Kamperen: welk luchtbed?

10-06-2021 13:51 25 berichten
Na een aantal jaar vliegvakanties en kamperen met de caravan gaan we nu weer met de tent.
We hebben tijdens een weekendje weg onze oude opblaasluchtbedden getest maar hier slaap ik echt niet lekker meer op.
In het verleden (20 jaar geleden) hebben we dure inflatables gekocht maar daar lagen we nooit goed op, die opblaasdingen sliepen fijner.

We zijn nu dus huiverig om een miskoop te doen, welke luchtbedden vinden jullie fijn?
Ik zou toch voor inflatables gaan, is oprecht een stuk comfortabeler dan een luchtbed. Op de blog van de kampeermeneer zijn veel nuttige recensies. Exped is een populair merk. Iets goedkoper merk is Ayachucho (https://www.bever.nl/p/ayacucho-double- ... olour=2321 bijvoorbeeld) Ik zou voor minimaal 10 cm gaan, die in link is 7.5. Wij hadden sinds we een soortgelijke van 10 cm aanschaften voor het eerst nergens last van! Kan ook goed op mn zij liggen zonder pijn in heup. We gebruiken het ook als matras voor logees en logees zijn vaak verbaasd dat het zo lekker ligt!
Alle reacties Link kopieren
Wat is je budget?
Goedkope luchtbedden zijn niet geïsoleerd en trekken koud op. Heb je bijvoorbeeld luchtbedden van Exped, die zijn wel geïsoleerd. Helaas zijn die wel van een hele andere prijsklasse.

Er zijn ook selfinflatables van 10 cm, die liggen bijna zoals een gewone matras.. beter dan zo'n dunne van 3 of 5cm.
Ik heb idd een Exped. Die ligt bijna lekkerder dan mijn eigen bed. Maar daar is dan wel de prijs ook naar. 🙈
Taartje34 schreef:
10-06-2021 14:12
Ik heb idd een Exped. Die ligt bijna lekkerder dan mijn eigen bed. Maar daar is dan wel de prijs ook naar. 🙈
Haha dat hebben wij dus ook. Zeker toen we hiervoor nog een heel slecht matras hadden :-D
Ik heb van Exped zowel de megamat als de synmath... De een selfinflatable en de ander een luchtbed. Maar beiden liggen ze naar hun soort écht heel fijn :kneel:
Je hebt ook nog luchtbedhoezen voor extra isolatie en comfort trouwens! Maar met kamperen is veel extra spullen niet aan te raden..
Deze van decathlon met een matje erop. Schijnt echt heerlijk te slapen. Al van meerdere mensen gehoord :) als ik nu met een tent zou gaan, zou ik voor deze gaan.

Afbeelding
Almdudler schreef:
10-06-2021 14:08
Wat is je budget?
Goedkope luchtbedden zijn niet geïsoleerd en trekken koud op. Heb je bijvoorbeeld luchtbedden van Exped, die zijn wel geïsoleerd. Helaas zijn die wel van een hele andere prijsklasse.

Er zijn ook selfinflatables van 10 cm, die liggen bijna zoals een gewone matras.. beter dan zo'n dunne van 3 of 5cm.

Luchtbedden trekken geen kou op, je lijf verliest warmte aan het luchtbed. Met je lijf ben je gewoon niet in staat al die lucht warm te houden. Daarom isoleren óp het luchtbed, zodat de warmte blijft waar die is. Leg daarom onder je slaapzak een warme deken of iets anders dat isoleert, niet er onder.
Wanneer ga je? In welk seizoen? En maakt gewicht uit voor de trip? (fiets/wandelen/auto) Hoe groot is de tent en hoe groot/lang zijn jullie? Allemaal factoren die belangrijk zijn

Ik heb verschillende matjes. De duurdere Neoair van Therma rest in zomer en winter. Een hele dikke heerlijke van Eureka die echt super goed slaapt. En... een ali express ding dat eigenlijk heel erg goed is voor de zomer. Dat ding wordt verkocht door drop shippers onder verschillende merknamen. Kost 35 euro ofzoiets maar prima ding wat langer dan de duurdere en iets breder ook nog.

Voor bedjes zijn ook hele dunne overtrekjes verkrijgbaar trouwens.
Selfinflatable van 10 cm; echt ik wil niets anders meer.
Wij hebben de nomad en die is hier ook in gebruik als extra logeerbed.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Irregular_Choice schreef:
10-06-2021 14:30
Deze van decathlon met een matje erop. Schijnt echt heerlijk te slapen. Al van meerdere mensen gehoord :) als ik nu met een tent zou gaan, zou ik voor deze gaan.

Afbeelding
Die heb ik! Decathlon heeft 2 inflatables die erop passen, de gewone en de duurdere. Ik heb de gewone en slaapt prima. En dan ben je voor 100,- klaar (vind ik nog steeds duur). We gebruiken hem ook voor logés. Je hebt dan wel 2 pakketten mee, dus neemt meer ruimte in dan een luchtbed of een matje.
Comfort: Nomad selfinflatable 10.0
Gewicht: Ayacucho opblaas regular
Hier ook groot Exped-fan. Elke cent waard geweest.
Bedankt voor de duidelijke en snelle reacties! Ik had ze gelezen toen ik onderweg was naar een kampeerwinkel. Ik ben inderdaad erg enthousiast over de inflatables van tegenwoordig!
Ze hadden daar inflatables van exped en van human comfort. Van de laatste vond ik de 15cm erg fijn. Maar jullie hebben allemaal een exped..dus nu twijfel ik! De 15 cm hiervan hadden ze helaas niet dus die kon ik niet vergelijken.
Iemand ervaring met human comfort?
Budget maakt niet zoveel uit, maar dan wil ik echt lekker liggen :)
We gebruiken de luchtbedden meestal in warme landen en hebben ook ruimte om ze mee te nemen. Comfort, geen last van m’n rug krijgen is het belangrijkst..
Sága schreef:
10-06-2021 14:06
Ik zou toch voor inflatables gaan, is oprecht een stuk comfortabeler dan een luchtbed. Op de blog van de kampeermeneer zijn veel nuttige recensies. Exped is een populair merk. Iets goedkoper merk is Ayachucho (https://www.bever.nl/p/ayacucho-double- ... olour=2321 bijvoorbeeld) Ik zou voor minimaal 10 cm gaan, die in link is 7.5. Wij hadden sinds we een soortgelijke van 10 cm aanschaften voor het eerst nergens last van! Kan ook goed op mn zij liggen zonder pijn in heup. We gebruiken het ook als matras voor logees en logees zijn vaak verbaasd dat het zo lekker ligt!
Leuke site die van kampeermeneer!
aardbeienslof schreef:
10-06-2021 16:28
Bedankt voor de duidelijke en snelle reacties! Ik had ze gelezen toen ik onderweg was naar een kampeerwinkel. Ik ben inderdaad erg enthousiast over de inflatables van tegenwoordig!
Ze hadden daar inflatables van exped en van human comfort. Van de laatste vond ik de 15cm erg fijn. Maar jullie hebben allemaal een exped..dus nu twijfel ik! De 15 cm hiervan hadden ze helaas niet dus die kon ik niet vergelijken.
De 10cm van Exped is in principe meer dan voldoende.
Voor het prijsverschil zou je ook nog naar de Vaude Dream10 kunnen kijken. Nagenoeg hetzelfde als de exped, alleen een stuk goedkoper. Beiden wel 5 jaar garantie. Iit human comfort, die heeft dacht ik 2 jaar.
Hc heeft hele leuke, prima dingen, maar met de luchtbedden vind ik ze een beetje zo zo. Kan de vinger er niet op leggen, maar ben er geen fan van.
Almdudler schreef:
10-06-2021 16:55
De 10cm van Exped is in principe meer dan voldoende.
Voor het prijsverschil zou je ook nog naar de Vaude Dream10 kunnen kijken. Nagenoeg hetzelfde als de exped, alleen een stuk goedkoper. Beiden wel 5 jaar garantie. Iit human comfort, die heeft dacht ik 2 jaar.
Hc heeft hele leuke, prima dingen, maar met de luchtbedden vind ik ze een beetje zo zo. Kan de vinger er niet op leggen, maar ben er geen fan van.
Ja dat klopt van die garantie, daar kwam ik ook achter! Ik maak alleen zelden aanspraak op garantie, hoe groot is dan de kans dat het nodig is..?

Bedoel je de inflatables of de gewone luchtbedden die je zo zo vindt? Ik heb wel een gewoon luchtbed van HC .. destijds best duur, en ik slaap daar heel beroerd op. Daarom twijfel ik inderdaad.. in de winkel lag de 15 cm lekkerder dan de 10 cm van exped. Al wist ik dat ook niet meer zeker toen ik 10 keer gewisseld was. :P
aardbeienslof schreef:
10-06-2021 16:28
Ja, human comfort had ik hiervoor. Daar slaapt nu onze oudste van 16 op. Ik had er een met een extra hoes eromheen, soort traagschuim. Ligt ook lekker hoor. Maar Exped vind ik wel lekkerder liggen.
aardbeienslof schreef:
10-06-2021 16:48
Leuke site die van kampeermeneer!
Gebruik ik zeer regelmatig als naslag voor aanschaf nieuwe spullen 😀 En ook leuke recensies van campings.
aardbeienslof schreef:
10-06-2021 18:15
Ja dat klopt van die garantie, daar kwam ik ook achter! Ik maak alleen zelden aanspraak op garantie, hoe groot is dan de kans dat het nodig is..?

Bedoel je de inflatables of de gewone luchtbedden die je zo zo vindt? Ik heb wel een gewoon luchtbed van HC .. destijds best duur, en ik slaap daar heel beroerd op. Daarom twijfel ik inderdaad.. in de winkel lag de 15 cm lekkerder dan de 10 cm van exped. Al wist ik dat ook niet meer zeker toen ik 10 keer gewisseld was. :P
Zowel de matten als de luchtbedden. Kan de vinger en niet op leggen, maar ik heb er geen gevoel bij. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Therm-a-rest, Sea to summit of een Exped.

Alle merken komen bij ons terug voor garantie aanvragen, springen in verhouding (tot verkoopaantallen) geen merken er tussenuit qua aanvragen. Gaatjes vallen altijd buiten garantie, maar de o-ring kan wel eens lekken en die wordt eigenlijk altijd gratis vervangen.
Matten van therm-a-rest van >20 jaar oud die gaan delamineren worden zelfs nog wel eens onder garantie vervangen.
Almdudler schreef:
10-06-2021 19:48
Zowel de matten als de luchtbedden. Kan de vinger en niet op leggen, maar ik heb er geen gevoel bij. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Therm-a-rest, Sea to summit of een Exped.

Alle merken komen bij ons terug voor garantie aanvragen, springen in verhouding (tot verkoopaantallen) geen merken er tussenuit qua aanvragen. Gaatjes vallen altijd buiten garantie, maar de o-ring kan wel eens lekken en die wordt eigenlijk altijd gratis vervangen.
Matten van therm-a-rest van >20 jaar oud die gaan delamineren worden zelfs nog wel eens onder garantie vervangen.
Hmmm, toch goed om over na te denken! Moeilijk :)
Wij hebben de sleepwell 10 van obelink. Ligt heerlijk, zelfs met rugklachten en overgewicht voelen we de grond niet. Ik zag dat ze hem nu ook in 15cm hebben. Prijs valt ook alles mee als je het vergelijkt met andere merken.
Voor de levensduur van SI matten schijnt het goed te zijn ze gewoon uitgerold e met ventielen open te bewaren. En even thuis vast eens uitrollen en vol laten lopen voor je gaat kamperen, want dat kost veel tijd de eerste keer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven