Babydraagzak ervaringen gevraagd

14-05-2009 20:41 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben van plan om een babydraagzak a la Baby Bjorn te kopen. I

Ik vraag me alleen af hoe lang je zoiets kunt gebruiken voordat de baby er te groot voor wordt. En of je um wel vaak gebruikt... voordat ik (weer) een miskoop heb (haha). Koop nl. wel vaker (achteraf gezien) nutteloze dingen

Hoor graag jullie ervaringen!
Ik zat ook te kijken naar de ringsling. Lijkt me ook een makkelijke doek, klopt dat?
persoonlijk vind ik een ringsling lastiger dan gedacht

en omdat het a symmetrisch is is het niet geschikt om uuuuuren te dragen.

Wel makkelijk voor bijvoorbeeld even rondje supermarkt

maar dit soort dingen zijn zo persoonlijk.

de een vind roze mooi de ander groen ...

ik loop op sneakers ... de ander liever op pumps ...

de een zweert bij een tricot terwijl ik geweven beter vind

de ander heeft een ringsling terwijl weer een ander een pouch geweldig vind ...
Veel mensen vinden dat inderdaad een hele makkelijke doek. Nadeel: je draagt asymmetrisch, over één schouder, en hij is dus vooral geschikt voor korte stukjes. Voor mij werkt het niet overigens, maar dat is dus heel persoonlijk.

Als je dochter drie maanden is, zou ik geen tricot doek meer kopen, omdat ze daar toch uitgroeien.

Bij Voedingskleding.nl, Naturalbeginnings.nl, centrumvoormoederenkind.nl en nog op wel meer plekken kun je trouwens ook een draagdoek huren.

En mijn aanbod om doeken te voelen geldt ook voor anderen in het noorden
Lieve Draagmaffia,

Door jullie verhalen ben ik ook weer helemaal enthousiast geworden. Ik heb dochter tot een maand of 10 gedragen in een bb. Heerlijk vond ik het. Helaas werd ze te zwaar en ik vond het toen zonde om een doek te kopen.

Dochter is nu 16 mnd en weegt een kilo of 10. Ik draag haar nu vaak los op de heup. Soms wil ze namelijk wel zelf lopen en soms helemaal niet. Dit dragen vind ik soms best zwaar.

Wordt het op de heup dragen van een dreumes/peuter echt gemakkelijker met een doek? Kun je een dreumes gemakkelijk in en uit de doek tillen, bijvoorbeeld tijdens het wandelen? En kan een eventuele tweede baby ook direct in een geweven doek?

Groetjes,

Mango
Zonder ervaring met een peuter durf ik zo te zeggen JA het wordt gemakkelijker (ik neem tenminste aan dat al die moeders met peuters geen doek gebruiken omdat het er zwaarder van wordt) Je verdeelt het gewicht immers over een groter deel van je lijf dan alleen je arm. Voor zoiets is een ringsling handig, of een korte (2.60 oid) geweven doek met een schuifknoop (die gebruik ik liever dan de ringsling). Er zijn ook heupdraagmethodes met een lange doek, die heb ik zelf nooit geprobeerd maar het kan wel. Maar ook met bv. een Manduca die hier eerder genoemd is of een Mei tai kun je heupdragen, al zie ik dat wel als iets minder voor het hele snelle in- en uitdoen.

Maar misschien zijn er hier ook mensen met een peuter die hier meer over kunnen zeggen (of kijk eens op die site die Yam propageert )

Een baby kan vanaf de geboorte in een geweven doek van rond de 4.60 met de knoop die Yamuna in het begin liet zien, de Front Wrap Cross Carry. Daarin is alles ondersteund, van knietjes tot het nekje.

Groetjes

Draagmaffiosa Wen
draagmaffia ??

het op de heup dragen van een dreumes is echt makkelijker met doek dan zonder. al is wat ik eerder zei voor langere afstanden dat minder geschikt. Dan zou ik eerder een mei tai nemen of je dreumes middels een BWCC op je rug

zoals hier:

BWCC

of mei tai ;

Er in en er uit gaat best gemakkelijk, maar knopen als de BWCC vergen enige oefening een BWCC doe ik zonder hulp , maar ik heb nog wel een spiegel nodig. al kan ik spoedig ook zonder

maar ook aan jou eerder genoemd advies ga eens kijken op het forum uit een van de eerste berichten op dit topic, er is vast iemand bij je in de buurt waar je even doeken mag voelen kijken en proberen.

een pasgeboren kindje mag ook in een geweven doek, dat is geen enkel probleem.

Met een geweven doek kun je ook een knoop maken die heet "hüftschlinge" die het zelfde draagt als de ringsling.

zoals hier ;

met vriendelijke groet yam de draagdoekenronselaar
Die smiley heb ik vandaag eerder gezien Yam! Hij is leuk

Die hüftschlinge bedoelde ik inderdaad, die is met een lange doek (ga ik nog eens uitproberen!)
Waarom groeien ze uit een tricot doek? Omdat die rekt? Tot hoe lang kan je zo'n doek dan ongeveer gebruiken?
Ja, door de rek gaat de doek doorhangen als je baby zwaarder wordt. Dan verlies je draagcomfort. Het hangt af van het gewicht van je kindje hoelang het prettig is.
quote:wen schreef op 18 mei 2009 @ 16:05:

Ja, door de rek gaat de doek doorhangen als je baby zwaarder wordt. Dan verlies je draagcomfort. Het hangt af van het gewicht van je kindje hoelang het prettig is.Bij mijn dochter was dat toen ze ongeveer 8 kilo woog, toen ging het echt niet meer. Ze was toen een maand of 8. Maar tussen de 3 en 8 maanden werd het geleidelijk aan al minder comfortabel.
Ik geloof dat ik ook voor de bijl ga , maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben in september uitgerekend en wil dochter vanaf het begin dragen tijdens huishouden, maar ook langere wandelingen e.d. Oja, man wil ook

Wie heeft DE tip voor me? Yam?
Ik zou zeggen een mooie geweven doek 4.6 mtr

en je man kan ook leren knopen
Kun je die online bestellen? Ik laat nl alles bij mijn vader in Ned bezorgen
ja kun je online bestellen.

ook leuke tweedehandsies op het eerder genoemde forum

en diverse links naar websites waar mooie exemplaren verkocht worden
Er is ook een Noors merk Marloussie, Ellevill (.com)
daar hebben ze zara's
Ik heb zelf een hoppediz omdat die prettig dragen en ook niet zo heel duur zijn.

Andere doeken die veel worden gebruikt: storchenwiege, zara, girasol, didymos.

Ook heb je wat dunnere zomerdoeken zoals de amazona en de calin bleu maar die doeken knopen wat lastiger.

Het zijn allemaal goeie doeken, het is vooral smaak welke kleur je wilt.

@sterre: ik heb bij mijn oudste met 4 maanden een stevig stuk tricot op de markt gekocht van een meter of 5. Koste een tientje en ik kon er prima mee dragen tot een maand of 9.

Het was steviger tricot dan de normale tricot draagdoeken dus als je daar op let kan je ook op een goedkopere manier een doek proberen.

Maar via de site waar Yamuna iedereen heen probeert te krijgen gaan tweedehands doeken maar iets onder de nieuwprijs weg. Een Hoppediz van 50 of 55 euro nieuw gaat daar tweedehands nog voor 40 euro weg. Dat kost je dus ook niet zoveel.

@ Mango 82: Als je je kindje vaak op de heup draagt is een korte doek (2,50 meter) of een ringsling echt een uitkomst. Je kan haar er dan makkelijk in doen als ze moe is en als ze zelf wil lopen hangt hij gewoon over je schouder. Het draagt echt veel comfortabeler dan op je arm. Ik gebruik mijn korte doek ook heel veel met mijn eenjarige zeker nu ze ook zelf in de speeltuin wil rondkruipen.

Wat leuk dat mensen zo enthousiast worden van dit draadje!
Doeken van Hoppediz schijnen wel redelijk dik te zijn. Dat lijk me minder prettig als het heel warm is.
Ik ga gelijk checken, Wen! Dank je!
Ik ga gelijk checken, Wen! Dank je!
Hier ben ik ook weer! Bedankt voor alle reacties!

Ik ben er wel achter dat er heel wat meer bij komt kijken dan zomaar wat te kopen. Ik heb al eerder gezegd dat ik niet handig ben dus knopen/draagdoeken etc lijkt me niets maar ik weet ook niet of ik nou zomaar een Baby Bjorn zou kopen.. Ik ga er nog even rustig over nadenken..

gr. Lente
@sientje: ik vind mijn Hoppediz niet heel dik maar er is tegenwoordig ook een dunnere "das leichte".

Ja, die heb ik. Heerlijke doek, lekker zacht en dun!

Lente, als ik jou was zou ik echt eens een draagdoekbezitter in je buurt opzoeken, via het bekende forum (echt, ze lopen er bij bosjes rond die je graag willen laten zien hoe je dat nu doet, dat knopen!), bij Yam of bij mij, of doe een draagconsult. Geloof me, als ik het kan, kan iedere dummy het

En anders kun je dus een goede ergonomische draagzak voor weinig huren om eens te kijken welke je bevalt bij de adressen die ik hier eerder noemde.
Ja dat is waar ook! En de ene hop kan weer dikker zijn dan de andere hop.

@Lente: Als je een draagzak wilt kopen zou ik geen Baby Bjorn kopen maar een ergonomische draagzak zoals de Manduca of de Patapum. Die zijn volgens mij niet veel duurder en je hebt er veel langer plezier van. (en comfortabeler voor jezelf en je kind) Je hebt ze bijvoorbeeld bij www.Slingomama.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven