Aan tafel!

19-05-2009 16:54 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het wordt tijd voor intensieve hulpverlening in huize mamzelle en het eerste project is 'etenstijd'.

Bepalen dus wat er belangrijk is, bord leeg of gezelligheid, tafelmanieren, wat er allemaal verder ter tafel komt.

Ik zie de bui al hangen, mss moet ik mijn harde eis dat het bord leeg komt laten varen, ter bevordering van de gezelligheid na het avondeten. Heb daar moeite mee, ik kook niet voor piet snot, vind eten weggooien niet leuk, ben bang dat de kinderen te weinig gezonds binnenkrijgen..

Om me te orienteren zou ik graag weten hoe 'men' zich aan tafel gedraagt. Moeten de borden leeg? Hoe lang aan tafel? Hoeveel aandacht aan geknoei en gewiebel? Hoe combineer je gezellig gekeuvel aan tafel met het feitelijke eten en monden leeg terwijl je praat?

-toetjes zijn geen issue, die worden hier zelden geleverd-
Hier ook een slecht etende 5 jarige. We eten elke dag aan tafel. De tv gaat uit. Dat zijn ongeveer de enige regels die ik hanteer. Ik maak weleens verschillende dingen, omdat hij ze lekker vindt. Bv zoon lust geen aardappelgerechten, dus maak ik vaak voor hem een beetje rijst. Hij hoeft zijn bord niet leeg te eten. Ik schep een beetje op en hij eet een paar hapjes. Ik probeer het vooral gezelllig te houden, wat niet meevalt. Tijdens het koken (en ik kook best lekker, al zeg ik het zelf) begint meneer al te kokhalzen bij het idee dat we gaan eten. Verder let ik niet op praten met volle monden, smakken en dat soort dingen. Ook zie ik zoon af en toe met zijn handen eten al kan hij dat best met zijn vork. Dat negeer ik dan.
Voor degene die het willen weten: CB ziet niks ernstigs aan zoon. Arts dacht dat het wellicht met zijn oren te maken had; trommelvliezen waren een beetje dof, wich means dat er vocht achter kán zitten. Ze zag geen relatie tussen slecht praten en slecht eten. Ze vond ook niet dat hij echt superslecht sprak. Advies; wachten tot de plaatjes/spraaktest als ie 3 is en dan verder kijken. Wat eten betreft moest ik me geen zorgen maken, hij zag er gezond uit. Hm. Mag duidelijk zijn dat ze me niet helemaal heeft overtuigd.... Amandelen heb ik ook naar voren gebracht, maar dat vond ze onzin.
quote:Spijker schreef op 19 mei 2009 @ 18:44:

En wat vinden jullie van bestek? Moet dat? En moet dat dan ook 'zoals het hoort'? Of mag met je handen ook?

Met mes en vork eten? Mijn hemel, ik ben blij dat we hem eindelijk aan het eten hebben gekregen. Hij is nu bijna zes en een onzettende moeilijke eter geweest. Nu eet hij alles (behalve soep) en dat mag hij gewoon met alleen zijn vork eten.

Wij hanteren andere tafel manieren thuis dan uit. Thuis mag meer, uit is netter. Snapt hij heel goed.
quote:Kuuk schreef op 19 mei 2009 @ 21:19:

Onze regel is ook dat hij in ieder geval 1 hapje moet proeven. Maar dat krijgen we niet voor elkaar. Hoe doen jullie dat? Ik kan toch moeilijk het eten er in proppen?

Niet! Dwingen kan niet en al prop je het er in, spugen ze het zo weer uit (één keer uit frustratie gedaan). Dan heb je 'gezellig' één en al spanning aan tafel en is eten helemaal niet meer leuk.

Mijn zoon is dus bijna zes en sinds een klein jaartje hebben we hem zo ver gestimuleerd dat hij nu alles eet. Vindt nog steeds een hoop vies, maar eet het wel. En dat vind ik dan weer hartstikke goed van hem. Iets niet lekker vinden maar toch eten.
Ik ben zelf overigens een ander issue op gaan pakken dan 'aan tafel'. Had en heb erg last van grote monden en brutaliteit en daar zijn we mee aan de slag. Overigens best lastig als er tussendoor ook nog een onverwachte vakantie kwam. Maar de drie regels die we hebben opgesteld verleden week lijken min of meer door te dringen.
Zoon is net 3 jaar en eet redelijk goed. Is niet dol op groenten, tenzij geprakt door aardappelen of gepureerd in (pasta)saus.

De 'regels' aan tafel:

- op de billen blijven zitten (t is een enorme wiebelkont)

- niet met de handen eten (zijn wel een paar uitzonderingen op)

- aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is

- gezellig kletsen mag, maar er moet ook gegeten worden (dus: eerst drie hapjes en dan mag je weer vertellen)

Verder doe ik het bord nooit zo vol, het is leuker om een tweede (bravo! applaus!) portie op te scheppen dan om altijd een restje op het bord over te houden,
Poeh, wat zijn jullie allemaal streng aan tafel. Hier weinig regels. 3 Kinderen van 4.5, 3 en 1 jaar. Gezelligheid aan tafel vind ik het belangrijkste. En dat er goed gegeten wordt. De rest kan me eigenlijk niet zo boeien. Er mag gewiebeld worden aan tafel, er mogen ellebogen op tafel en er mag water of melk gedronken worden aan tafel.

Er wordt niet gesmeten met eten, maar de kinderen mogen gerust iets niet lekker vinden en ze mogen kletsen zoveel ze willen (wel elkaar uit laten praten).

De dingen die ik noem zijn namelijk allemaal dingen die ik zelf ook doe als ik gewoon thuis eet.

Als we elders eten zijn de regels strenger, maar dat doen we niet al te vaak. Uit eten vind ik met kinderen namelijk helemaal niet zo ontspannend (pannenkoekenrestauranten en kindvriendelijke restaurants uitgesloten), dus dat doe ik lekker met vriend samen.

Het is bij ons dus altijd een lekker zooitje ongeregeld, maar het is wel altijd meestal erg gezellig en de borden gaan altijd vaak leeg.
Idem als Anky. Gezelligheid is prioriteit, al het andere weliswaar geen bijzaak maar ook geen halszaak. Eten is vrijwillig, er wordt maar één keer gekookt. Drinken? Prima. Toetje is fruit. Wiebelen, met de handen eten, eerder van tafel? allemaal prima.

Makkelijk he? :-)
Ik heb een kind dat dol is op eten, dus dat scheelt een heleboel denk ik.

Doordeweeks samen eten lukt nog niet, want mijn vriend is laat thuis en ik eet liever uitgebreid met hem zodat we tijd samen hebben. Ik eet wel een klein bordje met mijn zoontje van 2 mee.

Zijn bordje hoeft niet leeg en hij krijgt altijd een toetje (yoghurt of fruit). Bij het eten krijgt hij water. Eten doet hij met een vorkje of met zijn handen.

In het weekend (en het ontbijt en de lunch) eten we wel samen. Hij moet dan aan tafel blijven tot we zijn uitgegeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven