Ben ik terecht geïrriteerd/boos?

27-01-2021 18:49 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet niet zo goed wat ik vinden moet, dus hier even mijn verhaal.

Als ik een gesprek heb met mijn vriend, raak ik vaak erg snel geïrriteerd, vaak om zijn mening, die hij vaak roept zonder echt te weten hoe de vork in de steel zit, en sommige dingen waar hij over klaagt, maar wel wat aan kan doen of zich overheen moet zetten. Hier een paar voorbeelden betreft vandaag:

Mijn vader heeft misschien longkanker, hij heeft hiervoor scans gehad en een bronchoscopie. De uitslag hiervan weten we pas binnen 3 week. (Nu nog 1-2 week) Gelijk vind hij hier iets van, dat het te lang duurt, je een nummertje bent, dat het belachelijk is. Wat ik mij heb laten vertellen is dat er meerdere artsen (ook vanuit andere ziekenhuizen) met elkaar moeten overleggen over de vervolgbehandeling en diagnose. Ik kan me eigenlijk best goed voorstellen dat het zo lang moet duren. Het is niet niks.

Ander voorbeeld betreft Corona. Hij is heel stellig dat hij de vaccinatie niet neemt als het verplicht word, want ‘hij laat zich niets verplichten’. Vraagt mij dan vervolgens wat ik er van vind,
Maar ik vind eigenlijk nog helemaal niks 🤷‍♀️ Ik weet niet wat het vaccin doet, dat weet niemand. En ik vind het wel heel ver gaan om nu al te roepen de vaccinatie niet te nemen en er ook maar al van alles van te moeten vinden.

Een pakketje van PostNL van Ali express staat al 2 dagen op de PostNL app als ‘word morgen bezorgt tussen 10-14’ ook hier vind hij van alles van, en ik heb zoiets van: waar maak je je in godsnaam toch druk over? (Dit gebeurt vaak)
Of de bezorgstatus van ali express zelf.
Hij bestelt er regelmatig, maar altijd is het dezelfde klaagzang over dat de bezorgstatus niet klopt, of dat het langer duurt dan er staat, hij ergert zich er kapot aan. Maar je zou toch onderhand wel moeten leren dat je nooit van die bezorgstatus op aan kunt?

Verder klaagt hij eigenlijk altijd over hetzelfde:
Er vergeet altijd wel iemand iets op zijn werk wat hem tijd kost (begrijpelijk, maar bijna elke dag zeurt hij hierover). Overigens werkte hij vandaag maar van 8-15 met zeker dik een uur pauze tussendoor, maar wel zeuren.
Of: hij is net thuis, realiseert zich dat hij sigaretten vergeten is te kopen, klaagt daar dan over. (Hij heeft een bezorgbaan, kan voor na en tijdens werk gewoon langs de pomp of winkel).
Ik kan hier zo slecht tegen. Ik reageer altijd hetzelfde, geïrriteerd, of ik ga er niet meer op in. Ik heb zelfs aangegeven dat ik hem erg negatief vind en ik het niet leuk vind om met hem te praten.
Is dit raar? Mist er iets aan mij dat ik hier niet mee kan omgaan?

Ik heb dit ook aan gegeven waar hem (voor mij) de schoen wringt.
Hij voelt zich erg aangevallen, op z’n teentjes getrapt, en denkt dat hij vanaf nu nooit meer iets mag zeggen.

Wat vinden jullie?
kokosnootaap wijzigde dit bericht op 27-01-2021 18:50
Reden: Onduidelijkheden
1.15% gewijzigd
Misschine moet je zelf ook eens een dagje lekker klagen over vanalles. Dan ziet hij zijn gedrag eens van de andere kant.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wat een zeurzak zeg... Met een ontzettende negatieve instelling. Ik heb sowieso een hekel aan dat hele "ik laat me uit principe niet vaccineren". Maar goed.. Zou niet goed kunnen tegen iemand die zo negatief is! Vraag is wat jij er mee wil ;-)
Ik heb rust en harmonie nodig in het leven. Dit zou ik totaal niet trekken.
merano schreef:
27-01-2021 18:52
Misschine moet je zelf ook eens een dagje lekker klagen over vanalles. Dan ziet hij zijn gedrag eens van de andere kant.
Spiegel voorhouden inderdaad! :cheer2:
Het klinkt alsof jullie te veel of te lang bij elkaar zijn. Misschien een time out. En sterkte met je vader
Misschien ben je gewoon op je vriend uitgekeken en erger je het eerst aan zijn (toch al) mindere kanten. Hij is waarschijnlijk altijd al zo geweest...
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Ik zou me daar ook aan ergeren, maar ik ben bang dat het wel is zoals hij nou eenmaal is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het klinkt alsof hij niet lekker in zijn vel zit en jij straft hem af door irritatie.
Zo te lezen heb je geen behoefte aan zijn gezeur, wat ik snap en lees je hem vervolgens de les waar de schoen wringt.

Erg gelijkwaardig klinkt deze relatie dan ook niet, want het komt op mij over dat je boven hem gaat staan want hij zeurt.

Wat maakt dat je niet gewoon liefdevol het gesprek aan gaat?
Zeggen dat je merkt dat hij veel zeurt om kleine dingen, of hij zich daar bewust van is en waar dit vandaan komt.
Vanuit irritatie gaan reageren is nog nooit iemand wat mee opgeschoten en hiermee hou jezelf de dynamiek die er bij jullie blijkbaar is ook in stand.
anoniem_63e725841dfb3 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 18:57
1.00% gewijzigd
Man mijn doet zo in fases dat hij moe is/druk op het werk is. Dan klaagt ie ook om werkelijk waar alles. Ik ga er niet op in of reageer er juist sarcastisch en lacherig om ' wow!! je moet wel 2 héle dagen wachten nu?? arme man toch!'. Dan moet ie vaak ook wel lachen en valt het kwartje.
Maar wat ik al zei, hij doet het vooral op momenten dat ie niet zo lekker in zijn vel zit. Dus niet standaard. Als iemand altijd zo zou doen, zou ik daar ook heel slecht tegen kunnen.
Denk je dat hij nog kan veranderen? Of blijft het een eeuwige zeur en negatieveling? Dan wist ik het wel.
Bulbul schreef:
27-01-2021 18:56
Misschien ben je gewoon op je vriend uitgekeken en erger je het eerst aan zijn (toch al) mindere kanten. Hij is waarschijnlijk altijd al zo geweest...
Ja je hebt gelijk. Ik lijk steeds minder geduld te hebben voor zijn gedrag.
Meer ook omdat hij kan opmaken uit mijn reactie ik het niet leuk vind, maar ook omdat ik hem vaker heb proberen uit te leggen wáárom ik het niet leuk vind. Hij lijkt het eigenlijk nooit te begrijpen.
Mijn vader was zo toen hij ouder werd en mijn broer begint ook zo te worden. Zou dus best kunnen dat zoiets met de jaren erger wordt.
Is hij altijd zo of heeft hij nu een erg stressvolle periode? Ik herken wel een beetje dat ik zelf ook wat meer kan klagen over dingen waar ik als ik goed in m'n vel zit niet eens over nadenk.
Als het altijd zo is dan lijkt me dat erg vermoeiend in een relatie..
ga wat meer voor jezelf doen
en als hij in een zeikbui is, laat je hem lekker alleen
OMG hij rookt!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Puntpaprika schreef:
27-01-2021 18:59
Is hij altijd zo of heeft hij nu een erg stressvolle periode? Ik herken wel een beetje dat ik zelf ook wat meer kan klagen over dingen waar ik als ik goed in m'n vel zit niet eens over nadenk.
Als het altijd zo is dan lijkt me dat erg vermoeiend in een relatie..
Ja, altijd is hij zo. En ik kan me idd bedenken je slechte dagen kan hebben, die heb ik net zo. Maar het is inderdaad erg vermoeiend.
En als je tegen hem zegt: wat ben je weer lekker op dreef, ouwe mopperkont. Hoe reageert hij dan?

Ik bedoel: je hoeft niet meteen in de gordijnen te hangen als hij weer eens mekkert over de bezorgers van PostNL he? (Hoewel: ik zou er ook helemaal geen zin in hebben, iemand in huis die altijd overal over klaagt, dus misschien heb ik maar makkelijk praten met mijn man die eigenlijk vooral een blij ei is.)
Wat eten we vanavond?
Is hij een steun voor je in deze tijd? Lees dat niet echt uit je verhaal..misschien dat het het daar ook zo wringt..
Kokosnootaap schreef:
27-01-2021 19:03
Ja, altijd is hij zo.

Dan moet ie ook wel een hoop hele leuke kanten hebben neem ik aan.
lilalinda schreef:
27-01-2021 19:00
ga wat meer voor jezelf doen
en als hij in een zeikbui is, laat je hem lekker alleen
Dat doe ik eigenlijk elke keer.
Het is niet dat mijn vriend een keer een slechte dag heeft ofzo. Dan heeft hij in dit geval elke dag een slechte dag en moet ik hem elke dag met rust laten.

Ik kan voor bepaalde dingen mijn geduld gewoon niet meer opbrengen betreft hem met zijn meningen en geklaag.

Sigaretten vergeten? Dan zorg je de volgende keer toch gewoon dat je een nieuw pakje koopt voor het opraakt? Maar hetzelfde probleem dient zich steeds weer aan.

Vervelende collega? Zo was zij gisteren en vorige week en een paar maanden geleden ook al. Verandert er iets? Nee. Kun je er iets aan doen ? (behalve praten maar dat is ook niet zijn sterkste kant) nee. En vooral na een korte dag tot 15.00, dat ik denk, jemig. Waar maak je je druk om, zeg.

Klopt postnl/Ali express niet?
Dit is toch niet de eerste keer? Het klopt zo vaak niet. (Dit zeg ik ook regelmatig) maar het blijft hetzelfde.
kokosnootaap wijzigde dit bericht op 27-01-2021 19:10
Reden: Toevoeging
7.33% gewijzigd
Kokosnootaap schreef:
27-01-2021 19:08
Dat doe ik eigenlijk elke keer.
Het is niet dat mijn vriend een keer een slechte dag heeft ofzo. Dan heeft hij in dit geval elke dag een slechte dag en moet ik hem elke dag met rust laten.

Ik kan voor bepaalde dingen mijn geduld gewoon niet meer opbrengen betreft hem met zijn meningen en geklaag.

Sigaretten vergeten? Dan zorg je de volgende keer toch gewoon dat je een nieuw pakje koopt voor het opraakt? Maar hetzelfde probleem dient zich steeds weer aan.

Vervelende collega? Zo was zij gisteren en vorige week en een paar maanden geleden ook al. Verandert er iets? Nee. Kun je er iets aan doen ? (behalve praten maar dat is ook niet zijn sterkste kant) nee. En vooral na een korte dag tot 15.00, dat ik denk, jemig. Waar maak je je druk om, zeg.
tja, oefenen met ene oor in, andere uit
Of ga elke dag even een eindje wandelen, droom weg bij het landschap en laat hem van zich af mopperen
vooral niet proberen met oplossingen te komen, blijkbaar zoekt hij die niet
Hij voelt zich erg aangevallen, op z’n teentjes getrapt, en denkt dat hij vanaf nu nooit meer iets mag zeggen.

Dit zou mij dan weer irriteren 😀
Oh ok, ik zeg wel helemaal nooit meer iets dan.. Maar in de spiegel kijken, ho maar.
Gun hem een ander.
Leuk is dat, zo'n energiezuiger. Ik heb ook een tijd een relatie gehad met iemand die altijd maar negatief was. Het was niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven