Kind 'lokt pestgedrag uit'

dinsdag 9 februari 2021 om 15:56
Een nogal opruiende titel, maar ik zal hem even nuanceren.
Het gaat hier niet over mijn dochter, maar in verband met herkenbaarheid wil ik niet te veel vertellen over onze familiebanden. Wel kan ik zeggen dat ik een soort moeder- of zussenrol heb over dit meisje. In dit topic noem ik haar even Emma.
Op de basisschool vertelde ze dat ze gepest werd. Ik heb hier en daar navraag gedaan en dit uiteraard ook op school gemeld. We hebben op school het 1 en ander besproken. Wel bleek dat Emma zelf ook een rol in het geheel had. Regelmatig zei ze onaardige dingen tegen andere kinderen en ook na waarschuwingen van de juf was zij vaak degene die door bleef gaan met het klieren in de les, waardoor andere kinderen zich aan haar begonnen te ergeren. Dit is natuurlijk geen excuus om haar te pesten. Ik ben toen regelmatig op school geweest en na meerdere gesprekken werd ze met rust gelaten. Toen dat gebeurde, begon ze zelf deze 'pesters' weer op te zoeken, door rare berichtjes te sturen op WhatsApp (plaatjes van hele dikke mensen bijvoorbeeld). Hier reageerden de pesters weer op, wat vervolgens weer resulteerde in een huilende Emma: 'Het pesten is weer begonnen.'
Nu zit ze in de onderbouw van het VO en heeft ze eigenlijk helemaal geen vrienden of vriendinnen. Dit doet me pijn; ik wil graag dat ook zij in de groep haar plekje weet te vinden. Ook kwam ze een paar maanden geleden weer met de melding gepest te worden. Ik heb de school gebeld (geen conclusies getrokken, gewoon even verteld wat ik hoorde) en de mentor legde uit dat ze het zou bespreken en het aan zou gaan pakken. Ook nu zijn er weer gesprekken geweest met mentor, ouders en leerlingen. De conclusie werd getrokken dat beide partijen elkaar met rust zouden moeten laten. Dat ging een tijdje goed, maar laatst belde de mentor met het bericht dat juist de 'pesters' nu aan de bel trekken over het gedrag van Emma. Bij de online lessen van nu begint ze bijvoorbeeld zelf een andere meeting en blijft bepaalde leerlingen daarvoor uitnodigen. Hier stuurt ze dan ook weer allerlei plaatjes, waardoor andere leerlingen zich niet kunnen concentreren in de meeting met de docent (de les dus). Ik heb het met Emma hierover gehad, waarom ze dit doet. Ze kon er geen goed antwoord op geven. Wel weet ik dat andere leerlingen nu weer heel vervelend doen tegen haar. Ze zeggen dingen die écht niet door de beugel kunnen.
Voor vervelende opmerkingen (die echt grensoverschrijdend zijn, daar twijfel ik niet aan) is geen enkel excuus. Emma blijft het zo zien: zij pesten mij, ik kan er niks aan doen. Volgens mij ziet ze het zelf gewoon echt niet in, maar toch zoekt ze het zelf ook op, wellicht onbewust. Ik vind het sneu. Ze loopt nu ook al een tijdje bij een psycholoog, met wie ik de situatie besproken heb. Ik zie alleen geen vooruitgang.
Heeft iemand advies voor mij? Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik neem patronen waar, maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik nu nog kan helpen of sturen. Emma lijkt het zelf niet in te zien.
Alvast bedankt.
Het gaat hier niet over mijn dochter, maar in verband met herkenbaarheid wil ik niet te veel vertellen over onze familiebanden. Wel kan ik zeggen dat ik een soort moeder- of zussenrol heb over dit meisje. In dit topic noem ik haar even Emma.
Op de basisschool vertelde ze dat ze gepest werd. Ik heb hier en daar navraag gedaan en dit uiteraard ook op school gemeld. We hebben op school het 1 en ander besproken. Wel bleek dat Emma zelf ook een rol in het geheel had. Regelmatig zei ze onaardige dingen tegen andere kinderen en ook na waarschuwingen van de juf was zij vaak degene die door bleef gaan met het klieren in de les, waardoor andere kinderen zich aan haar begonnen te ergeren. Dit is natuurlijk geen excuus om haar te pesten. Ik ben toen regelmatig op school geweest en na meerdere gesprekken werd ze met rust gelaten. Toen dat gebeurde, begon ze zelf deze 'pesters' weer op te zoeken, door rare berichtjes te sturen op WhatsApp (plaatjes van hele dikke mensen bijvoorbeeld). Hier reageerden de pesters weer op, wat vervolgens weer resulteerde in een huilende Emma: 'Het pesten is weer begonnen.'
Nu zit ze in de onderbouw van het VO en heeft ze eigenlijk helemaal geen vrienden of vriendinnen. Dit doet me pijn; ik wil graag dat ook zij in de groep haar plekje weet te vinden. Ook kwam ze een paar maanden geleden weer met de melding gepest te worden. Ik heb de school gebeld (geen conclusies getrokken, gewoon even verteld wat ik hoorde) en de mentor legde uit dat ze het zou bespreken en het aan zou gaan pakken. Ook nu zijn er weer gesprekken geweest met mentor, ouders en leerlingen. De conclusie werd getrokken dat beide partijen elkaar met rust zouden moeten laten. Dat ging een tijdje goed, maar laatst belde de mentor met het bericht dat juist de 'pesters' nu aan de bel trekken over het gedrag van Emma. Bij de online lessen van nu begint ze bijvoorbeeld zelf een andere meeting en blijft bepaalde leerlingen daarvoor uitnodigen. Hier stuurt ze dan ook weer allerlei plaatjes, waardoor andere leerlingen zich niet kunnen concentreren in de meeting met de docent (de les dus). Ik heb het met Emma hierover gehad, waarom ze dit doet. Ze kon er geen goed antwoord op geven. Wel weet ik dat andere leerlingen nu weer heel vervelend doen tegen haar. Ze zeggen dingen die écht niet door de beugel kunnen.
Voor vervelende opmerkingen (die echt grensoverschrijdend zijn, daar twijfel ik niet aan) is geen enkel excuus. Emma blijft het zo zien: zij pesten mij, ik kan er niks aan doen. Volgens mij ziet ze het zelf gewoon echt niet in, maar toch zoekt ze het zelf ook op, wellicht onbewust. Ik vind het sneu. Ze loopt nu ook al een tijdje bij een psycholoog, met wie ik de situatie besproken heb. Ik zie alleen geen vooruitgang.
Heeft iemand advies voor mij? Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik neem patronen waar, maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik nu nog kan helpen of sturen. Emma lijkt het zelf niet in te zien.
Alvast bedankt.
dinsdag 9 februari 2021 om 16:46
Ik vraag me nu af wat er thuis speelt, want wellicht heeft dit ook te maken met haar gedrag? Je vertelt dat ze niet weet waarom ze zelf dit bedrag vertoont, misschien toch verder over doorpraten? Wat denkt ze dat er gebeurt als ze zoiets doet, of wat zóu ze graag willen?
Soms gaan mensen uit angst om gepest te worden zelf juist gedrag vertonen dat dat uitlokt. Juist de stilte, dat er even niets gebeurd of dat je genegeerd wordt kan erger zijn/voelen dan als ze negatief op je reageren. Ik werd op de basisschool erg gepest, voelde me zo kut dat ik mijn zakgeld ben gaan uitdelen op school, om maar aardig gevonden worden. Pester meldde dat bij de juf, ik moest op gesprek komen..
Ik zou verder gaan kijken qua hulp, want deze psycholoog helpt niet. Ga eens het gesprek aan en vraag hem/haar welke voortgang zij zelf zien en of er niet beter een andere route kan worden gekozen.
Tenslotte kun je misschien contact met een klasgenootje faciliteren en daar een beetje zicht op houden. Als het weer kan haar en 1 of 2 klasgenootje meenemen naar de bios bv, dan ga je zelf een paar rijen verder zitten, maar kun je misschien wel zien hoe het gaat en dat later bespreken.
Soms gaan mensen uit angst om gepest te worden zelf juist gedrag vertonen dat dat uitlokt. Juist de stilte, dat er even niets gebeurd of dat je genegeerd wordt kan erger zijn/voelen dan als ze negatief op je reageren. Ik werd op de basisschool erg gepest, voelde me zo kut dat ik mijn zakgeld ben gaan uitdelen op school, om maar aardig gevonden worden. Pester meldde dat bij de juf, ik moest op gesprek komen..
Ik zou verder gaan kijken qua hulp, want deze psycholoog helpt niet. Ga eens het gesprek aan en vraag hem/haar welke voortgang zij zelf zien en of er niet beter een andere route kan worden gekozen.
Tenslotte kun je misschien contact met een klasgenootje faciliteren en daar een beetje zicht op houden. Als het weer kan haar en 1 of 2 klasgenootje meenemen naar de bios bv, dan ga je zelf een paar rijen verder zitten, maar kun je misschien wel zien hoe het gaat en dat later bespreken.
dinsdag 9 februari 2021 om 16:50
Tsja, ouders die er wel zijn kun je niet tevoorschijn toveren en haar thuissituatie kan TO ook niet echt veranderen, dus heeft het niet veel nut daar op aan te slaan.
Ze heeft niet voor niets al jaren psychologische hulp dus de hulpverlening zal de conclusie dat haar ouders een rol spelen in dit verhaal vast ook getrokken hebben.
Ze heeft niet voor niets al jaren psychologische hulp dus de hulpverlening zal de conclusie dat haar ouders een rol spelen in dit verhaal vast ook getrokken hebben.
dinsdag 9 februari 2021 om 16:52
CharlotteCcc schreef: ↑09-02-2021 15:56Regelmatig zei ze onaardige dingen tegen andere kinderen en ook na waarschuwingen van de juf was zij vaak degene die door bleef gaan met het klieren in de les, waardoor andere kinderen zich aan haar begonnen te ergeren. Dit is natuurlijk geen excuus om haar te pesten. Ik ben toen regelmatig op school geweest en na meerdere gesprekken werd ze met rust gelaten. Toen dat gebeurde, begon ze zelf deze 'pesters' weer op te zoeken, door rare berichtjes te sturen op WhatsApp (plaatjes van hele dikke mensen bijvoorbeeld). Hier reageerden de pesters weer op, wat vervolgens weer resulteerde in een huilende Emma: 'Het pesten is weer begonnen.'
[...knip...]
Bij de online lessen van nu begint ze bijvoorbeeld zelf een andere meeting en blijft bepaalde leerlingen daarvoor uitnodigen. Hier stuurt ze dan ook weer allerlei plaatjes, waardoor andere leerlingen zich niet kunnen concentreren in de meeting met de docent (de les dus). Ik heb het met Emma hierover gehad, waarom ze dit doet. Ze kon er geen goed antwoord op geven. Wel weet ik dat andere leerlingen nu weer heel vervelend doen tegen haar. Ze zeggen dingen die écht niet door de beugel kunnen.
Allereerst, wat een moeilijke situatie! Wat ontzettend sneu dat Emma zo met zichzelf in de knoop zit of zich geen goede houding weet te geven (bewust of onbewust) dat ze uiteindelijk dit gedrag vertoont.
Wat ik mis, en vooral in het stuk over de basisschool, maar ook nu, wat doet school aan het gedrag van Emma? Los van de reactie van de pesters, als je als leerkracht een kind als Emma in de klas hebt, dan doe je toch iets aan dit gedrag? Dan spreek je in eerste instantie het meisje zelf daar op aan?
Ik kan ook snappen dat ze er zelf geen goed antwoord op heeft, waarom ze dit doet (is ze trouwens wel normaal intelligent?), maar als je haar gewoon uitlegt dat mensen dit gedrag niet leuk vinden, wat zegt ze daar dan op? Als je haar vraagt hoe ze het zou vinden als mensen zo tegen haar doen?
Dat dan losgetrokken van het pesten. Het lijkt mij goed als je dat apart van elkaar aan kunt pakken. Zelfs als haar gedrag geen pesten uit zou lokken, is het namelijk geen normaal sociaal wenselijk gedrag en zul je er sowieso niet snel vrienden mee maken.
heeft ze buiten school nog een hobby waar ze met andere kinderen optrekt? En hoe gaat het daar? Is het anders een idee om iets leuks voor haar te zoeken buiten school?

dinsdag 9 februari 2021 om 16:57
PlayingTheAngel schreef: ↑09-02-2021 16:46Ik vraag me nu af wat er thuis speelt, want wellicht heeft dit ook te maken met haar gedrag? Je vertelt dat ze niet weet waarom ze zelf dit bedrag vertoont, misschien toch verder over doorpraten? Wat denkt ze dat er gebeurt als ze zoiets doet, of wat zóu ze graag willen?
Voor deze kinderen bestaat soms het eigen aandeel hierin niet eens. Hun verhaal is de waarheid, dat verhaal is precies wat er gebeurt of gebeurd is.
Op mijn school werk ik nu ook met een meisje dat dit soort gedrag laat zien en dat meisje ziet enkel en alleen wat anderen fout doen.
Zelfs als twee mensen haar observeren en onafhankelijk van elkaar vertellen wat zij zagen gebeuren heeft dit meisje haar eigen versie waar ze stevig aan vast houdt.
dinsdag 9 februari 2021 om 17:05
Het klinkt alsof Emma niet gewend is dat er aan haar aandacht wordt besteed wanneer zij zich positief gedraagt, zoals bevestiging en aandacht van de ouders. Ergens heeft zij geleerd dat alleen negativiteit aandacht oplevert en dat uit zij ook in de sociale contacten met leeftijdsgenoten. Ik vermoed dat haar thuissituatie en opvoeding verre van normaal is en dat haar ouders te weinig positieve aandacht aan haar hebben besteed. Dit beeld wordt bevestigd door het feit dat jij als niet de ouder naar voren bent geschoven als 'de oplossing'.
Er is veel meer aan de hand dan 'pesten' op de middelbare school. Emma weet zich helemaal geen houding te geven in het contact met anderen.
Er is veel meer aan de hand dan 'pesten' op de middelbare school. Emma weet zich helemaal geen houding te geven in het contact met anderen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 9 februari 2021 om 17:07
Ze wordt niet alleen gepest, ze pest zelf ook en volwassenen moeten haar dan redden. Zij wil aandacht en blijkbaar wordt er pas op haar gereageerd wanneer zij zielig is of rottigheid uithaalt. Niemand bekrachtigt haar positieve kanten.CharlotteCcc schreef: ↑09-02-2021 16:10Dat klopt. Ze komt uit een lastige situatie. Ze gaat nu 4 jaar naar een psycholoog. Maar dat gedoe tussendoor doet geen goed aan haar vooruitgang. Ook omdat ze al best lang naar een psycholoog gaat, maak ik me wel zorgen om haar ontwikkeling. Ik weet ook niet goed wat ik ermee moet. Ieder jaar 5 keer aankloppen op school omdat 'ze gepest wordt' en dan teruggekoppeld krijgen dat ze er zelf ook een rol in heeft, dat vind ik vervelend. Zij ervaart het wel echt als pestgedrag, dus in haar beleving zouden wij volwassenen in moeten grijpen en haar moeten helpen. Ze ziet alleen de rol die ze zelf heeft niet en zo gaat deze situatie dus niet eindigen.
Het klinkt alsof het meisje door haar ouders wordt verwaarlaasd en als een enorme schreeuw om aandacht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 9 februari 2021 om 17:08
Lastig zeg! Goed dat je met haar mee denkt en niet meteen conclusies trekt.
Ik zou aan het zorgteam op school vragen of ze een goede psycholoog of sociale vaardigheidstraining weten. Ik denk dat Emma heel graag contact zoekt maar dat niet op een positieve manier weet te doen en dus maar op een negatieve manier doet. Als het goed is weet het zorgteam wel een organisatie die dat op kan pakken en anders kun je via de huisarts een aanvraag regelen.
Ik zou aan het zorgteam op school vragen of ze een goede psycholoog of sociale vaardigheidstraining weten. Ik denk dat Emma heel graag contact zoekt maar dat niet op een positieve manier weet te doen en dus maar op een negatieve manier doet. Als het goed is weet het zorgteam wel een organisatie die dat op kan pakken en anders kun je via de huisarts een aanvraag regelen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
dinsdag 9 februari 2021 om 17:08
viva-amber schreef: ↑09-02-2021 17:05Het klinkt alsof Emma niet gewend is dat er aan haar aandacht wordt besteed wanneer zij zich positief gedraagt, zoals bevestiging en aandacht van de ouders. Ergens heeft zij geleerd dat alleen negativiteit aandacht oplevert en dat uit zij ook in de sociale contacten met leeftijdsgenoten. Ik vermoed dat haar thuissituatie en opvoeding verre van normaal is en dat haar ouders te weinig positieve aandacht aan haar hebben besteed. Dit beeld wordt bevestigd door het feit dat jij als niet de ouder naar voren bent geschoven als 'de oplossing'.
Dit denk ik ook, gezien haar onbeholpen manier van contact zoeken met anderen die spreekt uit die meeting die ze had geopend en de rare plaatjes die ze daarin stuurde. Ze wil blijkbaar graag contact met anderen maar heeft geen idee hoe ze aan die behoefte moet voldoen. Heel sneu.
dinsdag 9 februari 2021 om 17:13
In hoeverre heb je aandacht voor haar positieve kant?
Steek haar een hart onder de riem bij goede schoolprestaties?
Mag zij in de in de middag aanschuiven voor thee en koekjes en een vriendinnetje meenemen?
In hoeverre bekrachtig jij haar positief en draag jij bij aan haar sociale leven?
Hoe vaak kijken jullie samen een leuke film in het weekend of doe je samen spelletjes?
Focus je je ook op andere dingen dan alleen haar 'problemen'? Of kom je alleen in beeld wanneer er gezeur is?
Steek haar een hart onder de riem bij goede schoolprestaties?
Mag zij in de in de middag aanschuiven voor thee en koekjes en een vriendinnetje meenemen?
In hoeverre bekrachtig jij haar positief en draag jij bij aan haar sociale leven?
Hoe vaak kijken jullie samen een leuke film in het weekend of doe je samen spelletjes?
Focus je je ook op andere dingen dan alleen haar 'problemen'? Of kom je alleen in beeld wanneer er gezeur is?
dinsdag 9 februari 2021 om 17:36
Ooit heb ik een serie gezien waarin bij kleine kinderen geoefend werd met situaties waarin gepest werd. Ook de rol van het gepeste kind werd hierin belicht.
Het blijkt vaak dat gepeste kinderen minder sociaal handig zijn!
Daar wil ik niet mee zeggen dat je als omstanders de pesters niet aan hoeft te spreken maar er ligt ook een uitdaging bij de omgeving (ouders / onderwijzer) van het gepeste kind.
Het blijkt vaak dat gepeste kinderen minder sociaal handig zijn!
Daar wil ik niet mee zeggen dat je als omstanders de pesters niet aan hoeft te spreken maar er ligt ook een uitdaging bij de omgeving (ouders / onderwijzer) van het gepeste kind.
dinsdag 9 februari 2021 om 17:48
Ik vind het zorgwekkend dat school en de psycholoog de privacywetgeving negeren door het met iemand die niet de moeder van het meisje is zo uitgebreid over haar te hebben.
En het is misschien hard maar als ze kwam klagen ndart ze gepest wordt zou ik toch zeggen jij hebt dit en dit en dat gedaan dus jij lokt het zelf uit zolang je daar niet mee kapt wil ik je ook niet horen miepen
En het is misschien hard maar als ze kwam klagen ndart ze gepest wordt zou ik toch zeggen jij hebt dit en dit en dat gedaan dus jij lokt het zelf uit zolang je daar niet mee kapt wil ik je ook niet horen miepen

dinsdag 9 februari 2021 om 17:53
Wellicht is ze de voogd o.i.d., niet meteen zo.sugarmiss schreef: ↑09-02-2021 17:48Ik vind het zorgwekkend dat school en de psycholoog de privacywetgeving negeren door het met iemand die niet de moeder van het meisje is zo uitgebreid over haar te hebben.

dinsdag 9 februari 2021 om 17:56
sugarmiss schreef: ↑09-02-2021 17:48Ik vind het zorgwekkend dat school en de psycholoog de privacywetgeving negeren door het met iemand die niet de moeder van het meisje is zo uitgebreid over haar te hebben.
Goh, was het maar zo simpel...

dinsdag 9 februari 2021 om 17:57
Dit denk ik ook. Een klasgenootje op de basisschool vertoonde ook dit soort gedrag en zij werd verwaarloosd (ouders allebei verslaafd, vader heeft niet lang daarna zelfmoord gepleegd)viva-amber schreef: ↑09-02-2021 17:07Ze wordt niet alleen gepest, ze pest zelf ook en volwassenen moeten haar dan redden. Zij wil aandacht en blijkbaar wordt er pas op haar gereageerd wanneer zij zielig is of rottigheid uithaalt. Niemand bekrachtigt haar positieve kanten.
Het klinkt alsof het meisje door haar ouders wordt verwaarlaasd en als een enorme schreeuw om aandacht.
Als je geen idee hebt hoe normaal sociaal contact eruitziet, omdat je dit niet kent, dan krijg je dit soort gedrag.

dinsdag 9 februari 2021 om 17:59
Of de vader? Of de voogd?sugarmiss schreef: ↑09-02-2021 17:48Ik vind het zorgwekkend dat school en de psycholoog de privacywetgeving negeren door hetmet iemand die niet de moeder van het meisje is
zo uitgebreid over haar te hebben.

dinsdag 9 februari 2021 om 17:59
Zo klinkt het ook. Heel zielig.viva-amber schreef: ↑09-02-2021 17:07Ze wordt niet alleen gepest, ze pest zelf ook en volwassenen moeten haar dan redden. Zij wil aandacht en blijkbaar wordt er pas op haar gereageerd wanneer zij zielig is of rottigheid uithaalt. Niemand bekrachtigt haar positieve kanten.
Maar: andere mensen hebben ook gevoel. School moet dit oplossen en dat kan alleen door al het gedrag te benoemen.
Dus ook het positieve
TO kan alleen maar de veilige haven zijn. Maar ik zou dan wel een grens trekken: geen verhalen waarbij twee mensen verdriet hebben en jij alleen denkt dat jij verdriet hebt.
Ik ben daar als persoon niet geschikt voor om dat begrijpend aan te horen, hoe sneu ik het ook vind.
En praktische adviezen geven: dat gaat dus niet goed, dus je kunt maar beter geen online meets meer doen. Het is beter voor je cijfers als je je op de les richt.
Etc

dinsdag 9 februari 2021 om 18:19
Eens met Viva-Amber. Het klinkt alsof ze bewust de slachtofferrol uitlokt/opzoekt omdat dat is wat ze kent, zo krijgt ze aandacht of test ze of de volwassenen of jij haar beschermen.
Het kan ook zijn dat dat niet eens direct met de oorspronkelijke thuissituatie te maken heeft maar juist met de hulp die ze al een tijd krijgt van volwassenen om haar heen omdat ze slachtoffer is. Dat ze daardoor een beetje geïnstitutionaliseerd is.
Het feit dat ze heel makkelijk vertelt dat ze gepest wordt doet me daar aan denken, normaal vertellen kinderen dat niet zo snel en vaak zelfs helemaal niet.
Ik weet het niet hoor, het is maar een invalshoek.
Het kan ook zijn dat dat niet eens direct met de oorspronkelijke thuissituatie te maken heeft maar juist met de hulp die ze al een tijd krijgt van volwassenen om haar heen omdat ze slachtoffer is. Dat ze daardoor een beetje geïnstitutionaliseerd is.
Het feit dat ze heel makkelijk vertelt dat ze gepest wordt doet me daar aan denken, normaal vertellen kinderen dat niet zo snel en vaak zelfs helemaal niet.
Ik weet het niet hoor, het is maar een invalshoek.
dinsdag 9 februari 2021 om 18:40
Gaat ze al vier jaar naar dezelfde psycholoog? Er lijkt nog niet zo veel effect te zijn. Misschien werkt de methode niet die is gekozen en/of is er niet echt een match met deze psycholoog. Tijd voor een andere hulpverlener en/of een andere methodiek...?
Het klinkt inderdaad alsof het "Emma" aan wat sociale vaardigheden ontbreekt. Hopelijk kan ze daar door andere therapie/ hulpverlening iets aan veranderen.
Het pesten is vanuit de pesters niet goed te praten, en het sturen van gemene appjes vanuit "Emma" zelf is natuurlijk evenmin goed te praten. Triest voor haar dat het zo loopt.
Het klinkt inderdaad alsof het "Emma" aan wat sociale vaardigheden ontbreekt. Hopelijk kan ze daar door andere therapie/ hulpverlening iets aan veranderen.
Het pesten is vanuit de pesters niet goed te praten, en het sturen van gemene appjes vanuit "Emma" zelf is natuurlijk evenmin goed te praten. Triest voor haar dat het zo loopt.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
dinsdag 9 februari 2021 om 18:48
Het is een meisje van 12-13 jaar. Wanneeer de thuissituatie al jaren niet stimulerend en/of faciliterend is, dan valt daar nauwelijks tegen op te therapieën.
De verantwoordelijkheid voor de veiligheid, opvoeding en sociale vaardigheden van dit meisje ligt niet voor 100% bij een psycholoog.
Het is een kind, niet een volwassen vrouw van 28.
De verantwoordelijkheid voor de veiligheid, opvoeding en sociale vaardigheden van dit meisje ligt niet voor 100% bij een psycholoog.
Het is een kind, niet een volwassen vrouw van 28.

dinsdag 9 februari 2021 om 18:52
Gamayun schreef: ↑09-02-2021 18:40Gaat ze al vier jaar naar dezelfde psycholoog? Er lijkt nog niet zo veel effect te zijn. Misschien werkt de methode niet die is gekozen en/of is er niet echt een match met deze psycholoog. Tijd voor een andere hulpverlener en/of een andere methodiek...?
Als het al pesten is. Bij mijn dochter werd dochter beschuldigd van dingen die nooit gebeurd waren. Meisje vertelde aan mentor dat mijn dochter achter haar arm had gefietst om te pesten. Meiden woonden in dezelfde wijk dus moesten beiden dezelfde kant op en met maar één brug over het te kruisen water hadden ze niet veel keus in routes.
Daarna bleef dochter gewoon nog even op school hangen zodat ze niet per ongeluk achter elkaar zouden fietsen. Toen bleef dat meisje met zo lang ook op school hangen tot ze weer gelijk weg reden. Vervolgens vertelde dat kind dat mijn dochter expres heel langzaam voor haar ging rijden op weg naar huis. Etc etc.
Dochter heeft echt nooit gepest maar alles wat ze deed werd wel zo uitgelegd.

dinsdag 9 februari 2021 om 18:58
Ik vind het logisch dat kinderen gaan pesten als een kind vreemd gedag vertoont. Je kunt van kinderen niet verwachten dat ze alles maar pikken, of altijd maar soft en begripvol zijn, omdat iemand een zielig geval is.
Zo werkt het niet bij kinderen van die leeftijd en ook niet bij 12 jarigen en ook niet bij 16-20 of 30- jarigen, of ieder ander. Er zit een grens aan wat mensen tolereren en dat is maar goed ook.
Zo werkt het niet bij kinderen van die leeftijd en ook niet bij 12 jarigen en ook niet bij 16-20 of 30- jarigen, of ieder ander. Er zit een grens aan wat mensen tolereren en dat is maar goed ook.
dinsdag 9 februari 2021 om 19:32
pesten is logisch? Iemand uit de weg gaan die je niet ligt, daar kan ik me alles bij voorstellen. Pesten is echt heel iets anders en is nooit goed te praten.Majime schreef: ↑09-02-2021 18:58Ik vind het logisch dat kinderen gaan pesten als een kind vreemd gedag vertoont. Je kunt van kinderen niet verwachten dat ze alles maar pikken, of altijd maar soft en begripvol zijn, omdat iemand een zielig geval is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best