Werk & Studie alle pijlers

Treden in een salarisschaal: uitrekenen?

02-02-2021 11:28 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe functie aangeboden gekregen. Super interessant, inhoudelijk, past als een handschoen. Kortom: daar ben ik erg blij mee.

Alleen: de P&O afdeling bij de instelling waar ik werk is maar zo-zo. Verder heb ik het er geweldig naar mijn zin, en overal is wel iets niet leuk, dus het is irritant maar verder 'is het maar zo'.

Ik heb een nieuw salarisvoorstel gekregen. Om goed te begrijpen waar ik sta (en verder te onderhandelen) ben ik benieuwd naar de treden in de schaal. In de CAO kan ik alleen de min-max en het norm% vinden en niet de treden. P&O blijft vaag en wil geen inzage geven.

Vraag: kan ik de treden zelf uitrekenen?
*POEF*
pergamon wijzigde dit bericht op 03-02-2021 11:47
98.20% gewijzigd
Welke CAO?
Is het niet zo dat er geen treden zijn, maar dat je per jaar / keer dat je loonsverhoging krijgt 3,4% erbij krijgt?

Dat heb ik ook wel eens gehad.
Is het niet redelijk lineair? Hoeveel treden zijn er en waar sta je nu?
En wat als je nu onderhandeld over het feitelijke inkomen, en niet over de trede?
Ik heb geen verstand van salarisschalen, maar zit je niet al aan je max? Lijkt me beetje laag.
Het helpt inderdaad om te vertellen in welk cao je zit.
Als er geen duidelijke treden zijn.. in mijn cao zijn er bijvoorbeeld 12 treden, 1 jaar per tree.

Er zit 1462 bruto speling tussen je start en eindloon. Stel dat je 12 treden hebt, dan is dat 122 bruto erbij per tree. Dus je zou je aantal jaren werkervaring x 122 kunnen doen en dan dat bedrag bovenop die 2845 tellen.
https://www.werkenvoornederland.nl/over ... oorwaarden

Vergelijkbaar start/eind.
Bij ons (ook een min-max schaal) wordt je niet ingeschaald op een trede maar op een percentage. Dat noemen ze 'relatieve salarispositie' (RSP). Als je het laagst mogelijk wordt ingeschaald (=min), is je RSP in dit geval 66% (min/max = 0.66).
Als je van je huidige schaal ook het maximum weet en wat je nu verdient, kun je uitrekenen wat je huidige RSP is.

Bij elke loonsverhoging groei je ofwel 3.4%, ofwel krijg je er 3.4 procentpunt bij (dus ga je van bijv. 70 naar 73.4%), die aanpak verschilt volgens mij per bedrijf.
La*Rubia schreef:
02-02-2021 11:29
Welke CAO?

-
pergamon wijzigde dit bericht op 03-02-2021 11:48
2.25% gewijzigd
Dwaler schreef:
02-02-2021 11:32
Is het niet zo dat er geen treden zijn, maar dat je per jaar / keer dat je loonsverhoging krijgt 3,4% erbij krijgt?

Oh dat kan ook! Maar in de onderhandelingen benoemen ze wel een trede. Hoe werkt dat dan?
Hunebed schreef:
02-02-2021 11:33
Is het niet redelijk lineair? Hoeveel treden zijn er en waar sta je nu?

Geen idee hoeveel treden er zijn. P&O zei "zo werkt het niet". Maar ik kreeg geen duidelijker antwoord dan dat toen ik doorvroeg.
captain_hindsight schreef:
02-02-2021 11:34
Ik heb geen verstand van salarisschalen, maar zit je niet al aan je max? Lijkt me beetje laag.

Nee ik zit niet aan de max.
Uit de CAO:

"Voor de vermelde functieschalen zijn het minimum en het maximum
salarisbedrag in de cao vastgelegd. De doorloopsnelheid naar het
maximum van de functieschaal wordt bepaald op grond van de
uitkomst van de jaarlijkse beoordeling. Voor iedere functieschaal is er
een normpercentage vastgesteld. Een goede beoordeling leidt tot een
stijging van het salaris met het voor de betreffende functieschaal
geldende normpercentage. Het normpercentage wordt berekend over
het maximum van de schaal.
"
Volgens mij staan ze hier gewoon tussen (https://ambtenarensalaris.nl/onderwijs/). Maar ik denk dat je de onderhandeling over je salaris niet met hr moet voeren, maar met degene die je baan aanbiedt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Pergamon schreef:
02-02-2021 11:42
HBO
Als docent hbo kreeg ik er inderdaad elk jaar een percentage bij.
Pergamon schreef:
02-02-2021 11:44
Waar zit je nu qua bruto fulltime dan?

Hoeveel ruimte heb je nog in deze nieuwe schaal?
Pergamon schreef:
02-02-2021 11:43
Oh dat kan ook! Maar in de onderhandelingen benoemen ze wel een trede. Hoe werkt dat dan?
Geen idee, toen ik in dienst kwam bij een hbo kreeg ik iets meer dan bij mijn voorafgaande baan. En daarna dus elk jaar een percentage erbij.
Dwaler schreef:
02-02-2021 11:32

Dit is het ook. Staat uitgelegd in de Cao. Loongroep 10
Pergamon schreef:
02-02-2021 11:44
Er zijn geen echte treden in het hbo. Bij bijv gemeenten heb je echt vaste treden. BIj Hbo start je bijv op 2500 euro. Je krijgt het jaar erna 3,4% erbij als je goed functioneert. Een ander start op 2450 en krijgt er vanuit die start 3,4% bij.
Je hebt wel een minimum en maximum per schaal.
nerdopviva schreef:
02-02-2021 11:46
Uit de CAO:

"Voor de vermelde functieschalen zijn het minimum en het maximum
salarisbedrag in de cao vastgelegd. De doorloopsnelheid naar het
maximum van de functieschaal wordt bepaald op grond van de
uitkomst van de jaarlijkse beoordeling. Voor iedere functieschaal is er
een normpercentage vastgesteld. Een goede beoordeling leidt tot een
stijging van het salaris met het voor de betreffende functieschaal
geldende normpercentage. Het normpercentage wordt berekend over
het maximum van de schaal.
"
Dat ik dit gewoon heb gemist o_o
Belle73 schreef:
02-02-2021 11:49
Volgens mij staan ze hier gewoon tussen (https://ambtenarensalaris.nl/onderwijs/). Maar ik denk dat je de onderhandeling over je salaris niet met hr moet voeren, maar met degene die je baan aanbiedt.

Ja, dat is een beetje gek allemaal. Maar het loopt zo. Heb even rondgevraagd en dat schijnt meestal zo te zijn hier. Het is niet anders. Verder zit ik helemaal op mijn plek en is het hartstikke leuk.
captain_hindsight schreef:
02-02-2021 11:51
Waar zit je nu qua bruto fulltime dan?

Hoeveel ruimte heb je nog in deze nieuwe schaal?

Er is nog veel ruimte, ik zit meer aan de onderkant. Dat viel me tegen, ik had net 1 of 2 hoger verwacht. Daar ga ik nog over praten, maar ik bereid me graag goed voor op zo'n gesprek. Meer vragen vind ik toch lastig merk ik.
sprietgras schreef:
02-02-2021 11:57
Er zijn geen echte treden in het hbo. Bij bijv gemeenten heb je echt vaste treden. BIj Hbo start je bijv op 2500 euro. Je krijgt het jaar erna 3,4% erbij als je goed functioneert. Een ander start op 2450 en krijgt er vanuit die start 3,4% bij.
Je hebt wel een minimum en maximum per schaal.

Het klinkt heel logisch, maar wat ik gek vind is dat ze wel steeds over 'treden' praten in de communicatie naar mij. Hoe zit dat dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven