Aan tafel!

19-05-2009 16:54 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het wordt tijd voor intensieve hulpverlening in huize mamzelle en het eerste project is 'etenstijd'.

Bepalen dus wat er belangrijk is, bord leeg of gezelligheid, tafelmanieren, wat er allemaal verder ter tafel komt.

Ik zie de bui al hangen, mss moet ik mijn harde eis dat het bord leeg komt laten varen, ter bevordering van de gezelligheid na het avondeten. Heb daar moeite mee, ik kook niet voor piet snot, vind eten weggooien niet leuk, ben bang dat de kinderen te weinig gezonds binnenkrijgen..

Om me te orienteren zou ik graag weten hoe 'men' zich aan tafel gedraagt. Moeten de borden leeg? Hoe lang aan tafel? Hoeveel aandacht aan geknoei en gewiebel? Hoe combineer je gezellig gekeuvel aan tafel met het feitelijke eten en monden leeg terwijl je praat?

-toetjes zijn geen issue, die worden hier zelden geleverd-
Mamzie, en een soort beloningssysteem. Dus niet straffen bij het niet opvolgen van de regels maar als ze juist de dingen die ze goed doen belonen met iets wat ze heel lekker vinden. Dan ligt het aan hun zelf of ze iets extra's krijgen na het eten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Baunie schreef op 19 mei 2009 @ 18:25:

Bord leeg eten snap ik trouwens ook nooit zo goed. Hoe kan je nu voor een ander bepalen hoeveel honger hij/zij heeft? Dat gaat toch helemaal niet?Het schijnt zelfs zo te zijn dat het verplichte leegeten van je bord mede de oorzaak is van overgewicht omdat je meer eet dan je honger hebt en zo je maag oprekt en dus steeds meer eten nodig hebt om het honger gevoel te stillen.
En wat vinden jullie van bestek? Moet dat? En moet dat dan ook 'zoals het hoort'? Of mag met je handen ook?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Wij zij allevier anders zo slank als een den
Tja, wat bord leegeten betreft, wij zijn allen nogal aan de dunne kant, het huis waar ik vandaan kom ook. En omdat ik zelf geen enorme eter ben zijn de porties ook niet bijzonder groot -hoewel, mss voor kindermagen wel-

-leest nog even lekker verder- -gaat aan tafel-
quote:Kess schreef op 19 mei 2009 @ 17:14:

Twee zoons van 2 en 4 jaar.

Bord hoeft niet leeg. Als je genoeg hebt gehad, heb je genoeg gehad. Toetje hoort bij de maaltijd, dus daar wordt niet mee gedreigd, maar wel me beloond. Als ze goed gegeten hebben mogen ze een beetje hagelslag over hun toetje strooien.

Eten doe je met je mond dicht.

Praten met een lege mond.

Wij hebben met deze afspraken eigenlijk nooit strijd en is eht gewoon gezellig aan tafel. Er wordt wel eens wat geknoeid, maar niet echt met opzet, dus daar maak ik me al helemaal niet druk om. Gewiebel? Tja, ze zijn 2 en 4, dat wiebelt gewoon!Zo gaat het bij ons thuis ook, de dames zijn nog klein 3 1/2 en 14 maanden. Ook moet de oudste met bestek eten. En blijven zitten tot iedereen klaar is.
quote:Spijker schreef op 19 mei 2009 @ 18:44:

En wat vinden jullie van bestek? Moet dat? En moet dat dan ook 'zoals het hoort'? Of mag met je handen ook?Hoe anders dan met je handen wil je bestek vasthouden? En ja dat moet (ok ik heb dan wel geen kinderen maar toch) Alleen een boterham mag zonder.
quote:Spijker schreef op 19 mei 2009 @ 18:44:

En wat vinden jullie van bestek? Moet dat? En moet dat dan ook 'zoals het hoort'? Of mag met je handen ook?Wij eten met gereedschap. Behalve brood, patatjes, pizza...dat soort dingen.
Hier geldt maar een regel: niet gooien met eten.

Verder gaat het eigenlijk best goed. Kind eet altijd goed. Hoeft niet zijn bord op te eten maar moet wel een aanzienlijk portie op hebben. Soms eet hij wat minder, dan de volgende dag weer superveel. Daar doe ik niet zo moeilijk over, ik heb het zelf tenslotte ook.

Hij lust bijna alles, probeert ook bijna alles, je vat het: IK ben de moeilijke eter thuis

We eten soms aan de keukentafel, soms op de bank voor de tv, soms op een picknickkleed voor de indoorpicknick en eigenlijk nooit aan de eettafel want die ligt vol zooi

Er wordt met mond dicht gegeten en niet gekletst met volle mond. En we drinken tijdens het eten. (ik heb persoonlijk nooit gevat hoe je kan eten zonder wat drinken erbij voor na een hap. Heb je geen dorst dan tussendoor?)

Toetje is de ene dag wel, de andere dag niet, afhankelijk van wat er in huis is.

Bestek: meestal een lepel, soms met vork en een mes pas na de 6 jaar natuurlijk.

Gewiebel: Ja, natuurlijk. Heen en weer geloop: soms, om wat drinken te pakken ofzo of in een dwarse bui. Maar over het algemeen gaat het gewoon goed.

Stilzitten vind ik onzin, een mens is geen standbeeld.
3,5 en bijna 6.

Bord hoeft niet leeg en als je het echt niet lust mag een boterham ook. Wel een hapje proeven anders weet je niet of iets lekker is of niet. Ze lusten heel veel dus zelden geemmer over wat we eten.

In principe eten wat de pot schaft maar als ik bijvoorbeeld gegrilde groenten maak (doe ik ze echt geen lol mee) krijgen zij wat rauwkost o.i.d.

Ze hebben zelf bedacht dat ze zoveel hapjes als hun leeftijd moeten eten als ze niet zo'n trek hebben. Dochter dus 5, bij zoon is het nooit nodig, die eet als een bootwerker, altijd gedaan ook.

Toetje altijd.

Blijven zitten tot broer of zus klaar is, dan mogen ze een toetje pakken of van tafel. Ze blijven heel keurig zitten, rustig 3 kwartier zonder gemor, daar hebben wij niets voor hoeven doen.

Bestek eten moet ook, zoontje zat met net 2 jaar al keurig zijn spaghetti te rollen

Iedereen heeft een glas water bij het eten.

Mond dicht eten, niet boeren en geen vreemde zit-houdingen aan tafel.

Uiteten gaat ook prima.
Mijn zoontje is 2,5. Zijn bord hoeft niet leeg, hij moet wel 2 hapjes groente eten, omdat hij 2 jaar is. Dat kost elke avond weer veel strijd, maar we geven het niet op. Vlees is nooit een probleem, aardappels gaan ook wel. En vaak als hij die twee happen groente op heeft, eet hij er uit zichzelf nog een paar achteraan. Daar snap ik dus helemaal niks van. Al die strijd om twee hapjes en dan zonder probleem er nog twee bijnemen....... peuterlogica, waarschijnlijk.

Hij mag er soms ook wel een soort sausje bij, bijv. jus, appelmoes of ketchup. Dat vindt ie lekker en dan gaat het veel makkelijker naar binnen.

Met eten smeren en gooien mag hier niet. Met de handen eten wel, als het lastig is om te prikken (bijv. doperwten of spaghetti). Maar als hij met het eten gaat zitten klieren, dan gaat het bord weg en zit ie de rest van de maaltijd op de gang.

Een toetje doen wij meestal wel, dan krijgt hij toch nog iets binnen van zuivel, want melk drinken is ook al niet zo favoriet. Wij drinken bij het avondeten trouwens water. Mijn man en ik drinken zelf graag bij het eten, dus dan mag mijn zoontje het natuurlijk ook. Maar geen appelsap of roosvicee, want dan komt er van eten zeker niets meer terecht.

Verder blijft hij gewoon zitten tot wij ook klaar zijn. Meestal zijn wij trouwens eerder klaar en zit hij nog te treuzelen met z'n twee happen groente.

In een restaurant hebben wij trouwens nooit problemen. We gaan regelmatig uit eten (ok, geen sterrenrestaurants, dat geef ik toe) en dat is altijd leuk en gezellig. Hij mag dan natuurlijk patatjes of pannenkoek en dat is altijd feest, dus dat maakt een heel verschil, denk ik.
..
Dochter 21/2

We zitten samen aan tafel en ze mag met haar bestek of mijn bestek of met haar handjes eten maakt me niet uit. Ze eet momenteel heel slecht maar krijgt wel een paar hapjes binnen en ik laat haar gewoon haar gang gaan. Als ze klaar is zegt ze het en haal ik het bord weg. Daarna altijd een toetje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Waarom een mes pas na de 6 jaar natuurlijk? Zoon is 3 en snijdt er al lustig op los.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Net klaar met eten.Aan tafel met 3 pubers. De een hing bijna onder tafel,prikte wat in zijn eten,wat eten we vroeg,ik heb net bij vriend een zak chips op...De ander eet als een razende,wat eten we laat!ik moet zo trainen.De volgende kijkt met afgrijzen naar een kippetje uit de oven.Bah dat jullie dat eten,en kijkt toch wat twijfelend naar haar overheerlijke groente burger.Puber 1 begint toch maar te eten,en zegt lekker zeg..

Nummer 2 loopt met kippepoot in zijn hand driftig te zoeken naar zijn sportschoenen,en roept dat hij vanavond de rest wel op eet (welke rest?)

Bij nummer 3 is de groentenburger op en begint een heel verhaal over zielige kipjes in het hok.Nummer 2 die zijn sportschoenen gevonden heeft roept terug dat het voor die kip dan toch mooi meegenomen is dat hij uit zijn lijden verlost is .Nummer 1 die geen honger had schraapt de pannen leeg,zakt nog verder onder tafel,laat een boer en vraagt naar het toetje.

Nummer 2 vraagt waarom ben je zo stil?we hebben je helemaal niet gehoort over rechtop zitten,niet smakken,niet van tafel,handen zijn er om je bestek vast te houden...

Ik zucht.....19 jaar opvoeden aan tafel...en dit is het resultaat.

Maar het is altijd wel gezellig...(en uiteten gaat nog steeds prima,ze kunnen het wel,maar ach..pubers....)
Wraps eten is altijd een goed idee natuurlijk. Die gingen er snel in.
quote:prada schreef op 19 mei 2009 @ 18:04:

Wat bij mijn kinderen hielp was dat ik opschepte. Altijd iets meer. Als ze dan niet meer wilden deelde ik de portie in tweeën en zei dat ze de helft moesten opeten en de helft mochten laten staan. Haha ze zijn er zeker tot hun 15e ingetrapt, jongste in ieder geval. Hij is nu bijna 18 en ik doe het nog wel eens.

@Geen drinken vlak voor en tijdens het eten, hooguit één glaasje water.

.Lekker als je iets eet wat erg pittig is. Vreemde regel hoor
quote:Vishnu schreef op 19 mei 2009 @ 19:17:

Waarom een mes pas na de 6 jaar natuurlijk? Zoon is 3 en snijdt er al lustig op los.Dochter van 3 1/2 krijgt ook haar mes. Gaat prima en we zitten er naast mocht het niet goed gaan.
Adsum, you make my day..
quote:Vishnu schreef op 19 mei 2009 @ 19:17:

Waarom een mes pas na de 6 jaar natuurlijk? Zoon is 3 en snijdt er al lustig op los.Met een kindermes mag hij wel maar niet met een gewone. Uit veiligheidsoverwegingen voor hemzelf en ons
mamzelle

you're welcome!
zoon is 2,5. Eet meestal met vork maar sneakt soms nog wel eens wat met zijn handen naar binnen. Met eten gooien betekent geen toetje. Hij eet eigenlijk wel redelijk, en als hij na 2 happen roept dat hij genoeg heeft, doe ik zijn eten in 2 delen en zeg dat hij 1 helft op moet eten en dat hij dan een toetje krijgt. Gaat eigenlijk wel heel goed.

Hij blijft, in principe, aan tafel tot wij klaar zijn. Nou zijn we niet hele langzame eters. Ik vind een minuut of 20 aan tafel zitten lang genoeg voor hem. Duurt het eten bij ons langer, dan mag hij van tafel.
quote:elninjoo schreef op 19 mei 2009 @ 17:07:

Bord leeg moeten eten is eigenlijk slecht. Daarmee leer je je eigen 'vol' signaal negeren omdat je tegen wil en dank maar blijft proppen om toch dat toetje te mogen.Dat ligt er aan hoeveel er op het bord ligt natuurlijk Oudste hier eet bijzonder slecht warm eten, en een opscheplepel vol is voor bijna 3 jaar natuurlijk een muizenhapje....
adsum geweldig verhaal!

Mijn kinderen zijn bijna 3 en 16 mnd

We eten altijd met zijn allen aan tafel en blijven ook zitten totdat iedereen klaar is met eten.

Er word niet met eten gespeeld.

Als ze goed eten worden ze beloond met een extra stukje vlees of vis (is hier namelijk favoriet)

Toetje altijd (vanillieyoghurt)

Altijd 1 hapje proeven

zitten sommigen van jullie serieus 45 minuten aan tafel?????

Dochter van 16 mnd zit al in de peuterpubertijd en is na 5 tellen al klaar met eten. Zoon eet best redelijk en wil altijd alles proeven maar na 10 minuten is hij ook wel klaar.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven