Toxische vriendschap?

18-01-2021 13:29 65 berichten
Ik vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen en hiervan denken.

Ik heb een vriendengroep met 4 mensen. Met een van deze vrienden ben ik iets closer en doen we vaker wat met 2 ook. Meestal is dat allemaal leuk, maar het is nu al de 3de keer in enkele maanden tijd dat die ene vriend boos wordt op mij zonder dat ik in mijn ogen veel fout gedaan heb. Ik bied dan elke keer toch mijn excuses aan dat ik het niet slecht bedoelde, waarna hij mij dagen aan een stuk negeert. Hij laat mij ook niet weten wat het probleem was of wat ik fout deed. Hij negeert mij volledig.

Wanneer het dan uiteindelijk weer goed is, biedt hij geen excuses aan en wilt hij er ook niet over praten. Ik moet het voldoende vinden dat hij weer normaal doet tegen mij. Ik weet als ik er dan wel over begin dat dat hem ergert en we weer van voor af aan kunnen beginnen.

Op dit moment dus de 3de keer dat het gebeurt en ik begin dit wel beu te worden. Vorige keren was ik ook alleen degene die moeite deed om het weer goed te maken. Ik vind dit echt een heel vervelende manier van ruziemaken omdat ik er wel altijd mee zit (het is op zich echt een goede vriend) en het dan altijd bijna een week moet aanslepen waarin ik mijzelf er slecht over voel.

De andere vrienden hebben dit probleem niet met hem, maar zij denken dat het komt omdat ze minder close zijn en dus alles wat afstandelijker is tussen hen. Ik vind het vervelend dat zij hier ook steeds in betrokken worden want hij annuleert dan avondjes met ons 4 etc.

Deze keer stuurde hij hen ook een berichtje dat hij problemen heeft met mij 'na wat ik hem heb aangedaan'. Klinkt alsof ik hem een of ander groot onrecht heb aangedaan terwijl er zover ik weet niet veel gebeurd is. Ik wist dat hij even was uitgevlogen naar mij toe, maar dacht dat dat al lang was opgelost en ik gewoon niets hoorde omdat hij het druk had. Gelukkig hebben die vrienden dat ook even met mij besproken.

Ik zou het volledig negeren maar vind het vervelend dat hij ook de activiteiten met de andere vrienden zo een beetje verpest dus heb dan toch weer de neiging het gewoon te willen bijleggen. Ook al vind ik zijn gedrag eigenlijk niet oké.
Alle reacties Link kopieren
Grapje zeker.
Ik zou juist geen aandacht maar geven aan iemand met dat soort aandachtshoerig gedrag.

Spreek voortaan met die andere 2 af en hou hem er compleet buiten. Ik zou hem overal blokkeren en totaal niks met hem te maken willen hebben.
zonmuis wijzigde dit bericht op 18-01-2021 15:09
41.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat gaat echt nergens over. Dat + het feit dat jij maar moet ruiken als er iets misgaat. Ik zou hem niet als een goede vriend beschouwen. Als je bij het minste ongemerkt op zijn tenen kan trappen.
Ik bied dan elke keer toch mijn excuses aan dat ik het niet slecht bedoelde, waarna hij mij dagen aan een stuk negeert. Hij laat mij ook niet weten wat het probleem was of wat ik fout deed

Waarom je excuses aanbieden als je niet eens weet waarvoor? Stop daarmee.
Surebaby schreef:
18-01-2021 14:50
Hij heeft een probleem dus ik zou het probleem bij hem laten.
Hij wil niet oplossen, hij wil dat je buigt. Ik zou hier een gesprek aan wijden waarin je dit meedeelt.
'ik heb grote moeite met hoe je omgaat met je ergernissen naar mij. Ik wil dat je uitspreekt wat er bij jou speelt want ik heb geen glazen bol. Ik wil graag zaken met je oplossen maar dit lost niks op. Daarnaast betrek je anderen bij jouw ergernissen, die hebben er niks mee te maken. Omdat je er ook niet op terugkomt heb ik het gevoel dat jij jouw gevoelens heel belangrijk maakt en die van mij en anderen er niet toe doen. Zolang je niet met mij deelt wat er precies speelt en ook niet geïnteresseerd bent in een gesprek maat alleen wil opleggen dat je excuses wil, blijft jouw probleem jouw probeeln. Wil je praten dan ben ik er voor je'.


Ik vraag me daarnaast af of deze man niet gewoon beledigd is dat hij in de friendszone zit. Dit is toch wel heel raar aamdachttrekkerig gedrag.
En je moet ook opletten dat jij niet uit de groep wordt gewerkt, de groep functioneert nu omdat jij steeds buigt. Als je daarmee stopt lig je er misschien wel uit. Want de rest heeft geen issue met hem.
Ik ben het ermee eens dat het vooral zijn eigen probleem is. Ik weet niet of het ooit goedkomt als ik zo'n gesprek met hem zou aangaan omdat hij zich zo snel gekwetst voelt, maar ik ben het er ook mee eens dat ik hem dat eigenlijk wel eens wil zeggen.

Ik denk niet dat ik uit de groep zou worden gewerkt want de andere 2 vrienden mengen zich er eigenlijk niet veel in en laten hem verder ook gewoon doen. Een van hen is ook een goede vriendin van mij en praat er ook wel met mij over dat ze dat onterecht vindt hoe hij ermee omgaat. Volgens haar heeft hij ook gewoon veel problemen met conflicten. Hij probeert dat de hele tijd te vermijden en 'ontploft' dan opeens.

Gefrustreerd omdat hij in de friendzone zit, zou kunnen al denk ik dat niet meteen. ik heb meestal niet die indruk, maar die andere vriendin heeft dat ook al wel eens lichtjes geïnsinueerd dat dat misschien een reden is dat hij sneller zo reageert op mij dan anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die berichten gewoon negeren. Als hij dan de sfeer verpest in de vriendengroep dan is hij degene die voor gek staat, niet jij. Nu ben je hem eigenlijk aan het beschermen voor gezichtsverlies, door het steeds snel te sussen voor de rest er wat van merkt.

En je excuses aanbieden terwijl je niet eens weet wat je hebt gedaan? Je lijkt wel gek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
18-01-2021 15:08
Grapje zeker.
Ik zou juist geen aandacht maar geven aan iemand met dat soort aandachtshoerig gedrag.

Spreek voortaan met die andere 2 af en hou hem er compleet buiten. Ik zou hem overal blokkeren en totaal niks met hem te maken willen hebben.
Dit eigenlijk.

Je kunt voor de anderen niet bepalen dat ze niet meer met hem omgaan, dus hem helemaal niet meer zien gaat misschien niet, maar ik zou persoonlijk helemaal geen contact meer met hem zoeken. Als die anderen hem erbij willen dan moeten zij dat maar doen. Als hij er dan is doe je beleefd, maar dat is het dan wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
G432 schreef:
18-01-2021 15:02
Ik vind de redenen inderdaad vaak onredelijk. Ik zal een voorbeeld geven. De tweede ruzie ging hierover: Er was een probleem met mijn laptop terwijl ik er eigenlijk een nodig heb. Ik vertelde hem dat en hij wilde mij zijn persoonlijke laptop lenen. Ik was hem daar dankbaar voor maar voelde mij er niet helemaal bij op mijn gemak dus ik heb hem enkele keren gevraagd of hij wel zeker was dat ik die laptop mocht lenen en dat het anders ook wel oké was zonder laptop. Hij begon een beetje kort te antwoorden dus ik merkte dat er iets mis was. Ik wilde niet weer zo'n ruzie beginnen, dus ik zei gewoon dat het oké was en wilde het gesprek afronden. Toen zei hij: 'Zeg alsjeblieft gewoon niets meer'. Waarop ik zei: 'Oké, sorry als ik iets verkeerd gezegd heb.' Zijn laatste reactie was 'Omg, ik vroeg je om niets meer te zeggen'. Dat is het laatste wat ik toen hoorde voor hij mij begon te negeren.

Later hoorde ik via die andere vrienden dat het probleem was dat hij vond dat ik die laptop gewoon moest aannemen en dat hij zo het gevoel kreeg dat ik dacht dat hij mij niet vertrouwde met zijn laptop. Dat ik daar niet zo moeilijk moest over doen en dat gewoon aannemen. Tja, ik voelde mij niet zo comfortabel met opeens iemand anders' laptop te gebruiken. Misschien heb ik inderdaad te veel aangedrongen dat hij dat niet moest doen etc, maar dat had hij in mijn ogen dan wel gewoon kunnen zeggen. Ook doordat hij zo'n beetje kort reageerde, begreep ik niet meer wat er aan de hand was en of hij mij wel echt zijn laptop had willen uitlenen. Veel verwarring dus terwijl er in mijn ogen eigenlijk helemaal geen probleem was. Dit was volgens mij zo gemakkelijk op te lossen geweest door goede communicatie.

Jaar of 14?
Luci_Mster2 schreef:
18-01-2021 15:06
Jij maakt ook zelf wel wat drama, misschien ligt aan jullie beiden?

Of je zegt nee bedankt, ik regel al wat anders of ja dank je wel, heel graag.
Wat een moeilijk gedoe. Van hem maar ook van jou. Gewoon kort en duidelijk zijn bij hem.

Ook vind ik je topictitel nu ook best licht dramatisch overkomen.
Ik maak normaal niet snel drama. Ik heb eigenlijk nooit ruzie met andere vrienden. Het voelde voor mij helemaal niet aan als drama op dat moment tot hij plots dus zei dat ik niets meer mocht zeggen.

Topictitel vond ik gewoon moeilijk om dat duidelijk en kort te omschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Veel verwarring dus terwijl er in mijn ogen eigenlijk helemaal geen probleem was. Dit was volgens mij zo gemakkelijk op te lossen geweest door goede communicatie.

Misschien is voor hem goede communicatie: hartstikke bedankt Hendrik, aardig van je, wanneer wil je hem uiterlijk terug.
We zitten hier niet in Azié waar je eerst 3 keer nee moet zeggen voor je mag accepteren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
18-01-2021 15:16
Veel verwarring dus terwijl er in mijn ogen eigenlijk helemaal geen probleem was. Dit was volgens mij zo gemakkelijk op te lossen geweest door goede communicatie.

Misschien is voor hem goede communicatie: hartstikke bedankt Hendrik, aardig van je, wanneer wil je hem uiterlijk terug.
We zitten hier niet in Azié waar je eerst 3 keer nee moet zeggen voor je mag accepteren
Oké, maar dan kan hij dat toch nog gewoon zeggen ipv mij daar een week voor te negeren en mij nooit te vertellen wat het probleem is (dat moest ik via de anderen horen).
Star3 schreef:
18-01-2021 15:16
Jaar of 14?
30+
Maar jullie hebben gelijk. Ik ga er gewoon geen aandacht meer aan geven. Hij kan mij zelf vertellen wanneer er een probleem is en wanneer hij het weer goed wil maken. Ik moet zelf dan stoppen mij daar druk in te maken wanneer hij zich zo gedraagt en proberen contact met hem buiten de vriendengroep te minimaliseren.
nlies schreef:
18-01-2021 15:16
Veel verwarring dus terwijl er in mijn ogen eigenlijk helemaal geen probleem was. Dit was volgens mij zo gemakkelijk op te lossen geweest door goede communicatie.

Misschien is voor hem goede communicatie: hartstikke bedankt Hendrik, aardig van je, wanneer wil je hem uiterlijk terug.
We zitten hier niet in Azié waar je eerst 3 keer nee moet zeggen voor je mag accepteren
Grappige is dat hij zelf Aziatisch is trouwens. Ik niet.
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 15:11
Ik ben het ermee eens dat het vooral zijn eigen probleem is. Ik weet niet of het ooit goedkomt als ik zo'n gesprek met hem zou aangaan omdat hij zich zo snel gekwetst voelt, maar ik ben het er ook mee eens dat ik hem dat eigenlijk wel eens wil zeggen.

Ik denk niet dat ik uit de groep zou worden gewerkt want de andere 2 vrienden mengen zich er eigenlijk niet veel in en laten hem verder ook gewoon doen. Een van hen is ook een goede vriendin van mij en praat er ook wel met mij over dat ze dat onterecht vindt hoe hij ermee omgaat. Volgens haar heeft hij ook gewoon veel problemen met conflicten. Hij probeert dat de hele tijd te vermijden en 'ontploft' dan opeens.

Gefrustreerd omdat hij in de friendzone zit, zou kunnen al denk ik dat niet meteen. ik heb meestal niet die indruk, maar die andere vriendin heeft dat ook al wel eens lichtjes geïnsinueerd dat dat misschien een reden is dat hij sneller zo reageert op mij dan anderen.
Dat friendzone gedoe lijkt me niet onnaanemelijk. Dat zou verklaren waarom hij zo om aandacht zit te zieken bij je.
Denk niet dat deze vriendschap ooit nog goedkomt of redelijk wordt.
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 15:22
Maar jullie hebben gelijk. Ik ga er gewoon geen aandacht meer aan geven. Hij kan mij zelf vertellen wanneer er een probleem is en wanneer hij het weer goed wil maken. Ik moet zelf dan stoppen mij daar druk in te maken wanneer hij zich zo gedraagt en proberen contact met hem buiten de vriendengroep te minimaliseren.
Of gewoon enkel nog met de andere 2 afspreken en hem er helemaal buiten houden.
Zonmuis schreef:
18-01-2021 15:26
Of gewoon enkel nog met de andere 2 afspreken en hem er helemaal buiten houden.
Zij hebben zelf geen problemen met hem dus willen wel gewoon contact met hem behouden. Bij hen doet hij ook niet vervelend. Buiten deze momenten is hij grappig en aangenaam gezelschap dus ik begrijp dat zij geen problemen hebben met hem.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder en kinderlijk gedrag dit. Jullie zijn volwassenen!
Ik zou er snel klaar mee zijn, vriendschappen horen relaxed te zijn en niet zo moeilijk en vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Beperk eens een tijdje de contactmomenten met zijn 2en. Alleen nog als jullie met 4 afspreken.
Waarschijnlijk zoekt hij een ander beste vriendje, die dan ook wel snel erachter komt hoe hij is.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Wat een aandachtshoer met zijn passief agressieve en superieure gedrag.

Ik word hier plaatsvervangend agressief van, sorry.

Ik heb geen geduld met dit soort dingen, zou lik op stuk beleid voeren en hem zeggen dat ie kan wegwezen met zijn negeren. Doeiiii.
En die andere vrienden op de hoogte brengen dat je klaar bent met samen gamen omdat je niet meer met X omgaat. Jammer dan.

Maar dat ben ik, ik bewonder het als jij het met meer diplomatie kan oplossen.
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 15:02
hij wilde mij zijn persoonlijke laptop lenen. Ik was hem daar dankbaar voor maar voelde mij er niet helemaal bij op mijn gemak dus ik heb hem enkele keren gevraagd of hij wel zeker was dat ik die laptop mocht lenen en dat het anders ook wel oké was zonder laptop.
Het is dat ik wel 'meisje' spreek, maar dit is natuurlijk ook echt geneuzel van jouw kant en het vreet net zo goed energie. Waarom zeg je niet: "Ik vind het supertof dat ik je laptop mag lenen, maar ik ben bang dat ik iets sloop en het is toch best een duur iets van jou om in huis te hebben. Dat wilde ik toch even gezegd hebben."

Als je mij steeds zou vragen of het 'echt wel oke' was en 'dat je ook wel oké bent zonder laptop' zou ik niet zo flippen als hij, maar je gaat wel mijn oogwit zien na de 3e keer. Alsof ik het zou aanbieden als ik je er niet mee zou vertrouwen. Of misschien had ik dan wel gezegd: "Oké, dan geen laptop voor jou." Gewoon om van het gedoe af te zijn. Bied ik een keer iets aardigs aan, krijg ik dit gemiep aan mijn broek :P
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier ook absoluut geen geduld mee hebben. Wat is het? Manipulatie? Slecht kunnen communiceren? Naar zijn hand willen zetten? Gewoon dol op drama? Maakt niet uit, ik kan daar niets mee en dat is ook de reden dat ik geen type ben voor vriendengroepen.
Ik wil in een vriendschap vooral heel graag mezelf kunnen zijn. Niet me in bochten wringen om me aan regels te houden die ik niet ken. Niet afgestraft worden voor het overtreden van die regels, zonder uitleg over wat ik dan zou hebben gedaan. Niet de silent treatment ondergaan tot iemand anders vindt dat ik weer uit de strafhoek mag.
En dat zou ik hem ook gewoon vertellen. Zo simpel mogelijk. 'Luister Bruce, je mag me uitleggen wat je vindt dat ik verkeerd heb gedaan, dan kunnen we daarover praten. Maar ik ga niet mee in deze spelletjes.'
Alle reacties Link kopieren
To, wat zegt hij dan tijdens die ruzie? Geef eens een voorbeeld.

Wanneer jullie 1 op 1 afspreken, drinken jullie dan alcohol?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bellinis schreef:
18-01-2021 16:36

Als je mij steeds zou vragen of het 'echt wel oke' was en 'dat je ook wel oké bent zonder laptop' zou ik niet zo flippen als hij, maar je gaat wel mijn oogwit zien na de 3e keer. Alsof ik het zou aanbieden als ik je er niet mee zou vertrouwen. Of misschien had ik dan wel gezegd: "Oké, dan geen laptop voor jou." Gewoon om van het gedoe af te zijn. Bied ik een keer iets aardigs aan, krijg ik dit gemiep aan mijn broek :P
Oké, maar als je zou zeggen 'dan geen laptop voor jou' zou ik daar geen probleem mee hebben. Nu wist ik niet wat er aan de hand is en negeert hij me wel 6 dagen. Ik denk trouwens dat ik dat 'gemiep' meer doe bij hem omdat ik weet dat hij op die manier kan reageren en ik dus extra voorzichtig probeer te zijn. Al zal dat dus ook geen goed idee zijn.
viva-amber schreef:
18-01-2021 16:55
To, wat zegt hij dan tijdens die ruzie? Geef eens een voorbeeld.

Wanneer jullie 1 op 1 afspreken, drinken jullie dan alcohol?
In mijn eerdere reactie staat een voorbeeld van wat hij zei. Verder zegt hij gewoon niets. Hij negeert mij enkele dagen. Na die dagen komt hij opeens weer opduiken wanneer we iets doen met de vrienden en praat daarna tegen mij alsof er niets gebeurd is.

Geen alcohol.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat dat gemiep het juist instand houdt. Jij komt met een probleem, geen laptop. Hij biedt een oplossing en daar zit misschien ook wel wat eer gevoel achter. Vervolgens ga jij zwabberen ipv dat je ja of nee zegt en hij kan niet tegen dat zwabberen. Dan ga je van hem duidelijkheid eisen, terwijl jij degene bent die raar op dat voorstel reageert.

Ik denk dat die anderen geen problemen met hem hebben, omdat ze niet onduidelijk tegen hem zijn. Volgens mij ben je best wel onzeker en dat blijkt ook uit je communicatie.

Jullie zijn mbt communiceren geen match op deze manier.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven