Werk & Studie alle pijlers

Kan de sollicitatie doorgaan?

01-05-2021 14:13 22 berichten
Hallo forummers,

Een recruiter heeft mij gematcht aan een klein bedrijf. Ik heb een gesprek gehad. Nu blijken ze erg enthousiast over mij te zijn en zouden ze mij een kans willen geven. Echter hebben ze de kosten doorberekend en blijken die te hoog te zijn met de recruiter als tussen persoon waar ze ook aan zouden moeten betalen.
Echter blijkt zowel het bedrijf als ik zelf geen afspraken te hebben zwart op wit. Er is niets getekend. Mogen we dan de procedure gewoon voortzetten zonder recruiter? Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je bij zo'n bedrijf willen werken? Als ze al niet eens een paar duizend euro voor bemiddeling kunnen betalen lijkt het mij een tamelijk onzeker gebeuren, eerlijk gezegd.
Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig. Alleen moeilijker om te bewijzen.
Wil je wel bij een bedrijf werken dat er kennelijk geen moeite heeft om andere partijen te naaien? Nu is het het dat bureau, straks ben jij het. En die recruiter zal jou never nooit meer bemiddelen.
impala wijzigde dit bericht op 01-05-2021 17:05
11.24% gewijzigd
.
jo12345 schreef:
01-05-2021 17:03
Waarom zou je bij zo'n bedrijf willen werken? Als ze al niet eens een paar duizend euro voor bemiddeling kunnen betalen lijkt het mij een tamelijk onzeker gebeuren, eerlijk gezegd.
Ik zou ook niet voor zo’n bedrijf willen werken. Deze instelling zegt heel wat over hun werkwijze.
En daarnaast zijn ze dus wel met dat bemiddelingsbureau in zee gegaan. Het is tamelijk onbetrouwbaar om dan nu, omdat er geen contract is, opeens net te doen of dat bureau er niet was.

Voor mensen die zo met afspraken om gaan, zou je niet moeten willen werken.
Dat krijg je onherroepelijk terug als je daar gaat werken en ze ook zo met jou omgaan.
jo12345 wijzigde dit bericht op 01-05-2021 17:07
30.96% gewijzigd
Het bedrijf wist van de recruiter af neem ik aan. En ze lieten je, via die recruiter, op gesprek komen. En nu willen ze niet betalen? Ik zou hier niet eens willen werken. Wat een rare praktijken zeg.
Of ze zijn een stel naaiers die expres de recruiter gratis voor ze willen laten werken. Of ze staan er financieel heel belabberd voor want ze kunnen de recruiter niet betalen.

In beide gevallen zou ik er niet gaan werken.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 02-07-2021 22:12
99.61% gewijzigd
Minto schreef:
01-05-2021 17:12
Ik vind dat die recruiter Melissa wel wat duidelijker had mogen communiceren met bedrijf het Gordijnzwijn.
Het Gordijnzwijn, klein bedrijf, zal echt niet dagelijks met recruiters en de bijbehorende kosten te maken hebben.
De recruiter had wel wat mogen voorrekenen.
Het Gordijnzwijn zijn gewoon een stelletje amateuristische sneue mutsen!
Iedereen met een serieus bedrijf weet dat dit geld kost.
Joh, wat fijn voor die recruiter. Die spendeert tijd, energie en uiteindelijk ook geld aan jou en dat bedrijf om jullie te matchen en dan gaan jullie fijn samen in zee.

Trouwens, en dit zeg ik uit eigen ervaring in de sector, als die recruiter een beetje verstandig is, dan heeft dat bedrijf al lang een clausule getekend nog voor jullie gesprek door ging, dat zij niet in zee gaan met jou achter de rug van de recruiter. Zo niet, dan hoop ik dat ze eruit geleerd heeft, want bij ons gaat het wel zo.
leeg
Nee, dat kan niet. Recruiter kan als het goed is gewoon aantonen dat je via hem/haar bent binnengekomen. Daarnaast is het heel onbeschoft. Raar bedrijf.
Nee, dat kan niet. De werkgever weet vooraf waar hij aan toe is prijstechnisch en is een stuk duurder uit zometeen

“Als een recruiter je eenmaal heeft geïntroduceerd bij een bedrijf, mag je daarna gedurende doorgaans een jaar niet zelf direct bij dat betreffende bedrijf solliciteren. Een werkgever is na het omzeilen van een recruiter een grote boete verschuldigd die bijvoorbeeld 30.000 Euro kan bedragen”

Je bent al geintroduceerd. Voor jezelf enorm onprofessioneel, voor de werkgever een rechtzaakje.
Dat je het overweegt zeg.
Wauw, alles is al gezegd, hier zou ik niet mee akkoord gaan.
Bedankt voor de reacties. De recruiter gaat opnieuw onderhandelen met het bedrijf. Ik ben benieuwd of ze er uit kunnen komen.
Er zijn misschien nog geen overeenkomsten getekend tussen recruiter en bedrijf, maar er zijn vast mailtjes op en neer gegaan? Dan is het toch aan te tonen dat er al een "werkopdracht" is voor die recruiter.

Daarnaast eens met bovenstaande opmerkingen. Als die werkgever zo werkt, dan kan jij dadelijk ook zo behandeld worden. Wil je dat?
Iedereen heeft het over het bedrijf maar Claire wil de recruiter ook een hak zetten hoor. Ze passen goed bij elkaar.
impala schreef:
01-05-2021 17:05
Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig. Alleen moeilijker om te bewijzen.
Wil je wel bij een bedrijf werken dat er kennelijk geen moeite heeft om andere partijen te naaien? Nu is het het dat bureau, straks ben jij het. En die recruiter zal jou never nooit meer bemiddelen.
Dit dus.
En gezien de handelswijze van dit bedrijf ziet het er naar uit dat je die recruiternog wel eens een keer nodig kan hebben .
Is het niet gewoon een test om jouw integriteit te peilen?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
09-05-2021 21:30
Is het niet gewoon een test om jouw integriteit te peilen?
Dat was ook het eerste wat ik dacht na het lezen van de openingspost. Het lijkt meer op een test dan op een actie van een zichzelf respecterend bedrijf.
Los van het feit dat het niet kan, niet netjes is en dus jammerdebammer als bedrijf en recruiter er niet uitkomen, wil ik nog wel even kwijt dat veel bureaus lukraak cv's sturen aan bedrijven, waar niemand om heeft gevraagd. Dan kun je dus eigenlijk ook niet spreken van een 'wervingsopdracht'.
Kan me ergens wel voorstellen dat een klein bedrijf, waar iemand met weinig verstand van arbeidsbemiddeling een leuk cv onder ogen krijgt, zich niet direct bewust is van de kosten.
Ik ben me zelf wel bewust hiervan, maar heb ook wel eens problemen gehad met een bureau dat mij ongevraagd iemand had voorgesteld (wist ik niet eens meer, want ongevraagd en ongewenst) en vervolgens moeilijk ging doen toen ik diegene via een rechtstreekse sollicitatie had uitgenodigd.
Bureaus werken ook niet altijd op de meest nette en integere manier.
Tuurlijk wel. Die recruiters zijn al agressief genoeg! Het bedrijf heeft niets getekend met die recruiter en jij ook niet. Wat hebben zij er dan over te zeggen of jij daar solliciteert of niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven