Baan/opleiding na politie?
vrijdag 1 januari 2021 om 20:33
Een vriendin van mij hoor ik al jaren klagen over haar baan bij de politie, en dan met name de onregelmatigheid van het werk. Ze mist haar sociale leven, ritme en vindt het voor haar gezondheid ook niet fijn.
Ze heeft, na havo, de politieacademie gedaan en that's it. Ze zegt zelf dat ze vastzit en weinig andere opties heeft. Studeren / leren vanuit boeken is niet haar ding. Dus een andere studie gaan doen ziet ze niet echt zitten.
Ze zou wel iets willen doen in de richting van coaching / hulpverlening van jongeren, lesgeven wellicht. Dat zijn ook dingen die haar wel liggen, het menselijke en helpende aspect.
Hebben jullie ideeën wat ze met deze opleiding wel kan doen? Wie weet iemand die zelf ervaring heeft en als agent een hele andere kant op is gegaan?
Ps: ze heeft denk ik ook gewoon een schop onder haar hol nodig. Maar als ik weet welke opties er zijn, kan ik haar gerichter een kant op schoppen.
Ze heeft, na havo, de politieacademie gedaan en that's it. Ze zegt zelf dat ze vastzit en weinig andere opties heeft. Studeren / leren vanuit boeken is niet haar ding. Dus een andere studie gaan doen ziet ze niet echt zitten.
Ze zou wel iets willen doen in de richting van coaching / hulpverlening van jongeren, lesgeven wellicht. Dat zijn ook dingen die haar wel liggen, het menselijke en helpende aspect.
Hebben jullie ideeën wat ze met deze opleiding wel kan doen? Wie weet iemand die zelf ervaring heeft en als agent een hele andere kant op is gegaan?
Ps: ze heeft denk ik ook gewoon een schop onder haar hol nodig. Maar als ik weet welke opties er zijn, kan ik haar gerichter een kant op schoppen.

zaterdag 2 januari 2021 om 22:26
Want?Minto schreef: ↑02-01-2021 22:16Ik ken een politieagent die met hetzelfde kampte.
Hij wilde regelmatige werktijden.
Die heeft hij gevonden in een baan als rij-examinator:
https://www.werkenbijcbr.nl/examinatoren
De opleiding is kort:
https://www.werkenbijcbr.nl/examinatorenopleiding
Met haar achtergrond als politieagent heeft je vriendin al een goede basis.
Rijlessen zijn ook ‘s avonds en op zaterdag.
zaterdag 2 januari 2021 om 23:35

zondag 3 januari 2021 om 22:04
Als ze hoofdagent is heeft ze geen academie maar politieschool gedaan.Joske11 schreef: ↑02-01-2021 23:35Bij 2 Clienten uit mijn caseload heb ik regelmatig te maken met 2 verschillende woonconsulenten van een grote woningstichting, beide komen van politie en hebben volgens hun LinkedIn geen verdere opleiding dan de politie academie. Wellicht vind ze zoiets een leuke uitdaging?
Juist binnen de politie zijn er legio mogelijkheden om je intern verder te laten bijscholen en een andere specificatie te kiezen. Praktijkbegeleider van nieuwe agenten in opleiding of lesgeven zouden best opties kunnen zijn. Je vriendin moet alleen wel aan de slag. Praten met haar leidinggevende over welke mogelijkheden ze voor zichzelf ziet en wat ze graag zou willen. Een tijdelijke tewerkstelling voor zichzelf regelen. Opleidingen op de academie zoeken die ze zelf zou willen volgen.
En uiteraard is er buiten de politie ook genoeg te doen. Ook dan moet ze toch het eerst zelf aan de slag. Gewoon eens beginnen met vacatures scannen en bestuderen, wat vindt ze leuk, wat wordt daar voor gevraagd. Dan kan ze eventueel ook gerichter aan een opleiding buiten de politie beginnen.

maandag 4 januari 2021 om 14:08
Bij milieudiensten (ODHD/ DCMR/ ODMH) werken best wat oud-agenten als toezichthouders. Opleidingen zijn intern of via werkgever te volgen. En het zijn brede werkgevers, dus voldoende groei mogelijk.
Maar als je vriendin al jaren klaagt, is het misschien meer een type van klagen, dan van actie ondernemen....
Maar als je vriendin al jaren klaagt, is het misschien meer een type van klagen, dan van actie ondernemen....
woensdag 6 januari 2021 om 12:47
ha, nou volgens mij wil ze helemaal niets anders en klaagt ze om het klagen.
Bij de grootste werkgever van Nederland zijn legio mogelijkheden om naar ander werk en werktijden te gaan, al dan niet met interne opleiding.
Misschien is ze meer bang om het gesprek daarover aan te gaan met haar leidinggevende?
Bij de grootste werkgever van Nederland zijn legio mogelijkheden om naar ander werk en werktijden te gaan, al dan niet met interne opleiding.
Misschien is ze meer bang om het gesprek daarover aan te gaan met haar leidinggevende?
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'

woensdag 6 januari 2021 om 12:51
Hier ook een politieagent... En ergens kamp ik met hetzelfde probleem.
Maar, dit jaar staat een cursus gepland voor Mylogenicstherapeut. Ontzettend veel zin in.
Kortom, je moet dus wel willen! Ze kan gaan roepen dat ze iets anders wilt maar er niet voor wilt doen, dan kom je dus ook nergens. Als zij de hulpverlening in wil ala begeleidend wonen, leger des heils of psychologie dan zal je toch echt te boeken in moeten en stages lopen. Tegenwoordig heb je zat opleidingen waar je zowel kunt werken (betaald) en kunt studeren. Je moet alleen weten wat je wilt en er dan voor gaan.
In mijn geval laat ik mij omscholen terwijl ik gewoon werk. Het is niet anders. Daarnaast is mijn idee om een eigen praktijk te beginnen en dus ook half door te werken bij de politie.
Maar, dit jaar staat een cursus gepland voor Mylogenicstherapeut. Ontzettend veel zin in.
Kortom, je moet dus wel willen! Ze kan gaan roepen dat ze iets anders wilt maar er niet voor wilt doen, dan kom je dus ook nergens. Als zij de hulpverlening in wil ala begeleidend wonen, leger des heils of psychologie dan zal je toch echt te boeken in moeten en stages lopen. Tegenwoordig heb je zat opleidingen waar je zowel kunt werken (betaald) en kunt studeren. Je moet alleen weten wat je wilt en er dan voor gaan.
In mijn geval laat ik mij omscholen terwijl ik gewoon werk. Het is niet anders. Daarnaast is mijn idee om een eigen praktijk te beginnen en dus ook half door te werken bij de politie.

woensdag 6 januari 2021 om 12:52
Dit ben ik niet met je eens. Ik ben na bijna 10 jaar bij de politie toe aan iets anders. Echter is de regelgeving op dit moment zo gemaakt dat ik als opgeleide hoofdagent de aankomende 2 jaar nergens kan solliciteren vanwege een nieuwe regelgeving. Horizontaal over laten plaatsen is op dit moment ook geen optie.juffrouw_m schreef: ↑06-01-2021 12:47ha, nou volgens mij wil ze helemaal niets anders en klaagt ze om het klagen.
Er zijn mogelijkheden maar die liggen dus op dit moment stil. Tenzij je detacheringen wilt zoals een recherche team waar je winkeldieven mag verhoren. Joepie, dat zet zoden aan de dijk