Positief over thuisonderwijs?

14-01-2021 11:44 99 berichten
Meer even omdat ik ff een positieve topic wil plaatsen.... Ik moet zeggen dat ik het geluk heb dat opa en oma 2 dagen onderwijs geven en papa 2 dagen vrij is doordeweeks. Maar ik vind het niet verkeerd een paar weken thuisonderwijs. Mijn zoon heeft wel wat extra aandacht nodig en gaat nu met sprongen vooruit. Ik heb het idee dat hij lekkerder in zijn vel zit.

Uiteraard ben ik blij als het straks weer “normaal” is! Het is natuurlijk sociaal gezien beter dat hij in een klas zit.

Meer mensen deze ervaring?
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
14-01-2021 20:36
Alleen maar positief. Kind krijgt persoonlijke aandacht en gaat met sprongen vooruit. We geven om en om les. Er is geen hulp van andere ouders of grootouders.

Ik zou het jammer vinden als het thuisonderwijs zou stoppen.
Verhuizen naar België en hier thuis-onderwijs geven?

Zolang kind slaagt in de staats-examens is het hier gewoon een legale manier van lesgeven. Er is hier leerplicht, geen schoolplicht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hier een positieve reactie..

Heb 2 dochters; een dame in groep 4 en een in groep 6. Ik werk in het onderwijs, doe daar 4 dagen de noodopvang. Mijn man werkt thuis en doet de thuisscholing 4 ochtenden in de week. Alles wat niet af is, doe ik ‘s middags met de meiden.

Ik heb dan al gewerkt en ben dan echt wel moe (want noodopvang zit echt vol!) maar ik vind het te doen. Mijn man zegt hetzelfde. Bovendien heeft het thuiswerken een positieve invloed op met name de jongste; ze schrijft nu veel netter.

Wat ze er zelf van vinden? Wisselend. De ene dag gaat het makkelijk en de andere dat is het wat meer strijd. Het is even niet anders. We maken er het beste van. Maar al met al doen we het best prima zo met z’n vieren en dat benoem ik ook dagelijks. Ook op de dagen dat het even wat moeizamer gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het schoolwerk zelf gaat hier wel. De oudste twee zitten al op de middelbare school en zijn redelijk zelfstandig. Zoon doet het heel goed qua schoolwerk en loopt voor maar mist zijn klasgenoten en de schoolgang. Dochter doet zo weinig mogelijk, mist op zich school niet zo maar wel haar klasgenoten en de gezelligheid. Ze zegt overigens zelf ook dat het beter is dat ze naar school gaat want al is ze niet zo dol op school ze doet dan wel veel meer en haalt betere cijfers. Gelukkig kan hun sport nog wel doorgaan want buiten dus dat scheelt al heel veel. Ze spreken ook met vrienden af. Ik merk alleen bij allebei dat ze er gewoon echt weinig zin meer in hebben, ze zijn vaker moe, vervelen zich, veel korter lontje dan normaal...

De jongste twee gaan nog niet naar school maar zeker mijn zoontje mist de opvang en zijn vriendjes erg.
We hebben zelf geen kinderen, maar soms besteden onze kennissen met jonge kinderen ze uit aan ons. Wij geven dan thuisonderwijs. Dat gaat goed.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook positieve berichten. Mijn kind (10) begint 's ochtends om acht uur met zijn huiswerk en is rond een uur of 11 klaar. Tussendoor heeft hij dan ook een online meeting met zijn klas, maar van hem hoeft dat niet per sé. Ik werk zelf wel, maar ik kan hem tussen de bedrijven nog wel even helpen. Of mijn man tussen twee vergaderingen door. 's Middags gaat hij nog wel eens met een vriendje spelen, dus hij heeft nog wat sociale contacten. Ideaal is het niet, maar ik ben apetrots op hem, hoe ijverig en vastbesloten hij aan de slag gaat. Het andere kind zit op de middelbare school en werkt braaf, zoals altijd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Um, nee. Hier 3 kinderen op de basisschool, ik ben werkloos dus man sluit zich op in zijn kamer en ik doe het thuisonderwijs. Ze zijn nauwelijks te motiveren en ik ben elke dag afgepeigerd. 1 van de kinderen heeft een uur per week online les, verder is er geen contact met school. Daar gaan ze best wel aan onderdoor. En tussendoor knaagt het schuldgevoel dat ik niet harder op zoek ben naar een baan.
Dus nee. Ik ben er niet erg positief over.
Alle reacties Link kopieren
Zoon groep 7 kan gelukkig goed zelfstandig werken, ik heb hem om de week ( co-ouderschap ) mijn oudere dochters kunnen indien nodig helpen.
Ik werk zelf ook thuis, dus er steeds bovenop zitten gaat gewoon niet lukken.

Hij doet het goed, maar mist school heel erg, dat zie ik bij mijn dochters ook, maar ik mis mijn collega's ook, dus dat snap ik allemaal goed.

Ik benijd ouders niet die jonge kinderen naast eigen werk moeten helpen. Petje af.
Ik ben al lang alleenstaand ( lat relatie ) maar moet er niet aan denken dat dit pakweg 8 jaar geleden zou zijn met 3 jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Racoon1977 schreef:
15-01-2021 17:21
We hebben zelf geen kinderen, maar soms besteden onze kennissen met jonge kinderen ze uit aan ons. Wij geven dan thuisonderwijs. Dat gaat goed.
Wat lief!
Alle reacties Link kopieren
Hier 1 op de basisschool en 1 bewerkelijke, jaloerse bijna-peuter en geen mogelijkheid tot afschuiven. Tot overmaat van ramp heeft dochter extra, mega moeilijk rekenwerk naast het gewone werk omdat ze nu al een wiskunde knobbel heeft en die heb ik bepaald niet :P

(Gisteren was ze aan het bellen met juf en toen zei ze doodleuk 'ja, mama snapte er niks van. Maar dat snap ik wel, want die had een vier voor wiskunde.')
LadyLola schreef:
15-01-2021 21:11
Wat lief!
Dankjewel!
1 van mijn kinderen vindt het fijn, maar ze is heel zelfstandig en leert bijzonder makkelijk. Ze geniet van de vrijheid thuis (maar moet nu naar school voor de toetsweek).

De andere twee zitten ook op het VO en vinden het wel fijn dat ze nu niet door de regen hoeven fietsen, maar ze zien beiden ook wel in dat fysiek onderwijs voor hen beter is.

Mijn jongste zit op de basisschool in groep 5. Met zijn schoolwerk gaat het prima (logisch, want ik zit er naast en heb dus meer tijd voor hem dan de juf). Maar hij mist school enorm, verveelt zich, is helemaal hyper door te veel energie en vraagt vooral enorm veel aandacht.

Ik heb het geluk dat ik nu niet werk. Bewondering voor iedereen die wel werkt, want zelfs zonder werk vind ik het af en toe pittig. Dat ligt voornamelijk aan jongste overigens.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik het een heel gedoe vind en het lastig te combineren is met ons eigen werk (dat is meer uurtjes sprokkelen geworden zodat we aan het einde vd week genoeg gedaan hebben), zie ik ook zeker wel positieve dingen.

Ik heb nu veel beter inzicht in mijn kinderen als leerling. Ik zie wat ze goed kunnen en wat minder goed, ik zie hoe hard ze kunnen werken maar ook hoe snel ze soms zijn afgeleid etc.

Bij ons helpt het om goede afspraken te maken over wat wanneer moet gebeuren, en of daarbij gepraat mag worden. Op school hebben ze ook momenten waarop niets gezegd mag worden. Zo veel mogelijk vasthouden aan de afspraken van school helpt ons.
We beginnen s morgens meteen om 8.30 uur. Als ze goed werken zijn ze meestal tussen 11 en 12 klaar en hebben dus de middag voor zichzelf (daar goed invulling aan geven zonder alleeb maar achter een scherm te zitten vinden ze lastiger).
Wat ons ook helpt is om de school- en werkstukken echt op te ruimen en buiten beeld te leggen zodat er toch soort van scheiding is tussen werktijd en privétijd.


Maar lastig blijft het wel en het is niet ideaal, Maar dat is deze hele crisis niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik piepte m een beetje. Dochter van 8 ontwikkelde tics en angsten gedurende de eerste lockdown. Haar opa was ook een vroege coronapatient, veel onbekend, lag op de IC dus erg ingrijpend allemaal. Achteraf bleek dat de grote trigger.
Deze lockdown is ze heel ontspannen, ze heeft snel haar werk klaar en kan dan lekker spelen. Kleuter heb ik losgelaten. Die helpt in het huishouden :mrgreen: , we bakken brood, hij puzzelt en strijkkraalt wat af. En verder lekker veel naar buiten. Vorige lockdown had ik veel strijd omdat ik dan vond dat hij een werkje van juf moest doen.
Na de eerste week vol zorgen blijkt t allemaal mee te vallen en hebben we een ritme gevonden waarin ik ook kan werken.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
'heb je vorige week een dictee gehad? 'weet ik niet'
'maar hoe deed je dat dan op school?' 'dit heb ik nooit gehad!'
'heb je op school niet leren plannen?' 'nee dat ziet er heel anders uit!'
'waar is je spelling boek? ' 'weet ik niet'

combineer dat met: 'waar is m'n gum', 'ik snap het niet' , 'wat moet ik doen', 'ik heb geen potlood', 'zucht' , 'gekreun', 'ik wil snoep', 'ik begrijp er niks van', 'ik heb honger', '
en dat ongeveer x 100 :facepalm: :facepalm: :furious: :nope:
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Firedragon schreef:
18-01-2021 13:05
'heb je vorige week een dictee gehad? 'weet ik niet'
'maar hoe deed je dat dan op school?' 'dit heb ik nooit gehad!'
'heb je op school niet leren plannen?' 'nee dat ziet er heel anders uit!'
'waar is je spelling boek? ' 'weet ik niet'

combineer dat met: 'waar is m'n gum', 'ik snap het niet' , 'wat moet ik doen', 'ik heb geen potlood', 'zucht' , 'gekreun', 'ik wil snoep', 'ik begrijp er niks van', 'ik heb honger', '
en dat ongeveer x 100 :facepalm: :facepalm: :furious: :nope:
Herkenbaar. Ik heb inmiddels wel iets meer ritme te pakken.

Beide kinderen een doos met schoolspullen. Daar zit alles in en na schooltijd zet ik m weg.

Weektaken print ik uit en hang ik op. We zitten er stipt 08.30 klaar voor: na het ontbijt, aan de schone tafel. Ik sta wat eerder op om alles om 08.20 opgeruimd te hebben. Man staat ook vroeg op en start al om 07.00 uur.

Tijdens de lesjes kook ik het avondeten en help waar nodig. Tijdens het huiswerk maken vouw ik de was of andere klusjes die ik 100x kan onderbreken.

Om 12.00 eten ze een broodje en erna zijn ze vrij en ga ik werken. Man is meer type ‘er op uit’ en gaat dan id middag met ze naarbuiten, of knutselen ofzo. Hij doet nog wat telefoontjes, boodschappen etc.

Van 16.00-18.00 spelen ze alleen, werken ze online of kijken wat tv. Wij maken werk af. 18.00 eten en 19.30 in bed.

Saai maar te doen.
Alle reacties Link kopieren
Firedragon schreef:
18-01-2021 13:05
'heb je vorige week een dictee gehad? 'weet ik niet'
'maar hoe deed je dat dan op school?' 'dit heb ik nooit gehad!'
'heb je op school niet leren plannen?' 'nee dat ziet er heel anders uit!'
'waar is je spelling boek? ' 'weet ik niet'

combineer dat met: 'waar is m'n gum', 'ik snap het niet' , 'wat moet ik doen', 'ik heb geen potlood', 'zucht' , 'gekreun', 'ik wil snoep', 'ik begrijp er niks van', 'ik heb honger', '
en dat ongeveer x 100 :facepalm: :facepalm: :furious: :nope:
Dit exact! En dan zelf ondertussen een soort van je werk nog proberen te doen.

Ik vind het vreselijk. De kids doen ontzettend hun best, echt. Ik ben ook apetrots op ze.
Maar het is gewoon niet te doen icm mijn werk. Ik ben alleen, ex kan geen vrij krijgen en werkt niet thuis dus daar zijn ze nu bijna niet.
Soms ben ik het allemaal echt even zat; gezeur van (kinderloze) collega's, kinderen die de hele dag van alles moeten.
Dan schiet ik uit mijn slof en voel me daarna weer schuldig want zij kunnen er ook niets aan doen. Dus dan maak ik het weer goed.
Nee hoor ik tel de dagen af tot 8 februari.
Suy schreef:
18-01-2021 13:30
Dit exact! En dan zelf ondertussen een soort van je werk nog proberen te doen.

Ik vind het vreselijk. De kids doen ontzettend hun best, echt. Ik ben ook apetrots op ze.
Maar het is gewoon niet te doen icm mijn werk. Ik ben alleen, ex kan geen vrij krijgen en werkt niet thuis dus daar zijn ze nu bijna niet.
Soms ben ik het allemaal echt even zat; gezeur van (kinderloze) collega's, kinderen die de hele dag van alles moeten.
Dan schiet ik uit mijn slof en voel me daarna weer schuldig want zij kunnen er ook niets aan doen. Dus dan maak ik het weer goed.
Nee hoor ik tel de dagen af tot 8 februari.
Aah, ja ik snap dat het ontzettend zwaar is dan!!
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
18-01-2021 13:30
Dit exact! En dan zelf ondertussen een soort van je werk nog proberen te doen.

Ik vind het vreselijk. De kids doen ontzettend hun best, echt. Ik ben ook apetrots op ze.
Maar het is gewoon niet te doen icm mijn werk. Ik ben alleen, ex kan geen vrij krijgen en werkt niet thuis dus daar zijn ze nu bijna niet.
Soms ben ik het allemaal echt even zat; gezeur van (kinderloze) collega's, kinderen die de hele dag van alles moeten.
Dan schiet ik uit mijn slof en voel me daarna weer schuldig want zij kunnen er ook niets aan doen. Dus dan maak ik het weer goed.
Nee hoor ik tel de dagen af tot 8 februari.
Ik denk ik dat er op 9 februari niks verandert.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat in de aanloop naar 9 februari ze "er nog een weekje aanplakken" en dan is het voorjaarsvakantie, dus weer 2 weken gewonnen.
Ik vrees pas na voorjaarsvakantie weer naar school.
Alle reacties Link kopieren
Blondie5 schreef:
18-01-2021 17:37
Ik denk dat in de aanloop naar 9 februari ze "er nog een weekje aanplakken" en dan is het voorjaarsvakantie, dus weer 2 weken gewonnen.
Ik vrees pas na voorjaarsvakantie weer naar school.
Ik had al vanaf het begin het idee dat dit niet voor de vakantie zou mogen. Ik gok op na de vakantie (gedeeltelijk) naar school.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Nou ja het is positief en negatief :

Positief - ik kan dochter meer 1 op 1 aandacht geven met haar werk wat ze soms echt wel nodig heeft. En ik heb een beter beeld van wat ze doen, maar schrik ook heel erg van de onrustige kinderen in haar klas (en dat schijnt altijd zo te zijn, niet alleen op meet)

Negatief : Ik werk 32 uur in de week, mijn dochter heeft veel extra begeleiding nodig met rekenen (dyscalculie) en begrijpend lezen (leest te snel... dus pikt het niet op).

dus het kost me veel tijd. "gelukkig" heb ik "maar" 1 kind. Maar geloof me, die telt voor 3.

Oh en ik zit midden in een verhuizing, dus ja begin wel aardig moe te worden nu. Vriend helpt waar hij kan trouwens. Maar die is meestal overdag op zijn werk (ik werk thuis)
Alle reacties Link kopieren
Firedragon schreef:
18-01-2021 13:05
'heb je vorige week een dictee gehad? 'weet ik niet'
'maar hoe deed je dat dan op school?' 'dit heb ik nooit gehad!'
'heb je op school niet leren plannen?' 'nee dat ziet er heel anders uit!'
'waar is je spelling boek? ' 'weet ik niet'

combineer dat met: 'waar is m'n gum', 'ik snap het niet' , 'wat moet ik doen', 'ik heb geen potlood', 'zucht' , 'gekreun', 'ik wil snoep', 'ik begrijp er niks van', 'ik heb honger', '
en dat ongeveer x 100 :facepalm: :facepalm: :furious: :nope:
Dat herken ik nog van de eerste keer maar dat was volgens mij gewoon gebrek aan structuur waar kind niet echt blij van werd....
Nu is het redelijk georganiseerd: drie keer inbellen op een dag en tussendoor wat rekenen, taal en spelling doen; ze doen niet gek veel maar is zit wel structuur in en kind vind het op deze manier goed te doen waardoor er minder gezeur en gedoe is.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik hoef geen onderwijs te geven want de kinderen hebben genoeg aan de instructies die de leerkrachten op Teams geven.

Maar ik ben wel: secretaresse, cateraar, psycholoog, motivational speaker, politie-agent, coach, activiteitenbegeleider etc. Ik ben moe van het de hele dag "aan" staan.

Ik maak me ook veel meer zorgen over wat dit mentaal met de kinderen doet. Ze worden hier een beetje down. Geen zin meer om met een vriendje af te spreken en kunnen de lange periode niet meer goed overzien.
Alle reacties Link kopieren
Het positieve aan deze tijd:
We hebben een kleuter en een peuter thuis. Kleuter (groep 1) heeft een weekkaart en daarnaast iedere dag een dagopdracht en ongeveer 1 keer per week videobellen op een prima tijd. Man en ik werken beiden onregelmatig. Op de ochtenden dat we niet vroeg hoeven op te staan, doen we het rustig aan. Soms zitten we om 8.30 uur nog lekker rustig aan het ontbijt. En dat is toch wel erg fijn.

En verder proberen we het beste ervan te maken.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven