Werk & Studie alle pijlers

Zzper en conflict

13-05-2021 09:25 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had een tijd een opdracht. In het contract is een wederzijdse opzegtermijn van een maand opgenomen door de tussenpartij. Afgelopen maandag werden ik en de andere externen out of the blue in een kantoortje geroepen. Ze willen alle externen eruit en gaan verder met interne medewerkers. Prima, so be it. Uiteraard meteen aangegeven bereid te zijn de opzegtermijn maand in te willen zetten voor overdracht voor de internen. Raar genoeg zei de manager die ons ‘aanzegde’ dat als het moest hij het ‘hard’ zou spelen. Wat we al heel vreemd vonden. Eenmaal thuis kon niemand al meer de systemen in en we proberen HR en de manager te bereiken maar niemand neemt op of reageert op de mail hoe dit netjes afgerond kan worden.

Ik ben dus bang dat ik het ‘the hard way’ moet spelen. Ik ben daar ook voor verzekerd. Inmiddels heb ik al wel eind volgende week een gesprek bij een ander bedrijf. Geluk bij een ongeluk. Maar ik ben mijn hele leven nogal ‘meegaand’ geweest en ben er nu gewoon wel klaar mee. Ik wil dus gewoon krijgen waar ik recht op heb. Ik weet uiteraard ook niet eens of ik die nieuwe opdracht krijg en de manager moet onze timesheets nog ondertekenen anders kunnen we de maand april niet eens factureren. Ik baal hier echt enorm van maar ik weiger mee te buigen nu.

Wat zou verstandig zijn, dit juridisch samen met de projectleider, systeem architect en testers (de externen die maandag ook dit nieuws kregen en met hetzelfde zitten) aan te spannen of alleen? Het contract is er heel duidelijk in. Geen addertjes onder het gras dus een redelijke ‘slam dunk’ maar ik zie er enorm tegenop. Anderzijds ben ik ook gewoon boos. We hebben hele lange werkweken gemaakt en de opmerking ‘dat we op moesten passen omdat hij het hard zou gaan spelen’ schoot me echt totaal in het verkeerde keelgat en maakt me even behoorlijk strijdvaardig.
buzziebee wijzigde dit bericht op 13-05-2021 09:33
1.38% gewijzigd
Wordt dit juridisch niet als persoonlijk conflict gezien? Hebben jullie allen dezelfde contracten?
Ik zou beginnen om ze aan te schrijven. Daarbij wijzen op de overeenkomst en aangegeven dat ze gebonden zijn aan de opzegtermijn.
We hebben allen dezelfde tussenpersoon en de contract voorwaarden zijn dus voor ons allemaal gelijk.
Kalendermaand of maand?
Ik zou zeker datgene waar je recht op hebt zien te krijgen.
De opmerking dat hij het "hard" gaat spelen is misschien wel stoer, maar wettelijk gezien natuurlijk niet belangrijk.
Is er misschien iets gebeurd met één of meerdere van je mede Zzp'ers? Hierdoor zou je wanneer je als groep reageert, misschien betrokken kunnen worden in een "gevecht" welke niet het jouwe is.

Succes met de afhandeling!
Nee er staat (ik citeer);

“De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van project xxx met als minimale einddatum 31 december 2021 waarna bij akkoord van beide partijen telkens een verlenging van 3 maanden kan volgen onder dezelfde voorwaarden. Deze overeenkomst kan door beide partijen tussentijds opgezegd worden met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand”
Dan kun je toch gewoon een factuur sturen? Met evt een begeleidend briefje dat je overeenkomstig het contract de maand opzegtermijn factureert. Oftewel 30 dagen vanaf datum gesprek (want er staat niet iets over een kalendermaand).
BuzzieBee schreef:
13-05-2021 09:37
Nee er staat (ik citeer);

“De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van project xxx met als minimale einddatum 31 december 2021 waarna bij akkoord van beide partijen telkens een verlenging van 3 maanden kan volgen onder dezelfde voorwaarden. Deze overeenkomst kan door beide partijen tussentijds opgezegd worden met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand”

Je zit dus nu in je tweede verlenging van 3 maanden? En die loopt op 1 juli af? Ze hebben dan dus op tijd opgezegd. Prima. Ik zou ze inderdaad schriftelijk melden dat je de opzegging bevestigt en vervolgens melden waar jij nog recht op hebt.
Als ik het goed begrijp zit er dus een preferred supplier tussen, een bureau waaraan je factureert? De overeenkomst heb je dus met hen, niet met het bedrijf waar je werkzaam bent. Wat hebben zij hierover gezegd?

Jullie zullen je geld dus van deze tussenpersoon moeten krijgen, deze is de opdrachtgever in jullie geval. Dat bureau zal op hun beurt het ‘gevecht’ met de uiteindelijke opdrachtgever moeten aangaan om hun geld te krijgen.
Factuur sturen voor je laatst gewerkte uren en een factuur voor de opzegmaand.
Een schriftelijke bevestiging dat de overeenkomst door hen is opgezegd.
Vervolgens je betalingstermijn afwachten. Je weet nu nog niet of het bedrijf dit nakomt.
nerdopviva schreef:
13-05-2021 09:45
Je zit dus nu in je tweede verlenging van 3 maanden? En die loopt op 1 juli af? Ze hebben dan dus op tijd opgezegd. Prima. Ik zou ze inderdaad schriftelijk melden dat je de opzegging bevestigt en vervolgens melden waar jij nog recht op hebt.
Nee, 31 dec 2021. Daarna verlenging van drie maanden.

Maar goed, er staat duidelijk dat de opzegtermijn tussentijds 1 maand is. Hij zal zich daar aan moeten houden. Spreek ze zo snel mogelijk schriftelijk aan.
Ik vermoed dat de 'harde' manier namelijk ontslag op staande voet zal zijn.. tenminste daar zal hij het dan op laten uitdraaien.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
De opdrachtgever heeft dus contractbreuk gepleegd.

Stap 1. Opdrachtgever someren om te betalen met inachtneming één maand opzegtermijn. Met de opmerking dat je juridische stappen gaat ondernemen.

Stap 2.
Een jurist inschakelen of zelf doen, want bij kantonzaken hoef je geen advocaat in te schakelen. Besteed je het wel uit aan een jurist of advocaat dan laat je in de eis opnemen dat de gedaagde de juridische kosten moet vergoeden.

Maargoed, deze zaak is zo klaar als een klontje voor de rechter. Je contract geeft een opzegtermijn aan, per direct kon je gaan, je was welwillend om te werken maar doordat de autorisaties waren ingetrokken kon je je werk niet eens afmaken, HR en voormalige chef reageren niet op je mails.
Van alles printscreens maken, dus ook van de melding op je computer dat je de systemen niet meer in kan, en bijvoegen bij de dagvaarding. Als het tenminste zover komt. Vaak schrikken ze al van stap 1.

Edit: er zit een tussenpersoon tussen. Dus bij wie ben je in dienst? Heb je een contract met tussenpersoon? Dan moet hij het doorbetalen en is het zijn probleem om het geld te verhalen op het bedrijf.
Precies wat iemand anders zegt, jouw contract is met de tussenpartij, niet de eindklant. Hoe dat dan zit met de vergoeding van die maand opzegtermijn is mij onduidelijk. Ik zit nu ook op een project waar de opdrachtgever urenbriefjes goedkeurt. Over die laatste maand heb je die niet als je geen werk meer krijgt of nergens bij kan, dus hoe bepaal je dan welk bedrag je hoort te krijgen/hoeveelheid uren die je zou hebben geschreven?
comocomo wijzigde dit bericht op 13-05-2021 09:59
14.12% gewijzigd
nerdopviva schreef:
13-05-2021 09:45
Nee, het eerste contract duurt tot eind dit jaar (eind december) met daarna telkens verlening met drie maanden.
Jij hebt een contract met de tussenpersoon, dus je moet bij die partij zijn met een juridisch conflict.
Meestal is die 1 maand opzegtermijn een beetje een oneerlijke strijd, in combinatie met dat je alleen de uren die je werkt doorbetaald krijgt.
Je kunt niet werken, dus je kunt geen uren factureren.
loisnvt schreef:
13-05-2021 09:49
Als ik het goed begrijp zit er dus een preferred supplier tussen, een bureau waaraan je factureert? De overeenkomst heb je dus met hen, niet met het bedrijf waar je werkzaam bent. Wat hebben zij hierover gezegd?

Jullie zullen je geld dus van deze tussenpersoon moeten krijgen, deze is de opdrachtgever in jullie geval. Dat bureau zal op hun beurt het ‘gevecht’ met de uiteindelijke opdrachtgever moeten aangaan om hun geld te krijgen.
Dat klopt! Er zit een preferred supplier tussen maar in het contract staat dat het een overeenkomst is tussen ‘naam bedrijf waar de opdracht wordt uitgevoerd’. Hierna genoemd opdrachtgever en ‘mijn naam’ hierna genoemd opdrachtnemer. Ik vraag me af of ik dan bij de tussenpersoon moet zijn omdat het contract is ondertekend door mij en de verantwoordelijke vanuit de opdrachtgever
louti schreef:
13-05-2021 09:50

Maar goed, er staat duidelijk dat de opzegtermijn tussentijds 1 maand is. Hij zal zich daar aan moeten houden. Spreek ze zo snel mogelijk schriftelijk aan.
Ik vermoed dat de 'harde' manier namelijk ontslag op staande voet zal zijn.. tenminste daar zal hij het dan op laten uitdraaien.
Nou ja, ‘ontslagen’ kan ik niet worden omdat ik zelfstandige ben natuurlijk
louti schreef:
13-05-2021 09:50

Je hebt gelijk, ik was nog niet goed wakker ;-D Sorry, TO.
Is de persoon die jullie nu buiten gooit dezelfde als de persoon aan wie jullie dagelijks rapporteren/opleveren?

En ligt het project nu stil? Hoe groot schat je de kans dat ze over twee weken met hangende pootjes terug willen?

Ik zou geen factuur over de opzegmaand sturen omdat:
- vaak spreek je af gewerkte uren te factureren. Je hebt geen uren gemaakt
- vaak krijg je meerdere opdrachten bij dezelfde klant. Als je dit nu te hard speelt is de deur dicht.
BuzzieBee schreef:
13-05-2021 09:59
Dat klopt! Er zit een preferred supplier tussen maar in het contract staat dat het een overeenkomst is tussen ‘naam bedrijf waar de opdracht wordt uitgevoerd’. Hierna genoemd opdrachtgever en ‘mijn naam’ hierna genoemd opdrachtnemer. Ik vraag me af of ik dan bij de tussenpersoon moet zijn omdat het contract is ondertekend door mij en de verantwoordelijke vanuit de opdrachtgever

Aan wie factureer je en wie stort het geld op jouw rekening, ik neem aan de tussenpersoon? Deze preferred supplier zit er met een bepaalde marge per uur tussen. In deze marge zit ook een deel risico die hij loopt als tussenpersoon zijnde, al proberen ze in dit soort situaties hun kop te drukken. Uit ervaring weet ik dat zij meestal pas willen uitbetalen als de eindklant heeft betaald, maar daar hoef jij als ZZP’er helemaal geen rekening mee te houden, dat is echt hun risico.
loisnvt schreef:
13-05-2021 10:32
Aan wie factureer je en wie stort het geld op jouw rekening, ik neem aan de tussenpersoon? Deze preferred supplier zit er met een bepaalde marge per uur tussen. In deze marge zit ook een deel risico die hij loopt als tussenpersoon zijnde, al proberen ze in dit soort situaties hun kop te drukken. Uit ervaring weet ik dat zij meestal pas willen uitbetalen als de eindklant heeft betaald, maar daar hoef jij als ZZP’er helemaal geen rekening mee te houden, dat is echt hun risico.
In dit soort overeenkomst is vaak opgenomen dat het debiteurenrisico ligt bij de zzp-er. Dit is denk ik een bemiddelingsovereenkomst en geen tussenkomst.
Ik zou eerst eens contact opnemen met de tussenpersoon. Ik zou ook vragen wat de reden is dat de opdrachtgever zich zo heeft opgesteld. De kans is aanwezig dat die zijn klant niet kwijt wil raken. Ik zou eens polsen hoe die er in staat. Ik zou hetzelfde doen bij je externe collega's. Ik zou die contacten even afwachten.

Wanneer je die opdracht krijgt dan zou je kunnen kijken of een compromis haalbaar is, bijv 2 weken door betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Athena1905 schreef:
13-05-2021 10:18
Ik zou geen factuur over de opzegmaand sturen omdat:
- vaak spreek je af gewerkte uren te factureren. Je hebt geen uren gemaakt
- vaak krijg je meerdere opdrachten bij dezelfde klant. Als je dit nu te hard speelt is de deur dicht.

Niet met je eens!

In zijn/haar opdrachtovereenkomst staat waarschijnlijk ook het aantal te werken uren per week vermeld en deze mogen gewoon worden gefactureerd in de opzegmaand al zijn ze niet gewerkt. Waarom anders een opzegtermijn hanteren en alleen de opdrachtgever het voordeel hiervan geven? Het werkt natuurlijk wel 2 kanten op.

De deur is niet persé dicht voor toekomstige opdrachten bij deze eindklant. Deze eindklant werkt met meerdere preferred suppliers, dus mocht TO er met dit tussenbureau niet uitkomen, dan moet je niet eens meer willen samenwerken met hen. Je kunt gewoon weer opdrachten via een andere preferred supplier bij deze eindklant uitvoeren.

Wellicht overbodig te vermelden, er bestaan vele bagger tussenpersonen en of deze daartoe behoort zal nu gaan blijken.
Als je verzekerd bent hiervoor (ik neem aan dat je rbv bedoelt), bellen met de verzekering en niet zelf gaan rommelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven