Werk & Studie alle pijlers

Beloningen

14-06-2021 18:47 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe denken jullie hierover?

Ik werk bij een groot bedrijf en vorige week kregen wij (secretaressen) een mailtje dat 5 van onze collega's een beloning krijgen in de vorm van een lunch of diner\. Wat ik daar trouwens ook raar aan vind is dat er geen bedrag wordt genoemd.

Zo heeft een 11tal collega's pas ook nog elk een VVV bon van € 25,00 gekregen

Oh, pas ook 1 collega die € 500,00 extra kreeg

Dit werd in het verleden ook wel gedaan, maar daar weet ik niet veel van omdat ik er toen nog niet bij betrokken was.

Maar nu het punt: het gaat allemaal om werkzaamheden en/of een project wat is afgerond. Dat is gewoon hun werk lijkt me..

Nu ga ik heel kinderachtig doen, maar als secretaresse loop je soms de benen uit je lijf; maar meer dan een ''goed gedaan'' krijgen we er niet voor terug.

Is dit niet gewoon onderscheid maken..?
noas_1993 wijzigde dit bericht op 14-06-2021 19:09
0.06% gewijzigd
Stom gedrag wel van de baas. Of krijgen jullie een vette bos bloemen op secretaresse dag?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook raar en vreemd dat het zo gecommuniceerd wordt. Vind het ook niet echt motiverend
Alle reacties Link kopieren
Dat ze 't krijgen zou mij geen bal kunnen schelen.

Dat er nutteloze onzin-mails naar anderen over gestuurd worden wel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens te achterhalen wat de reden was van dit extraatje.

Wij hebben op het werk een systeem waarbij je collega's die iets bijzonders hebben gedaan kunt nomineren voor een bonus (meestal een cadeaubon o.i.d.). Daarbij gaat het niet domweg om hard werken maar om iets wat die persoon strikt genomen niet had hoeven doen, of als die persoon iets heel bijzonders heeft gepresteerd. Een slecht lopen project vlot trekken bijvoorbeeld. Ikzelf heb pas iemand genomineerd die het voor elkaar had gekregen om ondanks dat er grote leverproblemen zijn van computerapparatuur toch tijdig de spullen heeft weten te regelen door zijn complete netwerk in te schakelen. En het hoorde formeel niet bij zijn functie.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is onderscheid maken, en dat mag een werkgever om goede redenen doen. Bijvoorbeeld omdat variabele beloning deel uit maakt van iemands arbeidsvoorwaarden, of omdat zij extra inzet hebben getoond (overwerk ofzo), of om welke reden dan ook.

Jaloezie en verongelijktheid helpt meestal niet om een extra beloning in de wacht te slepen. Wat je wel kunt doen, is eens een goed-onderbouwd voorstel deponeren bij het management waarin je uitlegt welke extra inspanning er is geleverd en vraagt of ze wellicht iets extra’s kunnen/willen doen om de secretaresses ook eens in het zonnetje te zetten.
Snap je helemaal en ik had er een opmerking over gemaakt. Misschien niet netjes maar wat er nu gebeurd is ook niet netjes
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
14-06-2021 18:49
Stom gedrag wel van de baas. Of krijgen jullie een vette bos bloemen op secretaresse dag?
Ik heb het altijd belachelijk gevonden dat er wel een secretaressedag is maar geen stratenmakers/doktersassistente/schoonmakers/docentendag enz is.
Alle reacties Link kopieren
Maar nu het punt: het gaat allemaal om werkzaamheden en/of een project wat is afgerond. Dat is gewoon hun werk lijkt me..

Blijkbaar vond de manager/projectleider dat ze bovengemiddeld hebben gewerkt.

En waarom moet er in een algemene mail een bedrag worden vermeld waarvoor de 5 mensen mogen lunchen of dineren?

Het klinkt nogal jaloers.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ja. Super irritant. Ik heb ook voor zo'n bedrijf gewerkt, daar kreeg je dan ook een 'beloning' maar in feite stond dat dan ook niet eens in verhouding met wat je had gedaan.
En sommige functies werkten dan veel harder zoals bijv inderdaad de secretaresses en die kregen nooit wat.
Alle reacties Link kopieren
Waarom brieven ze het aan iedereen door en niet alleen aan de persoon die het betreft?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het is vooral raar dat dit tegen iedereen wordt verteld. Of moesten jullie, als secretaresses hier iets voor regelen?

Dat mensen een extra-tje krijgen moet de baas verder zelf weten.

En onderscheid met dt?
anoniem_401292 wijzigde dit bericht op 14-06-2021 19:05
43.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt een tikje jaloers. Wie weet hebben deze collega’s een extra tandje bijgezet of een goed idee aangedragen.

Waarom gun je het ze niet gewoon?

En onderscheid met “dt” doet echt pijn aan m’n taalgevoel. Zelfstandige naamwoorden vervoeg je niet.
Alle reacties Link kopieren
En waarom mag een werkgever volgens jou geen onderscheid maken?
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
14-06-2021 18:49
Stom gedrag wel van de baas. Of krijgen jullie een vette bos bloemen op secretaresse dag?
Die was ik inderdaad vergeten. haha.
Geen vette bos, ik schat een boeket á € 25,00
Alle reacties Link kopieren
oh... ik weet al waarom de TO niets extra's heeft gekregen....

vanwege het; onderscheid met dt? :flag:
Alle reacties Link kopieren
dweedledee schreef:
14-06-2021 19:05
En onderscheid met “dt” doet echt pijn aan m’n taalgevoel. Zelfstandige naamwoorden vervoeg je niet.

Misschien krijgt ze daarom geen VVV-bon. Kan ook liggen aan het gebrek aan punten.

maar het is natuurlijk maar internet
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
noas_1993 schreef:
14-06-2021 19:07
Die was ik inderdaad vergeten. haha.
Geen vette bos, ik schat een boeket á € 25,00
Nou, wat loop je dan verongelijkt te doen? Siert je niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het geven van een extra beloningen raar, en waarom zou dat
onder de pet gehouden moeten worden?

Als jij je extra inspant, dan is wat extra waardering in de vorm van publieke erkenning en een etentje/bonus/bos bloemen/enz toch hartstikke leuk?

Mijn ervaring is dat dergelijke dingen juist alleen publiek worden verkondigd in bedrijven waarin iedereen op dezelfde extra waardering kan rekenen bij extra inzet.

Los daarvan is mij uit de OP trouwens niet duidelijk dat er een mail naar iedereen zou zijn gegaan. Het kan natuurlijk ook zijn dat alleen het secretariaat geïnformeerd wordt, bijvoorbeeld omdat zij bij de uitvoering daarvan betrokken zijn.
Alle reacties Link kopieren
noas_1993 schreef:
14-06-2021 19:07
Die was ik inderdaad vergeten. haha.
Geen vette bos, ik schat een boeket á € 25,00

En dan gaan de mensen die dat niét krijgen omdat er geen hun-functie-dag is, ook kinderachtig en jaloers mokken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
14-06-2021 19:07
Misschien krijgt ze daarom geen VVV-bon. Kan ook liggen aan het gebrek aan punten.

maar het is natuurlijk maar internet
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat zij de mail heeft ontvangen, omdat het door het secretariaat geregeld moet worden ja.
Alle reacties Link kopieren
noas_1993 schreef:
14-06-2021 19:07
Die was ik inderdaad vergeten. haha.
Geen vette bos, ik schat een boeket á € 25,00

Ik weet niet wat jouw standaard is, maar daar koop ik een mooie bos voor. Het is geen simpel bosje rozen van 2,50 van de Jumbo ofzo. (Al ben ik daar zelf ook altijd blij mee).
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
14-06-2021 18:52
Blijkbaar vond de manager/projectleider dat ze bovengemiddeld hebben gewerkt.

En waarom moet er in een algemene mail een bedrag worden vermeld waarvoor de 5 mensen mogen lunchen of dineren?

Het klinkt nogal jaloers.
De mail was aan hun gericht, wij zijn meegenomen in de CC omdat we de reservering en betaling moeten regelen..
Dan lijkt me een bedrag wel relevant
viva-amber schreef:
14-06-2021 18:54
Waarom brieven ze het aan iedereen door en niet alleen aan de persoon die het betreft?
Niet iedereen.
Alleen de personen waar het om gaat en wij als secretariaat
noas_1993 wijzigde dit bericht op 14-06-2021 19:26
21.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
14-06-2021 19:09
En dan gaan de mensen die dat niét krijgen omdat er geen hun-functie-dag is, ook kinderachtig en jaloers mokken?
Nou inderdaad.
Jij krijgt nog een bos bloemen.
Het gros van de werkende mensen krijgt dat niet eens.
Je klinkt jaloers en ondankbaar (maar 25 euro. Serieus?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven