Filipijnen

28-05-2008 12:27 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er wel eens op de Filipijnen geweest? En wil haar/zijn ervaringen met mij delen?
Haha! Eindelijk, het is zover, morgen vliegen we naar Manilla! Ik zal jullie laten weten hoe het is geweest. Nogmaals onwijs bedankt alle tips en hulp!
Veel plezier!!!!!
Ben net terug van 3 weken Fillipijnen, was weer waanzinnig. Prachtige stranden, fantastische gedoken, gegeten en de mensen zijn zo ontzettend vriendelijk, wil nu alweer terug.
@Merretje

Oh super, en wat zijn de hoogtepunten, niet te missen plekken of met andere reden te delen ervaringen van je reis? Heb je oke weer gehad?

Wij hebben voor deze zomer gewoon 2 weken griekenland geboekt en besloten om onze filippijnen reis even uit te stellen tot eind volgend jaar... pfff, klinkt wel heel erg ver weg....
Zo! Ook ik ben gister weer teruggekomen! We hebben het super gehad, wat een land. Zo heel anders toch dan bv Thailand of Indonesie... We hebben goed weer gehad, op Palawan had het wel iets beter gekund maar overall was het goed. De eerste week zijn we naar het noorden gegaan, een helse reis, maar wel zeker de moeite waard. Prachtige rijstterrassen en wij zaten in een heel klein hotel midden tussen de terrassen in hutjes op palen met een uitzicht! Wow! Native Cottages heet het, zeker een aanrader, maar een lange lange rit om er te komen... Sagada vond ik persoonlijk niet de moeite waard, wij hebben dan ook alleen die Hanging Coffins gezien, was leuk maar om daar nou helemaal naartoe te gaan alleen daarvoor, nee. Toen vanaf Manila naar El Nido gevlogen (met ITI, superluxe) en een week op Palawan geweest, 3 dagen in Miniloc, hier was het weer ff wat minder, veel regen en bewolking, en toen nog 3 dagen in El Nido zelf gezeten, Marina Garden, prima hotel! Met een prachtig uitzicht! Boot gehuurd en een dag island gehopt, super, gebbqed op een onbewoond eiland, op de rotsen werd een grilletje gelegd, een vuurtje gestookt, een paar visjes erop, echt zo gaaf! Toen zijn we van Puerto naar Cebu gevlogen, en met de boot naar Bohol, Panglao gegaan. Panglao viel heel erg tegen wat het strand betreft, ik schrok me rot, druk druk druk en absoluut geen mooi strand zoals ik vooraf op foto's had gezien. We hadden wel een prachtig resortje, Oasis Resort, een echte oase van rust. We hebben 2 dagen een motor gehuurd en de Chocolate Hills en het Tarsier centrum bezocht, en gewoon lekker rond gereden. Prachtig eiland! Wow! Zeker de moeite waard maar Panglao zelf vond ik weinig aan en zou ik niemand afraden. Wat wel heel gaaf was is om een snorkel/dolfijnentoch te doen. We vertrokken om 6 uur en hebben ontzettend veel dolfijnen gezien, zo gaaf! En toen zijn we gaan snorkelen bij een eiland, ik weet ff de naam niet meer en zijn daar de zee ingegaan bij Marine Sanctuary, zo mooi gesnorkeld!!

Dit was het weer ff voor nu, gaan hoor Leentjuh, tis absoluut de moeite waard. En 2 weken Griekenland is ook heerlijk, jouw tijd komt nog wel!
Wij hebben 5 eilanden bezocht:

-Cebu stad; drukke stad met heel veel mogeljkheden om te winkelen.

-Malapascua (4 uur met de bus vanuit Cebu + 45 min met boot); droomeiland met witte zandstranden, weinig resorts, prachtig duiken en heerlijk eten. Mooiste duiken waren bij Gato Island, in de grotten onder het eiland lagen meerdere haaien te slapen en het is de broedplek voor zeeslangen.

-Leyte; heel weinig toeristen en waanzinnig mooie natuur. Ook gedoken en heel veel is natuurreservaat dus ontzettend mooi. Ook een dagtrip gedaan om walvishaaien te zien, maar helaas na een dag zoeken niks gevonden. Mooie kleine dorpjes/stadjes met kerkjes, winkeltjes en mooie stranden, leuk om doorheen te struinen.

-Siqijor; ontzettend mooi eiland met een beetje van alles. Cultuur, mooie natuur, mooie stranden, mooi duiken. Leukste was een paar dagen met een motor het eiland rondgereden en duiken naar een Japans tweede wereld oorlog schip.

-Negros; wij hebben uiteindelijk niet heel veel van het eiland gezien omdat we gekozen hebben voor een afgelegen resort in een prachtige baai. Maar was een fantastiche tijd, we verbleven in Kookoo's nest, een klein resort met vier bamboo hutjes die op het strand staan. Gedoken bij Apo Island was een ervaring die ik nooit meer zal vergeten door de sterke stroming met gigantische vissen en grote groep van 500 jack-vissen van een cm of 75.

@Milanootje; Wij zijn een paar jaar geleden ook op Bohol geweest, en vonden Panglao ook verschrikkelijk. We zijn meteen weer weggereden, de publieke stranden op het eilandje zijn net zo mooi. Weinig mensen en leuk contact met de lokale bevolking. Wij zijn op Bohol zelf verbleven en dat is zeker de moeite waard.

@Leentje77: Ik zou je reis niet te lang meer uitstellen. Het is nu nog niet zo toeristich in de Fillipijnen, maar we merkten vergeleken met 3 jaar geleden dat de prijzen al gigantisch gestegen waren. En ik verwacht dat het echt wel een keer zo toeristisch gaat worden als de een hoop andere Aziatische landen en dat zal veel wegnemen van de charme van het land en de mensen.
Yeah, thanks voor de tips en de afraders. ik zal ze bijschrijven in mn travel guide. Welke we zeker nog wel nodig gaan hebben, want mijn enthousiasme is er zeker. Weet zeker dat ik het wel een top vakantie bestemming ga vinden. Goed te horen dat jullie het allebei zo goed naar je zin hebben gehad. Op naar de volgende reis!
Ik herinner me eerder in dit topic iemand die heel negatief over het eten was. Ik heb daar de hele vakantie over moeten nadenken want het eten was heerlijk!!! Dus laat je daar niet door afschrikken.

Het Fillipijnse eten bestaat uit veel vis, noodles, kip maar door de Amerikaanse/Spaanse bezetting ook spaghettig, pizza, hamburgers, tapas. In andere woorden er is voor ieder wat.

En ze hebben in elk dorpje een bakker waar je voor een paar cent de meest heerlijke broodjes en taarten kan kopen. Let alleen wel op de vulling, soms zitten er dingen in zoals varkensmaagwand.

En je kan je natuurlijk de hele dag te goed doen aan alle mogelijke tropische vruchten, de sappen ervan en milkshakes, hmmm heerlijk.
Dat was ik!!! Ik heb echt hele slechte ervaringen met het eten daar. De enige plek waar ik lekker gegeten heb is El Nido. Verder niet. Kan't ook niet helpen.

Hoe was het duiken op Leyte en hoe vond je Pete's? Heb je die vreselijke Duitser nog ontmoet? Apo island is geweldig! Hebben we een week alleen maar onder water gezeten.

Wij zijn op Bohol daarom juist niet naar Panglao geweest, maar naar Cabilao. Dat was supermooi.

Leuk om te lezen dat jullie het allebei zo leuk gehad hebben. Ik wil zeker ook nig een keer terug om naar Malapascua te gaan en naar Donsol, maar mijn vent wil absoluut niet meer...jammer maar helaas!
Gelukkig verschillen mensen van smaak Misschien dat het er aan ligt dat wij al heel veel reizen in Azie gedaan hebben. Of jullie hebben gewoon heel erg pech gehad. Wij hebben vorig jaar in Indonesie een volle week ergens hoog in de bergen gezeten waar er eigenlijk geen restaurants waren en we in ons resort konden kiezen tussen bedorven Nasi, bedorven vis, hond of vleermuis. Dus hebben we een week op chocolade en crackers geleeft, ben nog nooit zo dun terug gekomen van vakantie.

Het duiken op Leyte was fantastische, zeker nadat we net van Malapascua kwamen. Daar is bij veel riffen weinig vis te vinden omdat er nog zoveel met dynamiet gevist wordt. De Duitsers zijn we bij Pete's niet tegengekomen.
.
Doordat wij erg veel reizen in Azie (we wonen hier) hadden we veel vergelijkingsmateriaal en waren we erg benieuwd naar het eten daar. En dat viel dus erg tegen. Het was natuurlijk niet overal vies, maar in vergelijking met andere Aziatische landen vonden wij het een teleurstelling.

Bedorven nasi met vleermuis....klinkt goed
Wij vonden het eten ook niet lekker, het was wel ok, maar geen Indonesie of Thailand... En als het even kon (2x maar hoor), zijn we de Mac ingevlucht en dan zaten we daar toch te smullen, haha! Jammer maar helaas...
Ben ook nog nooit ergens een Filipijns restaurant tegengekomen....
Ik ga in Januari een tijd door Azie reizen en na mijn vorige twee reizen naar de Fillipijnen staat het nu weer op de agenda. Wil heel graag naar Noordelijk Luzon en lees op sommige sites over een vlucht vanaf Manila. Maar kan nergens concreet prijzen/vliegtuigmaatschappijen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wie is er op Malapascua Island geweest? Ik ben op zoek naar een leuk eilandje om met kerst te zijn. Niet te veel poespas, lekker rustig en een mooie natuurlijke omgeving. Iemand ook nog tips qua accomodatie?

Dankje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven