hoe vieren andere landen verjaardagen/feestjes?

19-01-2021 12:25 77 berichten
Als echte nederlander ben ik opgegroeid met de kringverjaardag. Af en toe ga je eens naast iemand anders zitten maar voor het grootste deel van het feestje zit je. Bij een bijzondere verjaardag lees 40, 50 wordt er uitgepakt en zet men statafeltjes neer. klein buffetje etc. Maar ik moet bekennen dat dan nog iedereen de neiging heeft om weer te gaan zitten. Maar ik lees wel dat er lachwekkend wordt gedaan over de nederlandse kringverjaardag. Ik kan me echter weinig voorstellen hoe je anders een verjaardag viert. Of een willekeurig ander feest. Wie kan me uitleggen hoe in andere landen verjaardagen etc gevierd worden en wat daar wezenlijk anders gaat dan bij ons.
Alle reacties Link kopieren
In woon in Australië, de meeste verjaardagen worden hier in de tuin gevierd met een bbq, zowel zitplaatsen en statafels. In de zomer wordt er ook gezwommen, veel hebben wel een zwembad in de tuin.

Waar ik echt aan heb moeten wennen is dat cadeautjes niet worden open gemaakt, dit wordt pas gedaan wanneer het feest voorbij is en je krijgt dan vaak een berichtje met 'thank you for the ....' ook op kinder verjaardagen worden de cadeautjes niet open gemaakt tijdens het feestje zelf.
Alle reacties Link kopieren
Kinderverjaardagen zijn altijd met een piñata, er is altijd eten in overvloed en alle kinderen krijgen een kleinigheidje mee naar huis. Het idee van de piñata is dat kinderen zoveel mogelijk grijpen, het is een soort grote stoeipartij :P Vandaar dat alle kinderen iets mee naar huis krijgen omdat sommige dan ook misgrijpen. Moest er even aan wennen toen ik dat voor het eerst zag maar het is heel normaal in Latijns Amerika.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn ook boeken over geschreven, over hoe anderen feesten vieren dus.

Mijn familie in Italie vind de NL kringverjaardagen geweldig, waar je dus eerst koffie krijgt met gebak, daarna drankjes en hapjes, bitterballen enz. krijgt aangeboden. Ze zijn altijd verrukt als ze op bezoek in Nl zijn en er toevallig iemand jarig is en ze worden uitgenodigd.

In Italie worden meestal alleen de mijlpalen zoals 18e verjaardag gevierd.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vieren Amerikanen feestjes?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid met kringverjaardagen en ken eigenlijk niet anders omdat ook in mijn familie of bij vrienden niet anders wordt gedaan.

Er gaat voor mij een hele wereld open hier op het viva forum, klinkt allemaal heeeel gezellig. Wij zijn alleen allemaal in de koude periode jarig (november, december, februari en maart) dus een tuinfeestje met zwembad zit er dan helaas niet in.
lizenlotte schreef:
19-01-2021 12:59
Qijara een beetje raar dat jij er blijkbaar van uit gaat dat iedereen het geluk heeft gezond te blijven tot oudere leeftijd,er zijn helaas ook jongere mensen die gezondheidsproblemen hebben. Meer dan jij je in kunt denken als ik jouw bericht zo lees.
Wat een aanname zeg. Daar ga ik helemaal niet vanuit. Degene die ik quote gooit het op leeftijd. Dat is na mijn idee dus niet leeftijdsgebonden.

Wat een rare post ook, vol veroordelingen.
Wie er jarig is maakt niet uit.
Iedereen is welkom, ( ik heb de tante van de broer van de slager meegenomen) het huis puilt uit van de mensen. De keuken is stampensvol met kokende tantes. Er wordt harde muziek gedraaid. Er zijn teveel snacks en taart en daarnaast krijg je een volledige maaltijd.
Er wordt gedanst, gekaart, moppen getapt, naarmate de drank vloeit ruzie gemaakt en ook weer met veel emotie goedgemaakt.
Het feest duurt tot BAM ( geen eindtijd).
En iedereen gaat met bakjes eten naar huis.

Dit is een standaard huisfeest. Bij jubilea wordt een "zaaltje" gehuurd waar van jong tot oud wordt gefeest. Overal en nergens liggen kinderen op stoelen onder een jas te slapen.
Er speelt een bandje (veul te hard en vaak ook vals, eerst moet er een uur getest worden.. test, test,test.. ). Daarna kan iedereen los op de dansvloer, schoenen gaan uit, want veel te hoge hakken. Wederom met vreeterijen, drank en een maaltijd.
En bakjes!!!! Altijd bakjes mee naar huis.
:hihi:
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-01-2021 13:27
Hoe vieren Amerikanen feestjes?
In de flat zijn wat expats ... die geven altijd "potluck" parties. Weet niet of dat ook zo is in Amerika zelf - als ze thuis zijn bedoel ik.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
19-01-2021 13:48
In de flat zijn wat expats ... die geven altijd "potluck" parties. Weet niet of dat ook zo is in Amerika zelf - als ze thuis zijn bedoel ik.
Dat is wel mijn ervaring in de VS.
Een opvallend verschil is dat je collega’s, vrienden etc. een taart voor jou maken/kopen, in plaats van dat je hen trakteert. Wat ik ook opvallend vond is dat Amerikanen een hele week of soms zelfs maand bezig zijn met hun verjaardag. Etentje hier, feestje daar. “Birthday month” roepen ze dan om de haverklap.
Verder hangt het er ook vanaf waar in de VS en hoe warm het is. En hoe rijk ze zijn. Picknick, strandfeestje, etentje buiten de deur, potluck thuis.

Kinderfeestje buiten de deur kosten bijvoorbeeld een paar honderd $$$. Veel mensen slaan deze dan ook over, is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
19-01-2021 13:41
[bWie er jarig is maakt niet uit.
Iedereen is welkom, ( ik heb de tante van de broer van de slager meegenomen) [/b]het huis puilt uit van de mensen.
Dat is bij ons ook wel! Zo is mijn broer ooit mee geweest naar een verjaardag van de buurvrouw van mijn schoonouders :mrgreen: en de broer van mijn is eens op de verjaardag van mijn tante geweest. Dat zijn toch de leukste verjaardagen!
Lilly, waar woon jij?
Moeten staan als ik ergens op bezoek ga vind ik zo armoedig. Bovendien is dat ook een teken dat het veel te druk is. Naar zulke gelegenheden ga ik dus sowieso allang niet meer.
Elfje* schreef:
19-01-2021 14:02
Lilly, waar woon jij?
In Nederland maar van Surinaamse afkomst.
Moet zeggen dat ik het zelf niet zo vier hoor, deed ik vroeger wel maar daar kon ik 3 weken van bijkomen als gastvrouw zijnde.
belgali schreef:
19-01-2021 13:48
In de flat zijn wat expats ... die geven altijd "potluck" parties. Weet niet of dat ook zo is in Amerika zelf - als ze thuis zijn bedoel ik.
Toen ik bij mijn vrienden in Tennessee was met halloween hielden ze ook 'n potluck.
Lillybit schreef:
19-01-2021 13:41
Wie er jarig is maakt niet uit.
Iedereen is welkom, ( ik heb de tante van de broer van de slager meegenomen) het huis puilt uit van de mensen. De keuken is stampensvol met kokende tantes. Er wordt harde muziek gedraaid. Er zijn teveel snacks en taart en daarnaast krijg je een volledige maaltijd.
Er wordt gedanst, gekaart, moppen getapt, naarmate de drank vloeit ruzie gemaakt en ook weer met veel emotie goedgemaakt.
Het feest duurt tot BAM ( geen eindtijd).
En iedereen gaat met bakjes eten naar huis.

Dit is een standaard huisfeest. Bij jubilea wordt een "zaaltje" gehuurd waar van jong tot oud wordt gefeest. Overal en nergens liggen kinderen op stoelen onder een jas te slapen.
Er speelt een bandje (veul te hard en vaak ook vals, eerst moet er een uur getest worden.. test, test,test.. ). Daarna kan iedereen los op de dansvloer, schoenen gaan uit, want veel te hoge hakken. Wederom met vreeterijen, drank en een maaltijd.
En bakjes!!!! Altijd bakjes mee naar huis.
:hihi:
Klinkt vreselijk! :O
Ook voor de buren trouwens!
redbulletje schreef:
19-01-2021 14:03
Moeten staan als ik ergens op bezoek ga vind ik zo armoedig. Bovendien is dat ook een teken dat het veel te druk is. Naar zulke gelegenheden ga ik dus sowieso allang niet meer.
Moeten staan vind ik ook niet leuk. Op mijn kleine feestjes staan er ook mensen, omdat ze dat willen. Er is genoeg plaats om te zitten.
Lillybit schreef:
19-01-2021 14:05
In Nederland maar van Surinaamse afkomst.
Moet zeggen dat ik het zelf niet zo vier hoor, deed ik vroeger wel maar daar kon ik 3 weken van bijkomen als gastvrouw zijnde.
Klinkt voor mij vreselijk, maar gezellig tegelijk.
Ik zal wel mega-ouderwets zijn maar ik heb geen hekel aan kringverjaardagen. Je komt binnen, krijgt een stoel of zoekt een stoel en er wordt gezellig gekletst met de rest van het bezoek. Er is koffie, taart, borrels en hapjes en als ik mijn buurvrouw/man beu ben wandel ik door de kamer en zoek een andere buurvrouw/man.

Ik ben al meerdere malen op van die verjaardagen geweest waar iedereen aan sta-tafels hangt, in de tuin staat te roken en dat werkt enorm kliekjesvorming in de hand. Ik vond er niks aan.

Daarbij zijn de verjaardagen hier in de winter dus de tuin is geen optie.

Edit: en staan i.p.v. zitten vind ik heel vervelend :-D
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
19-01-2021 13:41
Wie er jarig is maakt niet uit.
Iedereen is welkom, ( ik heb de tante van de broer van de slager meegenomen) het huis puilt uit van de mensen. De keuken is stampensvol met kokende tantes. Er wordt harde muziek gedraaid. Er zijn teveel snacks en taart en daarnaast krijg je een volledige maaltijd.
Er wordt gedanst, gekaart, moppen getapt, naarmate de drank vloeit ruzie gemaakt en ook weer met veel emotie goedgemaakt.
Het feest duurt tot BAM ( geen eindtijd).
En iedereen gaat met bakjes eten naar huis.

Dit is een standaard huisfeest. Bij jubilea wordt een "zaaltje" gehuurd waar van jong tot oud wordt gefeest. Overal en nergens liggen kinderen op stoelen onder een jas te slapen.
Er speelt een bandje (veul te hard en vaak ook vals, eerst moet er een uur getest worden.. test, test,test.. ). Daarna kan iedereen los op de dansvloer, schoenen gaan uit, want veel te hoge hakken. Wederom met vreeterijen, drank en een maaltijd.
En bakjes!!!! Altijd bakjes mee naar huis.
:hihi:
Dit herken ik van het (aangetrouwde) Surinaamse deel van mijn familie :-D Met name als kind waren dit met stip mijn favoriete feestjes. Kan me helemaal voor de geest halen hoe het was als kind om dan zo moe onder een jas te liggen :heart:
fridaynight2020 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 14:41
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
19-01-2021 12:25
Als echte nederlander ben ik opgegroeid met de kringverjaardag. Af en toe ga je eens naast iemand anders zitten maar voor het grootste deel van het feestje zit je. Bij een bijzondere verjaardag lees 40, 50 wordt er uitgepakt en zet men statafeltjes neer. klein buffetje etc. Maar ik moet bekennen dat dan nog iedereen de neiging heeft om weer te gaan zitten. Maar ik lees wel dat er lachwekkend wordt gedaan over de nederlandse kringverjaardag. Ik kan me echter weinig voorstellen hoe je anders een verjaardag viert. Of een willekeurig ander feest. Wie kan me uitleggen hoe in andere landen verjaardagen etc gevierd worden en wat daar wezenlijk anders gaat dan bij ons.
Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewoond en het was daar eigenlijk niet anders.
Alle reacties Link kopieren
bij mijn Surinaamse familie hangt het er een beetje vanaf bij grote feesten wordt er een zaal gehuurd met band en gefeest tot de vroege ochtend

bij ''kleinere'' feestjes zit/staat iedereen over van de keuken, huiskamer of tot in de gang. muziek is er ook soms wordt er zelf gedanst en is altijd eten vaak teveel dus iedereen neemt een tupperware bakjes mee
in Su duren feestjes sowiso tot bam(tot de zon opkomt)
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
19-01-2021 13:41
Wie er jarig is maakt niet uit.
Iedereen is welkom, ( ik heb de tante van de broer van de slager meegenomen) het huis puilt uit van de mensen. De keuken is stampensvol met kokende tantes. Er wordt harde muziek gedraaid. Er zijn teveel snacks en taart en daarnaast krijg je een volledige maaltijd.
Er wordt gedanst, gekaart, moppen getapt, naarmate de drank vloeit ruzie gemaakt en ook weer met veel emotie goedgemaakt.
Het feest duurt tot BAM ( geen eindtijd).
En iedereen gaat met bakjes eten naar huis.

Dit is een standaard huisfeest. Bij jubilea wordt een "zaaltje" gehuurd waar van jong tot oud wordt gefeest. Overal en nergens liggen kinderen op stoelen onder een jas te slapen.
Er speelt een bandje (veul te hard en vaak ook vals, eerst moet er een uur getest worden.. test, test,test.. ). Daarna kan iedereen los op de dansvloer, schoenen gaan uit, want veel te hoge hakken. Wederom met vreeterijen, drank en een maaltijd.
En bakjes!!!! Altijd bakjes mee naar huis.
:hihi:
DIT was echt mijn jeugd :hihi: mijn oma liep alle feestjes af en sleepte iedereen mee heb vaak genoeg menig feest meegemaakt
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik heb als Hollandse nog nooit een kringverjaardag gevierd.
Lillybit schreef:
19-01-2021 13:41
Wie er jarig is maakt niet uit.
Iedereen is welkom, ( ik heb de tante van de broer van de slager meegenomen) het huis puilt uit van de mensen. De keuken is stampensvol met kokende tantes. Er wordt harde muziek gedraaid. Er zijn teveel snacks en taart en daarnaast krijg je een volledige maaltijd.
Er wordt gedanst, gekaart, moppen getapt, naarmate de drank vloeit ruzie gemaakt en ook weer met veel emotie goedgemaakt.
Het feest duurt tot BAM ( geen eindtijd).
En iedereen gaat met bakjes eten naar huis.

Dit is een standaard huisfeest. Bij jubilea wordt een "zaaltje" gehuurd waar van jong tot oud wordt gefeest. Overal en nergens liggen kinderen op stoelen onder een jas te slapen.
Er speelt een bandje (veul te hard en vaak ook vals, eerst moet er een uur getest worden.. test, test,test.. ). Daarna kan iedereen los op de dansvloer, schoenen gaan uit, want veel te hoge hakken. Wederom met vreeterijen, drank en een maaltijd.
En bakjes!!!! Altijd bakjes mee naar huis.
:hihi:


Maar als ieder familielid en vriend iedere verjaardag zo uitgebreid viert, dan ben je ieder weekend, of soms wel meerdere keren per weekend/week zo uitgebreid aan het feesten/eten/drinken?


Ik heb altijd het idee dat zulke feestjes niet ieder jaar voor iedere persoon worden gegeven, maar alleen bij speciale verjaardagen of zo. Ik zou het anders snel zat worden, zoveel feestjes met vreterij en teveel mensen. En dan als vrouw steeds moeten koken in die keukens zeker, pfff...



In mijn familie zij we kringverjaardagen gewend. Maar niet iedereen zit altijd in 1 kring, vaak zijn er meerdere kringen (1 kring bij de bank, 1 kring aan de eettafel, 1 kring in de tuin (rokers vooral als het geen warm weer is). En je zit ook niet vast aan je plek, je mag best ergens anders gaan zitten, neem je stoel mee of schuif in als iemand even is opgestaan.
Ik heb het dit jaar wel gemist, ik spreek mijn broers en schoonzusjes zonder die verjaardagen echt amper :( Kinderen komen mee, of niet, dat mogen ze zelf weten. Als ze mee zijn vormen zij vaak een aparte kring, of doen ze een spelletje of zo. Geen kleine kinderen meer hier.
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
19-01-2021 13:48
In de flat zijn wat expats ... die geven altijd "potluck" parties. Weet niet of dat ook zo is in Amerika zelf - als ze thuis zijn bedoel ik.
Wat zijn 'Potluck parties'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven