Zwangerschapshor(ror)monen, wat moet ik er toch mee...
vrijdag 22 mei 2009 om 19:37
Ik ben nu 18 weken zwanger en net als bij mijn vorige zwangerschap heb ik extreem veel 'last van m'n hormonen'.
Dit uit zich in moodswings, depressieve buien, futloosheid, ongeduld, huilbuien en een chronisch gebrek aan relativeringsvermogen. Dit is niet alleen naar en lastig voor mezelf, maar ook voor mijn omgeving (en dan met name mijn man).
Ik kan echt ontzettend onredelijk zijn. Het gekke is; ik hoor mezelf praten, ik wéét dat het nergens over gaat en toch lijk ik het niet te kunnen stoppen. Soms voelt het net alsof ik bezeten ben.
Een uurtje later, als ik weer wat rustiger ben, voel ik me een draak van een wijf en heb ik enorme spijt dat ik zo rot en onredelijk tegen hem heb gedaan.
Ik vraag me af of er meer vrouwen zijn die hier zo veel last van hebben (gehad) en hoe zij daarmee omgaan? Ik weet uit ervaring dat het een tijdje na de bevalling vanzelf beter gaat, maar de moed zakt me in de schoenen bij het idee dat dit nog zo'n 30 weken gaat duren.....
Dit uit zich in moodswings, depressieve buien, futloosheid, ongeduld, huilbuien en een chronisch gebrek aan relativeringsvermogen. Dit is niet alleen naar en lastig voor mezelf, maar ook voor mijn omgeving (en dan met name mijn man).
Ik kan echt ontzettend onredelijk zijn. Het gekke is; ik hoor mezelf praten, ik wéét dat het nergens over gaat en toch lijk ik het niet te kunnen stoppen. Soms voelt het net alsof ik bezeten ben.
Een uurtje later, als ik weer wat rustiger ben, voel ik me een draak van een wijf en heb ik enorme spijt dat ik zo rot en onredelijk tegen hem heb gedaan.
Ik vraag me af of er meer vrouwen zijn die hier zo veel last van hebben (gehad) en hoe zij daarmee omgaan? Ik weet uit ervaring dat het een tijdje na de bevalling vanzelf beter gaat, maar de moed zakt me in de schoenen bij het idee dat dit nog zo'n 30 weken gaat duren.....
The time is now
vrijdag 22 mei 2009 om 19:49
nog zo'n 30 weken? Hahaha. Na de bevalling heb je waarschijnlijk vooral last van brulbuien. Erg onredelijk ben je dan waarschijnlijk niet meer.
Ik herken het wel. Ben nu ruim 15 weken zwanger. Ben echter wel heel bewust bezig met mijn onredelijkheid niet (teveel) richting mijn man te uiten. Zeg ook wel eens tegen hem "sorry lieverd, ga maar even weg, want ik heb echt een rotbui". Geloof nl wel dat je die rotbuien onder controle te houden.
Ik ben meer van het principe "lieverd, ik moet straks weer bevallen. Dat betekent dat ik nog heel veel kriebelsessies van je tegoed heb, begin nu vast maar!"
Ik herken het wel. Ben nu ruim 15 weken zwanger. Ben echter wel heel bewust bezig met mijn onredelijkheid niet (teveel) richting mijn man te uiten. Zeg ook wel eens tegen hem "sorry lieverd, ga maar even weg, want ik heb echt een rotbui". Geloof nl wel dat je die rotbuien onder controle te houden.
Ik ben meer van het principe "lieverd, ik moet straks weer bevallen. Dat betekent dat ik nog heel veel kriebelsessies van je tegoed heb, begin nu vast maar!"
vrijdag 22 mei 2009 om 19:52
quote:Elynn schreef op 22 mei 2009 @ 19:45:
Hier spuwen? Zodat je uitgespuwd bent als je achter de pc vandaan komt en Banbaman goedgeluimd tegemoet kunt treden?
Yoga?
Vooral geen topics over zwangerschapskilo's lezen?
Yoga doe ik al, maar dat helpt vooral tijdelijk (lees; de dinsdagavond). Over zwangerschapskilo's hoef ik niet te lezen, daar heb ik de spiegel voor...
Hier spuwen? Zodat je uitgespuwd bent als je achter de pc vandaan komt en Banbaman goedgeluimd tegemoet kunt treden?
Yoga?
Vooral geen topics over zwangerschapskilo's lezen?
Yoga doe ik al, maar dat helpt vooral tijdelijk (lees; de dinsdagavond). Over zwangerschapskilo's hoef ik niet te lezen, daar heb ik de spiegel voor...
The time is now
vrijdag 22 mei 2009 om 19:57
quote:krokusje schreef op 22 mei 2009 @ 19:49:
nog zo'n 30 weken? Hahaha. Na de bevalling heb je waarschijnlijk vooral last van brulbuien. Erg onredelijk ben je dan waarschijnlijk niet meer.
Misschien heeft ze de eerste weken na de bevalling al meegeteld, als ze nu 18 weken is, is het geen 30 weken meer, maar zo'n 22 ongeveer.
Misschien heeft ze de eerste weken na de bevalling al meegeteld, als ze nu 18 weken is, is het geen 30 weken meer, maar zo'n 22 ongeveer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 22 mei 2009 om 19:58
vrijdag 22 mei 2009 om 20:00
@krokusje: lastige bij mijn man is een beetje dat hij er maar moeilijk mee om kan gaan. Hij kan het op zo'n moment niet laten de discussie aan te gaan en dat maakt het vaak alleen maar erger. Niet dat hij alles maar zou moeten slikken hoor, maar soms lijkt het me beter om me even in mijn sop te laten gaarkoken. Hij kan dat alleen niet.
The time is now
vrijdag 22 mei 2009 om 20:07
quote:Banba schreef op 22 mei 2009 @ 20:00:
@krokusje: lastige bij mijn man is een beetje dat hij er maar moeilijk mee om kan gaan. Hij kan het op zo'n moment niet laten de discussie aan te gaan en dat maakt het vaak alleen maar erger. Niet dat hij alles maar zou moeten slikken hoor, maar soms lijkt het me beter om me even in mijn sop te laten gaarkoken. Hij kan dat alleen niet.Dat is inderdaad lastig. Mijn man laat me maar begaan op het moment dat ik me niet kan "beheersen". Maar ik probeer echt bewust me in te houden op het moment dat ik aan het zeuren ben. Ik weet namelijk dondersgoed dat ik onredelijk ben wanneer ik zo'n bui heb. Het lukt echt regelmatig
@krokusje: lastige bij mijn man is een beetje dat hij er maar moeilijk mee om kan gaan. Hij kan het op zo'n moment niet laten de discussie aan te gaan en dat maakt het vaak alleen maar erger. Niet dat hij alles maar zou moeten slikken hoor, maar soms lijkt het me beter om me even in mijn sop te laten gaarkoken. Hij kan dat alleen niet.Dat is inderdaad lastig. Mijn man laat me maar begaan op het moment dat ik me niet kan "beheersen". Maar ik probeer echt bewust me in te houden op het moment dat ik aan het zeuren ben. Ik weet namelijk dondersgoed dat ik onredelijk ben wanneer ik zo'n bui heb. Het lukt echt regelmatig

vrijdag 22 mei 2009 om 21:13
Banba, ik sluit me aan, ben ook niet zo'n gezelligerd af en toe en pas 5 weken onderweg. Bij mijn eerste was ik dat ook, tot bijna ruzie over chocola toe. Na de bevalling ben ik zelfs een keer het huis uit gestampt. Ben ik zo van geschrokken, doe ik nooit meer.
Nu probeer ik mijn woorde vaak gauw weer in te slikken, omdat het vooral unfair is.
Hoe dat op mijn werk moet weet ik echt niet, ben zo obstinaat soms. Ik lees mee voor de gouden tip
Nu probeer ik mijn woorde vaak gauw weer in te slikken, omdat het vooral unfair is.
Hoe dat op mijn werk moet weet ik echt niet, ben zo obstinaat soms. Ik lees mee voor de gouden tip
vrijdag 22 mei 2009 om 21:25
vrijdag 22 mei 2009 om 21:42
poe herkenbaar, vooral het stukje dat je even later kan denken wat een draak je soms kan zijn....
Ik had het tijdens mn zwangerschap van de hormonen en erna van de vermoeidheid, vreselijk.
Geen tips hier want heb zelf ook geen oplossing gevonden maar ik lees mee voor een evt. volgende zwangerschap..
Ondertussen sterkte ermee
Ik had het tijdens mn zwangerschap van de hormonen en erna van de vermoeidheid, vreselijk.
Geen tips hier want heb zelf ook geen oplossing gevonden maar ik lees mee voor een evt. volgende zwangerschap..
Ondertussen sterkte ermee

zaterdag 23 mei 2009 om 08:30
Hey, dank je Sarah en Ring, wat lief. Ik bevat het totaal helemaal niet, maar dat komt vast nog wel (over een maand of 7 ). Heel erg spannend en heel bijzonder.
Denk dat man het zich soms iets anders had voorgesteld, hij noemt me nu liefkozend hormzilla
Het is niet constant, maar soms idd, ben ik ineens heel onredelijk. Ik laat het maar een beetje en lach er achteraf hartelijk om. Maak je er niet te druk over Banba, het gaat wel weer over. Mijn man laat het wel allemaal gewoon voorbij gaan en gaat niet discussies aan enzo (hij weet dat ik toch gelijk heb ). Misschien je man even briefen dat jij ook altijd gelijk hebt? In ieder geval tijdens zo'n bui?
Het gaat wel weer over, het gaat wel weer over.
Denk dat man het zich soms iets anders had voorgesteld, hij noemt me nu liefkozend hormzilla
Het is niet constant, maar soms idd, ben ik ineens heel onredelijk. Ik laat het maar een beetje en lach er achteraf hartelijk om. Maak je er niet te druk over Banba, het gaat wel weer over. Mijn man laat het wel allemaal gewoon voorbij gaan en gaat niet discussies aan enzo (hij weet dat ik toch gelijk heb ). Misschien je man even briefen dat jij ook altijd gelijk hebt? In ieder geval tijdens zo'n bui?
Het gaat wel weer over, het gaat wel weer over.
zaterdag 23 mei 2009 om 10:14
Ach, na zolang wachten mag hij toch ook best een beetje van de pret meegenieten? En inderdaad, het gaat weer over, zeggen ze...
Dat bevatten komt wel hoor. Ik kreeg het toen ik het kindje voor het eerst voelde bewegen. Dan denk je echt: 'er groeit iets in mij, bizar!' En het wordt steeds vreemder, momenteel ben ik zwanger van een aliën, mijn buik zwiept de hele dag van rechts naar links.
Geniet ervan.
Dat bevatten komt wel hoor. Ik kreeg het toen ik het kindje voor het eerst voelde bewegen. Dan denk je echt: 'er groeit iets in mij, bizar!' En het wordt steeds vreemder, momenteel ben ik zwanger van een aliën, mijn buik zwiept de hele dag van rechts naar links.
Geniet ervan.
zaterdag 23 mei 2009 om 15:17
tsssk, zeg ik gisteren nog dat ik me meestal redelijk in kan houden. Vandaag last van ontplofte hormonen. Heb halve dag jankend in bed gelegen omdat ik even niet kon tegen mijn oudste druktemaker. Zoon is 2,5 en stuitert de hele dag het huis door, tel daarbij op dat hij op dit moment nooooooooit luistert, en ik had er even schoon genoeg van. Gelukkig heeft mijn man me weer naar bed gestuurt, en ben er net om half drie uitgekomen. Hahaha.
zondag 24 mei 2009 om 09:16
Lieve Banda, echte tips heb ik helaas niet (maar ik lees graag mee hier) alleen had ik jouw topic zelf kunnen schrijven, echt, hier exact hetzelfde ! Het is bijna - als die hormonen niet van die krengen waren - een feest van herkenning wat je schrijft.
Hoewel iedereen maar roept, ach het hoort erbij, vraag ik wel veel van mijn man en ik vind het een wonder dat hij me steeds zo lief blijft vinden. Ik kan alleen maar zeggen, het is tijdelijk, probeer er over te blijven praten. Sterkte ermee, en geniet van je zwangerschap !
Hoewel iedereen maar roept, ach het hoort erbij, vraag ik wel veel van mijn man en ik vind het een wonder dat hij me steeds zo lief blijft vinden. Ik kan alleen maar zeggen, het is tijdelijk, probeer er over te blijven praten. Sterkte ermee, en geniet van je zwangerschap !
zondag 24 mei 2009 om 17:56
Oh meid wat naar. Ik heb er gelukkig niet heeeel veel last van, maar wel een paar keer een bui gehad waarvan ik wist dat ik onredelijk was. Ben nu 18 wkn 4 dgn. Ik heb ook aan manlief maar uitgelegd dat hij me dan maar even moet laten ook al ben ik onredelijk en dat werkt nu veel beter. ik heb ook een paar keer jankbuien van pfff een paar uur gehad om echt niks, dat ik weet dat het nergens op slaat en toch echt niet op kan houden. Integendeel zelfs, want hoe harder ik probeer te stoppen hoe meer tranen er komen (als het zoet water was zou ik de Sahara in middels kunnen arrigeren). Dus die laat ik dan ook nu maar komen blijkbaar moet het eruit, maar het is echt balen ik kan best eens emetioneel uit de hoek komen maar die buien zijn echt zoals je zecht alsof je bezeten bent, dat ben jij niet. Ik hoop dat jullie er aan wennen, er mee om leren gaan en ik denk dat het alleen daarmee ook al iets minder gaat worden. En om maar even met het cliche te komen, straks is het het allemaal waard (toch? Jij weet dat zelfs beter, dit wordt ps mijn eerste...). Heel veel succes met de rest van je zwangerschap, ik snap je frustratie en als je een ander wondermiddel vind kom je het dan even met ons delen alsjeblieft!?