Haren wassen (3jr)

19-04-2021 10:29 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 3 maakt een ongelooflijk probleem van haren wassen, en dan met name als het water over haar gezicht stroomt. Opzich snap ik het wel, kan best als niet leuk worden ervaren, maar af en toe moet het gewoon gebeuren. Ze heeft flink krullend haar, dus enige verzorging is gewenst ;-)

Heeft hier iemand nog een super tip? Ze wilt het best zelf doen (zoals alles), maar ik zal toch het uitspoelen fatsoenlijk moeten af maken zeg maar.
Hoofdje achterover en het haar met een beker water uitspoelen?
Google eens op ‘douchekap kind’. Dan kom je allerlei opties tegen!
En anders gewoon het hoofd heel goed naar achter houden (misschien makkelijker in bad als je die hebt? Dat ze achterover gaat hangen?
Washandje voor de ogen doen.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Minstens 1 keer per week samen de douche in. Zo went ze al speels aan water op haar hoofd
Een washandje nat maken en uitwringen (kan ze zelf doen, geeft controle) en dat tegen haar ogen en als een soort dakje over haar neus laten houden tijdens het wassen. Dit haalde bij ons de angel er in één douchebeurt uit.
Winterland schreef:
19-04-2021 10:31
Minstens 1 keer per week samen de douche in. Zo went ze al speels aan water op haar hoofd
Ze is 3....
ik geef mn bek ook maar een douw
Hoofd achterover en met een bekertje uitspoelen. Eventueel een washandje voor de ogen.
Ik heb het een tijd lang gedaan met een bekertje in bad ipv met de douchekop. Nu ze 6 is gaat het inmiddels wel met de douchekop, maar echt vlekkeloos gaat het nog steeds niet. Washandje werkte hier niet want ze wil toch de controle houden en dat lukt niet als je niks ziet.
Hier ook kindje van 3 waarbij dit net wat beter gaat gelukkig.
Ik zeg als we uitspeoeln; hoofd achterover en ogen dicht, en spoel ik het met een beker uit. Dan heb ik ook een handdoekje bij de hand om daarna haar ogen wat droog te vegen.
Nu doet ze het zelf en is ze al minder panisch als het water over haar gezicht komt.
Bij anderen zag ik een soort 'zonneklep' die ze op deden, zodat er minder/geen water in het gezicht komt.
Maar weet niet of dat nou zo handig is, omdat ze dan alsnog niet wennen aan het water.
Mijn dochter (3jr) weigert ook haren wassen. Eerste stap is inderdaad wel wennen aan water dus samen douchen of in bad is echt geen slecht idee. Je kunt haar ook jouw haren laten wassen.

Washandje voor ogen kan helpen, maar hielp hier niet. Allerlei hulp dingen als douchekap en zwembril ook niet want dat voelt raar op haar hoofd en trekt ze af.
“Gewoon” hoofd naar achter werkt ook niet, dat krijg ik haar echt niet uitgelegd als ze in paniek is.

Ik zet nu in op “zelluf “ doen. Dus dochter zelf shampoo laten doen en uitspoelen. Dat wordt dan een half gewassen hoofd, maar dat is beter dan niets....
https://www.bol.com/nl/p/douchekapje-ki ... 8PEALw_wcB

Afbeelding

Zou zoiets werken?
Weet je zeker dat de shampoo die je gebruikt ook niet prikt? Ik had babyshampoo voor mijn dochter (2) die wel bleek te prikken. Met ander merk shampoo, hoofd goed omhoog en washandje voor de ogen vind ze het nog steeds niet leuk, maar ze ondergaat het wel. Ik blijf ook praten tegen haar terwijl we uitspoelen dat ze het goed doet en bijna klaar is. Dat geeft ook wat vertrouwen. Ze speelt nu ook graag haren wassen met haar poppen. ;-)
Keep on dreaming!
Doucheklep, werkt prima en leren ze ook wel weer af als ze groter zijn.
Duikbril op. Vonden ze hier hilarisch.
Naast alle goede tips hierboven: Ik heb zo'n haarspoelbeker van Zwitsal, daar zit een rubberen randje aan, zodat je het makkelijk achterover kan gooien zonder dat de ogen nat worden. En ik tel tot 5, dus 5x spoelen voor de shampoo en 5x na. Dan kan ze meetellen, geeft ook controle.
Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
Ik heb een soort zonneklep (bij de kapper gekocht) die ze zelf vast kan houden. (=controle) Iedere keer herhalen dat ze zelf die klep tegen haar voorhoofd moet houden en ogen dicht. En bij het uitspoelen blijven herhalen dat ze haar hoofd naar achteren moet houden, ogen dicht en klep tegen voorhoofd. De laatste weken zet ik de straal op een smallere, soort massagestand. Daarmee spoelt het beter uit en voelt ze ook goed waar het op dat moment uitgespoeld wordt.

En als ze gaat huilen, heel vervelend, maar soms is het gewoon ff niet leuk voor haar. En dat zegt ze dus ook ;) en als het goed gaat, dan doe ik met de leave-in conditioner een langere hoofdmassage. Dat vindt ze heel fijn, en een extra knuffelmoment.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Die duikbril :-D

Zoon ging hier vanaf dat ie kon zitten onder de douche. Nooit water in gezicht problemen gehad.

Ik zou de washand voor ogen (zelf doen) in combinatie met de 'niet toegeven, wat moet dat moet' aanpak doen. Succes.
Zalmsnipper schreef:
19-04-2021 11:13
Die duikbril :-D

Zoon ging hier vanaf dat ie kon zitten onder de douche. Nooit water in gezicht problemen gehad.

Ik zou de washand voor ogen (zelf doen) in combinatie met de 'niet toegeven, wat moet dat moet' aanpak doen. Succes.
Mijn kind vind water in haar gezicht niet echt een probleem, ze gaat rustig met haar hoofd in het water om bellen te blazen. Maar over haar hoofd stromend water vindt ze wel heel vervelend. Daar helpen al die kleppen en petjes ook niks aan, dus ik gebruik ook de ‘het moet nou eenmaal even’ methode. Soms is het niet anders, en ik weet dat het geen pijn doet of zo, dus dan maar even doorzetten.
Als je geen bad hebt dan zo'n klein opblaasbootje kopen en vullen met warm water, duikbrilletje op en het haar nat maken met bekertjes water etc.

edit: de akoestiek uitzetten in de badkamer maar dat kan helaas niet ;-D
Ik ben ook van de “evendoorbijtenhetiszovoorbij-school”. Ik kan in 20 seconden het haar van mijn dochter wassen. Ik tel dus standaard tot 20 en dan is het klaar. Paniek is er wel maar dus maar heel erg kort en ze weet wanneer ik klaar ben.
K0koro schreef:
19-04-2021 10:41
https://www.bol.com/nl/p/douchekapje-ki ... 8PEALw_wcB

Afbeelding

Zou zoiets werken?
Wij hebben deze, het is even zoeken maar het werkt prima. Scheelt een hoop gejank bij de jongste (ook 3). De oudste is er inmiddels aan gewend en doet het zo.

Qua krullen zou ik een leave-in conditioner kopen tegen de klitten en de pluis. Dan wordt het zachter en makkelijker doorkambaar en dat hoef je niet uit te spoelen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Babyshampoo en duikbril.
Zeggen dat ze naar de lamp boven haar hoofd moet kijken. Uitspoelen gaat dan prima met de douchekop, komt niet in haar ogen. Sinds ze dat door heeft is het helemaal geen probleem meer (daarvoor wel). Ook 3 jaar oud trouwens.
Merys schreef:
19-04-2021 11:00
Duikbril op. Vonden ze hier hilarisch.
Haha wat een goed idee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven