een topic vol reacties waarin leerkrachten uitleggen wat ze zoal doen tijdens een schoolsluiting.

Nou inderdaad!

Bij ons ligt het accent van lessen vooral op de ochtenden. De partimers gaan hun uren verdelen over vooral de ochtenden. Omdat vierentwintig kinderen in één onlinemeeting nogal veel bleek vorige keer, gaan we in kleinere groepjes werken. De collega's die normaal 2x8 werken gaan nu 4x4 werken. Ik denk niet dat er bij ons veel niet-gewerkte uren over zullen blijven.
3x per week contact met juf, verder aangegeven wat een beetje het weekschema is. Juf heeft schema gemaakt van 8:30 tot 14 uur. Maar dat is natuurlijk niet haalbaar als we ook nog beide de hele dag moeten werken...
Andersom schreef:
21-12-2020 11:20
Wij gaan geen les geven aan de kinderen in de noodopvang.

Bij ons past de hele noodopvang in één groep. Ik ga die groep leiden en elk kind dat een online les heeft in die online les parkeren. De kinderen in de opvang doen dus mee in het thuisonderwijs.
Jullie misschien niet, andere scholen en leerkrachten misschien wel.
Hier meer kinderen en die passen niet in 1 groep.
NoPepsiPlease schreef:
21-12-2020 11:21

Dat ook, dan heb je het niet helemaal begrepen. Zelfs als je tegen deze sluiting bent ( zoals ik) kan je zelf wel bedenken dat ze gewoon bezig zijn met hun werk op een of andere manier. En zelfs als ze nu minder uren zouden werken ( wat vaak niet zo is) lekker boeiend ook.

Raar gezeur.
Ook juf moet ineens thuiswerken, en misschien heeft ze zelf ook wel kinderen thuis.

Bij ons is het veel harder werken voor de leerkrachten dan als de kinderen naar school gaan. Je hebt niet alle kinderen goed in het vizier, het vergt best veel voorbereiding om een goede online les te maken met minder interactie dan in de klas. Na de online lessen bellen met ouders en in kleinere groepjes of individueel nog iets doen met kinderen. Checken of iedereen alles heeft ingeleverd en daar eventueel achteraan gaan.

En inderdaad rouleren in de noodopvang.

Ik heb zelf tijdens de vorige lockdown fulltime gewerkt met een contract van 24 uur.
Luci_Mster2 schreef:
21-12-2020 11:39
Dat ook, dan heb je het niet helemaal begrepen. Zelfs als je tegen deze sluiting bent ( zoals ik) kan je zelf wel bedenken dat ze gewoon bezig zijn met hun werk op een of andere manier. En zelfs als ze nu minder uren zouden werken ( wat vaak niet zo is) lekker boeiend ook.

Raar gezeur.
Eens.

Het lijkt me sowieso helemaal niet fijn als je basisschoolkind de hele dag op Zoom, Teams of Hangouts zou moeten zitten. Ik denk dat als dat is wat je wenst zodat de juf haar uren maakt, je daar héél snel van terug zou komen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In het voorjaar zat dochter in groep 3. Weektaken met werkboekjes en digitale omgevingen (zoem, gynzy). Af en toe teams met juf en klasgenootjes, vooral sociaal contact. Juf altijd bereikbaar voor vragen.

Nu groep 4. Na de vakantie. Iedere dag 1 uur in teams met jaargroep (normaal is klas combi groep 345). Daarnaast zelf werken in werkboeken en digitale omgeving. Daarnaast is er ook nog wekelijks online bijeenkomst voor plusklas.

Juffen hebben het druk genoeg met kinderen in noodopvang, vragen, voorbereiding en contact houden.
Hier vanaf groep 3, drie keer per dag teams. Instructie/dictee etc. Zo kunnen ze de leerplicht ook goed in de gaten houden en ook het thuiswerk moet binnen een bepaald termijn (bijv binnen 2 uur) ingeleverd zijn.
kylie_ schreef:
21-12-2020 12:12
Hier vanaf groep 3, drie keer per dag teams. Instructie/dictee etc. Zo kunnen ze de leerplicht ook goed in de gaten houden en ook het thuiswerk moet binnen een bepaald termijn (bijv binnen 2 uur) ingeleverd zijn.

Groep 3, echt?
En tijdens corona en met werkende ouders? En wat gaan ze dan doen?
Vorige lockdown groep 4 en nu dus groep 5.
Vorige keer hadden ze een map met werkbladen van alle vakken erin en een schrijven waarin stond wat ze per dag of week moesten maken. Al met al was dat eigenljjk in een uurtje per dag wel af. Zoon vond het erg leuk en oefende extra met gynzykids bijv.

Dit jaar krijgen ze vanaf 4 jan ook 2 keer per dag instructie via zoom. In kleine groepjes. Een half uurtje per keer.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
kylie_ schreef:
de leerplicht in de gaten houden?
Groep 3: elke dag om 9 uur een digitale 'kring' via teams. Daarna zelfstandig taken maken op de computer, pauze, half 11 instructie via teams en dan weer aan t werk, veelal op de computer. Allleen schrijven doen ze in een schrift. Na de lunch een knutselopdracht en/of lezen. Ik vind t veel schermtijd voor zulke jonge kinderen....
nootboek schreef:
21-12-2020 13:27
Groep 3: elke dag om 9 uur een digitale 'kring' via teams. Daarna zelfstandig taken maken op de computer, pauze, half 11 instructie via teams en dan weer aan t werk, veelal op de computer. Allleen schrijven doen ze in een schrift. Na de lunch een knutselopdracht en/of lezen. Ik vind t veel schermtijd voor zulke jonge kinderen....
Hier is het werken uit de werkboeken en drie keer een uur? De juf zien via teams.

Dat vind ik ook al veel qua schermtijd.
Dagelijks 2 online live instructiemomenten. Tussendoor werken de kinderen zelf aan de opdrachten en 's middags is er nog gelegenheid tot het stellen van vragen aan de juf.
kylie_ schreef:
Gelukkig is dat regime er bij ons niet. Maar dit is bij ons ook niet gebruikelijk bij de reguliere les. Dan zijn er instructiemomenten en weektaken waar kinderen zelf kunnen plannen.

In het voorjaar wilde dochter rekenen met mij doen en taal met papa. Geen probleem dat op mijn dag voor 2 dagen rekenwerk werd gedaan en op papa's dag voor 2 dagen taal.
Afgelopen week is er qua les niets meer gedaan. School is druk geweest om alles te regelen. Na de kerstvakantie kunnen we pakketjes ophalen en vanaf dinsdag een uurtje per dag online les. Ouders worden verzocht er bij te zitten. Dit is voor ons ook de eerste keer. Bij de eerste lockdown geen online contact moment met de juffen in groep 2. Wel twee keer gebeld hoe het ging.
Ik heb voor mijn groep 3 een dagplanning gemaakt met wat er per dag gemaakt moet worden en wat er gemaakt mag worden. Ik heb er een richttijd bij gezet hoelang de kinderen ideaal gezien met het werk bezig moeten zijn. 1,5 uur lezen, 15 min schrijven, 1 uur rekenen. De rest van de vakken pakken we na die tijd wel weer op.

Natuurlijk zijn er kinderen welke veel eerder klaar zijn, voor die kinderen is er een pakketje met extra werkbladen, werkboekjes, digitale thuissoftware etc etc.

Wat ik in het voorjaar niet deed, maar nu wel ga doen is werken met teams. Ik zie het niet zitten om live lessen te geven, kan me niet voorstellen dat dat werkt met deze leeftijdsgroep. Ik heb de kinderen in groepjes van 5 ingedeeld, op niveau, en ga met elk groepje elke dag 15 minuten lezen. Daarnaast heb ik elke dag een halfuurtje waarop de hele klas uitgenodigd is. Dan kunnen we een spelletje doen met elkaar of even voorlezen. Deze teams moment zijn optioneel. Ik bied het aan en het is aan de ouders wat ze ermee doen.

De rest van de instructies heb ik opgenomen op een filmpje en deze worden ook doorgestuurd. Ik hoop dat de ouders er zo min mogelijk werk aan hebben!

Wat ik verder de hele dag doe? Instructiefilmpjes opnemen voor de week erna, alle ouders in ieder geval 1x per week bellen om te vragen hoe het gaat, waar ze nog extra hulp bij nodig hebben etc. Noodopvang verzorgen en het gebruikelijke voorbereidingswerk wat normaal gesproken ook moet gebeuren.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen! Ik hoop vooral dat de groep er niet teveel op achteruit gaat wat lezen betreft. Het zit er allemaal nog zo vers in, nog niet eens alle letters zijn aangeboden. De vorige keer zaten we echt al verder in het schooljaar, wat gunstiger is voor de kinderen zelf...
Blond , ze hebben hier een vrolijk a4tje gekregen met een soort van leesbingo. Misschien is dat iets voor jou om nog aan je leerlingen te geven. Kunnen ze dan afstrepen .

Lijkt op zoiets alleen dan wat uitgebreider. Voor gr 3 misschien wel voldoende.

https://www.google.nl/search?q=leesbing ... TD-2JirKEM
Bedankt voor de tip, inderdaad erg leuk!

Mag ik hier een site neerzetten, waar ik veel vanaf haal, met leuke werkbladen en spelletjes waar je de kinderen mee aan het werk kan zetten als je zelf even wat anders moet doen dan je kind les geven? Of zal dat worden gezien als advertentie?

Ik deel mijn tips ook graag met jullie :).
Mijn dochter heeft veilig leren lezen boekjes mee. Dictee schrift en rekenwerk schrift. Pennenstreken ook. We wachten af tot 4 januari dan zal het wel van zelf gaan allemaal
Blond93 schreef:
21-12-2020 20:29
Bedankt voor de tip, inderdaad erg leuk!

Mag ik hier een site neerzetten, waar ik veel vanaf haal, met leuke werkbladen en spelletjes waar je de kinderen mee aan het werk kan zetten als je zelf even wat anders moet doen dan je kind les geven? Of zal dat worden gezien als advertentie?

Ik deel mijn tips ook graag met jullie :).
Ik ben voor ;-)
Eerste jaar groep 3. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan die twee weken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven