Toekomst stacaravan op camping

06-02-2021 09:55 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje aan de leden met een chalet of stacaravan op een camping.

Ik zie steeds meer een trend op campings van luxe huisjes en steeds minder kampeerplekken.

Ook is mijn idee dat ze steeds minder trek hebben in mensen met een stacaravan op jaarplaatsen. Dit levert natuurlijk veel minder op dan een huisje verhuren.

Grote organisaties kopen campings op en hebben vaak een ander bestemmingsplan ervoor.

Wat is jullie ervaring hier mee? Is het nog wel interessant om een stacaravan te kopen met alle bijkomende kosten niet wetende hoe lang je mag blijven of zal het niet zo’n vaart lopen?
Ik zou het niet doen om alle redenen die jij noemt en omdat ik me niet " verplicht" wil voelen om alleen maar daarheen te moeten gaan omdat het anders zonde van het geld is.

De opa en oma van mijn man hebben vroeger een grote camping gehad( al meer dan 40 jaar geleden verkocht) vorig jaar waren we er toevallig in de buurt en ook daar was het nu van Landal en werden er volop huisjes gebouwd en het campinggedeelte was maar heel klein.
Zo ook de camping waar mijn schoonouders in Zeeland elk jaar staan komen steeds meer vaste huisjes.
Ik heb een stacaravan op een camping, ik snap wel een beetje wat je bedoelt maar dat heeft op onze camping meer te maken met het publiek in de stacaravans. Type -tuinkabouter voor de deur- en strak betegelde tuintjes.

Ik geloof niet dat stacaravans minder welkom zijn maar er worden steeds meer eisen gesteld. Niet ouder dan zoveel jaar oud, verboden om schuttingen neer te zetten, dat soort dingen.
Ik zie in Frankrijk echt een trend naar steeds meer stacaravans (mobile homes) en steeds minder staanplaatsen voor tenten en normale caravans. Die mobile homes worden ook wel eens chalets genoemd of wat dat ook maar het komt allemaal op hetzelfde neer; mensen gaan steeds minder kamperen met hun eigen spullen terwijl je met een fractie van de rotzooi ook een paar weken op vakantie kan én nog meer luxe hebt ook. Eigen douche en wc is iets wat de meeste ex-kampeerders echt waarderen terwijl het gevoel van op een camping staan er nog steeds een beetje is.

Sommige 'campings' voeren het veel te ver door waardoor de sfeer totaal weg is en ze denken weg te komen met honderden mobile homes op een kluitje.
Stacaravans van mensen met een jaarplaats zijn helemaal dodelijk voor de sfeer omdat die, als de mensen al aanwezig zijn, zich nóg meer afzonderen van de rest.
Blankepit schreef:
06-02-2021 10:10
en ze denken weg te komen met honderden mobile homes op een kluitje.
Ja zo lelijk!

De camping waar schoonouders staan vind ik ook meer op een caravanstalling lijken dan op een camping. Rijtjes caravans met een auto ernaast. Je kijkt alleen maar naar blik.
Wij hebben sinds bijna 8 jaar een stacaravan en het verschilt heel erg per caravanpark/camping.
Er zijn echt nog wel camping eigenaren die hun grond absoluut niet willen verkopen aan projectontwikkelaars.
Gelukkig is onze eigenaar ook zo en is het verhuren van die grond aan stacaravan houders erg aantrekkelijk als inkomstenbron. Er staan zo'n 150 stacaravans en wij betalen ongeveer 2700 stageld per jaar. Dus reken maar uit hoeveel dat jaarlijks aan inkomsten is, dan is verkopen niet altijd gunstig.

Bij ons gelukkig een hele normaal rustig park met steeds meer jonge mensen. Iedereen laat elkaar een beetje met rust en er is ook geen cafe of snackbar op het park gelukkig. Ligging is aan de rand van het bos&duinen&strand dus echt een heerlijke plek.
Wij mogen er het hele jaar in maar slapen mag alleen van 1 april tot 1 november. Het water is ook afgesloten in die tijd.
Ik vind het gewoon een heerlijk idee dat we altijd een plek buiten hebben om naar toe te gaan. Vanaf het moment dat ik de autodeur opendoe heb ik een vakantie gevoel ondanks dat het maar 20 minuten rijden is van ons huis :D

Maar in de toekomst zou ik het liefste een huisje hebben waar we het hele jaar in kunnen en we dan dus ook eigendom van de grond zijn.
Als je een stacaravan wil, kun je het best op zoek naar een camping waar je een plek op eigen grond kunt kopen. Alleen op die manier kun je zelf voorkomen dat ze de grond tzt verkopen aan een projectontwikkelaar die er huisjes neer wil zetten.
Ik zou echt nooit heel veel geld aan een stacaravan uit geven op grond van iemand anders. Je hebt nauwelijks enige bescherming in het geval de eigenaar opeens andere plannen heeft.
Als je even zoekt staan de media vol met campingbazen die rare dingen gaan doen ten koste van mensen die geïnvesteerd hebben in een stacaravan.
Dat kan variëren van eisen op het gebied van het soort caravan en de leeftijd hiervan, het opeens ophogen van de huurprijs en servicekosten, de camping opeens vol zetten met asielzoekers en arbeidsmigranten, tot inderdaad opeens de huur opzeggen en dat je dan verplicht bent om binnen drie maanden de grond schoon op te leveren.
jo12345 schreef:
06-02-2021 11:04
Ik zou echt nooit heel veel geld aan een stacaravan uit geven op grond van iemand anders. Je hebt nauwelijks enige bescherming in het geval de eigenaar opeens andere plannen heeft.
Als je even zoekt staan de media vol met campingbazen die rare dingen gaan doen ten koste van mensen die geïnvesteerd hebben in een stacaravan.
Dat kan variëren van eisen op het gebied van het soort caravan en de leeftijd hiervan, het opeens ophogen van de huurprijs en servicekosten, de camping opeens vol zetten met asielzoekers en arbeidsmigranten, tot inderdaad opeens de huur opzeggen en dat je dan verplicht bent om binnen drie maanden de grond schoon op te leveren.
Nou dit inderdaad. Mijn ouders hebben vorig jaar hun stacaravan verkocht. Maar dat was nog een heel gedoe. Ze wilden hem via marktplaats verkopen maar de campingeigenaar maakte het vrij duidelijk dat de grond er alleen bij gehuurd kon worden als de caravan aan één van zijn connecties werd verkocht, uiteraard voor een lagere prijs.
Beleza schreef:
06-02-2021 10:53
Wij hebben sinds bijna 8 jaar een stacaravan en het verschilt heel erg per caravanpark/camping.
Er zijn echt nog wel camping eigenaren die hun grond absoluut niet willen verkopen aan projectontwikkelaars.
Gelukkig is onze eigenaar ook zo en is het verhuren van die grond aan stacaravan houders erg aantrekkelijk als inkomstenbron. Er staan zo'n 150 stacaravans en wij betalen ongeveer 2700 stageld per jaar. Dus reken maar uit hoeveel dat jaarlijks aan inkomsten is, dan is verkopen niet altijd gunstig.
Wij betaalden tien jaar geleden op een camping in Zeeland in het hoogseizoen €2400 voor twee weken in een stacaravan, dus ik vind jullie jaargeld nog wel meevallen.
Blankepit schreef:
06-02-2021 14:13
Wij betaalden tien jaar geleden op een camping in Zeeland in het hoogseizoen €2400 voor twee weken in een stacaravan, dus ik vind jullie jaargeld nog wel meevallen.

Ik vind het ook best meevallen. De stacaravan zelf hebben we voor 6500 euro gekocht en die gewoon gestript en opnieuw ingericht (nou mijn vader dan :P ) Dat geld hebben we dus al afgeschreven en mochten we onverhoopt toch weg moeten daar dan hebben we voor ons gevoel dus geen verlies geleden. De jaren van vreugde en genot die we daar al hebben gehad zijn het belangrijkste :)
Maar ik zou idd nooit een nieuwe stacaravan daar neerzetten zoals veel van onze camping buren nu wel doen. Daar betaal je al snel 20.000-30.000 euro voor en dan spaar ik liever verder voor iets met eigen grond idd.

Daarbij is het gevoel van er ieder weekend of elke dag er naar toe kunnen van april t/m oktober mij echt heel veel waard. Zeker nu in de corona tijd is het super fijn om deze plek te hebben ipv steeds iets te moeten boeken, wat idd behoorlijk oploopt qua prijs.
Buiten dat vind ik het persoonlijk niet erg om elke zomer naar onze plek aan zee te gaan want heb wel even genoeg van het buitenland na 16 jaar in het buitenland gewoond te hebben :P
Nederland is prachtig en ik ben ook nooit uitgekeken op het Nederlandse kust en duingebied :D

Maar ik moet wel toegeven dat wij het echt hebben getroffen met onze camping en de mede camping buren. Je mag je caravan niet verhuren dus alleen de eigenaren en hun familie of vrienden zijn er. Geen aso's en de eigenaren van de camping zelf zijn ook heel vriendelijk.
Beleza schreef:
06-02-2021 15:21
Ik vind het ook best meevallen. De stacaravan zelf hebben we voor 6500 euro gekocht en die gewoon gestript en opnieuw ingericht (nou mijn vader dan :P ) Dat geld hebben we dus al afgeschreven en mochten we onverhoopt toch weg moeten daar dan hebben we voor ons gevoel dus geen verlies geleden. De jaren van vreugde en genot die we daar al hebben gehad zijn het belangrijkste :)
Maar ik zou idd nooit een nieuwe stacaravan daar neerzetten zoals veel van onze camping buren nu wel doen. Daar betaal je al snel 20.000-30.000 euro voor en dan spaar ik liever verder voor iets met eigen grond idd.

Daarbij is het gevoel van er ieder weekend of elke dag er naar toe kunnen van april t/m oktober mij echt heel veel waard. Zeker nu in de corona tijd is het super fijn om deze plek te hebben ipv steeds iets te moeten boeken, wat idd behoorlijk oploopt qua prijs.
Buiten dat vind ik het persoonlijk niet erg om elke zomer naar onze plek aan zee te gaan want heb wel even genoeg van het buitenland na 16 jaar in het buitenland gewoond te hebben :P
Nederland is prachtig en ik ben ook nooit uitgekeken op het Nederlandse kust en duingebied :D

Maar ik moet wel toegeven dat wij het echt hebben getroffen met onze camping en de mede camping buren. Je mag je caravan niet verhuren dus alleen de eigenaren en hun familie of vrienden zijn er. Geen aso's en de eigenaren van de camping zelf zijn ook heel vriendelijk.
Volgens mij heb je dan wel echt geluk want stacaravans aan zee zijn sowieso al schaars en voor 6500 is het denk ik eentje van aluminium? En dat is ook al verboden op veel campings volgens mij
Siska001 schreef:
06-02-2021 16:02
Volgens mij heb je dan wel echt geluk want stacaravans aan zee zijn sowieso al schaars en voor 6500 is het denk ik eentje van aluminium? En dat is ook al verboden op veel campings volgens mij

We hebben idd geluk gehad maar dit is ook al 8 jaar geleden, nu kun je ze niet zo snel meer vinden voor die prijs. Bij onze camping is ook een wachtlijst en we kunnen hem hem makkelijk voor een hogere prijs verkopen want ze zijn vooral nu door corona erg in trek.

Het is er idd eentje van aluminium maar doet het nog prima. Bij ons mogen ook alleen maar nieuwere geplaatst worden maar de oude die er staan mogen gewoon blijven staan gelukkig. Er zijn inderdaad strengere regels bij bv schuttingen, schuurtjes en afdakjes maar dit is vooral voor de brandveiligheid dus dat begrijp ik ook. Dat soort regels heb je nou eenmaal en ook op bv parken met eigen grond. Maar dat neem ik echt voor lief zolang het geen extreme rare regels zijn :)
Ik heb net even terug gezocht naar het verkoopcontract en zie dat we er maar 2750 euro voor hebben betaald. Denk dat ik de berekening incl het stageld voor het eerste jaar in mijn hoofd had.

Helemaal een koopje dus :)
Wij hebben ook een stacaravan op een camping. Ze zijn wel bezig met het veranderen van de camping, maar niet met huisjes. Een nieuw gedeelte met ruime plekken waar nieuwe stacaravans/chalets op komen. Bij de oude plekken is het zo dat als er een caravan afgaat, dat de plek dan aangepast wordt, oftewel groter. Hierdoor worden de plekken ruimer van opzet.

De camping is een familiebedrijf, kan me totaal niet voorstellen dat dit ooit opgekocht wordt door Landal ofzo. Ze hebben nog een heel stuk land achter de camping en de plannen zijn om die in de loop der jaren ook in te richten met caravans. Al kan je ze tegenwoordig geen stacaravans meer noemen, zo luxe zijn ze.
Wij hebben al meer dan 25 jaar een chalet op een kleinschalige camping, 32 plekken, hier staan chalets, nu nog 2 stacaravans maar die mogen niet meer op de plek verkocht worden, bij ons betaal je al snel 60k voor een chalet, maar dan zit je wel aan open vaarwater en heb je 2 aanlegplaatsen voor een boot. Door de kleinschalige camping is dit niet interessant voor grote parken, wij zijn er blij mee en mogen alle dagen van het jaar er naartoe.
raketje schreef:
10-02-2021 10:19
Wij hebben al meer dan 25 jaar een chalet op een kleinschalige camping, 32 plekken, hier staan chalets, nu nog 2 stacaravans maar die mogen niet meer op de plek verkocht worden, bij ons betaal je al snel 60k voor een chalet, maar dan zit je wel aan open vaarwater en heb je 2 aanlegplaatsen voor een boot. Door de kleinschalige camping is dit niet interessant voor grote parken, wij zijn er blij mee en mogen alle dagen van het jaar er naartoe.
Hoe groot zijn die chalets? (even voor mij om het in perspectief te kunnen plaatsen in vergelijking met een stacaravan). Een chalet lijkt me in ieder geval iets meer "huis" dan een stacaravan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven