Zijn de kosten van immigratie een politiek taboe?

03-03-2021 23:10 221 berichten
Vandaag verscheen er een wetenschappelijk rapport dat eindigt met de conclusie dat de Nederlandse verzorgingsstaat bij ongewijzigd beleid onbetaalbaar wordt. Het rapport is geschreven door twee economen en twee sociaal wetenschappers, van wie drie gepensioneerd. Zij hebben op basis van microdata van het CBS en met behulp van rekenmodellen die ook het CPB gebruikt een kosten-batenanalyse van immigratie in Nederland gemaakt.

Het rapport stelt dat tussen 1995 en 2019 kostten arbeidsmigranten, asielzoekers en andere immigranten de overheid gemiddeld 17 miljard euro per jaar netto. Dat is 400 miljard euro in totaal. Als de CBS-prognoses voor het aantal immigranten tot 2040 uitkomen, kosten die nieuwe inwoners de samenleving de komende twintig jaar nog eens 600 miljard euro.

Het valt mij op dat op de Volkskrant na geen enkele andere media het rapport heeft opgepakt. De Volkskrant trekt de conclusie dat een dergelijk wetenschappelijk rapport dat eindigt met de conclusie dat de Nederlandse verzorgingsstaat bij ongewijzigd beleid onbetaalbaar wordt, normaal gesproken leidt tot op zijn minst Kamervragen. Een ruim assortiment verontruste en opgewonden tweets van Kamerleden en het aanvragen van een Kamerdebat zijn meestal ook gegarandeerd. Maar niet, blijkbaar, als het onderzoek gaat over de negatieve gevolgen van immigratie voor de houdbaarheid van de verzorgingsstaat. Dan heerst er doodse stilte op het Binnenhof, behalve in de uiterste rechtervleugel van FvD en PVV.

Zijn de kosten van immigratie een politiek taboe? Ik vind het een interessant onderwerp. Is dit onderwerp een taboe op Viva en op andere media? En is de verzorgingsstaat nog wel houdbaar met deze kosten?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc869d09/

Ik hoop dat dit topic mij geen ban oplevert. Dit is geenszins bedoeld met een racistische inslag. Maar ik vind het fascinerend dat dit rapport niet tot meer ophef leid, feitelijk stellen de onderzoekers dat de verzorgingsstaat zoals wij hem nu kennen al binnen enkele jaren onbetaalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-03-2021 21:02
Nederland moet gewoon naar een Australisch model (Canada gebruikt dat ook)
Wil je hier komen ben je welkom als Nederland je kan gebruiken en er werk voor je is, denk hierbij aan kennismigranten en vaklieden.

Je verblijfsvergunning is gekoppeld aan je arbeidscontract, geen werk is einde verblijf in Nederland en wensen we je veel succes in je thuisland.

Vluchtelingen sowieso niet meer opnemen.
Ik begrijp serieus niet dat mensen dit echt vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-03-2021 21:01
Ik vroeg me toevallig van de week af of er door de lockdown minder verkeersongevallen zijn. En hoeveel dat dan bespaart.
Even off topic:

‘Vooralsnog geen invloed van lockdown op verkeersdoden, wel op gewonden

Als gevolg van de lockdown nam de mobiliteit vanaf maart sterk af, maar was vanaf juli weer op het oude gebruikelijke niveau, met uitzondering van het ov.

Het voorlopig aantal verkeersdoden blijkt tot nu toe niet of nauwelijks te zijn beïnvloed door die tijdelijke teruggang in mobiliteit; het voorlopige aantal verkeersgewonden laat wél een daling zien, vooral bij voetgangers, auto-inzittenden, kinderen en op rijkswegen.’

https://www.swov.nl/nieuws/verkeersveil ... et-gehaald

On topic: door de lockdown zijn er ook minder migranten naar Nederland gekomen afgelopen jaar.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-03-2021 21:02
Nederland moet gewoon naar een Australisch model (Canada gebruikt dat ook)
Wil je hier komen ben je welkom als Nederland je kan gebruiken en er werk voor je is, denk hierbij aan kennismigranten en vaklieden.

Je verblijfsvergunning is gekoppeld aan je arbeidscontract, geen werk is einde verblijf in Nederland en wensen we je veel succes in je thuisland.

Vluchtelingen sowieso niet meer opnemen.
Canada neemt gewoon vluchtelingen op hoor. Australië ook, moet je wel even een tijd in een mensonterend interneringskamp doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
04-03-2021 21:07
Even off topic:

‘Vooralsnog geen invloed van lockdown op verkeersdoden, wel op gewonden

Als gevolg van de lockdown nam de mobiliteit vanaf maart sterk af, maar was vanaf juli weer op het oude gebruikelijke niveau, met uitzondering van het ov.

Het voorlopig aantal verkeersdoden blijkt tot nu toe niet of nauwelijks te zijn beïnvloed door die tijdelijke teruggang in mobiliteit; het voorlopige aantal verkeersgewonden laat wél een daling zien, vooral bij voetgangers, auto-inzittenden, kinderen en op rijkswegen.’

https://www.swov.nl/nieuws/verkeersveil ... et-gehaald

On topic: door de lockdown zijn er ook minder migranten naar Nederland gekomen afgelopen jaar.
Zo fijn dat iemand dat even voor mij opgezocht heeft. Thx. ;-)
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-03-2021 21:02
Dus eigenlijk lees je niet wat ik schrijf.

Wat mij betreft is geen enkel onderwerp taboe, maar is dit toevallig een onderwerp dat altijd door racisten van stal wordt gehaald.

Jouw antwoord op de vraag op de topictitel is dus een duidelijk ja. Degenen die erover beginnen zijn kennelijk racisten, en dat ligt gewoon niet zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
04-03-2021 20:41
Wil je echt dat iemand deze open deur intrapt? :roll:

Cijfers kunnen zeker racistisch zijn. Iets met centimeters en schedels (om maar een voorbeeld te noemen).

Je gaat mij niet vertellen dat het kille feit dat Aziaten gemiddeld een hoger IQ hebben een racistische vaststelling is. Je kan het uiteraard wel gebruiken voor een racistische vergelijking, maar dat maakt de cijfers an sich niet opeens racistisch.
Tadderak30 schreef:
04-03-2021 21:15
Canada neemt gewoon vluchtelingen op hoor. Australië ook, moet je wel even een tijd in een mensonterend interneringskamp doorbrengen.
Ik heb daar wel eens een documentaire over gezien, van het kamp op het eiland Nauru. Ook al zijn de vluchtelingkampen aan de rand van Europa zoals Moria ook niet iets om trots op te zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
04-03-2021 21:15
Canada neemt gewoon vluchtelingen op hoor. Australië ook, moet je wel even een tijd in een mensonterend interneringskamp doorbrengen.


Ik weet dat Canada vluchtelingen opneemt, Australië minder maar die hebben een ander beleid, ze nodigen uit en wie ongevraagd komt gaat in detentie op Manus.

Europa heeft opvang op de Griekse eilanden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-03-2021 21:02
Nederland moet gewoon naar een Australisch model (Canada gebruikt dat ook)
Wil je hier komen ben je welkom als Nederland je kan gebruiken en er werk voor je is, denk hierbij aan kennismigranten en vaklieden.

Je verblijfsvergunning is gekoppeld aan je arbeidscontract, geen werk is einde verblijf in Nederland en wensen we je veel succes in je thuisland.

Vluchtelingen sowieso niet meer opnemen.
Dat zou heel dom zijn. Dat gaat de staat heel veel geld kosten.
Zo hardvochtig kun je je als land nl. internationaal niet verkopen. Ik denk dat er dan wel wat internationale bedrijven zich zullen terugtrekken uit Nederland en samenwerking en handelbetrekkingen met andere landen worden dan ook moeizamer.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-03-2021 21:22
Jouw antwoord op de vraag op de topictitel is dus een duidelijk ja. Degenen die erover beginnen zijn kennelijk racisten, en dat ligt gewoon niet zo lekker.
Huh?

Mijn antwoord op de vraag in de topictitel is helemaal geen ja.

Echt, hoe kun je mijn woorden zo verdraaien?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Yennefer schreef:
04-03-2021 21:26
Ik heb daar wel eens een documentaire over gezien, van het kamp op het eiland Nauru. Ook al zijn de vluchtelingkampen aan de rand van Europa zoals Moria ook niet iets om trots op te zijn natuurlijk.


Probleem met Moria is dat het overgrote deel nooit asiel gaat krijgen, de kansrijke migranten reizen al door naar het vasteland, maar wat heeft het voor zin om mensen te verplaatsen die retour gaan?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
04-03-2021 21:28
Dat zou heel dom zijn. Dat gaat de staat heel veel geld kosten.
Zo hardvochtig kun je je als land nl. internationaal niet verkopen. Ik denk dat er dan wel wat internationale bedrijven zich zullen terugtrekken uit Nederland en samenwerking en handelbetrekkingen met andere landen worden dan ook moeizamer.
Daarbij zou ik het ook echt absurd vinden. We zijn één van de rijkste landen ter wereld, maar blijkbaar ook ontzettend bang dat anderen daar mss ook van mee kunnen profiteren.
Onbegrijpelijk wat mij betreft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
04-03-2021 21:28
Dat zou heel dom zijn. Dat gaat de staat heel veel geld kosten.
Zo hardvochtig kun je je als land nl. internationaal niet verkopen. Ik denk dat er dan wel wat internationale bedrijven zich zullen terugtrekken uit Nederland en samenwerking en handelbetrekkingen met andere landen worden dan ook moeizamer.


Welnee
Geen Europees land zit op vluchtelingen te wachten, oost Europa neemt al jaren niks op.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-03-2021 21:30
Daarbij zou ik het ook echt absurd vinden. We zijn één van de rijkste landen ter wereld, maar blijkbaar ook ontzettend bang dat anderen daar mss ook van mee kunnen profiteren.
Onbegrijpelijk wat mij betreft.
Vind ik ook. Als dat toch eens een feit zou worden in NL dan overweg ik nl. serieus om zelf te gaan emigreren, ik zou me kapot schamen me dan Nederlander te moeten noemen.

Is dat een reden om elders politiek asiel aan te kunnen vragen ;)
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-03-2021 21:31
Welnee
Geen Europees land zit op vluchtelingen te wachten, oost Europa neemt al jaren niks op.
Er niet op zitten te wachten is wat anders dan helemaal geen vluchtelingen meer opnemen. Ik heb ook liever dat er elders geen armoede en/of oorlogen zijn, zodat er geen vluchtelingen meer zijn.

En jezelf vergelijken met oost europese landen slaat helemaal nergens op.

In Polen en Hongarije gaan ze sowieso al erg losjes om met mensenrechten, daar wil je je niet aan optrekken.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
04-03-2021 21:36
Er niet op zitten te wachten is wat anders dan helemaal geen vluchtelingen meer opnemen. Ik heb ook liever dat er elders geen armoede en/of oorlogen zijn, zodat er geen vluchtelingen meer zijn.

En jezelf vergelijken met oost europese landen slaat helemaal nergens op.

In Polen en Hongarije gaan ze sowieso al erg losjes om met mensenrechten, daar wil je je niet aan optrekken.



Dat risico nemen we dan maar :-D

Maar voorlopig komt het er niet van, zeker niet met CDA / CU en D66 in Rutte4
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Solomio schreef:
04-03-2021 21:30
Daarbij zou ik het ook echt absurd vinden. We zijn één van de rijkste landen ter wereld, maar blijkbaar ook ontzettend bang dat anderen daar mss ook van mee kunnen profiteren.
Onbegrijpelijk wat mij betreft.
Geld dat niet voor alle landen?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-03-2021 21:30
Daarbij zou ik het ook echt absurd vinden. We zijn één van de rijkste landen ter wereld, maar blijkbaar ook ontzettend bang dat anderen daar mss ook van mee kunnen profiteren.
Onbegrijpelijk wat mij betreft.

Je kan ook opvang in de regio financieren.
Nederland zit gewoon niet op kansarme - veelal ongeschoolde - Afrikanen, mensen uit het Midden Oosten etc. te wachten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Yennefer schreef:
04-03-2021 21:39
Geld dat niet voor alle landen?
Niet alle landen zijn een van de rijkste landen ter wereld.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
04-03-2021 21:28
Dat zou heel dom zijn. Dat gaat de staat heel veel geld kosten.
Zo hardvochtig kun je je als land nl. internationaal niet verkopen. Ik denk dat er dan wel wat internationale bedrijven zich zullen terugtrekken uit Nederland en samenwerking en handelbetrekkingen met andere landen worden dan ook moeizamer.
Ik geloof niet dat grote bedrijven hiernaar kijken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Dubai of Saudi Arabie. Landen die amper vluchtelingen opnemen (uit nota bene hun buurlanden), daar openlijk voor uitkomen (de overheid zei onder andere “We kunnen mensen van een andere achtergrond, met een andere achtergrond niet accepteren. Mensen met psychische problemen en trauma's kun je niet zomaar in je samenleving opnemen.”) en het ook niet al te nauw nemen met mensenrechten. Toch doen er zat grote bedrijven zaken met deze landen.
anoniem_640472ae146dc wijzigde dit bericht op 04-03-2021 21:52
29.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-03-2021 21:39
Dat risico nemen we dan maar :-D

Maar voorlopig komt het er niet van, zeker niet met CDA / CU en D66 in Rutte4
Dus jij prefereert een beknotting van de persvrijheid en een openlijke vijandige houding jegens homo’s boven het toelaten van mensen die op de vlucht zijn?

Je flauwe grapjes ten koste van mensen die het minder hebben en je kinderlijke adoratie voor Rutte maken je trouwens een ontzettend onaantrekkelijke gesprekspartner, maar ook jij mag er zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Yennefer schreef:
04-03-2021 21:44
Ik geloof niet dat grote bedrijven hiernaar kijken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Dubai of Saudi Arabie. Landen die amper vluchtelingen opnemen (uit nota bene hun buurlanden), daar openlijk voor uitkomen (de overheid zei onder andere “We kunnen mensen van een andere achtergrond, met een andere achtergrond niet accepteren. Mensen met psychische problemen en trauma's kun je niet zomaar in je samenleving opnemen.”) en het ook niet al te nauw nemen met mensenrechten. Toch doen er zat grote bedrijven zaken met deze landen.
80% van de vluchtelingen worden opgevangen in de buurlanden.

‘Landen als Saoedi-Arabië worden niet meegenomen in de tellingen van de UNHCR omdat ze een protocol niet ondertekend hebben. Syriërs heten daar dan ook geen vluchtelingen maar 'Arab brothers and sisters in distress'.

Volgens de overheid van Saoedi-Arabië zijn er zeker 2,5 miljoen Syriërs in dat land. Volgens de UNHCR vertegenwoordiger zijn het er zeker 500.000. Dat is dan ook buurland het getal dat we hanteren voor de overzichten.’

https://www.rtlnieuws.nl/economie/colum ... elingen-op

Er zullen zeker bedrijven zijn die zich niets aantrekken van al dan niet opnemen van vluchtelingen. Maar als je als europees land een politiek statement maakt door helemaal geen vluchtelingen meer op te nemen, dan zal je dat internationaal veel kosten.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-03-2021 21:30
Daarbij zou ik het ook echt absurd vinden. We zijn één van de rijkste landen ter wereld, maar blijkbaar ook ontzettend bang dat anderen daar mss ook van mee kunnen profiteren.
Onbegrijpelijk wat mij betreft.
Ook wat mij betreft....
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
04-03-2021 21:28
Dat zou heel dom zijn. Dat gaat de staat heel veel geld kosten.
Zo hardvochtig kun je je als land nl. internationaal niet verkopen. Ik denk dat er dan wel wat internationale bedrijven zich zullen terugtrekken uit Nederland en samenwerking en handelbetrekkingen met andere landen worden dan ook moeizamer.
Vluchtelingen in de regio helpen, is veel effectiever en eerlijker. Voor het geld dat hier aan een enkele vluchteling wordt uitgegeven, kun je ter plaatse heel veel vluchtelingen helpen. Daarnaast is het nog steeds zo dat de armste, meest behoeftige vluchtelingen geen geld hebben om een lange reis naar West-Europa te maken. Het gros van de “vluchtelingen” die in Nederland aankomen, zijn al door tig veilige landen heen gereisd en komen hier dus voor de gunstige en ruimhartige voorzieningen. Daarbij spelen dus wel degelijk economische belangen. Er zitten ook heel veel mensen tussen die liegen over hun vluchtverhaal en die krijgen helaas vaak ook een verblijfsstatus. Wat mij betreft gaat het hele asielbeleid op de schop en wordt de toegang tot Nederland veel moeilijker en wordt er meer hulp in de regio geboden.

Laten we eerst maar eens zorgen dat de mensen die hier al zijn beter integreren en aan het werk geholpen (of gezet) worden.

Hoeveel asielzoekers wil je eigenlijk jaarlijks opvangen in Nederland en waar wil je al die mensen gaan huisvesten? Hoeveel wil je zelf per jaar bijdragen in de kosten van hun levensonderhoud? Welk bedrag van jouw netto-inkomen wil je maandelijks inleveren en welk percentage is dat dan?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-03-2021 21:41
Je kan ook opvang in de regio financieren.
Nederland zit gewoon niet op kansarme - veelal ongeschoolde - Afrikanen, mensen uit het Midden Oosten etc. te wachten.
Als het betekent dat het opvangen van ongeschoolde, kansarme vluchtelingen leidt tot scholing en daarmee minder kansarm worden, werk ik daar graag aan mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven