Man gaat over mijn grens

02-05-2021 14:54 2094 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivavrouwen,

Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.

Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...

Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.

Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Dank je wel mod.
Fijn dat jullie er zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Zandblauwtjes schreef:
19-05-2021 21:09
Ja echt? Misschien stom maar dat zou mij toch ook nog niet lekker zitten. Wat als hij dat dan puntje bij het paaltje toch niet wil doen. En ik heb ook gewoon echt even geen zin om hem aangeschoten te zien/ruiken nu. Dat idee roept veel spanning op.

Bloody hell Zandblauwtje.... zie je wat er gaande is? Je voelt je dus niet veilig bij hem als hij aangeschoten is. Je vertrouwt er niet 100% op dat hij je niet weer verkracht (seks met je heeft vlak na een bevalling, terwijl jij dat niet wil).
En als je erover begint dan vindt hij dat maar vervelend want dan geef jij hem een slecht gevoel over zichzelf (wat hij inderdaad zou moeten hebben m.i.). En jij voelt je dan schuldig.

Dit is niet alleen fysiek grensoverschrijdend geweest maar hij heeft ook emotioneel geen oog voor jouw gevoelens en jouw grenzen en jij zit emotioneel volledig in de tang bij hem. Lees eens over codependency in relaties. Dat je je schuldig voelt is een grote rode vlag. Ik hoop echt dat je snel in therapie kan Zandblauwtje.
Zet hem er uit. Je bent niet veilig als hij zo reageert. En zeg maar tegen hem dat hij je verkracht heeft. Misschien dat dan de realiteit hem bereikt.

Kun je zijn of jouw ouders of die vriend van het biertje niet inschakelen met de mededeling dat er een niet nader te noemen geweldsincident heeft plaatsgevonden, s.v.p. geen vragen stellen maar haal hem a.j.b. op en haal hem hier uit huis?
Jullie reacties liegen er niet om... maar misschien heb ik dat ook wel nodig nu.

Ik heb met mezelf afgesproken om geen drastische stappen te zetten voor ik mijn psycholoog heb gesproken. Ik ga mijn man er dus niet uit zetten, maar hij komt er niet in als hij gedronken heeft.

Ik begrijp maar niet hoe het kan dat dit mijn man is waar hier over geschreven wordt. Ik vertrouwde hem het meest van iedereen. Waar komt dit ineens vandaan en wat zegt het over hem. Was hij dan al die tijd al iemand anders? Of is de stap naar het overgaan van dit soort grenzen voor veel mannen helemaal niet zo groot ondanks dat het verder goede mannen zijn. Ik weet helemaal niet meer wie hij is. Ik dacht altijd dat hij nog geen vlieg kwaad zou doen. Daarom is het ook zo makkelijk om aan mezelf te gaan twijfelen, want het is gewoon niet logisch dus hoe kan het dan zo zijn.
Zandblauwtjes schreef:
19-05-2021 20:39
Zojuist een zeer vervelend gesprek met mijn man. Hij gaf aan vrijdag na het werk weer een biertje te gaan drinken met dezelfde vriend als de vorige keer, als dat mij niet slecht uit zou komen. Ik heb toen gezegd dat ik het voorlopig geen fijn idee vind dat hij alcohol drinkt. Hij vond dat overdreven en uiteindelijk werd hij een beetje boos en emotioneel en zei hij dat ik hem een slecht gevoel geef over zichzelf.

Aan de ene kant voel ik me nu schuldig en vraag ik me af of ik het allemaal te groot maak en verkeerd zie en of ik het me wel goed herinner. Aan de andere kant voel ik me nu ook heel gespannen en onbestemd en vraag ik me af of ik de man met wie ik nu zo'n prachtig onschuldig kindje op de wereld heb gezet misschien wel verkeerd heb ingeschat. Dat is een heel erg nare gedachte.
Ik zou aangeven dat hij dan dus niet welkom is in huis en maar bij de vriend gaat logeren. Ik zou de de deuren van binnen uit op slot doen (haken).

Dan voelt hij zich maar even slecht. Hij zou zelf hulp moeten zoeken omdat hij niet met drank en grenzen om kan gaan.

Ik zou echt heel dicht bij jezelf blijven. Je hebt jezelf en een baby te beschermen.

Hij heeft geen spijt en hij snapt het ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heel goed dat je besluit nu geen drastische stappen te zetten.

Wel duidelijkheid creëren en voet bij stuk houden voor wat betreft jouw grenzen en jouw behoeften.
En ik schreef het reeds eerder......uitspreken wat het met je deed en wat het nog steeds met je doet......die roze olifant een naam en een gezicht geven.

Dit is iets wat je niet kunt wegwuiven. Het is er en het zal er blijven.
Zandblauwtjes schreef:
20-05-2021 07:13
Jullie reacties liegen er niet om... maar misschien heb ik dat ook wel nodig nu.

Ik heb met mezelf afgesproken om geen drastische stappen te zetten voor ik mijn psycholoog heb gesproken. Ik ga mijn man er dus niet uit zetten, maar hij komt er niet in als hij gedronken heeft.

Ik begrijp maar niet hoe het kan dat dit mijn man is waar hier over geschreven wordt. Ik vertrouwde hem het meest van iedereen. Waar komt dit ineens vandaan en wat zegt het over hem. Was hij dan al die tijd al iemand anders? Of is de stap naar het overgaan van dit soort grenzen voor veel mannen helemaal niet zo groot ondanks dat het verder goede mannen zijn. Ik weet helemaal niet meer wie hij is. Ik dacht altijd dat hij nog geen vlieg kwaad zou doen. Daarom is het ook zo makkelijk om aan mezelf te gaan twijfelen, want het is gewoon niet logisch dus hoe kan het dan zo zijn.

Hoe hij reageert in gesprekken kan toch niet nieuw zijn? Ik denk dat je het eerder niet zag.
Heb je daadwerkelijk met hem besproken dat hij je verkracht heeft? Ik denk dat je dat echt zo moet benoemen en dat pas dan hopelijk doordringt wat er is gebeurd. In zijn hoofd is het maar een klein incidentje, maar het zou hem duidelijk moeten worden gemaakt wat er nu echt gebeurd is.

Je kunt ook zeggen: prima dat je gaat drinken, maar als je het waagt om me ook maar met 1 vinger aan te raken, dan schop ik je voorgoed het huis uit.

Maar ja, het vertrouwen is goed weg.

Verstandig dat je eerst met je psych gaat praten voor je stappen neemt. Wanneer kan je daar terecht?
Blijenvrij schreef:
20-05-2021 08:13

Je kunt ook zeggen: prima dat je gaat drinken, maar als je het waagt om me ook maar met 1 vinger aan te raken, dan schop ik je voorgoed het huis uit.

Wat is een waarschuwing nou waard nadat je al verkracht bent en de dader zegt 'het is zo vervelend voor mij'?
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-05-2021 08:21
7.62% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
To, jij bent verkracht door een bekende. Jij hebt duidelijk meerdere malen nee gezegd en hij is gewoon doorgegaan. Sorry maar dit valt niet goed te praten.
Het is je man maar hij is duidelijk zijn grens overschreden.

Dit is idd een lastig parket, waarom heb je tegen hem gezegd dat het wel goed was terwijl hij een strafbare feit heeft gedaan?
Het is voor TO waarschijnlijk ook een hele grote stap om die roze olifant te benoemen, ik snap het wel.

TO, het gesprek met de psycholoog is volgende week toch? Weet je man dat je daarheen gaat?
Als hij komende vrijdag toch gaat, wat kun je dan doen om te zorgen dat je je veilig voelt? Alle deuren op slot, iemand die bij jou komt logeren misschien?
Het gaat op dit moment niet over hoe hij zich voelt. Hij houdt geen rekening met jouw gevoelens en grenzen, dus is het aan jou om dat te doen.

Wat een verschrikkelijke situatie TO, :hug: denk aan jezelf en aan je baby.
viva-amber schreef:
20-05-2021 08:15
Wat is een waarschuwing nou waard nadat je al verkracht bent en de dader zegt 'het is zo vervelend voor mij'?

Om te voorkomen dat het nogmaals gebeurd.

TO, ik denk dat jij pas verder kan, op welke manier dan ook, als hij erkent wat hij gedaan heeft en berouw betoont.
Dat klopt GreenLadyFern, ik vind het zelf nog steeds zo moeilijk om dat woord te noemen. Het lijkt voor anderen misschien glashelder, maar ik begrijp zelf niet eens hoe ik mij voel en wat er is gebeurd. Ik wil zo'n gesprek daarom ook liever eerst voorbereiden met mijn psycholoog. Want als ik het zelf niet eens weet, hoe kan ik dan duidelijk zijn naar mijn man toe.

Soms denk ik ook van hij was er toch zelf bij, waarom moet ik dit hem dan vertellen alsof het nieuws is. Ik weet toch feitelijk niets wat hij niet al weet... Maar hij heeft natuurlijk geen forum om zijn gedachten te ordenen. Denken jullie dus dat hij nu oprecht niet weet dat het serieus fout was wat hij heeft gedaan?

Mijn man weet wel dat ik volgende week weer naar mijn psycholoog ga, maar hij heeft daar niet echt op doorgevraagd. Ik denk niet dat hij morgen echt gaat, maar als hij wel gaat dan doe ik de deuren op de knip heb ik bedacht :'(
Zandblauwtjes schreef:
20-05-2021 07:13

Ik denk dat het een beetje van allebei is, dat hij altijd al iemand anders was, maar ook dat mensen die in het algemeen gezien worden als 'goed' prima in staat zijn om dingen te doen die hun partner kwetsen. Sommige min of meer onbewuste overtuigingen van mensen worden pas merkbaar in specifieke situaties, zoals na de geboorte van een kind. Misschien heeft je partner onbewust de overtuiging dat seks in een relatie een vanzelfsprekendheid is. Als er nooit een situatie is geweest waarin seks relatief langdurig geen optie was, heb je die overtuiging niet eerder kunnen opmerken. Hij was altijd al zo, maar als de context er geen aanleiding toe geeft, is zo'n overtuiging niet problematisch. Pas als de context verandert, wordt het een probleem. Zoals nu. Als je man vanzelfsprekende seks een acceptabele overtuiging vindt, bijvoorbeeld omdat hij meent dat een goede relatie wordt gekenmerkt door het hebben van seks en vice versa, is hij binnen zijn eigen overtuigingen een goede man als hij seks neemt. Dan ziet hij misschien niet eens dat dit geweld was.
Het is heel erg verdrietig om te lezen dat jij je van alles afvraagt over zaken die in een goede en fijne relatie eigenlijk besproken zouden moeten (kunnen) worden.
Er zijn nog geen 3 weken voorbij sinds hij seks heeft gehad met zijn vrouw tegen haar zin in. Maar meneer vind dat hij recht heeft om weer aan de alcohol te gaan. De hele situatie heeft in ieder geval geen indruk gemaakt op hem.

Wat zit jij in een rot situatie TO. Hopelijk heb je wat aan het gesprek met je psycholoog.
We kunnen natuurlijk niet in zijn hoofd kijken, maar ik zou ook niet teveel bezig zijn met wat hij nu denkt/voelt, probeer dat eerst maar eens voor jezelf op een rijtje te krijgen :hug: Dat is waarschijnlijk al een hele grote opgave.

Het is al heel knap dat je duidelijk hebt aangegeven dat je je er niet goed bij voelt dat hij weer gaat drinken, je hebt zo goed je grens aangegeven. De reactie van je man brengt je aan het twijfelen, wat logisch is want je bent het allemaal nog aan het verwerken. Het is goed dat je hier schrijft, zodat je je eigen gedachten terug kunt lezen.

Heel simpel; het gaat er nu niet eens om wat er 'nu echt gebeurd is' of hoe je het noemt. Als jij je er zo rot door voelt gaat het dáár over. Dat moet je man respecteren. Dat jouw gevoel van veiligheid is aangetast.
Hoe dit verder loopt, welke woorden of gevolgen er aan gaan kleven, dat komt allemaal nog wel. Je voelt je onveilig en geeft je grens aan en komt op voor je behoefte aan die veiligheid. Je doet het echt goed TO. :hug:
Parella schreef:
20-05-2021 07:59
Gestaft voor victim blaming
Hij beseft gewoon niet wat hij jou heeft aangedaan. Hij denkt dat het allemaal wel meevalt kennelijk: Gewoon een beetje seks, nou ja en je wilde eigenlijk niet maar het is nu toch voorbij? Het was maar een paar minuutjes jemig hee en ik heb toch sorry gezegd?

Je moet hem héél duidelijk maken hoezeer jij er mee zit. Wat jij voelt. Dat het gewoon écht niet okee is en écht niet voorbij is. Pas wanneer hij dat snapt kun je door.
For whom the bell tolls
Tutjebelletje schreef:
20-05-2021 13:23
Hij beseft gewoon niet wat hij jou heeft aangedaan. Hij denkt dat het allemaal wel meevalt kennelijk: Gewoon een beetje seks, nou ja en je wilde eigenlijk niet maar het is nu toch voorbij? Het was maar een paar minuutjes jemig hee en ik heb toch sorry gezegd?

Je moet hem héél duidelijk maken hoezeer jij er mee zit. Wat jij voelt. Dat het gewoon écht niet okee is en écht niet voorbij is. Pas wanneer hij dat snapt kun je door.
En zo lang hij dit niet erkend zal TO geen begin kunnen maken deze man ooit weer te kunnen vertrouwen.
Tutjebelletje schreef:
20-05-2021 13:23

Ik schat in dat dit zo ongeveer zijn gedachtegang is.
Jij was alert. Hij dronken, dan is de beleving en herinnering over het incident meer vertroebelt.
Het start bij het uitspreken van jouw beleving en gevoel! Sta voor jezelf op en leg het zo helder mogelijk op tafel. Deze aankomende stapavond is een perfect moment om je gevoelens te ventileren. Maak ruzie als het nodig is maar geef je onbestemde gevoelens geluid. Hij moet het horen. Een psycholoog kan jouw ondersteunen maar het gesprek zal je aan moeten gaan.
Ik kan me voorstellen dat afwachten of hij morgen wel of niet gaat en dan moeten beslissen of je wel of niet de knip op de deur doet (met eventueel gedoe daarna) ook veel onrust geeft. Kun je niet een nachtje gaan logeren met de kleine? Onder het mom van "even weg".
MarijeMarije schreef:
20-05-2021 15:52

Onder het mom van
Weet je... spreek het maar gewoon uit dan. Duidelijker kun je het niet maken.

"Ik ga weg want ik ben bang van je"

Moet het toch wel een heel ongevoelige hufter zijn wil het dan nog niet binnen komen.
For whom the bell tolls
TO, ik ben jonger en heb geen kind, maar mijn ex heeft na drie jaar relatie hetzelfde gedaan.
Daarvoor wel eens dingen mis maar nooit zó erg.

Het is verkrachting en het is niet oké. Nooit. En er zijn genoeg mannen die dat wél inzien.
Denk echt goed na voor jezelf of je hier ooit mee om kan gaan, want je verdient beter. Echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven