Hét (r)emigreren Topic

18-03-2009 16:57 4718 berichten
Woon je in het buitenland, wil je naar het buitenland of kom je juist terug naar NL?

Nieuwe schrijvers altijd welkom!

Waar zitten we allemaal?

Ainne --> Ierland

Alejandra --> Bolivia

Anais --> Turkije

Biebeltje --> Nederland (voormalig Londen)

Bloempje --> Egypte

Caramella --> Net terug uit de UK

Chicha --> Spanje

Chili-girl --> Chili *heeft inlogproblemen*

Choc_11 --> Frankrijk

Discovery --> Nederland

Guiri --> Spanje

Hope --> Duitsland, maar gaat terug naar NL

Ine --> Oostenrijk

JJ80 --> Terug in NL na latijns-Amerikaans dansavontuur

Kodak --> US

Lapin --> Zwitserland

Liubi --> Duitsland

Marloussie --> Noorwegen *zwanger*

Moonglade --> Nederland

Nymeria --> UK

Orbit --> Nederland (terug uit Australië)

Raccoon --> US

Razzmatazz --> Frankrijk

Rubis --> Frankrijk

Saby --> Italië

Sanne --> Australië

Sarah2ndLife --> Australië

SFO --> US

Snjokorn --> IJsland

Spinnetje --> Zuid-Afrika

Speculaasje --> Israel

Surf --> Nederland (voormalig Frankrijk en Portugal)

Undertaker --> gaat (terug) naar Australië

Vibeke --> Dubai * vers jongensbabietje geboren! *

Visotsky --> Ierland *zwanger*

Ik zal proberen de namen bij te houden, als er iemand mist, laat maar weten.

Link naar het oude topic.
@bloempje, er zijn nog 2 naamgenoten op FB- hoop dat ik de goede heb gekozen (2 contacten hadden arabische namen, vandaar). De viva berichten doen echt heel lijp, ik kan jou geen bericht sturen, grrr.

Mijn neefje vindt het "yalla" ook heel interessant, hij heeft er eens gesluierde vrouwen mee weggejaagd in Eurodisney die hen per ongeluk (?) nat gooiden met water. Toch wel grappig, een europees jongetje dat arabisch krijst. Jammer dat mijn zus niet toestaat dat ik ze scheldwoorden leer. Het arabische scheldwoordenvocabulair is heel eh..... creatief en uitgebreid

Nargile, here I come.....
anoniem_29028 wijzigde dit bericht op 21-05-2009 19:07
Reden: die/ dat, grr de wraak van niet dagelijks nederlands spreken
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@speculaasje, Ik heb nog geen friend-invite op FB, misschien heb je toch de verkeerde genomen... Je moet de profielfoto met 6 personen in Nederlandse outfits hebben... Bijna cryptisch dit.
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Grrr, ik zie geen profielfoto. Maar ik heb een uitnodiging gestuurd, buuf
het is official,

Ik ga naar NL. 11 Juni ben ik weer in het koudekikkerlandje. Alles is geregeld, tickets omgeboekt. (kostte zo goed als niets)(nu alleen weer een visa voor Cuba regelen).

Curacao werd me echt te duur, en zo'n wereldbestemming is het nou ook niet.

Brazil Brazil Brazil. Ik pak nu even de 'zomer' in NL mee, bijsparen en vlucht het land uit in de herfst.

Gister met een vriendinnetje gesproken en wie weet ga ik een weekje met haar mee naar Dubai in sept. (een vriendinnetje van haar woont daar nu) tickets daarheen kosten maar 400eu!

Het voelt goed zo, ik heb nog 2.5 week hier, ben verhuisd naar een leuk, luxe apartement dus t bevalt. Het klinkt en voelt raar maar ik heb het idee dat ik klaar ben om even terug te gaan, ik wil een leuke! baan in NL (moet lukken ondanks de crisis). Mijn lieve vriendinnetje van Fue. die weer in NL is komen wonen 2 DAGEN nadat ik vertrok! (de trut), mijn lieve vriendinnetje met wie ik samen heel wat meegemaakt heb de tijd in NL (moet nog iedere dag aan haar overleden vriendinnetje denken), mijn oma, mijn moeder en broertjes..... iedereen staat te springen..... (nou ja mn moeder misschien iets minder, zit ze weer met me opgescheept, ze was niet HEEL erg positief, meer van ja waar moet je anders heen en je spullen staan hier... de trut... moeders horen te zeggen: maak je geen zorgen, denk er goed overna en je bent natuurlijk altijd welkom en dan zien we wel verder)

Maar ik hou nm ogen en oren open, stel dat ik een leuke kans tegenkom, waar ook ter wereld, dan stel ik mn plannen weer bij natuurlijk. niets veranderlijker dan een JJ.
JJ80,

Goed van je dat je de knoop hebt doorgehakt. En je hebt ook al weer plannen voor verdere reizen. Gaat goedkomen toch??

Geniet nog van de 2,5 week daar.
Snjókorn falla, á allt og alla
@ JJ owhkey dan, als je zelf achter je keuze staat.. vooral gaan dan...

mijn ouders hebben toch wel heel duidelijk gesteld dat ze het gereis van mij zat waren of beter gezegd, het feit dat ik elke keer voor korte tijd bij hen kwam wonen.. en het verhuizen tussen de bedrijven door...

kan me best voorstellen dat ze het zat waren... dus ik snap de reactie van je mams ook wel...
even tussendoor een ego up date, gister kon ik bij mijn dochter alles opmeten bij mijn ouders, bloeddruk perfect, hartslag perfect ,. suiker perfect

de eerste keer dat we het opmaten was hartslag hoger dan de 2e keer en daarzit m de clou, zenuwen.

ik ga de dokter vragen het drie keer op te meten maandag, dat kind heeft helemaal niks aan haar fiets hangen joh, alleen maar heel vervelend dat oponthoud, we hebben nog 6 weken.
Wat ik ook een goede optie vind om Nederlandse TV te kijken is via uitzendinggemist en RTL (die hebben ook een afdeling voor gemiste uitzendingen.) Zit dan wel in NL, maar heb geen TV. En als ik dan van collega's hoor over een leuk programma, kijk ik die gewoon via internet. Superhandig (vooral nu ik op m'n 32" schermpje kan kijken).

Arabische taal... inderdaad, Yalla is echt een rotwoord wat ik ook heel erg veel gebruik. Het blijft zo ontzettend hangen en is voor zoveel te gebruiken.

Ik heb wel wat scheldwoorden geleerd, maar heel veel (uitdrukkingen) zijn weer alleen door mannen te gebruiken omdat ze nergens op zouden slaan als een vrouw ze uitspreekt (zoals "woe air" [fonetisch geschreven] wat neerkomt op " i stick my dick in you" oftewel "fuck", maar ook in andere situaties te gebruiken met andere intonaties. Ook bij ongeloof als in "het is niet waar!!!.)

Ik kom ook niet verder dan wat losse woordjes zoals schaap/schapen, kip, kalkoen, duif/duiven, eat shit, shut up, sleutel, proost... whaha echt nutteloos met deels dank aan mijn boekje "Arabisch onderwerg". Waarbij je leert te vragen naar de vertrektijden van de trein etc. Maar in LB rijdt helemaal geen trein.

En van de levensmiddelen die ik niet uit kan spreken, die eet/drink ik gewoon niet meer *grijns* dus het blijft zo'n beetje bij watermeloen (batich) en grapefruit (grifon).
Het regent vandaag. Gisteren was het nog 30 graden (met zweet tussen billen én tieten).. vandaag is het 15. Brr.

Ik ben al wel lekker bruin geworden! Dat gaat zo snel hier, want het is eigenlijk alleen van grasmaaien en een beetje in de tuin aan het werk zijn. Verder zit ik in de schaduw.

Ex moet nu betalen en draait het nu alsof hij al die tijd al had willen betalen, maar niet mocht. Ofzo. In ieder geval is hij weer de held. Gatver. Ik heb ook maar een mail terug gestuurd dat ik van hem geen mail meer wil ontvangen en hij normaal moet doen. Ben er misselijk van.

Biebel, klopt! Via internet kun je zoveel terugkijken, dat is ideaal.

Ik heb geen tv op mijn slaapkamer, dus dan kan ik via mijn laptop alsnog GTST ofzo terugkijken.

En als het onweert, doet mijn sateliet het niet altijd.

Sarah, wat had ze voor bloeddruk bij de arts dan?

Als die (te) hoog zou zijn geweest, hadden ze het daar ook een extra keer moeten meten. Je dochter is nog zo jong. Stél dat ze echt een te hoge bloeddruk zou hebben, dan moet daar iets mee gedaan worden. Toch? Misschien was de waarde niet extreem hoog en heeft de arts gedacht, ach.. het is wel prima en dachten ze in Aus, hoho.. zal dat wel oké zijn?

Bij een te hoge bloeddruk, controleerden wij nog een keer en na een week nog eens, gewoon om zeker te zijn dat er niets aan de hand was.
de dokter hier was verbaasd dat ze er een issue van maken, en die heeft het ook 2x opgemeten, maar waarom meer meten als het goed was, dus ja , we begrijpen er geen snars van, we voelen ons een beetje dwarsgezeten eigenlijk.
JJ, fijn voor je dat je beslist hebt wat je voorlopige plannen zijn. Er klinkt duidelijk opluchting door in je bericht. En ik zou me maar niet te druk maken over je moeder, als je er eenmaal bent, vindt ze het vast gezellig dat ze jou weer even om zich heen heeft. Geniet nog maar lekker van de zon in Dom.Rep. In Nederland is het nu nog zo'n 22 graden maar de volgende week zakt de temperatuur weer naar de 18.

Bloempje, Biebeltje en Speculaasje, wat is eigenlijk de betekenis van yalla. Ik hoor het steeds hier op de Arabische markt en dan betekent het volgens mij zoiets als 'maak me los'. Ik zeg het nu ook steeds als ik bijvoorbeeld koffie inschenk en er zit nog een beetje in de kan. Maar als ik jullie geloof, heeft het woord yalla veel meer betekenissen.

Sarah, het lijkt er inderdaad veel op dat ze jullie gewoon dwars zitten, of dat je er steekproefsgewijs uitgepikt bent. Als een dokter al niks kan vinden.... Maar ja, de ellende om weer door dat hele proces te moeten is natuurlijk niet leuk. Sterkte ermee.
Rubis, waar ze in LB Yalla (onder andere) voor gebruiken: "schiet eens op", als een soort conclusie waarna je actie onderneemt of op een ander onderwerp overgaat (denk aan: "Yalla, let's go.), als verzuchting. Het is een samentrekken van Ya Allah (maar ik let nooit zo heel goed op als manlief wat uitlegt, dus daar kan Speculaasje je beter bij helpen). En daarnaast gaan de vertalingen bij ons in het Engels-Arabisch, dus vaak weet ik niet precies een Nederlands voorbeeld.
Yalla kan je gebruiken zoals je in het Frans bijvoorbeeld Allez zou gebruiken.

In de context van: Allez, on y va ou quoi of Allez, laisse-moi passer of Elle est relou sa meuf mais il arrive à la supporter alors allez. Op al deze plaatsen zou je ook yalla kunnen gebruiken.

ik vind het ook een heerlijk woord hoewel ik het nooit gebruiken. Mijn kinderen wel. Die gebruiken regelmatig arabische uitdrukkingen. Heel grappig. Laatst was er een vliegje verdronken in een plas hier buiten en mijn dochter zegt heel serieus: aah haram.... waarbij haram gebruikt wordt in de context van oh wat zielig en niet om aan te geven dat iets verboden is. Mijn oudste zoontje zegt heel vaak dingen als hamdoullah en inchallah. Volgens mij weet ie niet eens wat het betekend maar mijn man gebruikt dat soort uitdrukkingen veel. Net als yalla dus.

Misschien toch ooit eens arabisch gaan leren. Ik zou het wel willen maar dan wel modern standaard arabisch. Geen Marokkaans want daar kom je buiten de Maghreb ook niet ver mee. Voor mijn schoonfamilie heb ik het ook niet nodig want die spreken wel Frans voor zover ze überhaupt tegen mij spreken.

Sarah: ik hoop dat het allemaal goed komt. Echt heel vreemd. Vooral als alles goed blijkt te zijn met je dochter.

JJ: ach Nederland is in de zomer niet zo erg. Het is wel het fijnste jaargetijde om in Nederland te zijn toch! En dan in de herfst weer lekker naar de warmte. Lukt vast wel om een baan te vinden. Nederland is een stuk minder ver gezakt in de crisis dan veel andere landen.
Vibeke, wat is zwemmen met de dikke buik toch heerlijk, nietwaar? Gaat het nog goed? Nog even volhouden de laatste weken.

Ik heb hier pilates gedaan, maar het staat hier bekend als geschikte sport voor alle leeftijden, dus ik zat tussen alleen maar 50+-ers en dat vond ik wat minder leuk. En om het thuis te gaan doen, daar ben ik nou weer niet fanatiek geneog voor (en bovendien hebben we een fulltime huishoudster/kindermeisje en dan zou ik me toch wat ongemakkelijk voelen als ik dan lekker in de woonkamer mijn benen in de lucht loop te gooien).

Ine, woon je heel erg afgelegen dat iedereen zich verveelt en het maar met iedereen doet in het dorp?

Nymeria, waar woont je schoonfamilie, in Frankrijk? Hoe is je relatie eigenlijk met hun? (Omdat je zegt dat ze nauwelijks tegen je praten).

Specu, stuur eens wat nargile-rookwolkjes hierheen, ik heb wel zin om even te relaxen met wat appeltabak.
Schoonfamilie woont deels in Marokko en deels in Frankrijk en deels bij ons in huis. Mijn schoonzusje die bij ons woont praat uiteraard wel tegen mij

Relatie met schoonfamilie is wat problematisch. Althans met een deel en dan vooral met het deel wat in Marokko woont. Mijn schoonmoeder en de oudste broer en oudste zus van mijn man waren/zijn erg tegen ons huwelijk omdat ik geen Marokkaanse ben en ook geen Moslim ben. Zij zijn sowieso een soort heilige drie eenheid binnen de familie die met elkaar als regelt en bedisselt en bekonkelt en beslist wie er wel en niet bij hoort. Het is altijd erg met up and downs gegaan. De laatste drie jaar is het weer erg down geweest. Zij beschuldigen man en mij (vooral mij natuurlijk) er van dat wij zijn jongste schoonzusje weg hebben gelokt (hebben we niet gedaan, ze stond gewoon op een dag voor de deur) en dat ze door ons het verkeerde pad op is geraakt (ze draagt spijkerbroeken en lage topjes en gaat uit 's avonds) Heel gecompliceerd allemaal. Op dit moment is er een soort gewapende vrede.

Het gaat overigens niet om de hele familie. Met de broer van mijn man die in Frankrijk woont heb ik ook een goede band en daar gaan we regelmatig heen. Die wil zich er verder niet mee bemoeien.
Jakkes heb steeds problemen met Viva.... kan ik eindelijk ff bijlezen omdat ik er niet af word gegooid heb ik geen tijd meer....

Nou ja later maar eens bij lezen, misschien probeer ik het vanavond na mijn afwas avond nog ff.... is het ook niet zo druk online....

xXx
De betekenis van yalla is nu al aardig uitgelegd door Nymeria en ik kan alleen maar zeggen: eens!

Ik ben blij!!! Vandaag was een hele goede dag, mag ik wel zeggen:

- Vandaag is besloten dat ik volgend schooljaar de groep mag lesgeven die ik graag wil

- Ik heb heerlijk gewandeld met een vriendin van me hier in de woestijn en we zijn poepbruin

- Tussen de middag kwamen al m'n collega's lunchen en iedereen nam wat te eten of drinken mee. Het was heerlijk en gezellig en leuk en grappig en ik heb zoveel gegeten dat ik nu nog steeds vol zit

- Ik had eigenlijk een date vandaag die niet door is gegaan, maar verplaatst is naar volgend weekend als we veel meer tijd hebben...

- Ik heb net dik 2 uur geskyped met allerlei mensen die ik al veel eerder had moeten bellen en waar het steeds maar niet van kwam

- Ik ga zo naar een feestje

- Er zit een nestje jonge poesjes voor mijn deur en die zijn zo schattig!

- Morgen is het nog steeds weekend en dat betekent nog een dag leuke dingen doen.

Zo, dat wilde ik even kwijt! Soms kun je zo blij worden van simpele dingen. Wat maakt jullie dag goed?

PS Speculaasje, waar ben je op FB???
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
nymeria, best complex, maar weet je , je familie is de familie waarmee je binnen 4 muren woont en daar moet je het van hebben, van elkaar.
He Bloempje, wat een positief lijstje, leuk

Oke, ik doe mee:

- ik heb vanmorgen heerlijk gewandeld met de honden en een vriendin met een labrador. De honden hebben heerlijk gespeeld in het water met stokken en daarna waren ze allemaal moe.

- daarna ben ik naar de kapper geweest en mijn haar is weer lekker blond en goed geknipt.

- terwijl ik bij de kapper zat kwam een hele goede vriendin/ex buurvrouw me opzoeken daar en hebben we nog gezellig even koffie gedronken. En ze bestelde een groot stuk abrikozengebak voor me omdat ik nog niet gegeten had en zij vond dat ik echt iets MOEST eten, ach lieffffff.

- terwijl ik nog bij de kapper zat belde mijn man om te zeggen dat hij al thuis was en ik me dus niet hoefde te haasten voor de honden

- net vriendin met man, zoon en labrador uitgenodigd om morgen hier te komen bbqen, gezellig.

- en net ook nog lekker gegeten met vers stokbrood, gestoomde makreelfilet en paling (uit Nederland).

- en last but not least, het was hier de hele dag heerlijk weer, 25 graden en zonnig
Bloempje leuk die lijst. Mijn lijst is nog niet zo heel lang, we zijn nog maar net bij het middaguur.

-opgestaan en heerlijk ontbeten.

-ontbijt kids klaargemaakt.

-het hele grut onder de douche

-als de kids naar school zijn, wezen koffie drinken met mijn buurvrouw..

-net mijn middaguurtje in de tuin gehad..

Veel dingen maken mijn dag goed. Ik denk nu vaak terug aan het vorig jaar dat ik te horen kreeg dat ik borstkanker had. Ik heb nog twee infuuszakjes te goed..eigenlijk voel ik me heel gelukkig dat het bijtijds ontdekt is..het was wel een heel druk jaar maar ik heb een hele goed prognose..dus dat maakt me echt blij..ik ben er nog!!!
Ok, ik ook:

- Het is hier ook stralend weer!

- Vanavond gaat een vriendin pasta voor ons koken in ons huis. Wij zorgen voor de wijn

- Morgen komt een backpackend nichtje langs voor een paar dagen, wordt gezellig en dan kan ik ook weer een 'live' Nederlands praten.

- Hier geen hemelvaart en geen vrije dag, maar nog maar 2 weken werken en dan ga ik thuiswerken en moederen!

- En het is al bijna weekend!

Zo genoeg smiley's? Of zal ik nog even wat blije smiley's erin gooien:

Hier het lijstje uit het hoge noorden.

* Leuke werkdag gehad.

* Katten die gek van blijdschap zijn als ze het balkon op mogen en ook heel lief weer naar binnen komen en dan spinnend bij je op schoot springen.

* Een goeie vriend op visite, voelt zich thuis in mijn huis dus geen probleem dat ik vandaag moest werken.

* Lekker eten gekookt

* Tijd om te forummen

* Morgen naar Reykjavík
Snjókorn falla, á allt og alla
quote:bloemetje schreef op 22 mei 2009 @ 21:55:

Bloempje leuk die lijst. Mijn lijst is nog niet zo heel lang, we zijn nog maar net bij het middaguur.

-opgestaan en heerlijk ontbeten.

-ontbijt kids klaargemaakt.

-het hele grut onder de douche

-als de kids naar school zijn, wezen koffie drinken met mijn buurvrouw..

-net mijn middaguurtje in de tuin gehad..

Veel dingen maken mijn dag goed. Ik denk nu vaak terug aan het vorig jaar dat ik te horen kreeg dat ik borstkanker had. Ik heb nog twee infuuszakjes te goed..eigenlijk voel ik me heel gelukkig dat het bijtijds ontdekt is..het was wel een heel druk jaar maar ik heb een hele goed prognose..dus dat maakt me echt blij..ik ben er nog!!!

bloemetje

mijn mams is er na 17 jaar nog steeds, ze zijn knap tegenwoordig met kanker, zij krijgt hormonen en is positief als ik weet niet wat,

jij zult er nog heel lang zijn, zeker met deze mentaliteit, way you go girl.
Sarah...daar ga ik ook vanuit hoor, dat ik gewoon een hele oude oma wordt..

Ik ga mijn lijstje verder niet aanvullen:)))..ik ben de rest van de dag gewoon aan het slomen geweest.
Bloempje kijk eens op FB.

Mijn lijst van gisteren:

laatste normale les van dit semester

op de implantaat kan nu een echte tand komen

lekker foe yong hai gegeten met Man

hele avond languit op de bank

Vandaag:

boterkoek en muffins gaan bakken

studeren

met studievriendin uit lunchen: mesakkhan (kwijl kwijl), de planning is om daarna nog arabisch ijs te eten, maar ik vrees dat de mesakkhan daar geen plaats voor laat.

prive les in taal

weer languit op de bank haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven