met m'n handen in m'n haren, vraag zindelijkheidstraing
donderdag 21 mei 2009 om 12:05
Ik weet dat er een hele topic is ober zindelijkheidtraining maar ik begin ff een nieuwe omdat ik het allemaal niet meer zie zitten met m'n zoontje.
Vanaf maandag middag ben ik bezig met mijn zoontje met zindelijkheidstraining maar ik word er helemaal gek van.
Hij wil absoluut geen luier meer aan en je ziet zijn beteuterde gezicht als ik over een luier begin.
Maar 6 van de 10 keer gaat nog steeds in z'n broek of op de grond.
En ik blijf maar wassen
Hij geeft het nog steeds haast niet aan als hij moet plassen of poepen.
Net weer op de grond gepoept op zolder en daarna dus naar beneden gelopen waar het in de vloerbedekking gelopen was
Het liefste wil ik het opgeven omdat hij het toch nog niet aangeeft en de zomer er aan zit te komen.
Maar hij kijkt zo beteuterd als ik over een luier begin.
Wat zouden jullie doen?
Hoe lang duurt het voordat het kwartje gaat vallen?
Hij heeft het ook zo druk met spelen en er zit ook totaal geen regelmaat of ritme in het plassen.
Hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt.
Groetjes van miriam
Vanaf maandag middag ben ik bezig met mijn zoontje met zindelijkheidstraining maar ik word er helemaal gek van.
Hij wil absoluut geen luier meer aan en je ziet zijn beteuterde gezicht als ik over een luier begin.
Maar 6 van de 10 keer gaat nog steeds in z'n broek of op de grond.
En ik blijf maar wassen

Hij geeft het nog steeds haast niet aan als hij moet plassen of poepen.
Net weer op de grond gepoept op zolder en daarna dus naar beneden gelopen waar het in de vloerbedekking gelopen was

Het liefste wil ik het opgeven omdat hij het toch nog niet aangeeft en de zomer er aan zit te komen.
Maar hij kijkt zo beteuterd als ik over een luier begin.
Wat zouden jullie doen?
Hoe lang duurt het voordat het kwartje gaat vallen?
Hij heeft het ook zo druk met spelen en er zit ook totaal geen regelmaat of ritme in het plassen.
Hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt.
Groetjes van miriam
donderdag 21 mei 2009 om 12:35
Het is in het eerste begin heel normaal dat jij er aan moet denken dat hij gaat. Bijna alle kinderen plassen nadat ze zindelijk zijn nog wel eens in hun broek als ze druk aan het spelen zijn of iets heel spannend vinden ofzo.
Je kunt in ieder geval proberen hem ieder uur op de wc te zetten. En dan flink belonen als hij plast/poept. Als je met die methode merkt (geef het 3 dagen ofzo) dat hij na 10 minuten op de wc zitten toch niks doet en 5 minuten nadat hij ervan af is het in zijn broek doet, kun je stellen dat hij er nog niet aan toe is.
Dan kun je hem wel naar de wc laten gaan maar dan met een "broekjes"luier. Zo ga je niet helemaal terug naar af.
Je kunt in ieder geval proberen hem ieder uur op de wc te zetten. En dan flink belonen als hij plast/poept. Als je met die methode merkt (geef het 3 dagen ofzo) dat hij na 10 minuten op de wc zitten toch niks doet en 5 minuten nadat hij ervan af is het in zijn broek doet, kun je stellen dat hij er nog niet aan toe is.
Dan kun je hem wel naar de wc laten gaan maar dan met een "broekjes"luier. Zo ga je niet helemaal terug naar af.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
donderdag 21 mei 2009 om 12:38
Wij hebben onze dochter eerst luierbroekjes aan gedaan ipv luiers, dat vond ze al heel stoer. Pas als ze daar lang genoeg droog in bleef en bijna alles op de wc zou doen mocht de luier uit. Lang genoeg vonden wij een paar dagen tot een week. Zo groeide ze er langzaam naar toe, noemde het luierbroekje een luieronderbroekje en was helemaal trots toen deze ook uit mocht en ze echte onderbroekjes aan mocht. Dat is nu anderhalve week geleden en ze heeft 1 keer een ongelukje gehad. Afspraak was wel dat ze naar de wc moest gaan als wij dat zeiden (voor we de deur uit gaan bv), anders gaat de luier weer aan. Gaat heel goed, ook op het kdv.
Wij hadden er dus geen zin in om met een dweil achter haar aan te lopen, dus zo lang zij niet op de wc wilde plassen, bleef de luier aan. Of ze dat nou wilde of niet.
Wij hadden er dus geen zin in om met een dweil achter haar aan te lopen, dus zo lang zij niet op de wc wilde plassen, bleef de luier aan. Of ze dat nou wilde of niet.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
donderdag 21 mei 2009 om 12:51
donderdag 21 mei 2009 om 13:20
donderdag 21 mei 2009 om 13:48
En als je nou eens een potje in de kamer zet, dan hoeft hij niet zo 'ver' te lopen om bij de wc te komen, en dan dat potje ook mee naar boven nemen, overal waar hij heen gaat in huis dat potje meenemen, en iedere keer erop wijzen dat daar het potje staat, zo was mijn zoontje ook binnen een dag droog, later toen het goed ging op het potje heb ik het verplaatst naar een andere plek in de kamer en nog weer later ging hij naar de wc...
en dat in een tijdsbestek van een maand..
en dat in een tijdsbestek van een maand..
donderdag 21 mei 2009 om 13:55
quote:HoiPippiLangkous schreef op 21 mei 2009 @ 13:20: Als ie het nog niet aangeeft dn is er nog niet echt aan toe, dus gewoon die luier aan. Komt vanzelf.Maar hij is toch al 3,5? Lijkt mij dat hij toch echt wel de leeftijd heeft om eraan te beginnen, ook omdat hij aangeeft geen luier meer te willen, hij moet alleen nog even weten dat je het zonder luier niet kan laten lopen..
donderdag 21 mei 2009 om 14:13
donderdag 21 mei 2009 om 14:22
Als een kind 3,5 jaar lang in zijn luier plast/poept, dan is er wel even een omschakeling nodig in dat kleine hoofdje van een kind, Hij poept en plast waar hij staat omdat hij niet anders gewend is, als ouder zijnde moet je hem bijbrengen dat hij naar de wc moet,
Hij is niet lui, hij heeft je sturing nodig en dat kost energie..
Ga er van uit dat hij het moet leren en niet weet wat hij ermee aan moet..
Hou hem eens goed in de gaten als hij in zijn blote billen loopt (geef hem veel drinken van te voren) en zodra hij plast op de grond, vlieg je er naar toe met het potje en die hou je eronder, ook al komt er geen druppel in het potje, heb je toch even een moment om erover te praten met hem, in de zin van plasje moet daarin, en nooit boos worden als hij op de grond wat laat lopen, probeer neutraal te reageren of zelfs tegen hem zeggen: vervelend voor jou dat je broek nou nat is..
Hij is niet lui, hij heeft je sturing nodig en dat kost energie..
Ga er van uit dat hij het moet leren en niet weet wat hij ermee aan moet..
Hou hem eens goed in de gaten als hij in zijn blote billen loopt (geef hem veel drinken van te voren) en zodra hij plast op de grond, vlieg je er naar toe met het potje en die hou je eronder, ook al komt er geen druppel in het potje, heb je toch even een moment om erover te praten met hem, in de zin van plasje moet daarin, en nooit boos worden als hij op de grond wat laat lopen, probeer neutraal te reageren of zelfs tegen hem zeggen: vervelend voor jou dat je broek nou nat is..
donderdag 21 mei 2009 om 14:29
donderdag 21 mei 2009 om 14:34
quote:HoiPippiLangkous schreef op 21 mei 2009 @ 14:29:
Hmm ik zal wel ouderwets zijn denk ik. Ik ben gewoon zindelijk geworden toen het 'mijn tijd was' mijn moeder had echt geen boodschap aan het feit dat ik geen luier wilde.
Ja, dat zegt mijn moeder ook, ik was zindelijk met 1,5 jaar..
Ik geloof er helemaal niks van, kinderen werden vroeger op gezette tijden op de pot gezet, was volgens mij gewoon opvangen..
Hmm ik zal wel ouderwets zijn denk ik. Ik ben gewoon zindelijk geworden toen het 'mijn tijd was' mijn moeder had echt geen boodschap aan het feit dat ik geen luier wilde.
Ja, dat zegt mijn moeder ook, ik was zindelijk met 1,5 jaar..
Ik geloof er helemaal niks van, kinderen werden vroeger op gezette tijden op de pot gezet, was volgens mij gewoon opvangen..
donderdag 21 mei 2009 om 14:39
Nou, ik ben het hier eens met HPL. Geen luier willen dragen = naar de wc. Die van mij was met een week zinderlijk, met 2 weken 's nachts ook. Als een kind niet kan aangeven wanneer het moet plassen, is het wat mij betreft niet klaar om zonder luier te lopen.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
donderdag 21 mei 2009 om 14:49
quote:pleunie74 schreef op 21 mei 2009 @ 12:51:
stickers en beloningen krijgt hij zeker als hij een plas of een poep doet
Het is alleen zo dat hij op de pot/wc elke keer wat doet ook al zet ik hem er om de 5 minuten op haha.
Er zit dus helemaal geen regelmaat in bij hem.
Anders had ik hem inderdaad elk half uur/uur erop gezet.Maar waarom laat je hem er dan niet langer op, of doe je het vaker? Kijk als ie nou niks deed, prima. Maar je hebt al een hartstikke goeie start, hij gaat op de wc en plast en poept ook nog eens. Hij moet nu alleen leren 'ophouden'. Regelmaat is er niet vanzelf, die maak je door op gezette tijden te gaan. Trouwens als hij wel de hele dag door drinkt is het ook lastiger. (sommige ouders geven de hele dag door een flesje / tuitbeker oid)
stickers en beloningen krijgt hij zeker als hij een plas of een poep doet
Het is alleen zo dat hij op de pot/wc elke keer wat doet ook al zet ik hem er om de 5 minuten op haha.
Er zit dus helemaal geen regelmaat in bij hem.
Anders had ik hem inderdaad elk half uur/uur erop gezet.Maar waarom laat je hem er dan niet langer op, of doe je het vaker? Kijk als ie nou niks deed, prima. Maar je hebt al een hartstikke goeie start, hij gaat op de wc en plast en poept ook nog eens. Hij moet nu alleen leren 'ophouden'. Regelmaat is er niet vanzelf, die maak je door op gezette tijden te gaan. Trouwens als hij wel de hele dag door drinkt is het ook lastiger. (sommige ouders geven de hele dag door een flesje / tuitbeker oid)
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
donderdag 21 mei 2009 om 14:54
@Bruja78 Je wilt je kind toch zindelijk hebben met een jaar of 3-4?
Lijkt mij doodnormaal, hij geeft aan geen luier te willen meer, maar heeft nog moeite met waar hij dat dan wel moet laten,
De een doet er wat langer over als de ander, maar met 3,5 jaar kan je ze een hoop duidelijk maken, en zijn ze er groot genoeg voor, je moet er alleen wat energie insteken..
Mijn middelste zoon was overigens compleet zindelijk met 4,5 jaar, hij had geen luier meer aan sinds hij 3,5 jaar was, maar deed nog heel veel in zijn broek, de jongste was net 3 en binnen een week de meeste tijd overdag droog en s'nachts na 2 dagen al, de middelste van 5 is nog steeds nat s'nachts (als ik hem niet laat plassen meer) maar echt niet dat ik er ook maar over pieker om hem een luierbroekje aan te trekken, zo leert hij het nooit.. Want een luier is ook erg makkelijk..
Lijkt mij doodnormaal, hij geeft aan geen luier te willen meer, maar heeft nog moeite met waar hij dat dan wel moet laten,
De een doet er wat langer over als de ander, maar met 3,5 jaar kan je ze een hoop duidelijk maken, en zijn ze er groot genoeg voor, je moet er alleen wat energie insteken..
Mijn middelste zoon was overigens compleet zindelijk met 4,5 jaar, hij had geen luier meer aan sinds hij 3,5 jaar was, maar deed nog heel veel in zijn broek, de jongste was net 3 en binnen een week de meeste tijd overdag droog en s'nachts na 2 dagen al, de middelste van 5 is nog steeds nat s'nachts (als ik hem niet laat plassen meer) maar echt niet dat ik er ook maar over pieker om hem een luierbroekje aan te trekken, zo leert hij het nooit.. Want een luier is ook erg makkelijk..