Twee kleuters op een fiets?

17-05-2009 12:49 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ampel beraad hebben wij de knoop doorgehakt: oudste gaat na de zomervakantie naar een andere nso; jongste gaat dan voor het eerst naar school en dus ook naar die nso.

De nieuwe nso heeft veel voordelen maar ook één nadeel: hij zit wat verder van school vandaan dan de huidige, dus de kinderen worden met een busje gehaald. Wat inhoudt dat oudste zijn fiets niet mee kan nemen... Maar hoe krijg ik in hemelsnaam twee kleuters op school als ze niet zelf kunnen fietsen?

* Het is net te lopen, maar dan zouden ze na de nso ook naar huis moeten lopen en dat is dan net wat te ver.

* OV ligt qua haltes zo ongunstig dat dat voor het traject nso-huis geen optie is.

* auto kan ik op mijn werk niet kwijt. Ik ga direct na school door naar werk; school begint laat, dus eerst met auto wegbrengen, dan auto naar huis en met fiets naar werk is geen optie. Bovendien zit ik dan weer met probleem 'lopen vanaf nso'

* resteert een fiets. Maar hoe krijg ik twee kleuters daar op? Jongste past niet meer in een voorzitje. Twee zitjes achterop (als dat al kan) vind ik er vreselijk wankel en riskant uitzien (zeker omdat ze nog geen seconde stil kunnen zitten)

Ik heb al zitten denken toch maar overstag te gaan voor een bakfiets, maar tot hoe lang kunnen kinderen daarin? Dan zitten we bovendien nog altijd met het probleem dat man en ik afwisselen met halen en brengen en dat degene die brengt, niet altijd degene is die haalt en dat de plannen soms halverwege de dag nog wel eens wijzigen, dus dan moeten we ergens van fiets ruilen of zo, maar goed, dat zien we dan wel.

Of zie ik nou dé oplossing over het hoofd??
Misschien is zo'n aanhangfietsje (geen idee hoe 't heet) een idee?
En zo'n karretje voor achter de fiets? Zit 1 kindje achterop en 1 in zo'n bakje.
Ja, dat vind ik echt.
zijn beide kleuters even oud?

op een herenfiets zou een oplossing zijn zo'n zadel op de stang en een zitje achterop. Weet niet of zoiets op een damesfiets kan.
Er is toch zo'n kinderfiets dat je achter je eigen fiets haakt?

Zo een met maar een wiel, kind moet dan meetrappen..

en een achterop..
http://www.net-shop.nl/shop/images/T/fietskar.jpg

Forum doet weer eens dom, plaatjes plakken lukt niet.

Maar zo eentje bedoel ik dus.
Ja, dat vind ik echt.
Krokusje is me voor, maar volgens dit plaatje zou het dus ook op een damesfiets kunnen (op het kdv waar ik werkte, kende ik het ook alleen van herenfietsen) en dan achterop nog een zitje..

quote:Mariah75 schreef op 17 mei 2009 @ 12:58:

Er is toch zo'n kinderfiets dat je achter je eigen fiets haakt?

Zo een met maar een wiel, kind moet dan meetrappen..

en een achterop..maar dan moet je dus wel met die aanhangfiets naar je werk fietsen. Als dat natuurlijk niet dramatisch ver is, is dat geen probleem, maar ik moet zelf 10 km fietsen voor ik op mijn werk ben. Dat zou mij bijvoorbeeld te ver zijn met zo'n fiets achteraan je eigen
Is het een optie om onderweg van school naar werk even via de nso te fietsen en aanhangfietsje/karretje whatever daar achter te laten? Hoef je het niet mee te sjouwen en ook handig voor 't geval de ander de kinderen ophaalt.
Je kunt ook een fiets nemen met een verlengde bagagedrager, dan kunnen er twee kinderen achter elkaar zitten. Dat zie ik een mevrouw hier in de buurt doen, weet helaas neit wat voor merk fiets dat is.
Wat precies past er niet aan het jongste kindje voorop? Ik heb de mijne tot vijf jaar voorop gehad en die woog dan toch zeker al 13 kg.

Is een moederstuur http://www.moederstuur.nl/ een optie?

Anyway moet je verder vooruit denken, omdat de kinderen alleen maar groter worden en de afstanden tussen nso en huis niet kleiner. Stel dat je een opvouwbaar fietsje, zo'n ding dat je in de trein meeneemt, aan te passen valt voor je oudste. Zou dat dan mee mogen reizen met het nso vervoer?

-zit overigens met een vergelijkbaar probleem maar dan drie kinderen-
De oudste zelf leren fietsen zodat de jongste achterop kan en de oudste naast jou fietst?
Hoe oud zijn de kinderen? Kan de oudste nog niet zelf fietsen naast jou, en dan de jongste achterop? Dat doen toch zo veel kinderen?
Die fietskarren vind ik zulke ondingen... Ze lijken me redelijk gevaarlijk. Laatst nog gezien hoe zo'n bak bijna werd geschept omdat moeder een fietser voor haar inhaalde terwijl zij net werd ingehaald door een auto. Even niet bij nagedacht dat zij+bak natuurlijk heel wat breder was dan zij alleen. Auto kon nog net uitwijken naar de andere weghelft, gelukkig kwam daar niet net een andere auto aan anders was het voor iemand heel slecht afgelopen. En die moeder heeft waarschijnlijk helemaal niet doorgehad dat haar kinderen bijna waren geschept... Maar goed. Dat terzijde. Ik weet niet tot hoelang kinderen daarin kunnen? Overigens zit er nog een hele kleine kans in dat er over een klein jaartje een baby bij in moet. Om het nog wat te compliceren...

Zo'n zadel voorop, dat lijkt me eerlijk gezegd ook lastig. Ene kind is dan bijna 6 en de ander 4, samen wegen ze toch al zo'n 40 kilo dus je fiets wordt er bepaald niet stabieler op.

Een aanhangfietsje heb ik wel eens naar gekeken, zijn volgens mij redelijk aan de prijs en bovendien krijg ik daar denk ik mijn oudste niet meer op (is toch een degradatie na het zelluf fietsen!)

Pff, het is dat deze nso echt een stuk leuker is, maar ik zou haast spijt krijgen van de overstap!
Met bijna 6 lijkt me zelf fietsen zeker de goede oplossing voor de oudste.
quote:1609 schreef op 17 mei 2009 @ 13:14:

Is het een optie om onderweg van school naar werk even via de nso te fietsen en aanhangfietsje/karretje whatever daar achter te laten? Hoef je het niet mee te sjouwen en ook handig voor 't geval de ander de kinderen ophaalt.Zou een optie zijn ware het niet dat nso echt precies de andere kant op is... Zeker gezien de late begintijd van school is het nu al rennen en vliegen om nog enigszins op een respectabele tijd op het werk te zijn!
quote:Zwieber schreef op 17 mei 2009 @ 13:22:

De oudste zelf leren fietsen zodat de jongste achterop kan en de oudste naast jou fietst?Oudste fietst nu al zelf, maar kan straks zijn fiets niet meenemen van school naar nso.
Oh ik zie het al, die oudste kan zijn fiets niet naar de nso meenemen.
En zo'n extra fietsgedeelte achter jouw fiets. Met zo'n zadeltje voor de oudste en de jongste gewoon in fietsstoel achter?
quote:mamzelle schreef op 17 mei 2009 @ 13:20:

Wat precies past er niet aan het jongste kindje voorop? Ik heb de mijne tot vijf jaar voorop gehad en die woog dan toch zeker al 13 kg.

Huh? die van mij is nog (net) geen 4 en al 17 kilo... k vind de fiets te onbestuurbaar worden met hem voorop.
http://hollandbikeshop.co ... ubbel%20achter%20copy.jpg

Een dubbele fietststoel bestaat dus ook!
ik zit straks eigenlijk een beetje met een soortgelijk probleem dus stel mijn vraag hier even.

Hoe hebben jullie het gedaan met 2 kleintjes op de fiets? Ik krijg in november een tweede kindje (naja, ik moet er hard voor werken, mijn man krijgt em), en zit een beetje na te denken hoe we dat straks doen met naar de creche brengen. Zoon zit tegen die tijd achterop de fiets, en zo'n kleintje mag natuurlijk pas vanaf een maand of 9 in een kinderzitje. Ik werk zo'n 10 km fietsen vanaf mijn huis. Een bakfiets vind ik dan veel te zwaar trappen en een karretje achter de fiets ook. Mag het karretje nl niet op de creche laten staan.

Hoe deden jullie dit?
dubbel
Hm, de suggestie om fietskar o.i.d bij nso af te zetten, heeft me wel aan het denken gezet. Als ik ze nu met de auto naar school breng, en dan de auto óf bij nso neerzet en met ov naar het werk ga, óf - in geval van ochtendlijke haast - de auto gewoon bij school laat staan en die na werktijd eerst ophaal en daarna de kinderen.

Mocht er een derde komen, dan kan die hopelijk naar het kdv bij deze nso, en dan kan die zo in de stroom mee

PS Zwieber, je motto???
Ha! Daar zag ik vrijdag iemand mee fietsen!! Ik wist niet wat ik zag joh! Wel een uitkomst voor een tweeling ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven