Rondreis Madeira

14-06-2021 13:44 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons oog laten vallen op Madeira als bestemming aankomende zomer. We zijn een actief gezin van 2 volwassenen en 1 jongen van 12 en willen een rondreis van 3 weken over het eiland gaan maken en ongeveer 3-4 dgn per bestemming ergens blijven. Ik ben van plan de reis los te gaan boeken, sowieso boeken we normaliter ook geen pakketreizen maar ik wil ook niet het risico lopen dat Nederland Madeira terug op oranje zet en onze trip geannuleerd wordt, de eventuele thuisquarantaine naderhand nemen we dan wel voor lief.
Wie heeft er tips mbt een route, mooie wandelingen, mooie zwembaden? En iets anders, iemand tips voor een beetje voordelige autohuur? Ik zie bv op sunnycars 2000 euro voor 3 weken…
Je doet alsof je naar Sri Lanka gaat. Madeira is een klein eiland (57 km bij 22 km) dat heb je na een week wel gezien, je kan het in 1 dag rond rijden. Het heeft geen stranden. Je kunt er 3-4 mooie wandelingen maken, het hoofdplaatsje is wel aardig om 2 dagen te ontdekken en voor de rest zijn er alleen kleine dorpjes. Ik zou als gezin niet alleen gaan wandelen maar altijd mee gaan met een groep. Niets is vlak, alle paden zijn met hoogte verschil, stijl en regelmatig met een afgrond naast je. Daarnaast is het weer onvoorspelbaar. Het kan warm zijn aan de kust en min nog wat op de berg, regen, mist. Ik geloof dat zij zelfs eeuwige sneeuw hebben daar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Madeira is prachtig! Maar het eiland is niet zo groot, een rondreis zou ik zelf niet nodig vinden en 3 weken lijkt me ook wat lang.
Wij reden overal heen, vanuit één locatie. Wij verbleven in een kleinschalige accomodatie met appartementen vlakbij Funchal.
Ik vond Madeira prachtig! Het eiland is alleen vrij klein, dus drie weken is wat mij betreft wat lang. Wij zijn er een week geweest, dat was voor ons voldoende.

We zaten in een hotel in Funchal. Dat was een prima uitvalsbasis. Daar tegenover zat een autoverhuur, Madeira Rent volgens mij. Prima service en volgens mij heel betaalbaar (al weet ik niet meer wat we precies betaald hebben, maar het was prima te doen).

Qua wandelingen vond ik Levada das 25 fontes vanaf Rabaçal een aanrader. Neem wel iets van een regenjas of poncho mee, want op de bergtop zijn wij door een tunneltje gelopen naar de andere kant van de berg en daar regende het dus keihard. En aangezien de luchtvochtigheid toen ook best hoog was, liepen we de hele terugweg in klamme kleding :-[

Er is ook een botanische tuin op het eiland, die was ook heel mooi! En bij Porto Moniz heb je natuurlijke zwembaden.

Veel plezier alvast! :D
Don't be scared. Falling is just like flying, except there's a more permanent destination.
Goed punt dat het niet zo groot is, bij bv snp (anwb) zagen we reizen met verblijf op een stuk of 5 lokaties, op basis daarvan was ik er van uitgegaan dat het vast slecht en langzaam rijden is maar dat valt dus goed mee.

Die natuurlijke zwembaden zien er leuk uit! En de Levada das 25 fontes ook mooi…

Wandelen met een gids gaan we denk niet doen, we hebben in “normale” jaren met een jonger kind ook wel meerdaagse tochten in de Rocky Mountains gedaan dus ik ga er van uit dat we prima weten wat we doen.

Een punt van overweging is wel dat jullie vrij unaniem lijken dat drie weken te lang is…misschien toch maar weer eens terug naar Google want we willen er toch wel echt 2.5-3 weken op uit.

Edit, ik zie nu dat het oppervlak maar iets van de helft tov Gran Canaria is…
adelaar81 wijzigde dit bericht op 14-06-2021 14:26
Reden: Aanvulling
5.43% gewijzigd
De Azoren zijn dan misschien een optie
Zijn de azoren niet voor jullie en dan van eiland naar eiland?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
14-06-2021 14:30
Zijn de azoren niet voor jullie en dan van eiland naar eiland?
Ik ga ernaar kijken, dankje. Ik vrees wel dat je dan voor elke oversteek opnieuw een covid test moet doen.
Ja leuk, ik ga ook naar de Azoren. Heb er ook een topic over lopen.
Oeh, Madeira, supermooi land!

Voor mooie wandelingen vond ik dit boekje heel tof: Wandelgids Madeira | Rother Bergverlag. Routes zijn nauwkeurig beschreven en staan goed op de kaart. En er staat bij hoe moeilijk de wandeling is. Ik heb de hele week zelf gewandeld zonder gids en dat ging echt prima. Volgens mij kwam ik ook niemand tegen met een gids.

Je moet hoogtes wel leuk vinden. Heel Madeira ligt vol met irrigatiekanaaltjes, met een betonnen of stenen rand erlangs. Daar over loop je bij een heel groot aantal wandelingen. Heel erg mooi, maar als je hoogtevrees hebt misschien wel eng.

Eeuwige sneeuw hebben ze niet. Het kan bovenop de berg wel frisser zijn, gewoon goed de voorspellingen in de gaten houden. Echt heet wordt het daar trouwens niet, zegmaar niet binnenland Spanje heet. Meer waddeneiland-warm.

Als ik het met goed herinner zijn bij Seixal en Porto Moniz een soort natuurlijk zwembaden in zee. Daar zijn uitgesleten rotsen die vol water staan, maar waar geen golfslag in zit.

Verder leuk:
-Met een catamaran walvissen en dolfijnen kijken
-In Funchal met een slee de berg af (en met een liftje weer naar boven, wel heel toeristisch)
-Met de auto door een waterval rijden, weet ff niet meer waar dat was, maar ergens op de hoofdweg rond het eiland dacht ik.
-De botanische tuin in Monte (maar da's misschien wel heel saai als je een kind bent)
-Duiken: er zit een duikschool bij één van de hotels aan de zuidkant. Niet super spectaculair zoals de Rode Zee, maar voor één of 2 duiken prima. Je kunt ook een proefduik maken als je niet eerder gedoken hebt.
-Zelf niet gedaan, maar denk ik wel leuk: met de boot naar Porto Santo. Daar zijn volgens mijn ook zandstranden. Die vind je op Madeira niet.

Oh en laat de Madeira (drank) staan. Echt supergoor. Wel: die vleesspiezen die ze daar hebben zijn top, en alles wat uit de zee komt.
blub
Adelaar81 schreef:
14-06-2021 14:33
Ik ga ernaar kijken, dankje. Ik vrees wel dat je dan voor elke oversteek opnieuw een covid test moet doen.
Dat denk ik niet. Op de Canarische eilanden is dat niet zo bv.
De Azoren zijn ook prachtig! Wel een stuk rustiger dan Madeira.
Adelaar81 schreef:
14-06-2021 14:33

Sowieso niet als je gevaccineerd bent, toch? Gok dat ze dat nog wel aanpassen.

En anders, hier staat dat je niet voor elk eiland opnieuw een test hoeft te doen: https://www.azoresairlines.pt/en/mandat ... ations#raa
MarvelousMrsMaisel schreef:
14-06-2021 14:42
Sowieso niet als je gevaccineerd bent, toch? Gok dat ze dat nog wel aanpassen.

En anders, hier staat dat je niet voor elk eiland opnieuw een test hoeft te doen: https://www.azoresairlines.pt/en/mandat ... ations#raa
Klopt maar die 12-jarige is het “probleem” ;-) tussen Madeira en een naburig eiland is een nieuwe test wel nodig maar zoals ik het lees op de Azoren idd niet. Ik ga je topic even opzoeken en daar lezen.
Als je goed kijkt bij de link, staat dat dat getest niet hoeft voor kinderen t/m 12 jaar.

:)
MarvelousMrsMaisel schreef:
14-06-2021 14:57
Als je goed kijkt bij de link, staat dat dat getest niet hoeft voor kinderen t/m 12 jaar.

:)
Ah, spraakverwarring; voor Madeira is het “under 11” om in de uitzondering qua testen te vallen, voor de Azoren is het inderdaad 12👍.
Madeira is prachtig. Wij gaan deze zomer voor de tweede keer. 3 weken. Als je van wandelen houdt is drie weken goed te doen hoor. Hierboven las ik ergens dat er 3-4 wandelingen zijn maar dat is niet zo. Er is een heel groot wandelnetwerk in de bergen. De hoogste berg is zo'n 2 kilometer (iets lager). Doordat het zo bergachtig is, oogt het ook groter. Wij wisselen een dag wandelen af met 1 of 2 dagen relaxen, en op die manier is drie weken echt niet lang. De genoemde wandelgids(boekje) is een aanrader en het is ook prima goed te doen om zonder gids(persoon) te doen. Wij doen dat ook met onze kinderen van 10 en 12. Alle spannende passages zijn gezekerd en zeker met kinderen die bergwandelen gewend zijn is het goed te doen. In de wandelgids zijn de wandelingen onderverdeel in makkelijk, moeilijk en nog moeilijker (of zoiets haha)

De grotten van Soa Vicente zijn leuk voor de kinderen. De natuurbaden bij porto Moniz ook. Ook zijn er diverse leuke kabelbanen wat voor kinderen al een attractie op zich is. verder natuurlijk Funchal, de hoofdstad en de dorpjes. Allemaal leuk en relaxed. De mensen zijn er bijzonder aardig, de horeca-prijzen zijn zo'n 30% lager dan hier en het is er enorm schoon vonden wij.

Een prachtig eiland als je van natuur houdt want die is er prachtig. Watervallen, laurier- en eucalyptusbossen, en veel prachtige bloemen. Strand is er inderdaad niet zoveel, een paar kiezelstranden maar de rotskust is wel indrukwekkend mooi. Als je nog een paar dagen strand zou willen kun je nog uitwijken naar porto Santo. Daar vind je prachtige stranden! De kans dat je onderweg dolfijnen of (met geluk) een walvis spot is ook nog aanwezig.

En dan last but not least. De temperatuur is er zeer aangenaam. Altijd zo tussen de 22 en 28 graden in de zomer. Niet te warm, niet te koud.

Je leest het wel.... Hier spreekt een liefhebber :D

Ik zeg, gaan!
Adelaar81 schreef:
14-06-2021 15:18
Ah, spraakverwarring; voor Madeira is het “under 11” om in de uitzondering qua testen te vallen, voor de Azoren is het inderdaad 12👍.
Ik lees het ook, maar vind dat wel erg raar, zo´n verschillende regels binnen één land. Ik zou dat voor de zekerheid even goed nakijken.
Hier ook een Madeira fan. We zijn er tot nu toe twee keer een week geweest en zou nog wel een keer willen. Wel altijd vanaf een min of meer centrale plaats nabij Funchal, rondtrekken is niet echt nodig omdat het meeste binnen een uur bereikbaar is. Overigens zou ik het er wel drie weken volhouden, om mijn gemakje alles bekijken, een keertje zwembad, wandelen, winkelen en terrasje in Funchal enz.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Oh en voor tickets zou ik dan voor TAP air kiezen. Je vliegt dan met een tussenstop in Lissabon. Mocht het eiland oranje worden dan blijft TAP wel vliegen en kun je gewoon op de geplande datum terug. Bovendien is het ook vaak een stuk goedkoper dan rechtstreeks vliegen.
Mamasinds2008 schreef:
14-06-2021 19:56
Oh en voor tickets zou ik dan voor TAP air kiezen. Je vliegt dan met een tussenstop in Lissabon. Mocht het eiland oranje worden dan blijft TAP wel vliegen en kun je gewoon op de geplande datum terug. Bovendien is het ook vaak een stuk goedkoper dan rechtstreeks vliegen.
Oh ja, de gaafste attractie van het eiland: de landingsbaan.
blub
angelfish schreef:
14-06-2021 20:01
Oh ja, de gaafste attractie van het eiland: de landingsbaan.
Vroeger was ie nog spectaculairder. Er is nu een stuk bij aan gebouwd op de oceaan. Het is wel een aparte aanvliegroute inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven