Handleiding "hoe koop ik een huis" gezocht :)

25-05-2009 22:02 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet dat, een huis kopen?

Lief en ik hebben intussen een huis op het oog, we zijn nu 2x gaan kijken. En ja, we vinden het leuk. Als er iets van de prijs af gaat zou het financieel ook moeten kunnen. Dus dat biedt allemaal perspectief.

Maar....

Hoe moet het nu?

Is er iemand die een beetje stap voor stap kan vertellen wat nu de bedoeling is?
Ik zag laatst iemand de boekwinkel uitlopen met Huis Kopen voor Dummies.
Ik hoop niet dat we hetzelfde huis op het oog hebben!
quote:nostradame schreef op 25 mei 2009 @ 22:18:

Ik zag laatst iemand de boekwinkel uitlopen met Huis Kopen voor Dummies.

Dat is wel een goede tip.

Ik zou het ook niet weten maar wij zijn het ook van plan.

Je kan op de website van vereniging eigen huis ook veel info vinden.

Of deze: http://www.voorbeginners. ... /wat-is-een-hypotheek.htm

of: http://www.nhyp.nl/

De laatste twee zijn meer over hypotheken.
Tja. Het is handig als je weet hoe je staat, qua prijs ed. Je kunt bij het kadaster opvragen wat de prijzen zijn in het postcode gebied van je droompaleis en er zijn ook sites op internet waar je het kunt vinden (maar dan niet per huisnummer). Kijk dan hoe reeël de prijs is die de makelaar aan het huis heeft gehangen. Vanuit daar kun je gaan bepalen wat je eerste bod wordt. Realiseer je wel dat té laag niet slim is, maar dat je ook niet té dicht bij de vraagprijs moet gaan zitten (ivm onderhandelingsruimte). Enneh...play it cool! :D

Heb je niet toevallig een makelaar in je kennissenkring? Als je echt te onzeker voelt om de onderhandelingen zelf te voeren, kun je besluiten een aankoopmakelaar in de arm te nemen.

Het is een spannend en soms zelfs zenuwslopend proces, maar de uitkomst kan heel mooi zijn!
Vraag of je nogmaals mag kijken en neem een onpartijdig persoon mee, iemand zonder roze bril, die kritisch kijkt naar het pand. Een huis waar je op slag verliefd op bent, kan er wel eens voor zorgen dat je onderhoudstechnische punten over het hoofd ziet. Probeer uit te vinden hoe lang het huis te koop staat. Staat het al langer te koop dan kan je wellicht iets lager gaan zitten, maar verlies de reële waarde van het huis niet uit het zicht. Verkopers willen toch een eerlijke prijs voor hun woning. Bepaal voor je zelf wat de max is. Laat van tevoren uitrekenen welke lasten jullie kunnen dragen en welk hypotheekbedrag daar bij hoort. Indien het om een wat ouder pand gaat zou ik altijd bieden onder voorbehoud van niet alleen het rond krijgen van de financieen maar ook een bouwtechnisch rapport. Oudere huizen hebben hun charmes, maar ook hun gebreken.
Dank jullie wel alvast.

Bij de tweede bezichting hebben we idd andere mensen meegenomen om mee te kijken. Vandaar dat we nu op zich dus wel willen gaan bieden.

Maar hoe werkt zoiets? Bel je de makelaar en zeg je: 'ja, euh, we willen er wel xxx voor geven? ' Of zijn daar afspraken voor, over hoe zoiets gaat?

En daarna, als zij het bod accepteren (na onderhandelen), wat dan?
quote:fussie schreef op 25 mei 2009 @ 22:54:

Maar hoe werkt zoiets? Bel je de makelaar en zeg je: 'ja, euh, we willen er wel xxx voor geven? ' Of zijn daar afspraken voor, over hoe zoiets gaat?

En daarna, als zij het bod accepteren (na onderhandelen), wat dan?

Ja, je belt de makelaar en geeft je eerste bod door, de verkopers doen dan meestal een tegenbod en zo ga je onderhandelen. Als je dit heel lastig vindt, kun je ook een aankoopmakelaar inschakelen en die de onderhandelingen laten doen.

Als je het eens bent over de prijs, teken je het koopcontract. Het is slim om hier ontbindende voorwaarden in op te nemen (voorbehoud van financiering, voor het geval je de hypotheek niet rond krijgt en evt. bouwtechnische keuring).
Just hand over the chocolate and nobody will get hurt.
Als je echt niet weet hoe het werkt neem dan een aankoopmakelaar mee. Die bedenkt ook zaken waar je zelf geen benul van hebt en loopt het koopcontract met je door, geeft info uit het kadaster en speelt het bieden veel koelbloediger dan je zelf wellicht kan. Als je al een pand op het oog hebt kun je vaak ook een gunstige prijs bedingen voor zijn/haar courtage. Succes!
quote:Barbalala schreef op 25 mei 2009 @ 23:05:

[...]

Ja, je belt de makelaar en geeft je eerste bod door, de verkopers doen dan meestal een tegenbod en zo ga je onderhandelen. Als je dit heel lastig vindt, kun je ook een aankoopmakelaar inschakelen en die de onderhandelingen laten doen.

Als je het eens bent over de prijs, teken je het koopcontract. Het is slim om hier ontbindende voorwaarden in op te nemen (voorbehoud van financiering, voor het geval je de hypotheek niet rond krijgt en evt. bouwtechnische keuring).Komen de ontbindende voorwaarden pas aan bod bij het tekenen van een voorlopig koopcontract? Niet direct bij het uitbrengen van je (1e)bod?
Nee, die ontbindende voorwaarden komen pas aan de orde als je bod geaccepteerd is.
quote:Pelikaan schreef op 25 mei 2009 @ 23:23:

Nee, die ontbindende voorwaarden komen pas aan de orde als je bod geaccepteerd is.Niet helemaal waar, bij het uitbrengen van je eerste bod is het wel zo verstandig om aan te geven dat dit onder voorbehoud is van financiering. Waarom bel je niet even een makelaar voor de vraag wat het kost. Een aankoopmakelaar kan het je zo uit handen nemen en wellicht een betere prijs krijgen.
Je moet je voorwaarden zeker melden bij je eerste bod en bij elk volgend bod.

Als zij je bod (zonder voorwaarden) accepteren zit je eraan vast! Je hebt natuurlijk altijd nog drie dagen bedenktijd na het tekenen van het koopcontract maar in principe kun je dan niet opeens nog met voorwaarden aankomen.
Ik zou een makelaar inschakelen als ik jou was. Lijkt duur, maar het neemt je een hoop zorgen uit handen en een makelaar verdient zichzelf meestal terug doordat hij scherper kan onderhandelen.
een aankoopmakelaar kost over het algemeen 1,5% van de bruto koopprijs (in de regio Amsterdam). Reken dus maar uit! Ze moeten dus wel heel goed moeten kunnen onderhandelen om dat eruit te kunnen krijgen.

Ik zou een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring, om jezelf te becshermen.

Heel veel plezier en geluk!
quote:moi_eva schreef op 26 mei 2009 @ 11:30:

een aankoopmakelaar kost over het algemeen 1,5% van de bruto koopprijs (in de regio Amsterdam). Reken dus maar uit! Ze moeten dus wel heel goed moeten kunnen onderhandelen om dat eruit te kunnen krijgen.

Ik zou een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring, om jezelf te becshermen.

Heel veel plezier en geluk!

Dat vind ik erg veel. Dat vragen ze zo'n beetje als ze als verkoopmakelaar fungeren en dat is veel meer werk. Ik heb geinformeerd toen wij een huis kochten en de meesten zaten rond de 1%. Je hebt ook makelaars die hanteren een starttarief van zeg 800,- + 10% van wat ze van de prijs af krijgen. Dan kunnen de kosten ook hoog zijn, maar dan betekent het ook dat er veel van de prijs af is.

Wij hebben uiteindelijk zonder makelaar gekocht. Maar als ik de posts van TO zo lees zou ik wel een makelaar in de arm nemen als ik haar was....
quote:Brenda_L schreef op 26 mei 2009 @ 08:03:

Je moet je voorwaarden zeker melden bij je eerste bod en bij elk volgend bod.

Als zij je bod (zonder voorwaarden) accepteren zit je eraan vast! Je hebt natuurlijk altijd nog drie dagen bedenktijd na het tekenen van het koopcontract maar in principe kun je dan niet opeens nog met voorwaarden aankomen.Onzin dit. Bij het bieden komen ontbindende voorwaarden nog niet aan bod. Je kunt met prijs en overdrachtsdatum handelen, dat je meer biedt als je er eerder in kunt of minder als je langer moet wachten. Voorwaarden neem je op in het voorlopig koopcontract. Dat kunnen zaken zijn als: onder voorbehoud van financiering ( 4 weken is gebruikelijk maar daar kan van afgeweken worden in overleg) of bouwkundige keuring, of splitsing of flexibele overdrachtsdatum naar beide partijen toe.
Mijn aankoopmakelaar kostte overigens 1500,- voor een huis van ruim 3 ton en heeft ons heel wat werk bespaard.
anoniem_76986 wijzigde dit bericht op 26-05-2009 19:31
Reden: typooooo
% gewijzigd
Hmz, een aankoopmakelaar weet ik nog niet. Ik geloof nog niet dat we die meteen nodig gaan hebben. Lief heeft een aantal boeken besteld bij vereniging eigen huis, dus daar halen we ook weer informatie uit.

Ik heb de makelaar iig gebeld dat we niet onwelwillend tegenover het huis staan, zonder verder iets los te laten over de prijs die willen geven. Er zijn verder nog geen gegadigden, wat me dan ook weer laat denken "zou er iets mis zijn? "

Wel fijn want dan kunnen we rustig uitzoeken wat en hoe
quote:Dickens schreef op 26 mei 2009 @ 19:09:

[...]

Onzin dit. Bij het bieden komen ontbindende voorwaarden nog niet aan bod. Je kunt met prijs en overdrachtsdatum handelen, dat je meer biedt als je er eerder in kunt of minder als je langer moet wachten. Voorwaarden neem je op in het voorlopig koopcontract. Dat kunnen zaken zijn als: onder voorbehoud van financiering ( 4 weken is gebruikelijk maar daar kan van afgeweken worden in overleg) of bouwkundige keuring, of splitsing of flexibele overdrachtsdatum naar beide partijen toe.

Fijn dat jij het onzin vindt maar bij ons was het toch zeker relevant. Er was nog een bieder die hoger had geboden maar omdat ze met ons andere voorwaarden konden afspreken accepteerden ze ons bod.

Als je een bod accepteert wil je toch weten wat de voorwaarden zijn, het lijkt mij echt niet netjes en slim om daar achteraf nog mee te komen.
En waren dat voorwaarden zoals geen voorbehoud financiering of zat dat in de datum aanvaarding? Want dat laatste onderhandel je idd mee zoals ik al schreef. Als verkoper zou ik ook een lager bod accepteren boven een hoger bod als dat betekent dat ik niet tussentijds zou hoeven te verhuizen (wat ook handenvol geld kost).
anoniem_76986 wijzigde dit bericht op 27-05-2009 13:43
Reden: typo
% gewijzigd
Bij ons was het inderdaad een flexibele verhuisdatum. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een verkoper ook interessanter is als iemand niet onder voorbehoud van financiering bied. Anders heb je als verkoper toch weer het risico dat als de koper zijn hypotheek niet op orde kan brengen dat het koopcontract na een paar weken weer ontbonden kan worden.

Waarom zou je de ene voorwaarde al wel bij je bod melden en de andere niet? Openheid daarover lijkt me voor alle partijen wel fijn.
Ik weet nog een prachtig huis te koop in Zwijndrecht - Refter 29

Zien is kopen.

http://home.kpn.nl/dittie/
Hier ergens staat nog een topic met huis kopen/verkopen oid, ik weet niet hoe te linken. Daar hebben wij ook wat tips gekregen.

Handig is www.miljoenhuizen.nl daar kun je kijken hoe lang een huis te koop staat e.d. Op het kadaster kun je omrekenen wat een huis moet kosten als je de aankoopprijs van een paar jaar geleden toevallig weet (via kadaster aanvragen)
Jeetje Dittie, wat onbaatzuchtig om even te vertellen wat een prachtig huis daar staat! Het is natuurlijk niet toevallig je eigen huis he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven