
Zzper en conflict
donderdag 13 mei 2021 om 09:25
Ik had een tijd een opdracht. In het contract is een wederzijdse opzegtermijn van een maand opgenomen door de tussenpartij. Afgelopen maandag werden ik en de andere externen out of the blue in een kantoortje geroepen. Ze willen alle externen eruit en gaan verder met interne medewerkers. Prima, so be it. Uiteraard meteen aangegeven bereid te zijn de opzegtermijn maand in te willen zetten voor overdracht voor de internen. Raar genoeg zei de manager die ons ‘aanzegde’ dat als het moest hij het ‘hard’ zou spelen. Wat we al heel vreemd vonden. Eenmaal thuis kon niemand al meer de systemen in en we proberen HR en de manager te bereiken maar niemand neemt op of reageert op de mail hoe dit netjes afgerond kan worden.
Ik ben dus bang dat ik het ‘the hard way’ moet spelen. Ik ben daar ook voor verzekerd. Inmiddels heb ik al wel eind volgende week een gesprek bij een ander bedrijf. Geluk bij een ongeluk. Maar ik ben mijn hele leven nogal ‘meegaand’ geweest en ben er nu gewoon wel klaar mee. Ik wil dus gewoon krijgen waar ik recht op heb. Ik weet uiteraard ook niet eens of ik die nieuwe opdracht krijg en de manager moet onze timesheets nog ondertekenen anders kunnen we de maand april niet eens factureren. Ik baal hier echt enorm van maar ik weiger mee te buigen nu.
Wat zou verstandig zijn, dit juridisch samen met de projectleider, systeem architect en testers (de externen die maandag ook dit nieuws kregen en met hetzelfde zitten) aan te spannen of alleen? Het contract is er heel duidelijk in. Geen addertjes onder het gras dus een redelijke ‘slam dunk’ maar ik zie er enorm tegenop. Anderzijds ben ik ook gewoon boos. We hebben hele lange werkweken gemaakt en de opmerking ‘dat we op moesten passen omdat hij het hard zou gaan spelen’ schoot me echt totaal in het verkeerde keelgat en maakt me even behoorlijk strijdvaardig.
Ik ben dus bang dat ik het ‘the hard way’ moet spelen. Ik ben daar ook voor verzekerd. Inmiddels heb ik al wel eind volgende week een gesprek bij een ander bedrijf. Geluk bij een ongeluk. Maar ik ben mijn hele leven nogal ‘meegaand’ geweest en ben er nu gewoon wel klaar mee. Ik wil dus gewoon krijgen waar ik recht op heb. Ik weet uiteraard ook niet eens of ik die nieuwe opdracht krijg en de manager moet onze timesheets nog ondertekenen anders kunnen we de maand april niet eens factureren. Ik baal hier echt enorm van maar ik weiger mee te buigen nu.
Wat zou verstandig zijn, dit juridisch samen met de projectleider, systeem architect en testers (de externen die maandag ook dit nieuws kregen en met hetzelfde zitten) aan te spannen of alleen? Het contract is er heel duidelijk in. Geen addertjes onder het gras dus een redelijke ‘slam dunk’ maar ik zie er enorm tegenop. Anderzijds ben ik ook gewoon boos. We hebben hele lange werkweken gemaakt en de opmerking ‘dat we op moesten passen omdat hij het hard zou gaan spelen’ schoot me echt totaal in het verkeerde keelgat en maakt me even behoorlijk strijdvaardig.
buzziebee wijzigde dit bericht op 13-05-2021 09:33
1.38% gewijzigd
donderdag 13 mei 2021 om 10:47
Er zijn al goede vragen gesteld over tussenpersoon/contract/wie betaalt uit.
Om op jouw andere vraag terug te komen: ik zou zeker de lijntjes met jouw ZZP-collega's kort houden en eventueel gezamenlijk actie ondernemen. Maar... jij bent hiervoor verzekerd en zij wellicht niet, dus trek ook vooral je eigen plan. Ik snap dat je het hier niet bij laat zitten!
Om op jouw andere vraag terug te komen: ik zou zeker de lijntjes met jouw ZZP-collega's kort houden en eventueel gezamenlijk actie ondernemen. Maar... jij bent hiervoor verzekerd en zij wellicht niet, dus trek ook vooral je eigen plan. Ik snap dat je het hier niet bij laat zitten!

donderdag 13 mei 2021 om 10:52
Dan nog zitten daar juridisch wel wat haken en ogen aan en ligt het debiteurenrisico ook niet altijd bij de ZZP’er alleen. Intermediairs kunnen in hun overeenkomsten zetten wat ze willen, maar staan niet boven de wet.
TO lees het artikel in onderstaande link eens door, misschien geeft dat wat duidelijkheid vwb de overeenkomst die jij hebt?
https://fnvzzp.nl/nieuws/2017/02/verleg ... -de-balans


donderdag 13 mei 2021 om 11:13
En dit.C⨀urage schreef: ↑13-05-2021 10:47Er zijn al goede vragen gesteld over tussenpersoon/contract/wie betaalt uit.
Om op jouw andere vraag terug te komen: ik zou zeker de lijntjes met jouw ZZP-collega's kort houden en eventueel gezamenlijk actie ondernemen. Maar... jij bent hiervoor verzekerd en zij wellicht niet, dus trek ook vooral je eigen plan. Ik snap dat je het hier niet bij laat zitten!

donderdag 13 mei 2021 om 11:36
Ik zou het hard spelen. Deze opdrachtgever ben je toch al kwijt. Gewoon factureren zoals je altijd hebt gedaan. Ook over de maand opzegtermijn. Bij geen betalingsontvangst een aanmaning sturen en dan vervolgtraject via een incassobedrijf/ verzekering.
En inderdaad met de andere getroffen ZZP'ers optrekken. Samen sta je echt sterker.
En inderdaad met de andere getroffen ZZP'ers optrekken. Samen sta je echt sterker.


donderdag 13 mei 2021 om 11:57
Is je rechtsbijstandverzekering op je bedrijf afgesloten of in privé?
Volgens mij zijn bedrijven nog wel eens gevoelig voor reputatieschade. Je wilt niet bekend staan als bedrijf dat slecht omgaat met externe inhuur, zeker als de kans bestaat dat je over een tijdje weer externe inhuur nodig hebt.
Er zijn bedrijven waar ik als externe geen opdrachten aanneem, bijvoorbeeld omdat ze grof onderbetalen of omdat ze eisen dat je een aantal dagen gratis komt werken.
Volgens mij zijn bedrijven nog wel eens gevoelig voor reputatieschade. Je wilt niet bekend staan als bedrijf dat slecht omgaat met externe inhuur, zeker als de kans bestaat dat je over een tijdje weer externe inhuur nodig hebt.
Er zijn bedrijven waar ik als externe geen opdrachten aanneem, bijvoorbeeld omdat ze grof onderbetalen of omdat ze eisen dat je een aantal dagen gratis komt werken.

donderdag 13 mei 2021 om 12:16
Ik heb een zwarte lijst vwb intermediairs waarvoor ik niet meer wil werken, jaren geleden rouleerde deze lijst online, weet niet of dit nog het geval is?
Gelukkig werken de meeste eindklanten met meerdere preferred suppliers, waardoor je via een omweg tóch opdrachten kunt aannemen.
Een aantal jaar geleden had de Rabobank ook als vereiste dat externe inhuur de 1e week een proefweek had (gratis werken dus), daarom ook nooit een opdracht aangenomen daar! Helaas is de concurrentie moordend in ZZP-land, dus genoeg ZZP’ers die hiermee wél akkoord gingen helaas. Maar goed, als je al maanden geen opdracht had gehad, dan is het begrijpelijk dat je zulke belachelijke inhuurvoorwaarden op de koop toeneemt.
donderdag 13 mei 2021 om 12:17
Ja, dat schreef ze. Ook allemaal met dezelfde voorwaarden gaf ze aan.
Eerst contact opnemen met de verzekering vind ik trouwens ook wel verstandig. Voordat je facturen gaat sturen en aanmanen. Dat is waarschijnlijk wel het goede traject, maar beter van tevoren afstemmen.

donderdag 13 mei 2021 om 12:23
C⨀urage schreef: ↑13-05-2021 12:17Ja, dat schreef ze. Ook allemaal met dezelfde voorwaarden gaf ze aan.
Eerst contact opnemen met de verzekering vind ik trouwens ook wel verstandig. Voordat je facturen gaat sturen en aanmanen. Dat is waarschijnlijk wel het goede traject, maar beter van tevoren afstemmen.
Oh, dan heb ik daar overheen gelezen

donderdag 13 mei 2021 om 12:26
donderdag 13 mei 2021 om 12:26
Er is een opzeg termijn van een maand. Die is nu ingegaan, dat bedrijf moet nog een maand betalen en jouw diensten afnemen. Als jij jouw werk niet kunt doen omdat je uit de systemen bent gegooid, maar verder wel bereid bent het werk af te ronden, is er sprake van schuldeisersverzuim. Je hebt dan nog steeds recht op de betaling voor die maand. Dat je niet hebt gewerkt (en dus de overeenkomst niet bent nagekomen) is te wijten aan de opdrachtgever en moet dan ook voor diens rekening komen.
Praktisch gezien zou ik gewoon een factuur sturen voor die laatste maand en mn biezen pakken.
Praktisch gezien zou ik gewoon een factuur sturen voor die laatste maand en mn biezen pakken.

donderdag 13 mei 2021 om 12:43
Je kan prima gewoon de boel facturen. Dat is normaal. Niet iets speciaals.Lelietje-van-Dalen schreef: ↑13-05-2021 12:32Wat je ook gaat doen: eerst overleg met je verzekering voeren.
Dat staat namelijk waarschijnlijk ook zo in je polisvoorwaarden.
Verdere stappen moeten toch via hen. Maar zou gewoon sowieso morgen meteen even bellen met hen.

donderdag 13 mei 2021 om 12:48
Thx, ik was idd al aan het teruglezen gegaan.
Ben ook wel benieuwd wat de intermediair van deze gang van zaken vindt?
Wat ik al eerder schreef, er zit heel veel kaf tussen het koren, kan er inmiddels een boek over schrijven.
Ooit een discussie gehad over de marge die een intermediair hanteerde per uur, deze zat er met €15 per uur tussen, dus of ik ‘even’ wilde zakken qua uurtarief? Ik vroeg hen wat zij voor deze €15 dan wel niet deden voor mij als ZZP’er? Antwoord: wij hebben veel oog voor onze ZZP’ers en besteden veel tijd aan hen. Oké, mooi, en hoe uit zich dat dan in de praktijk? Nou, elke 3 maanden plannen we een koffiedate in en bespreken we de gang van zaken, zodat zij zich gehoord voelen. Uiteraard zijn deze kosten volledig voor onze rekening, ook als er geluncht wordt.
Ik stelde voor dat ik deze kosten dan wel voor mijn rekening zou nemen als zij mij gewoon voor een marktconform tarief mijn werk zouden laten doen! Schaamteloos sommige intermediairs

donderdag 13 mei 2021 om 13:06
donderdag 13 mei 2021 om 13:11
Dank voor het advies! De intermediair is ook al hard bezig maar krijgt ook niemand te pakken. Ik moet wel even in mijn achterhoofd houden dat hij ook andere externen op andere divisies binnen dit bedrijf heeft zitten. Ik weet dus niet of hij tot het uiterste zal gaan omdat hij zijn klant niet kwijt wil. He, bah. Ik heb een zakelijke rechtsbijstand, een bedrijfsrisico en een aansprakelijkheidsverzekering. Het liefst wil ik natuurlijk dat het gewoon netjes gaat en ik mijn rechtsbijstand niet hoef in te schakelen. Ik wacht even tot maandag en heb dan weer contact met de tussenpersoon.
donderdag 13 mei 2021 om 13:14
In eerste instantie schrok ik van dat ‘we zijn bereid het hard te gaan spelen’. Maar dat is wellicht hun bedoeling. Want er is weinig hard te spelen omdat ik gewoon in mijn recht sta. Dus bring it on....
En ik ben gewoon boos. Niet omdat een opdracht stopt, dat is nu eenmaal wat er bij hoort. Dat komt wel goed, maar de manier en de dreiging waarmee ze het brachten. Zijn ze nou helemaal.
En ik ben gewoon boos. Niet omdat een opdracht stopt, dat is nu eenmaal wat er bij hoort. Dat komt wel goed, maar de manier en de dreiging waarmee ze het brachten. Zijn ze nou helemaal.

donderdag 13 mei 2021 om 13:30
BuzzieBee schreef: ↑13-05-2021 13:11Dank voor het advies! De intermediair is ook al hard bezig maar krijgt ook niemand te pakken. Ik moet wel even in mijn achterhoofd houden dat hij ook andere externen op andere divisies binnen dit bedrijf heeft zitten. Ik weet dus niet of hij tot het uiterste zal gaan omdat hij zijn klant niet kwijt wil. He, bah. Ik heb een zakelijke rechtsbijstand, een bedrijfsrisico en een aansprakelijkheidsverzekering. Het liefst wil ik natuurlijk dat het gewoon netjes gaat en ik mijn rechtsbijstand niet hoef in te schakelen. Ik wacht even tot maandag en heb dan weer contact met de tussenpersoon.
Mooi dat je zo denkt, maar is niet jouw probleem en heeft ook helemaal niets met jouw/jullie situatie te maken. Probeer het zakelijk te blijven zien en aan te pakken!

donderdag 13 mei 2021 om 13:33
In het slechtste geval raakt deze opmerking “hard spelen” hooguit jouw tussenpersoon. Laat hen dat uitvechten en betrek het niet op jou persoonlijk als ZZP’er zijnde.
donderdag 13 mei 2021 om 13:57
Ze zou minimaal tot eind december dit project doen. De opdrachtgever haalt gewoon 6-7 maanden werk weg en pleegt contractbreuk.Athena1905 schreef: ↑13-05-2021 10:18Is de persoon die jullie nu buiten gooit dezelfde als de persoon aan wie jullie dagelijks rapporteren/opleveren?
En ligt het project nu stil? Hoe groot schat je de kans dat ze over twee weken met hangende pootjes terug willen?
Ik zou geen factuur over de opzegmaand sturen omdat:
- vaak spreek je af gewerkte uren te factureren. Je hebt geen uren gemaakt
- vaak krijg je meerdere opdrachten bij dezelfde klant. Als je dit nu te hard speelt is de deur dicht.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

donderdag 13 mei 2021 om 14:02
Ja, maar zo werkt het gewoon in ZZP-land en worden er opzegtermijnen gehanteerd om nog iets van ‘zekerheid’ in te calculeren.
Overigens geen aanval op jouw post hoor

donderdag 13 mei 2021 om 16:17
Nee, snap ik. Maar los van al die maanden wil hij zelfs die laatste maand ook niet betalen. Vind ik echt niet kies.
En ook niet heel handig van die man. Als hierover gepraat wordt wil straks niemand meer opdrachten doen voor die man.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

donderdag 13 mei 2021 om 16:32
Daarom heb ik snel afgeleerd ‘medelijden’ te hebben met tussenpersonen hoor, ze verdienen dik aan ZZP’ers als TO. Tja, totdat er stront aan de knikker is en dan kunnen ze bewijzen wat hun toegevoegde waarde is, wat uiteindelijk vaak uitdraait op weinig tot niets helaas. It’s all about the money.
zaterdag 22 mei 2021 om 08:51
We zijn dik een week verder en ik heb nog steeds geen contact met de tussenpersoon. Ik ben er klaar mee en heb advies gezocht bij een advocaat gespecialiseerd in deze materie. Ik heb dus idd alleen met de intermediair te maken. En ik heb gewoon recht op die maand. De intermediair doet alsof ik bij hun klant moet zijn maar op de overeenkomst staat de handtekening van mij en dus van de eigenaar van de (grotere) intermediair.
Advocaat vertelde me dat ze dat vaak doen terwijl ze weten dat zijzelf hierin de partij zijn. Lekker dus zo’n advocaat want ik hoef zelf niet te zoeken. Enfin gisteren alles besproken en alles doorgestuurd. Ook de facturen van de voorgaande maanden zodat hij op papier heeft dat ik fulltime werkte dinsdag krijg ik een conceptbrief die hij na akkoord van mij uit zijn naam (geeft iets meer gewicht) stuurt aan de intermediair waarin hij sommeert tot betaling van die maand opzegtermijn. Hou jullie op de hoogte!
Advocaat vertelde me dat ze dat vaak doen terwijl ze weten dat zijzelf hierin de partij zijn. Lekker dus zo’n advocaat want ik hoef zelf niet te zoeken. Enfin gisteren alles besproken en alles doorgestuurd. Ook de facturen van de voorgaande maanden zodat hij op papier heeft dat ik fulltime werkte dinsdag krijg ik een conceptbrief die hij na akkoord van mij uit zijn naam (geeft iets meer gewicht) stuurt aan de intermediair waarin hij sommeert tot betaling van die maand opzegtermijn. Hou jullie op de hoogte!
buzziebee wijzigde dit bericht op 22-05-2021 10:14
0.27% gewijzigd