Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
De natuurtuin van die opa vond ik ook niet zo bijzonder. Gewoon niets aan je tuin doen..
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: ik had blauwe druifjes in twee houten kratten zitten, die zijn inmiddels uitgebloeid. Eigenlijk moet je de bladeren helemaal laten afsterven, maar ik moet nodig mijn aardbeien planten ;-D
Kun je de bollen ook nu al uitgraven en dan bijvoorbeeld in een pot met aarde stoppen en dan laten afsterven?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
14-05-2021 22:53
Vraagje: ik had blauwe druifjes in twee houten kratten zitten, die zijn inmiddels uitgebloeid. Eigenlijk moet je de bladeren helemaal laten afsterven, maar ik moet nodig mijn aardbeien planten ;-D
Kun je de bollen ook nu al uitgraven en dan bijvoorbeeld in een pot met aarde stoppen en dan laten afsterven?
Blauwe druifjes knip ik de bloemen af en graaf ik ergens in de tuin in. Nooit commentaar gehad :proud:
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
14-05-2021 22:56
Blauwe druifjes knip ik de bloemen af en graaf ik ergens in de tuin in. Nooit commentaar gehad :proud:

Exact dit gedaan vandaag. :high5:
Alle reacties Link kopieren
Meerkat schreef:
14-05-2021 22:07
Erg is dat he, love2dance? Sta je met een kar vól, past net in de auto, alles in de tuin en je vindt het nauwelijks terug. Ik verkijk me ook altijd een beetje op hoe groot sommige dingen worden en dat er dan heus niet van alles dichtbij omheen moet. Maar ik vind het dan zo kaal, als het net geplant is. :$
Ja dat heb ik nu dus ook. Bij de lijnen tussenin. Bij de carex weet ik dat ik ruimte moet laten maar verder twijfel ik nog. Maar even mezelf bedwingen 😂
love2dance schreef:
14-05-2021 23:01
Ja dat heb ik nu dus ook. Bij de lijnen tussenin. Bij de carex weet ik dat ik ruimte moet laten maar verder twijfel ik nog. Maar even mezelf bedwingen 😂

Ik ben nu zo goed als klaar met alle rotzooi eruit halen en ik heb nog een paar plekken waar echt wel iets in moet, dus dat mag nog. En dna is het klaar. Haha!

Het is ook allemaal zo leuheuk....
Calamitycat schreef:
14-05-2021 21:01
Blijven rapen, echt de beste methode. Vooral met dit wisselvallige weer, na een regenbui 's avonds laat heb je de perfecte raapomstandigheden ;-D
Ik zakte weg op de bank en dacht 'ik zou eigenlijk iets aan de slakken moeten doen, maar ik heb geen zin'. Toen las ik dit. Heb mezelf van de bank geplukt en heb net zo'n 30 slakken een eindje verderop verplaatst. Mijn tijm is je heel dankbaar!
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
14-05-2021 22:56
Blauwe druifjes knip ik de bloemen af en graaf ik ergens in de tuin in. Nooit commentaar gehad :proud:
Oke niet te moeilijk doen dus :proud:
Tjezus, wat vals
Ik stop alle bolletjes gewoon ergens in de tuin. De meesten zijn er volgend jaar weer en liefst met meer.
Van de krokussen heb ik dit jaar ook het blad afgeknipt na een paar weken. Het zijn er zo veel, prachtig alles paars in het voorjaar. Maar meer dan een maand later komt er bijna niks op tussen dat grasbed aan blad door, en schuilen alle slakken er onder. Ze hebben dit jaar weer allemaal zaadbollen gemaakt (daar had ik ooit een topic over 'wat is dit voor plantje'). Dat was dus een krokus zaadbol: https://groenepassies.nl/bloemen-en-pla ... krokussen/
Maargoed, niet moeilijk doen dus MJ!
Alle reacties Link kopieren
Meerkat schreef:
14-05-2021 23:03
Ik ben nu zo goed als klaar met alle rotzooi eruit halen en ik heb nog een paar plekken waar echt wel iets in moet, dus dat mag nog. En dna is het klaar. Haha!

Het is ook allemaal zo leuheuk....
Hahahhaik bedenk me net iets....je staat bij mij in de tuin , gefotografeert vanaf je rug :cheer2: geintje van de kids.... waren als kind gek op stokstaartjes en bij het leegruimen van mijn schoonzus haar huis ( helaas overleden) hebben ze die meegesmokkeld en heeft mijn zoon van de week snachts in mijn tuin gezet :hihi:
Alle reacties Link kopieren
.....
love2dance wijzigde dit bericht op 14-05-2021 23:28
Reden: 2x geplaatst , beetje overdreven ....
98.34% gewijzigd
love2dance schreef:
14-05-2021 23:25
Hahahhaik bedenk me net iets....je staat bij mij in de tuin , gefotografeert vanaf je rug :cheer2: geintje van de kids.... waren als kind gek op stokstaartjes en bij het leegruimen van mijn schoonzus haar huis ( helaas overleden) hebben ze die meegesmokkeld en heeft mijn zoon van de week snachts in mijn tuin gezet :hihi:

Haha, wat cool! Ik schrok: ken jij mij...??? Maar nee dus, mooi verhaal! (wel naar natuurlijk van je schoonzus)
love2dance schreef:
14-05-2021 23:25
Hahahhaik bedenk me net iets....je staat bij mij in de tuin , gefotografeert vanaf je rug :cheer2: geintje van de kids.... waren als kind gek op stokstaartjes en bij het leegruimen van mijn schoonzus haar huis ( helaas overleden) hebben ze die meegesmokkeld en heeft mijn zoon van de week snachts in mijn tuin gezet :hihi:
Hihihi, dus jij hebt stokstaartjes tussen de planten? Foto!!

Gecondoleerd met je schoonzus.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
14-05-2021 23:04
Ik zakte weg op de bank en dacht 'ik zou eigenlijk iets aan de slakken moeten doen, maar ik heb geen zin'. Toen las ik dit. Heb mezelf van de bank geplukt en heb net zo'n 30 slakken een eindje verderop verplaatst. Mijn tijm is je heel dankbaar!
Ik zag dat mijn jonge pompoenplantjes aangevreten waren en ben zojuist dus ook maar even met een zaklantaarn de tuin in gegaan en inderdaad: er zat een dikke slak bij mijn pompoenplantjes. Dit was overigens de enige slak die ik kon vinden.
Waar zoeken jullie precies? Ik zag verder nergens een slak. Volgens mij ben ik ook gezegend met een tuin met weinig slakken. Mijn hosta's staan er volkomen gaaf bij, dus ik denk dat ik er ook wenig zal vinden. Ben toch wel benieuwd waar bij jullie de "slakkenplekjes" zijn.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Hier bijna overal wel, zelfs overdag pluk ik er hier en daar wat vanaf. Echt om gek van te worden. Baal ook als een stekker dat er momenteel nergens aaltjes te krijgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
14-05-2021 22:13
Op youtube is t wel te vinden.


Weet iemand hoe je met gaura om moet gaan? Ik heb niet alles teruggesnoeid van t najaar. Moet ik dat nu nog doen? En zo ja hoe ver? Rare dingen.
Ik wil ze graag verplanten komende week. Kan dat nog?
Ik vind gaura juist een van de mooiste planten in de tuin :heart:
Terugsnoeien (tot ca. 20 cm.) had je eigenlijk in september moeten doen. Hoe zien de gaura's er nu uit bij je? Sowieso het dode hout eruit knippen, als het goed is zou de gaura alweer moeten uitlopen, is hier wel het geval in ieder geval.
Verplanten kan, maar geef wel veel water nadien en wat mest.
Hele strenge winters overleven gaura's eigenlijk niet, ik dek ze altijd af met blad, dat helpt wel goed.
...
Naaktslakken, slakken met bruinige huisjes, slakken met gele huisjes, formaat speldenknop en formaat 2 euro munt. Ik word er gek van! En ik heb drie aangrenzende tuinen waar niks wordt gedaan dus ik vrees...
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
14-05-2021 23:04
Ik zakte weg op de bank en dacht 'ik zou eigenlijk iets aan de slakken moeten doen, maar ik heb geen zin'. Toen las ik dit. Heb mezelf van de bank geplukt en heb net zo'n 30 slakken een eindje verderop verplaatst. Mijn tijm is je heel dankbaar!
Wat goe-hooooeeeeed :applause:

Ik heb net nog een ronde gedaan, 10 kleine naaktslakjes geraapt dus dat viel erg mee.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zag dit topic en heb een vraagje over het inzaaien van weidebloemen. Ik wil dit weekend een stuk in de voortuin met weidebloemzaadjes in zaaien. Maar nu zag ik net dat er nogal wat regen staat ingepland. De hele week zelfs. Is het dan beter om te wachten of maakt het niet veel uit en ontkiemt het toch wel? De tuin ligt op het zuiden maar voorlopig dus nog niet veel zon vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
14-05-2021 23:32
Ik zag dat mijn jonge pompoenplantjes aangevreten waren en ben zojuist dus ook maar even met een zaklantaarn de tuin in gegaan en inderdaad: er zat een dikke slak bij mijn pompoenplantjes. Dit was overigens de enige slak die ik kon vinden.
Waar zoeken jullie precies? Ik zag verder nergens een slak. Volgens mij ben ik ook gezegend met een tuin met weinig slakken. Mijn hosta's staan er volkomen gaaf bij, dus ik denk dat ik er ook wenig zal vinden. Ben toch wel benieuwd waar bij jullie de "slakkenplekjes" zijn.
Als je hosta's gaaf zijn dan ben je inderdaad waarschijnlijk gezegend met een tuin met heel weinig slakken.
Ik kijk eigenlijk overal, maar vooral rond de salvia's, het kattenkruid en de zaailingen want slakken zijn gek op jonge blaadjes.
En in hortensia's zitten ze ook vaak en ook bij het voer wat uit de vogelvoersilo is gevallen.
...
Ik denk eigenlijk dat het zaad beter zal ontkiemen als het nat is? Even zoeken..

"In het algemeen moeten de zaden na het zaaien regelmatig vochtig gehouden worden maar nooit nat. "
https://www.cruydthoeck.nl/advies/algem ... aaien/t481

Ik denk dat het huidige weer eigenlijk perfect is. Nat, zon, nat, zon.
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
14-05-2021 23:44
Ik zag dit topic en heb een vraagje over het inzaaien van weidebloemen. Ik wil dit weekend een stuk in de voortuin met weidebloemzaadjes in zaaien. Maar nu zag ik net dat er nogal wat regen staat ingepland. De hele week zelfs. Is het dan beter om te wachten of maakt het niet veel uit en ontkiemt het toch wel? De tuin ligt op het zuiden maar voorlopig dus nog niet veel zon vrees ik.
Regen is goed! Het is perfect zaaiweer nu, nat en niet te koud (ok, its warmer zou mogen) maar vocht is juist het belangrijkst voor kiemen. Lekker zaaien dus!
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
14-05-2021 23:40
Ik vind gaura juist een van de mooiste planten in de tuin :heart:
Terugsnoeien (tot ca. 20 cm.) had je eigenlijk in september moeten doen. Hoe zien de gaura's er nu uit bij je? Sowieso het dode hout eruit knippen, als het goed is zou de gaura alweer moeten uitlopen, is hier wel het geval in ieder geval.
Verplanten kan, maar geef wel veel water nadien en wat mest.
Hele strenge winters overleven gaura's eigenlijk niet, ik dek ze altijd af met blad, dat helpt wel goed.
ze lopen erg enthousiast uit met best groot blad.
ze zaten van de winter onder 60cm sneeuw :proud:

Alles wat ik verplant krijgt een hand potgrond en een fikse plons water mee.
en ik zal mn vers ingeplanten tuin toch veel moeten sproeien.

vind t wel spannend in 1 keer een stuk van 4 x 5m inplanten :sun: ben heel benieuwd hoe t wordt
Been there, done that, got the T-shirt.
Calamitycat schreef:
14-05-2021 23:46
Als je hosta's gaaf zijn dan ben je inderdaad waarschijnlijk gezegend met een tuin met heel weinig slakken.
Ik kijk eigenlijk overal, maar vooral rond de salvia's, het kattenkruid en de zaailingen want slakken zijn gek op jonge blaadjes.
En in hortensia's zitten ze ook vaak en ook bij het voer wat uit de vogelvoersilo is gevallen.
Hosta's in je tuin? Dan heb je echt geen slakken inderdaad.
De salvia heb ik op gegeven, die eten ze volkomen op. Verder dacht ik met sierui een goed plan te hebben, maar het blad van de grote alliums is nu allemaal opgevreten. Gek genoeg komen ze blijkbaar niet aan de kleine alliums. Nu de allium op is zijn ze dus aan de tijm begonnen.
Ik weet van eerder dat ze graag leven in randjes rond stenen (op schaduwplekken) of plastic randjes, onder dichte bodembedekkers zoals vinca minor. En onder een dichte mat van krokusblad dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven