Werk & Studie alle pijlers

Treden in een salarisschaal: uitrekenen?

02-02-2021 11:28 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe functie aangeboden gekregen. Super interessant, inhoudelijk, past als een handschoen. Kortom: daar ben ik erg blij mee.

Alleen: de P&O afdeling bij de instelling waar ik werk is maar zo-zo. Verder heb ik het er geweldig naar mijn zin, en overal is wel iets niet leuk, dus het is irritant maar verder 'is het maar zo'.

Ik heb een nieuw salarisvoorstel gekregen. Om goed te begrijpen waar ik sta (en verder te onderhandelen) ben ik benieuwd naar de treden in de schaal. In de CAO kan ik alleen de min-max en het norm% vinden en niet de treden. P&O blijft vaag en wil geen inzage geven.

Vraag: kan ik de treden zelf uitrekenen?
Pergamon schreef:
02-02-2021 12:17
Het klinkt heel logisch, maar wat ik gek vind is dat ze wel steeds over 'treden' praten in de communicatie naar mij. Hoe zit dat dan?
Als elke stap 3.4% is, ze dat denk ik als12 of 13 tredes zien?
Vanaf de eerste steeds 3.4% erbij zijn zo een 12 a 13 stappen tot aan max
Hunebed schreef:
02-02-2021 12:25
Als elke stap 3.4% is, ze dat denk ik als12 of 13 tredes zien?
Vanaf de eerste steeds 3.4% erbij zijn zo een 12 a 13 stappen tot aan max

Ik heb het even door excel gehaald en dat klopt wel ongeveer. Begrijp ik nog steeds niet hoe ze aan dit getal komen, maar dat kan ik nog eens proberen na te vragen.
De meeste Cao’s staan gewoon online, Google maar eens op cao en je bedrijfsnaam of bedrijfstak. En in de cao staan de schalen meestal wel als bijlage.
Pergamon schreef:
02-02-2021 12:34
Ik heb het even door excel gehaald en dat klopt wel ongeveer. Begrijp ik nog steeds niet hoe ze aan dit getal komen, maar dat kan ik nog eens proberen na te vragen.
Welk getal? Het normpercentage is gewoon vastgelegd in de CAO.
Het aanbod wat jij krijgt is mogelijk gebaseerd op wat je nu verdient of op je ervaring tov van andere mensen in dezelfde functie en hun salaris. Dat zou je kunnen vragen.
Maar je kunt ook gewoon een tegenbod doen.
Het aanbod wat je krijgt is toch gewoon een bod in de salarisonderhandeling? Daar hoeft niet perse iets aan ten grondslag te liggen (al is dat wel gebruikelijk), en je kunt gewoon een tegenbod doen, als je daar wat leuke argumenten bij bedenkt..
captain_hindsight schreef:
02-02-2021 11:34
Ik heb geen verstand van salarisschalen, maar zit je niet al aan je max? Lijkt me beetje laag.
De schaal begint op 2845, ongeveer modaal. Dat is dan toch niet laag?
MallePietje75 schreef:
02-02-2021 12:37
De meeste Cao’s staan gewoon online, Google maar eens op cao en je bedrijfsnaam of bedrijfstak. En in de cao staan de schalen meestal wel als bijlage.

Natuurlijk al gedaan, maar ik kwam er zelf niet uit.
sprietgras schreef:
02-02-2021 12:39
Welk getal? Het normpercentage is gewoon vastgelegd in de CAO.
Het aanbod wat jij krijgt is mogelijk gebaseerd op wat je nu verdient of op je ervaring tov van andere mensen in dezelfde functie en hun salaris. Dat zou je kunnen vragen.
Maar je kunt ook gewoon een tegenbod doen.

Ik bedoel het bedrag dat ze mij bieden. Ik ben bezig met een tegenvoorstel, maar ik wil dat wel graag gefundeerd doen en begrijpen hoe het in elkaar steekt.
MallePietje75 schreef:
02-02-2021 12:43
Het aanbod wat je krijgt is toch gewoon een bod in de salarisonderhandeling? Daar hoeft niet perse iets aan ten grondslag te liggen (al is dat wel gebruikelijk), en je kunt gewoon een tegenbod doen, als je daar wat leuke argumenten bij bedenkt..

Klopt, er ligt een bod en het zijn onderhandelingen. Ik heb argumenten maar omdat ik niet begreep hoe e.e.a. is opgebouwd vond ik het lastig daar een samenhangend verhaal van te maken. Ik begin het nu wat beter te begrijpen en dat helpt mij stevig dat gesprek in te gaan.
ZouBisou schreef:
02-02-2021 12:44

Met mijn diploma's, werkervaring en (belangrijker) de inhoud van de functie vind ik een ander bedrag, dan dat mij nu is geboden, zelf passender.
Pergamon schreef:
02-02-2021 12:58
Met mijn diploma's, werkervaring en (belangrijker) de inhoud van de functie vind ik een ander bedrag, dan dat mij nu is geboden, zelf passender.
Snap ik hoor, als iemand mij 2845 aan zou bieden voor het werk dat ik nu doe zou ik dat ook te laag vinden. Uiteraard ligt het aan de functie, ervaring, etc. of een salaris (te) laag is of niet. Ik bedoelde meer in zijn algemeenheid dat de schaal die jij noemt niet 'laag' te noemen is. Ervan uitgaande dat degene die de opmerking maakte jouw situatie niet kent, vond ik het een vreemde opmerking.

Goed dat je je erin verdiept en van plan bent te gaan onderhandelen. Als jij het aangeboden salaris niet passend vindt zou ik daar zeker iets mee doen.
ZouBisou schreef:
02-02-2021 13:07
Snap ik hoor, als iemand mij 2845 aan zou bieden voor het werk dat ik nu doe zou ik dat ook te laag vinden. Uiteraard ligt het aan de functie, ervaring, etc. of een salaris (te) laag is of niet. Ik bedoelde meer in zijn algemeenheid dat de schaal die jij noemt niet 'laag' te noemen is. Ervan uitgaande dat degene die de opmerking maakte jouw situatie niet kent, vond ik het een vreemde opmerking.

Goed dat je je erin verdiept en van plan bent te gaan onderhandelen. Als jij het aangeboden salaris niet passend vindt zou ik daar zeker iets mee doen.
Het is inderdaad geen lage schaal en met de schaal zelf ben ik heel tevreden.

Er is meer geboden dan 2845 (boven de 3000), maar ik zou zelf 200 euro hoger dan nu geboden passend vinden. Ik heb morgen gesprek en ben me nu aan het voorbereiden. Ik denk niet dat ik er nog veel kan uithalen, maar alles is meegenomen. En anders ga ik alsnog akkoord, want deze baan is op mijn lijf geschreven én er zijn fantastische netwerk- en opleidingsmogelijkheden. Dat is ook heel wat waard. (Dat ga ik alleen niet tegen ze zeggen natuurlijk)
Weet je (of jij je erachter komen) wat anderen in een vergelijkbare functie verdienen, hoe verhoudt het zich tot je huidige salaris (en neem daarin ook mee wat voor nieuwe verantwoordelijkheden je krijgt), ga je erop vooruit (niet alleen in functie inhoud), dat soort dingen zou ik willen weten.
En een beetje bluffen kan geen kwaad. Het aanbod accepteren kan altijd nog. Jij wilt graag, naar zij willen jou ook graag.. Dit is wel het moment om in te zetten, hierna zit je vast in het salarisbouwwerk ;-)
MallePietje75 schreef:
02-02-2021 15:10
Weet je (of jij je erachter komen) wat anderen in een vergelijkbare functie verdienen, hoe verhoudt het zich tot je huidige salaris (en neem daarin ook mee wat voor nieuwe verantwoordelijkheden je krijgt), ga je erop vooruit (niet alleen in functie inhoud), dat soort dingen zou ik willen weten.
En een beetje bluffen kan geen kwaad. Het aanbod accepteren kan altijd nog. Jij wilt graag, naar zij willen jou ook graag.. Dit is wel het moment om in te zetten, hierna zit je vast in het salarisbouwwerk ;-)

Ik ga omhoog, maar niet zoveel als ik had verwacht / gehoopt. Wel (veel) meer verantwoordelijkheden en meer inhoud. Dus voor mij gaat hier wat mank.
Wat anderen verdienen weet ik niet. Ik ken hen niet dus erachter komen is lastig. (Nouja, ik kan altijd een wildvreemde mailen met de vraag wat ze verdienen, maar dat lijkt me niet zo'n lekkere binnenkomer ;-) )
Kom je uit het onderwijs Pergamon? Want meestal wordt gekeken naar je laatstverdiende loon en word je iets hoger ingeschaald. Als je echt hele goede kwalificaties meebrengt (heel veel relevante ervaring / goede opleiding etc) dan kun je wel onderhandelen, natuurlijk.
Bij de (veel) meer verantwoordelijkheden en inhoud hoort de salarisschaal zoals jij die al noemde. Dat is op zich natuurlijk geen reden om meer geld te willen. Dus probeer zoveel mogelijk te onderhandelen over jouw kwaliteiten en waarom die een hoger salaris verdienen.
Nee, niet uit het onderwijs. Het is ook geen onderwijsgevende functie.
Pergamon schreef:
02-02-2021 17:22
Nee, niet uit het onderwijs. Het is ook geen onderwijsgevende functie.

Dat laatste maakt niet zoveel uit voor hoe het werkt.
Succes met het gesprek!
Dwaler schreef:
02-02-2021 17:28
Dat laatste maakt niet zoveel uit voor hoe het werkt.
Succes met het gesprek!

Dank je! Ik schat mijn kansen ook laag in, maar niet geschoten is altijd mis.
ZouBisou schreef:
02-02-2021 12:44
Het ging me om het einde, als ik Pergamon een beetje inschat dan is ze ergens in de dertig en met een vrij hoog opleidings en werkniveau, dan is het einde van de schaal die ze noemt niet echt ruim. Naar mijn mening.

Ik verdiende 2800 bruto met 26 of zo. Dus heel hoog vind ik dat niet.

Ja het is hoger dan modaal maar ik gok dat de baan van TO dat ook al was en nu ook is.
02-02-2021 18:32
Het ging me om het einde, als ik Pergamon een beetje inschat dan is ze ergens in de dertig en met een vrij hoog opleidings en werkniveau, dan is het einde van de schaal die ze noemt niet echt ruim. Naar mijn mening.

Ik verdiende 2800 bruto met 26 of zo. Dus heel hoog vind ik dat niet.

Ja het is hoger dan modaal maar ik gok dat de baan van TO dat ook al was en nu ook is.

Ik zit in een sector waar alle salarissen laag liggen. In elk geval (fors) lager dan past als je kijkt naar opleidingsniveau en ervaring. Tel daarbij op dat ik niet perse de beste keuzes heb gemaakt in het verleden (puur op gebied van salaris). Ik krijg nu een mooie kans, ook qua ontwikkelen, doorgroeien en opleidingen. Had het graag wat hoger gezien, maar die potentie voor de toekomst is er wel (ook hogere schalen)
UPDATE

Ik moet echt eens oefenen met onderhandelen :D Het was een gek gesprek, al zal dat vast ook wel zijn vanwege het online gedeelte. Uiteindelijk voor nu niks er bij (wat ik ergens ook begrijp), maar al over een half jaar beoordeling en als het heel goed gaat dan de stap die ik nu al graag wou zetten. Ik ben matig tevreden.
Laat die afspraken even zwart op wit zetten Pergamon. Anders komt dat niet goed over een half jaar.
03-02-2021 10:55
Laat die afspraken even zwart op wit zetten Pergamon. Anders komt dat niet goed over een half jaar.

Als het goed is, stellen ze dat nu op en ontvang ik het in de komende dagen. Ik ben daar inderdaad alert op. Dank voor je tip!
Pergamon schreef:
03-02-2021 10:36
UPDATE

Ik moet echt eens oefenen met onderhandelen :D Het was een gek gesprek, al zal dat vast ook wel zijn vanwege het online gedeelte. Uiteindelijk voor nu niks er bij (wat ik ergens ook begrijp), maar al over een half jaar beoordeling en als het heel goed gaat dan de stap die ik nu al graag wou zetten. Ik ben matig tevreden.

Hier moet je dan wel echt op doorpakken. HR had tegen mij ook gezegd 'bij goed functioneren kan je teamleider altijd over een paar maanden beslissen tot een hogere schaal', maar toen puntje bij paaltje kwam, gingen ze er opeens toch wel heel erg voor liggen. Het scheelt dat mijn teamleider mij echt naar die hogere schaal wil hebben, maar ik weet nog steeds niet of het gelukt is.
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-02-2021 12:16
Hier moet je dan wel echt op doorpakken. HR had tegen mij ook gezegd 'bij goed functioneren kan je teamleider altijd over een paar maanden beslissen tot een hogere schaal', maar toen puntje bij paaltje kwam, gingen ze er opeens toch wel heel erg voor liggen. Het scheelt dat mijn teamleider mij echt naar die hogere schaal wil hebben, maar ik weet nog steeds niet of het gelukt is.

Het gaat niet om een hogere schaal, maar om een hogere 'trede' (die geen trede is, maar een normverhoging, zoals ik het nu begrijp). Dat is, zoals ik het nu begrijp, administratief makkelijker dan naar een andere schaal. Overigens: ik hoef nu ook echt niet naar een andere schaal. Over een paar jaar wil ik best wat klimmen, die ruimte is er ook, maar dat is voor over een paar jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven