Moederdag zonder moeder

07-05-2021 11:41 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nieuw account aangemaakt i.v.m. herkenbaarheid.

Ik heb sinds een tijd geen contact meer met mijn moeder. Na jaren van vernedering, kleinering, ontkenning van mijn gevoelens en nog meer narigheid, heb ik het contact verbroken. Tegenstrijdig genoeg waren het niet alleen maar slechte tijden, dus ik voel me soms ook schuldig dat ik haar dit ‘aan doe’. Dat schuldgevoel mengt zich met boosheid, opluchting, trots om te kiezen voor mezelf. Een hele hoop aan emoties en tegelijkertijd een soort rouwverwerking.

Dit wordt dus de eerste moederdag zonder moeder. Helaas kan je niet om alle reclames en cadeautjes heen. Ik ben me er altijd al erg bewust van geweest dat zulke dagen voor veel mensen erg confronterend en helemaal niet leuk en gezellig zijn, maar nu zit ik er zelf middenin.

Ik heb veel steun aan andere geliefde mensen om mij heen. Mijn doel is vooral om misschien een plek te bieden aan mensen die dit herkennen en wat steun bij elkaar te vinden.
Sterkte! :hug:

Mijn moeder leeft al 20 jaar niet meer, dus totaal andere situatie, maar ik heb geen moeite met Moederdag meer, het is nu 'mijn' dag door mijn kinderen en schoonmoeders dag.
:hug: ben je zelf moeder, vraag ik me af? Ik heb ook de eerste moederdag zonder moeder en het steunt me dat ik nu zelf kinderen heb...
Mijn moeder is al jong overleden (ze was 52). Vooral de eerste jaren vond ik dat lastig, ook al riep ze altijd dat ze niet aan Moederdag doet. Wij deden het toch 🤪. Soms zie je ergens een winactie, dat vind ik dan wel lastig. En ja, mijn vader heeft een nieuwe vrouw, en ja ik heb een schoonmoeder. Maar zij zijn allemaal mijn moeder niet. Dubbel...

Nu scheelt het wel dat ik zelf moeder ben dus is het dan mijn eigen Moederdag.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Moederdag is een commerciële dag!
@kerst, ja, dat klopt, en dat precies zorgt ervoor dat je doodgegooid wordt met reclames over je 'lieve moeder'. En die heeft niet iedereen. Dus of je wilt of niet: alle winkels liggen vol met loftuitingen en dat kan bij sommigen pijn doen.
JonathanStrange schreef:
07-05-2021 12:00
:hug: ben je zelf moeder, vraag ik me af? Ik heb ook de eerste moederdag zonder moeder en het steunt me dat ik nu zelf kinderen heb...
Mijn moeder is trouwens overleden, ik had een goede band met haar gelukkig. Maar het blijft pijnlijk, al die meuk in de winkels.
Moederdag kun je vieren in je hart, zonder cadeaus en taart, gewoon in gedachten. Net als dat je zou doen als ze niet meer leeft. Laat al die commerciële shizzle lekker aan je voorbij gaan, het is ook een keuze om je daar zo door te laten raken uiteindelijk.
Mijn moeder leeft niet meer. Is heel onverwacht, een paar jaar geleden gestorven. Ik vind dit verschrikkelijke dagen. Het kost me soms moeite om niet in een winkel in janken uit te barsten als ik moederdagspullen zie. Elke commercial die ik op tv zie of op de radio hoor laat me achter met een leeg en intens verdrietig gevoel. Ik heb deze dagen een ontzettend kort lontje en kan maar weinig positiefs zien. Ondanks ik zelf inmiddels moeder ben geworden, kijk ik dus echt niet uit naar aanstaande zondag. Van mij mag die dag z.s.m. geweest zijn.
kerst schreef:
07-05-2021 12:06
Moederdag is een commerciële dag!

Eens. Wij deden er niets aan en toch doen al die moederdag-reclames veel pijn. Het is mijn eerste moederdag zonder moeder, ik ben zelf geen moeder en ik heb geen schoonmoeder. Al die teksten "zet je moeder in het zonnetje", "aan wie denk jij in deze tijd" en "je moeder verdient toch het beste" komen mijn keel uit. En het valt amper te negeren. Tv-reclames, mails, reclame op internet, je wordt ermee doodgegooid.
Misschien kun je moederdag vieren als een soort bevrijdingsdag? De dag dat je voor jezelf koos? Koop rozen voor jezelf!
JonathanStrange schreef:
07-05-2021 12:08
Mijn moeder is trouwens overleden, ik had een goede band met haar gelukkig. Maar het blijft pijnlijk, al die meuk in de winkels.
inderdaad. Ik heb zelf ook geen kinderen maar een hele live vriendin doet ieder jaar iets kleins voor mij namens haar hond hahaha, dat is mijn vaste oppaskind. Suf, ik weet het maar ik vind het zo lief!!!
Mijn moeder verwachtte vroeger altijd bloemen en ontbijt op bed op die dag. Van die verplichting heb ik een vervelend gevoel overgehouden, want als ik het dreigde te vergeten was ze meteen boos. Vandaar dat ik er zelf nooit echt iets mee heb gehad.

Mijn moeder is zelf al overleden voor mijn 20e, en mijn eigen kind heb ik na de schoolleeftijd (dan komen ze toch wel met kadootjes thuis) verteld dat het voor mij echt niet hoeft. Dus ik merk niets van moederdag en dat vind ik helemaal prima.

Maar voor jou wel vervelend dat je er moeite mee hebt TO. Misschien heb je zelf kinderen en/of een schoonmoeder? Of anders iets leuks gaan doen met iemand die je graag mag.
Ik heb niks met Moederdag, ook nooit gehad.
Moederdag is leuk voor kinderen.
Als volwassene heb ik geen goed contact met mijn moeder. De reclame deed mij echter ook nooit iets. Het speelde gewoon niet.
Twee weken geleden kreeg ik ineens een nare mail met verwijten over iets wat zes jaar geleden is veranderd.
Er knapte iets.
En ineens komen die reclames voor al die leuke moeders wel binnen.
Ik zou willen dat ik ook een leuke moeder had. Ineens is daar verdriet over terwijl ik dat jaren niet had en terwijl ze al jaren niet leuk is.
Ik geef mij zelf dit jaar. Het slijt wel weer.
Zoals alles een plekje krijgt en soms een beetje jeukt.

Het heeft ook niks met Moederdag te maken bij mij. Alleen confronterend, al die mensen die van hun moeder houden en zo blij zijn met haar....
Nogmaals, het slijt vast zoals alle rouw doet
lorrelies wijzigde dit bericht op 07-05-2021 20:30
12.86% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Salopette schreef:
07-05-2021 12:13
Mijn moeder leeft niet meer. Is heel onverwacht, een paar jaar geleden gestorven. Ik vind dit verschrikkelijke dagen. Het kost me soms moeite om niet in een winkel in janken uit te barsten als ik moederdagspullen zie. Elke commercial die ik op tv zie of op de radio hoor laat me achter met een leeg en intens verdrietig gevoel. Ik heb deze dagen een ontzettend kort lontje en kan maar weinig positiefs zien. Ondanks ik zelf inmiddels moeder ben geworden, kijk ik dus echt niet uit naar aanstaande zondag. Van mij mag die dag z.s.m. geweest zijn.

Ik merk het ook. Ik begin ook weer over haar te dromen. Nog een paar dagen :hug:
Ergens een groot drama van maken is deels een keuze.

Ik ga ook niet elke Valentijnsdag zitten huilen en me down voelen, omdat ik al eeuwig vrijgezel ben.

Het is natuurlijk verdrietig, TO, dat je je moeder niet meer spreekt. En het is voor anderen hier verdrietig, dat hun moeder is overleden. Maar jezelf helemaal overstuur laten maken door iets wat elk jaar weer terugkeert is niet gezond. Dan wordt het toch tijd om er eens met iemand over te gaan praten.
Ik heb ook al jaren geen contact meer met mijn moeder, ik heb er niet eens bij stilgestaan, pas nu ik jouw topic lees, ik dacht er alleen aan omdat mijn dochter iets gemaakt heeft op school.
Maar dit kan natuurlijk ook nog, sterkte :hug:
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-05-2021 12:21
Ergens een groot drama van maken is deels een keuze.

Ik ga ook niet elke Valentijnsdag zitten huilen en me down voelen, omdat ik al eeuwig vrijgezel ben.

Het is natuurlijk verdrietig, TO, dat je je moeder niet meer spreekt. En het is voor anderen hier verdrietig, dat hun moeder is overleden. Maar jezelf helemaal overstuur laten maken door iets wat elk jaar weer terugkeert is niet gezond. Dan wordt het toch tijd om er eens met iemand over te gaan praten.

Het is voor sommigen (onder wie TO en mijzelf) de eerste keer. Al die eerste keren zijn gewoon pijnlijk, net als de eerste verjaardagen, de eerste Kerst, etc.
Andere situatie, maar mijn moeder leeft ook niet meer. Inmiddels leef ik al langer zonder haar dan met, wat een heel gek idee is... Hoewel het dus al lang geleden is, blijft het pijnlijk om al die blije social media berichten te zien op Moederdag. Dat probeer ik dus te vermijden, misschien helpt jou dat ook. En het helpt me om extra dankbaar te zijn dat ik wél een fijne vader heb. Dat is ook niet iedereen gegund.

Sterkte! :rose:
Mijn beide ouders leven al lange tijd niet meer (beide jong overleden), dus zowel moederdag als vaderdag vind ik rotdagen. Is niet anders, want ik kan daar niets aan veranderen.

Ben zelf ook geen moeder (bewust) maar krijg af en toe wel van mijn nichtjes (dochters van mijn zus) iets voor " moederdag" dan omgedoopt tot ' tantedag'
heel lief!

sterkte TO
Ik heb op eigen initiatief geen contact met beide ouders. Voor mij zijn zowel Moederdag als Vaderdag niet emotioneel beladen.
Ik heb een keuze gemaakt die ik, nu ik weet wat het me heeft opgeleverd, veel eerder had moeten maken. Vanuit loyaliteit, plichtsbesef, verantwoordelijkheidsgevoel, (aangepraat) schuldgevoel heeft het lang geduurd voordat ik deze keuze maakte. Ik was er (nog) niet klaar voor.

Ik ontvang op Moederdag een app van haar met de tekst: fijne Moederdag gewenst. Het raakt me niet meer. Voorheen raakte het me wel, omdat ik compleet van slag was omdat ze te dichtbij kwam door dit te sturen. Jaar na jaar doet ze dit, ze is volhardend. En jaar na jaar voel ik er minder bij. Voor mij de bevestiging dat ik een hele goede keuze heb gemaakt waar ik achter mag staan.
Ik heb al jaren slecht contact met moeder en vind het daarom al jaren een vervelende dag. Dit jaar, na een miskraam, vind ik het ook vervelend om te horen (en straks de fotos te zien) van vriendinnen die het met hun kids vieren. Ik gun het ze van harte hoor, maar het is gewoon wat confronterend.

Maar goed, ik heb lekker appeltaart voor mezelf besteld bij de boodschappen. :yum:
:hug: Je hebt je redenen om geen contact meer met je moeder te willen. Ik kan me je schuldgevoel wel voorstellen, maar het is niet jouw schuld. Zij heeft jou op de wereld gezet, jij hebt nergens om gevraagd. Ook al waren het niet alleen slechte tijden. Negatieve herinneringen maken vaak meer indruk.

Ik heb wel een goede band met mijn moeder, maar niet meer met mijn vader. We komen al 14 jaar niet meer bij elkaar over de vloer. Dus Vaderdag vier ik zonder hem. Mijn stiefvader krijgt wel een kleinigheidje, al noem ik hem gewoon bij zijn naam.
Mijn moeder overleed toen ze 38 was. Ik kan me geeneens meer herinneren hoe het is om een moeder te hebben of moederdag te "vieren". Ik vergeet in het dagelijks leven ook vaak dat ik ooit een moeder had, dus ik kan met 100% stelligheid zeggen dat ik het verlies verwerkt heb, er heel nuchter in sta en haar dood mij verder niet echt veel meer doet.

En toch blijft moederdag een rare dag. Ik betrapte mij laatst erop "ach, flikker toch op!" te roepen naar een moederdag-reclame op tv. En als mijn tante vertelt dat ze iets met mijn zwangere nicht gaat doen onder het mom van "Zo bijzonder! Moeder en dochter samen!" dan denk ik: "Lekker, wrijf het er maar in...". Terwijl het mij nota bene normaal dus echt he-le-maal niks uit maakt.

Ik kan me heel goed voorstellen hoe verschrikkelijk zo'n dag is voor iemand die nog midden in het verdriet zit. Dus daar probeer ik ook rekening mee te houden.
s7rin wijzigde dit bericht op 07-05-2021 13:12
2.93% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik heb jaren geleden het contact met mijn moeder verbroken. In het begin vond ik moederdag moeilijk omdat iedereen het wel kon vieren en ik niet. Maar daarna had ik daar geen last meer van. Het is een commerciele dag en spelen de reclames op in. Eigenlijk zie ik het hetzelfde als valentijnsdag, ook commerciele onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven