Mode & Beauty alle pijlers

Creëeren van een 'volwassen' garderobe / style

05-01-2021 17:00 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 5 maanden geleden bevallen en gisteren weer gestart met werken. Ik heb een baan in de zorg (geen uniform) en heb te maken met verschillende partijen. Nu mijn eerste afspraken (veel weliswaar online) gepland staan, kreeg ik lichte stress: what to wear?!
Mijn huidige garderobe voelt niet meer passend. Vooral veel strakke broeken en oversized truien, stoere items en h&m kwaliteit. Ook al pas ik overal wel weer in, het past niet meer bij me en bij wat ik uit wil stralen.

Ik wil geleidelijk aan mijn garderobe volwassener maken en verduurzamen. Minder stukken, meer combinaties en betere kwaliteit.
Een mooi combinatie van klassiek en casual.
Maar waar te beginnen? Hoe weet ik wat bij mij past en wat zijn onmisbare stukken?
Urenlange pas sessies zitten er nu niet in (en hou ik niet van), maar hoe ga ik dit dan wel aanvliegen?

Tips van voorbeelden, merken, wat niet mag ontbreken (ook qua accessoires) en hoe dit aan te pakken zijn welkom!

Ps: ik hou niet zo van rokken en jurken, maar wil een echt mooi passende en lekker zittende jurk of rok best een kans geven.
Als je voor meer duurzaam wil kiezen neem dan eens een kijkje bij armedangels.
Een Zalon-box bestellen? Dan kan de stylist je helpen.
Begin eens met een 'capsule wardrobe' googlen
Google eens op 'capsule wardrobe'. Werkt heel goed voor mij. Ik heb nooit 'niets' om aan te trekken. Alles past bij alles.

Mijn stijl zou ik ook wel omschrijven als klassiek casual. Ik houd van Franse én Scandinavische merken. Ik volg een aantal fashion bloggers/vloggers zoals Signe (Use less), Audrey Coyne en Brittany Bathgate.
tvp
Niks mis met strakke broeken en oversized truien. Of stoer.

Je kan ook wat meer inzetten op kwaliteit en fijnere stoffen.
Hiervoor had je geen baan? Of een andere baan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
kijk een beetje om je heen (online, irl): wie vindt jij, dat een mooie stijl heeft??
En gebruik dat als inspiratie
Je eigen stijl vinden kan wat tijd kosten, ik weet er geen 1-2-3 formule voor.
Ik ben zelf ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen met mijn garderobe vernieuwen. Eigenlijk om dezelfde reden: de kleren waren te 'jong', ze pasten niet meer bij mij. Plus, ik had heel veel donkere kleuren, en die staan me helemaal niet!

Een paar tips:
* Zoek uit welke kleuren je goed staan en tevens passen bij wat je wilt uitstralen.
* Verdiep je in typen stoffen en hun eigenschappen en hoe je kwaliteit in kleding kunt herkennen. Je kunt namelijk ook bij de H&M een kwalitatief kledingstuk scoren.
* Voor een meer volwassen en zakelijke uitstraling zou ik in elk geval gaan uitkijken naar een mooie blouse en pantalon.
* Investeer in schoenen, daar knapt iedere outfit van op.
Ik zou beginnen met een paar klassiekers. Bv een blazer. Dat verandert meteen de look van al je broeken. Bestel gewoon meerdere maten. Zit je altijd goed.
Luci_Mster2 schreef:
05-01-2021 17:13
Niks mis met strakke broeken en oversized truien. Of stoer.

Je kan ook wat meer inzetten op kwaliteit en fijnere stoffen.
Dit idd.
Ik zou naar de Vanilia gaan, goede basics van kwaliteit. Daar kijken wat je past.
Wel als de winkels weer opengaan natuurlijk... :(
-
Ik zou je vooral aanraden niet alles rigoureus in een keer weg te gooien totdat je hormonen weer gesetteld zijn. Ik wilde ook alles anders het jaar na mijn bevalling; ik voelde me inderdaad opeens heel "volwassen" en wilde niets alternatiefs / studentikoos / jonge meiden-achtigs meer aan. Nu, ruim 1.5 jaar later, voel ik me weer meer als vanouds en past mijn oude stijl ook weer beter, en heb ik niets meer met de nieuwe stukken waar ik in geïnvesteerd had. Helaas heb ik wel heel veel weggegooid.

Verder goede tips, maar begin klein.
Zoals anderen aangeven; langzaam een capsule wardrobe samenstellen en kijken hoe je die nieuwe producten kunt combineren met de producten die je al in je kast hebt hangen.

Zelf ben ik een fan van de Uniqlo. Veel fijne basics!
Mijn ervaring is dat je weet dat een kledingstuk echt goed bij je past als je het aantrekt. Als je het past en eigenlijk niet meer uit wilt trekken, is het bingo. Iets dat precies past, goed staat, en jouw smaak is, dat is meestal onmiskenbaar. Het wordt lastiger als iets net-niet is: precies je stijl maar zit niet lekker; passend bij het plaatje in je hoofd maar niet bij je lichaam; heerlijk comfortabel maar niet geschikt voor de gelegenheid. In dat soort gevallen de je vaak concessies (want je hebt toch iets nodig om aan te trekken).

Daarom is een ellenlange passessie precies wat je nodig hebt, vrees ik. ;-D Van een afbeelding kun je niet goed zien of iets jou ook past en staat, al kun je wel door ervaring met bepaalde merken of stoffen steeds beter inschatten of iets gaat passen.

Lijstjes met zogenaamde 'klassiekers' zijn nutteloos. Wat je nodig hebt is zó afhankelijk van je functie, leefstijl, klimaat waarin je leeft, kleuren die je staan... Universele onmisbare stukken bestaan niet.
Op die standaardlijstjes stond bijvoorbeeld jarenlang een bootcut donkerblauwe jeans. Nu is dat gedateerd en bovendien, zat mensen die nooit jeans dragen. Zelfde geldt voor een witte bloes, of pumps: lang niet voor iedereen en elke omgeving geschikt.

De tip om te kijken naar welke kleuren je staan en iets meer te verdiepen in materialen is een goede.
Verzamel voorbeelden van outfits en stijlen die je aanspreken en kijk of je kunt ontdekken wat ze als overeenkomst hebben. Wat vind je mooi? Welke kleuren staan je goed? Wat draag je nu graag?

Je zegt dat je nu veel oversized truien draagt. Als je dat als uitgangspunt neemt, kun je op zoek naar iets dat daar op lijkt maar dat door het model of materiaal wat netter overkomt. Oversized + capuchon + goedkope stof = bankhangtrui. Elk onderdeel kun je aanpassen. Een wijde trui van mooie wol oogt al anders. Een meer getailleerd model ook. Een interessante textuur of print maakt het minder 'basic'. Een overhemkraagje dat er bovenuit komt maakt het zakelijker (je kunt zelfs lossen kraagjes kopen voor onder truien, als je een bloes onder een trui niet lekker vindt zitten).
Strakke broeken idem: een skinny jeans met slijtageplekken is iets heel anders dan een smalvallende pantalon.

Voorbeelden van outfits die allemaal slimfit broek + trui zijn, maar allemaal een andere stijl/uitstraling:
Afbeelding
Casual, door de jeans, oversized gebreide trui, ronde halslijn

Afbeelding
Details die deze outfit netter maken dan voorbeeld 1: egale, neutrale broek, stof van de trui is fijngebreid, V-hals en bloeskraag, zwarte gehakte schoenen in plaats van gympen.

Afbeelding
Goed voorbeeld van een gebreide trui die toch netter lijkt dan plaatje 1, door de pasvorm (meer aansluitend, maar niet strak) en het breipatroon dat de trui interessanter maakt.
De pantalon maakt het minder casual en meer modern, dit model en deze lengte is typisch iets van het afgelopen jaar.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Bezint eer gij begint!! Denk goed na welke items jou wel en niet staan. Hou daarbij rekening met kleur, pasvorm en stijlen. Ga eventueel naar een kleuradviseur. Is een keertje 100 euro, maar vervolgens voorkom je wel vele miskopen.

Als je er helemaal uit bent waar jij je lekker in voelt en wat je goed staat, dan zou ik pas op zoek naar specifieke items. Als tip zou ik eerst geld besteden aan dingen die je vaak draagt (bijvoorbeeld sjaal, riem of een mooie blazer, die hoeft niet vaak te wassen) en daarna pas aan dingen voor af en toe (jurk voor een feestje). Als je denkt dat je maat nog gaat veranderen, begin dan niet bij kleding. Zorg eerst voor bijvoorbeeld een mooie handtas.

En de tip om rond te kijken online is ook goed natuurlijk. Maak een Pinterest bord, zoek op youtubers waarvan jij de stijl leuk vindt. Capsule wardrobe las ik al, supertip natuurlijk! Verder staan er ook andere styletips op YouTube. denk aan het soort video's '5 things that make you look trashy' of '10 ways to elevate your style'. Ik bedenkt maar wat, het bestaat ongetwijfeld. Daar komen soms ook wel tips uit die je ogen doen openen. Al hoef je het natuurlijk niet overal mee eens te zijn. Wat ik zelf heb geleerd is bijvoorbeeld meer te kijken naar materialen van stoffen, goed te realiseren wat mijn figuur is (appel, zandloper etc) en wat daar wel of niet bij staat. En koop natuurlijk waarvan je weet dat je het graag draagt en niet wat jij hoopt te worden. Hiermee bedoel ik, koop geen hoge hakken die je nooit draagt omdat je hoopt een hakkenmeisje te worden.
Ik zou een lijstje maken met merken waarvan ik de kleding mooi vindt. Vaak staan op website of in catalogus mooie combinaties. Die zou je als inspiratie kunnen gebruiken.
Hier in ons durp zit een kledingwinkel die gerund wordt door vrouwen tussen 30 en 70.

Ik loop binnen, zeg wat ik ongeveer nodig heb en zij kijken naar mij, mijn postuur en kleur. Ze duiken de rekken in en binnen 5 minuten heb ik ca. 10 kledingcombinaties die perfect bij mij passen.

Na mijn zwangerschappen heb ik meer dan €1000 uitgegeven in een middag :cheer2:
Ik lees even mee voor de tips.
In mijn kast hangen inderdaad ook veel items. Ik zou inderdaad graag wat meer combinaties willen met duurzame items. Op dit moment wil ik eigenlijk alles anders ik wil mijn haar verven mijn kledingkast moet anders. Misschien is die tip van Adelaide ook wel goed om eerst even te wachten tot de hormonen weer een beetje binnen de normaal waarden zijn.
Ik zou ook voor een Zalon box gaan. Weinig risico, want wat je echt niet mooi vindt of wat niet past, stuur je terug.
Het staat of valt wel met echt even grondig je profiel en je wensen invullen. Ik zou ook zeker aanvinken dat de stylist je mag bellen. Telefonisch kom je beter tot de kern van wat bij je past. En voeg goede foto's toe.
Het zal een leerzame ervaring voor je zijn, daar ben ik echt van overtuigd.
tyche schreef:
05-01-2021 18:16
Afbeelding
Goed voorbeeld van een gebreide trui die toch netter lijkt dan plaatje 1, door de pasvorm (meer aansluitend, maar niet strak) en het breipatroon dat de trui interessanter maakt.
De pantalon maakt het minder casual en meer modern, dit model en deze lengte is typisch iets van het afgelopen jaar.
O, deze outfit is echt mooi!!! Zou ik zo aantrekken. :heart:
Daveotion schreef:
05-01-2021 19:25
Ik vind het dan ook best jammer dat het mij niet zou staan. :D
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
tyche schreef:
05-01-2021 19:29
Ik vind het dan ook best jammer dat het mij niet zou staan. :D
Misschien staat het je wel als jouw foto’s ook totaal worden verbouwd met photoshop.

Ik zag op ASOS foto’s genomen door modellen thuis. Nog steeds modellen natuurlijk maar ineens een stukje “echter” als je begrijpt wat ik bedoel. Sympathieker trouwens ook ;-)
Daveotion schreef:
05-01-2021 19:25
Ik ook! Ik vraag me af waar deze outfit geshopt is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven