
Groep 1 nog een keertje overdoen?
woensdag 27 mei 2009 om 09:23
Hallo,
Mijn zoontje van 4 1/2 loopt tegen wat 'probleempjes' aan op school. Zo is hij vrij prikkelgevoelig, druk en impulsief. Een beetje adhd-achtig gedrag, al is het helemaal niet zeker dat hij dit heeft! Nu hebben we regelmatig gesprekken met de IB'er om op de hoogte te zijn en te blijven van zijn gedrag. Het voorstel van hun kant is nu om groep 1 nogmaals te doen, een extra jaar kleuteren dus. Op zich vind ik een extra jaar kleuteren prima maar groep 1 en 2 is toch vrijwel gelijk? Speelt nog mee dat zijn vriendje dan wel naar groep 2 zal gaan en hij dus niet.... Momenteel zijn het combi groepen (1 en 2) maar vanaf het nieuwe jaar worden dit aparte groepen.
Graag jullie mening!
Mijn zoontje van 4 1/2 loopt tegen wat 'probleempjes' aan op school. Zo is hij vrij prikkelgevoelig, druk en impulsief. Een beetje adhd-achtig gedrag, al is het helemaal niet zeker dat hij dit heeft! Nu hebben we regelmatig gesprekken met de IB'er om op de hoogte te zijn en te blijven van zijn gedrag. Het voorstel van hun kant is nu om groep 1 nogmaals te doen, een extra jaar kleuteren dus. Op zich vind ik een extra jaar kleuteren prima maar groep 1 en 2 is toch vrijwel gelijk? Speelt nog mee dat zijn vriendje dan wel naar groep 2 zal gaan en hij dus niet.... Momenteel zijn het combi groepen (1 en 2) maar vanaf het nieuwe jaar worden dit aparte groepen.
Graag jullie mening!

woensdag 27 mei 2009 om 12:35
quote:Solomio schreef op 27 mei 2009 @ 11:08:
[...]
Heel simpel: ja, de school is 'in overtreding'. Tenzij ze van al die herfstkinderen kunnen aantonen dat een jaar extra kleuteren echt nodig is. Maar dat lijkt me sterk.Nee, absoluut niet aantoonbaar. Alle kindjes die net als mijn zoon in groep 0 begonnen zijn na september die komen gewoon goed mee en daar is niets mee aan de hand verder.
[...]
Heel simpel: ja, de school is 'in overtreding'. Tenzij ze van al die herfstkinderen kunnen aantonen dat een jaar extra kleuteren echt nodig is. Maar dat lijkt me sterk.Nee, absoluut niet aantoonbaar. Alle kindjes die net als mijn zoon in groep 0 begonnen zijn na september die komen gewoon goed mee en daar is niets mee aan de hand verder.
woensdag 27 mei 2009 om 13:37
quote:whopper schreef op 27 mei 2009 @ 12:35:
[...]
Nee, absoluut niet aantoonbaar. Alle kindjes die net als mijn zoon in groep 0 begonnen zijn na september die komen gewoon goed mee en daar is niets mee aan de hand verder.Dan zal school wrsch op een dag op de vingers getikt worden door de inspectie.
[...]
Nee, absoluut niet aantoonbaar. Alle kindjes die net als mijn zoon in groep 0 begonnen zijn na september die komen gewoon goed mee en daar is niets mee aan de hand verder.Dan zal school wrsch op een dag op de vingers getikt worden door de inspectie.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 27 mei 2009 om 13:42
Dat wat Solomio zegt was inderdaad wat onze school mij ook vertelde. Ik heb een zoon van half december en vond hem erg jong om al naar groep 3 te gaan. Maar de kleuterjuf zei dat ze onder andere gezien zijn citotoets resultaten geen argumenten had om aan de inspectie uit te leggen waarom hij niet naar groep 3 zou moeten. En dus is hij gewoon gegaan (en dat was overigens een goed advies van de school want hij is daar veel beter op zijn plaats dan bij de kleuters).
woensdag 27 mei 2009 om 13:50
quote:nippo schreef op 27 mei 2009 @ 13:42:
Dat wat Solomio zegt was inderdaad wat onze school mij ook vertelde. Ik heb een zoon van half december en vond hem erg jong om al naar groep 3 te gaan. Maar de kleuterjuf zei dat ze onder andere gezien zijn citotoets resultaten geen argumenten had om aan de inspectie uit te leggen waarom hij niet naar groep 3 zou moeten. En dus is hij gewoon gegaan (en dat was overigens een goed advies van de school want hij is daar veel beter op zijn plaats dan bij de kleuters).
Klopt, hier ook bij mijn middelste, zij wordt eind oktober 5 maar gaat dus na de zomer gewoon naar groep 3. Zoals zoveel andere kindjes trouwens.
Ik werk zelf in het voortgezet onderwijs, en ik heb in mijn brugklas ook al veel sept t/m dec kinderen zitten. Dus zo heel nieuw is dit niet.
Dat wat Solomio zegt was inderdaad wat onze school mij ook vertelde. Ik heb een zoon van half december en vond hem erg jong om al naar groep 3 te gaan. Maar de kleuterjuf zei dat ze onder andere gezien zijn citotoets resultaten geen argumenten had om aan de inspectie uit te leggen waarom hij niet naar groep 3 zou moeten. En dus is hij gewoon gegaan (en dat was overigens een goed advies van de school want hij is daar veel beter op zijn plaats dan bij de kleuters).
Klopt, hier ook bij mijn middelste, zij wordt eind oktober 5 maar gaat dus na de zomer gewoon naar groep 3. Zoals zoveel andere kindjes trouwens.
Ik werk zelf in het voortgezet onderwijs, en ik heb in mijn brugklas ook al veel sept t/m dec kinderen zitten. Dus zo heel nieuw is dit niet.
woensdag 27 mei 2009 om 13:52
woensdag 27 mei 2009 om 17:12
ik wil hier even op inspringen als kleuterjuf.
het is inderdaad zo, dat de inspectie een paar jaar geleden bepaald heeft dat kinderen die tussen sept en jan instromen slechts recht hebben op 1,5 jaar kleuteren en niet meer op 2,5.
De inspectie geeft als voornaamste reden aan dat kinderen nu soms te lang zouden kleuteren zonder dat ze het nodig hebben. En daar ben ik het wel mee eens, je moet kijken naar wat het kind kan en waar het aan toe is en niet naar de leeftijd. Dus niet een datum laten bepalen of een kind wel of niet over gaat maar het welbevinden van het kind.
De praktijk wijst alleen uit dat 80 tot 90 % van de sept-jan kinderen dat extra half jaar nodig heeft en aan het slechts 1,5 jaar kleuteren dat de inspectie ze toekent te weinig heeft.
Wat mij betreft is dit dan ook weer een verkapte bezuiniging die in een mooi hoesje gewikkeld is. Natuurlijk moet het meer aandacht krijgen dat het niveau/welzijn van het kind de overgang bepaald en niet de datum, maar als 80-90% als nog buiten de boot valt dan haalt het toch niets uit.
dan nog een reactie op het stukje: ben je het als school verplicht om het aan de ouders te vertellen (dat half jaar verlenging als zittenblijven geldt) ik denk dat je het wel verplicht bent, maar soms brengt het je in een lastig parket. Het woord "zittenblijven" roept bij ouders vaak een soort paniek op. ow, help mijn kind doet het niet goed. maar zo is het helemaal niet. Omdat jouw kind nu eenmaal midden in het schooljaar ingestapt is heeft hij/zij gewoon het eerste half jaar gemist en is na 1,5 jaar kleuteren nog niet klaar voor groep 3. Ik kaart het dus ook niet altijd aan, vanwege paniek om niks
dan nog even op het puntje groep 1 of groep 2 overdoen. persoonlijk kies ik er altijd voor om groep 2 over te laten doen. Ik bespreek dan met ouders dat het kind op papier gewoon door gaat naar groep 2 maar gewoon werkjes op eigen niveau blijft doen. en zeg ze rekening te houden dat hun kind groep 2 over zal doen. Soms kunnen kinderen je ook echt verbazen en gaan ineens als een speer. vaak zijn kinderen van 4 die net binnenkomen nog halve peutertjes die vooral willen spelen maar die een half jaar later ineens een hele vent/dame beginnen te worden.
Ik houd trouwens niet zo van die groep 1/2 scheiding, ik heb ook al veel kinderen in groep 1 die toe zijn aan voorbereidende lees- en schrijf activiteiten en kinderen in groep 2 die ook nog de behoefte hebben aan zand-watertafel en echte speeldingen. zoals ik ook vind dat een geboortedatum niet de overgang moet bepalen, vind ik dit hier ook.
Overigens zou ik een kind alleen langer later kleuteren als het "nog niet uitgespeeld is" en het stil zitten/werken in groep 3 tot frustratie zou gaan leiden. Niveau vind ik een minder belangrijk argument, als het kind het allemaal nog wat moeilijk vindt zou ik het zo lang mogelijk het werkjes op eigen niveau verder proberen te helpen. zitten blijven kan een kind lucht geven maar dat zet ik pas in als het echt nodig is. want het jaar erop is de stof waarschijnlijk ook weer net iets te moeilijk. en meestal is dit in groep 1/2 nog niet het geval.
het is inderdaad zo, dat de inspectie een paar jaar geleden bepaald heeft dat kinderen die tussen sept en jan instromen slechts recht hebben op 1,5 jaar kleuteren en niet meer op 2,5.
De inspectie geeft als voornaamste reden aan dat kinderen nu soms te lang zouden kleuteren zonder dat ze het nodig hebben. En daar ben ik het wel mee eens, je moet kijken naar wat het kind kan en waar het aan toe is en niet naar de leeftijd. Dus niet een datum laten bepalen of een kind wel of niet over gaat maar het welbevinden van het kind.
De praktijk wijst alleen uit dat 80 tot 90 % van de sept-jan kinderen dat extra half jaar nodig heeft en aan het slechts 1,5 jaar kleuteren dat de inspectie ze toekent te weinig heeft.
Wat mij betreft is dit dan ook weer een verkapte bezuiniging die in een mooi hoesje gewikkeld is. Natuurlijk moet het meer aandacht krijgen dat het niveau/welzijn van het kind de overgang bepaald en niet de datum, maar als 80-90% als nog buiten de boot valt dan haalt het toch niets uit.
dan nog een reactie op het stukje: ben je het als school verplicht om het aan de ouders te vertellen (dat half jaar verlenging als zittenblijven geldt) ik denk dat je het wel verplicht bent, maar soms brengt het je in een lastig parket. Het woord "zittenblijven" roept bij ouders vaak een soort paniek op. ow, help mijn kind doet het niet goed. maar zo is het helemaal niet. Omdat jouw kind nu eenmaal midden in het schooljaar ingestapt is heeft hij/zij gewoon het eerste half jaar gemist en is na 1,5 jaar kleuteren nog niet klaar voor groep 3. Ik kaart het dus ook niet altijd aan, vanwege paniek om niks
dan nog even op het puntje groep 1 of groep 2 overdoen. persoonlijk kies ik er altijd voor om groep 2 over te laten doen. Ik bespreek dan met ouders dat het kind op papier gewoon door gaat naar groep 2 maar gewoon werkjes op eigen niveau blijft doen. en zeg ze rekening te houden dat hun kind groep 2 over zal doen. Soms kunnen kinderen je ook echt verbazen en gaan ineens als een speer. vaak zijn kinderen van 4 die net binnenkomen nog halve peutertjes die vooral willen spelen maar die een half jaar later ineens een hele vent/dame beginnen te worden.
Ik houd trouwens niet zo van die groep 1/2 scheiding, ik heb ook al veel kinderen in groep 1 die toe zijn aan voorbereidende lees- en schrijf activiteiten en kinderen in groep 2 die ook nog de behoefte hebben aan zand-watertafel en echte speeldingen. zoals ik ook vind dat een geboortedatum niet de overgang moet bepalen, vind ik dit hier ook.
Overigens zou ik een kind alleen langer later kleuteren als het "nog niet uitgespeeld is" en het stil zitten/werken in groep 3 tot frustratie zou gaan leiden. Niveau vind ik een minder belangrijk argument, als het kind het allemaal nog wat moeilijk vindt zou ik het zo lang mogelijk het werkjes op eigen niveau verder proberen te helpen. zitten blijven kan een kind lucht geven maar dat zet ik pas in als het echt nodig is. want het jaar erop is de stof waarschijnlijk ook weer net iets te moeilijk. en meestal is dit in groep 1/2 nog niet het geval.
woensdag 27 mei 2009 om 17:41
woensdag 27 mei 2009 om 18:13
quote:Toet schreef op 27 mei 2009 @ 17:41:
HT, jij zegt: "De praktijk wijst alleen uit dat 80 tot 90 % van de sept-jan kinderen dat extra half jaar nodig heeft en aan het slechts 1,5 jaar kleuteren dat de inspectie ze toekent te weinig heeft"
gaat het dan om jouw eigen praktijk? Of heb je algemen onderzoeken die dit kunnen staven?Heb ik ooit een discussie over gehad met een bevriende leerkracht. Het feit dat de regels veranderd zijn houdt volgens mij in dat scholen in groep 3 rekening moeten houden met het feit dat er dus gemiddeld iets jongere kinderen in de klas zitten dan vroeger. Want dat is dus in feite wat de inspectie zegt: zorg ervoor dat de gemiddelde scholloopbaan 8 jaar duurt. Scholen moeten er dus vanuit gaan dat het gros van de herfstkinderen na 1,5 jaar naar groep 3 kan.
HT, jij zegt: "De praktijk wijst alleen uit dat 80 tot 90 % van de sept-jan kinderen dat extra half jaar nodig heeft en aan het slechts 1,5 jaar kleuteren dat de inspectie ze toekent te weinig heeft"
gaat het dan om jouw eigen praktijk? Of heb je algemen onderzoeken die dit kunnen staven?Heb ik ooit een discussie over gehad met een bevriende leerkracht. Het feit dat de regels veranderd zijn houdt volgens mij in dat scholen in groep 3 rekening moeten houden met het feit dat er dus gemiddeld iets jongere kinderen in de klas zitten dan vroeger. Want dat is dus in feite wat de inspectie zegt: zorg ervoor dat de gemiddelde scholloopbaan 8 jaar duurt. Scholen moeten er dus vanuit gaan dat het gros van de herfstkinderen na 1,5 jaar naar groep 3 kan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 27 mei 2009 om 19:39
Maar dat is dan toch raar. Als de oktoberregel is losgelaten en daar een semijanuariregel voor in de plaats is gekomen, dan zouden scholen daar toch op in moeten springen en het onderwijs zo aanbieden dat kinderen na minimaal 1,5 jaar kleuteren klaar zijn voor groep 3?
Als dat is wat "ze" willen.....
Als dat is wat "ze" willen.....
woensdag 27 mei 2009 om 19:49
quote:Toet schreef op 27 mei 2009 @ 19:39:
Maar dat is dan toch raar. Als de oktoberregel is losgelaten en daar een semijanuariregel voor in de plaats is gekomen, dan zouden scholen daar toch op in moeten springen en het onderwijs zo aanbieden dat kinderen na minimaal 1,5 jaar kleuteren klaar zijn voor groep 3?
Als dat is wat "ze" willen.....
Toet, de bedoeling van de invoering van de basisschool was o.a. om de overgang van kleuter- naar basisonderwijs soepeler te laten verlopen. Maar nog steeds, getuigt ook dit topic weer, is daar niets van terecht gekomen. Want doubleren in de kleuterklassen wordt nog steeds heel liefjes 'langer kleuteren' genoemd.
Volgens mij was destijds voornamelijk de insteek dat groep 3 wat speelser zou worden, maar de praktijk is nu dat groep 2 veel prestatiegerichter is geworden.
Maar dat is dan toch raar. Als de oktoberregel is losgelaten en daar een semijanuariregel voor in de plaats is gekomen, dan zouden scholen daar toch op in moeten springen en het onderwijs zo aanbieden dat kinderen na minimaal 1,5 jaar kleuteren klaar zijn voor groep 3?
Als dat is wat "ze" willen.....
Toet, de bedoeling van de invoering van de basisschool was o.a. om de overgang van kleuter- naar basisonderwijs soepeler te laten verlopen. Maar nog steeds, getuigt ook dit topic weer, is daar niets van terecht gekomen. Want doubleren in de kleuterklassen wordt nog steeds heel liefjes 'langer kleuteren' genoemd.
Volgens mij was destijds voornamelijk de insteek dat groep 3 wat speelser zou worden, maar de praktijk is nu dat groep 2 veel prestatiegerichter is geworden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 27 mei 2009 om 20:02
De aanleiding tot het invoeren van de basisschool was de enorme kloof tussen de kleuterschool en de lagere school. Het was toen wettelijk verplicht om het jaar nadat je 6 werd, naar de eerste klas te gaan. Dus werd je in november 6, dan ging je het schooljaar daarop pas naar de 1e klas. Omdat het voor kinderen van bijvoorbeeld aug wel heel sneu was, is de grens op 1 okt gezet. De kloof tussen kleuter- en lagere school was zo groot dat veel kinderen bleven zitten in die eerste klas. Ook konden kleuterscholen niet inspingen op leergierige kleuters en kon de lagere school niet omgaan met speelse/jong eerste klassertjes. Overigens heeft het een jaar of 20 geduurd voordag eindelijk, in 1985, die basisschool een feit werd.

woensdag 27 mei 2009 om 20:23
quote:Solomio schreef op 27 mei 2009 @ 18:13:
[...]
Want dat is dus in feite wat de inspectie zegt: zorg ervoor dat de gemiddelde scholloopbaan 8 jaar duurt.
Er is nog een ander argument waardoor die gemiddelde schoolloopbaan van 8 jaar lagere school belangrijker is geworden. Het is namelijk niet enkel belangrijk bij de toelating op het VO. In de praktijk zijn er (naar mijn weten/ervaring) bijna geen scholen te vinden die zittenblijven als argument voor niet toelaten van leerlingen gebruiken, indien het een rol speelt wordt altijd nagegaan om welk jaar het gaat en zitten blijven in groep 5 is dan wel degelijk anders dan in groep 1/2.
Het aantal leerjaren basisonderwijs is echter ook later in het VO nog van (veel groter) belang. Iedere leerling 'moet' namelijk binnen een bepaald aantal onderwijsjaren eindexamen doen. En wanneer een kind al met 9 onderwijsjaren (i.p.v. 8) op het VO terecht komt kan dit voor sommige leerlingen problemen opleveren. Zo heb ik in de afgelopen jaren meerdere havoleerlingen die in de 3de bleven zitten naar 4Vmbo zien gaan om te voorkomen dat ze over die 'diplomatermijn' heen zouden gaan. Uiteraard nog de ver-van-mijn-bed-show voor kleuterouders, maar toch ook wel een overweging waard.
[...]
Want dat is dus in feite wat de inspectie zegt: zorg ervoor dat de gemiddelde scholloopbaan 8 jaar duurt.
Er is nog een ander argument waardoor die gemiddelde schoolloopbaan van 8 jaar lagere school belangrijker is geworden. Het is namelijk niet enkel belangrijk bij de toelating op het VO. In de praktijk zijn er (naar mijn weten/ervaring) bijna geen scholen te vinden die zittenblijven als argument voor niet toelaten van leerlingen gebruiken, indien het een rol speelt wordt altijd nagegaan om welk jaar het gaat en zitten blijven in groep 5 is dan wel degelijk anders dan in groep 1/2.
Het aantal leerjaren basisonderwijs is echter ook later in het VO nog van (veel groter) belang. Iedere leerling 'moet' namelijk binnen een bepaald aantal onderwijsjaren eindexamen doen. En wanneer een kind al met 9 onderwijsjaren (i.p.v. 8) op het VO terecht komt kan dit voor sommige leerlingen problemen opleveren. Zo heb ik in de afgelopen jaren meerdere havoleerlingen die in de 3de bleven zitten naar 4Vmbo zien gaan om te voorkomen dat ze over die 'diplomatermijn' heen zouden gaan. Uiteraard nog de ver-van-mijn-bed-show voor kleuterouders, maar toch ook wel een overweging waard.

woensdag 27 mei 2009 om 20:38
Eens met Sunemom, het kan namelijk zijn dat ze voor de studie medicijnen ofzo iets, kijken naar je geboorte jaar. En dat je een voorrang zou kunnen krijgen als je in het jaar dat je 18 wordt begint met de studie. Of dat dan 1 januari is of 31 december..... Alleen je geboortejaar is belangrijk.
Wanneer je van bijvoorbeeld 20 november bent en een jaar langer hebt gekleuterd, zoals ze dat noemen. Ben je in deze theorie een jaar blijven zitten, omdat je met 19 pas begint.
Slaat nergens op, maar in de prestatiemaatschappij kan het belangrijk worden.
Volgens mij is het aan de scholen zelf om te bepalen hoe ze het aanpakken. Ik ken in Amsterdam verschillende scholen, waarvan de ene school alle kinderen die voor 1 januari 6 worden naar groep 3 doen. Eentje die nog de 1 oktober grens aanhoudt en eentje die kijkt naar wat het kind nodig heeft....
Wanneer je van bijvoorbeeld 20 november bent en een jaar langer hebt gekleuterd, zoals ze dat noemen. Ben je in deze theorie een jaar blijven zitten, omdat je met 19 pas begint.
Slaat nergens op, maar in de prestatiemaatschappij kan het belangrijk worden.
Volgens mij is het aan de scholen zelf om te bepalen hoe ze het aanpakken. Ik ken in Amsterdam verschillende scholen, waarvan de ene school alle kinderen die voor 1 januari 6 worden naar groep 3 doen. Eentje die nog de 1 oktober grens aanhoudt en eentje die kijkt naar wat het kind nodig heeft....
woensdag 27 mei 2009 om 21:22
Missmysterious31, mijn zoon wordt in augustus 5 en gaat hoogstwaarschijnlijk ook groep 1 overdoen. Bij hem is de reden dat hij geen taakbesef heeft. Hij maakt vrijwel nooit zijn werkjes en opdrachten af binnen de tijd, hij droomt maar wat weg, hij is erg speels en kinds en doet regelmatig maar wat.
Ik denk dat het verschil tussen groep 1 en 2 op de basisscholen verschillend is. Onze juffen gaven aan dat groep 1 en 2 niet gelijk is. Bij ons wordt er in groep 2 echt veel meer verwacht qua zelfstandig werken bijvoorbeeld. En aangezien onze zoon dat in groep 1 al niet goed kan, zal dat in groep 2 hoogstwaarschijnlijk een groter issue worden. Reden voor ons om hem nog een keer groep 1 te laten doen is dat ik echt wil voorkomen dat mijn zoon op zijn tenen moet lopen, het gevoel heeft dat hij niet mee kan komen/dommer is dan de rest, of met tegenzin naar school zal gaan. Ik hoop dat hij op deze leeftijd nog flexibel genoeg is om de teleurstelling van niet naar groep 2 gaan snel te verwerken, ook omdat hij wel met zijn vriendjes in de klas blijft. Ik denk dat dat lastiger is als je niet naar groep 3 gaat en de rest wel.
Omdat hij zijn Citotoets uiteindelijk wel goed gemaakt heeft (de 1e keer had hij alleen voor taal een A, voor de rest een D. De tweede keer (hij mocht hem toen nog eens maken, tegenover de juf zodat ze zijn aandacht erbij kon houden) had hij hem heel goed gemaakt, alles voldoende en goed) gaan we wel een plan opstellen met de juffen waarin we iets opnemen in de trant van dat hij een keer per week met de opdrachten van groep 2 meedraait, of elke dag, of 3 keer in de week ofzo, dat moeten we nog uitdenken.
Ook spreken we af dat als blijkt dat hij ineens wel aan groep 2 toe is, de mogelijkheid wordt bekenen om hem alsnog in te laten stromen.
Als laatste gaan we met hem naar de fysio om zijn fijne motoriek te verbeteren. Wellicht als hij daar wat sterker in wordt, dat hij dan de opdrachten en werkjes ineens ook leuker vindt om te doen en dus sneller klaar is.
De juffen gaven bij ons aan dat het echt onze keuze is, wij mogen beslissen wat ze willen, maar hun advies (en dat van de rest van het team, ze hebben onze zoon besproken in een of ander overleg omdat ze het echt een lastig geval vonden ) is om hem in groep 1 te laten.
En omdat wij vertrouwen hebben in deze beide juffen, en ook zien dat onze zoon inderdaad lastig te sturen is qua opdrachten uitvoeren en ook nog heel erg houdt van gek doen en spelen, gaan wij daarin mee. Maar we hebben wel duidelijk aangegeven dat we een plan willen, dus niet zomaar groep 1 laten doubleren en alles herhalen, maar de stof wel interessant voor hem houden.
Of het extra jaar groep 1 hem goed zal doen, dat zal de tijd moeten leren. Het lastige in deze is dat je met kinderen te maken hebt, en niets zo veranderlijk als een kind. Wat ze vandaag niet kunnen, kunnen ze morgen ineens wel. Maar de juf gaf ook wel aan dat het ook zo kan zijn dat onze zoon zijn hele schoolleven lang een dromerige en speels kind zal blijven. Het is toch afwachten wat de juiste keuze is, maar de keuze die wij genomen hebben voelt voor alle partijen goed.
Wat zegt jouw gevoel?
Ik denk dat het verschil tussen groep 1 en 2 op de basisscholen verschillend is. Onze juffen gaven aan dat groep 1 en 2 niet gelijk is. Bij ons wordt er in groep 2 echt veel meer verwacht qua zelfstandig werken bijvoorbeeld. En aangezien onze zoon dat in groep 1 al niet goed kan, zal dat in groep 2 hoogstwaarschijnlijk een groter issue worden. Reden voor ons om hem nog een keer groep 1 te laten doen is dat ik echt wil voorkomen dat mijn zoon op zijn tenen moet lopen, het gevoel heeft dat hij niet mee kan komen/dommer is dan de rest, of met tegenzin naar school zal gaan. Ik hoop dat hij op deze leeftijd nog flexibel genoeg is om de teleurstelling van niet naar groep 2 gaan snel te verwerken, ook omdat hij wel met zijn vriendjes in de klas blijft. Ik denk dat dat lastiger is als je niet naar groep 3 gaat en de rest wel.
Omdat hij zijn Citotoets uiteindelijk wel goed gemaakt heeft (de 1e keer had hij alleen voor taal een A, voor de rest een D. De tweede keer (hij mocht hem toen nog eens maken, tegenover de juf zodat ze zijn aandacht erbij kon houden) had hij hem heel goed gemaakt, alles voldoende en goed) gaan we wel een plan opstellen met de juffen waarin we iets opnemen in de trant van dat hij een keer per week met de opdrachten van groep 2 meedraait, of elke dag, of 3 keer in de week ofzo, dat moeten we nog uitdenken.
Ook spreken we af dat als blijkt dat hij ineens wel aan groep 2 toe is, de mogelijkheid wordt bekenen om hem alsnog in te laten stromen.
Als laatste gaan we met hem naar de fysio om zijn fijne motoriek te verbeteren. Wellicht als hij daar wat sterker in wordt, dat hij dan de opdrachten en werkjes ineens ook leuker vindt om te doen en dus sneller klaar is.
De juffen gaven bij ons aan dat het echt onze keuze is, wij mogen beslissen wat ze willen, maar hun advies (en dat van de rest van het team, ze hebben onze zoon besproken in een of ander overleg omdat ze het echt een lastig geval vonden ) is om hem in groep 1 te laten.
En omdat wij vertrouwen hebben in deze beide juffen, en ook zien dat onze zoon inderdaad lastig te sturen is qua opdrachten uitvoeren en ook nog heel erg houdt van gek doen en spelen, gaan wij daarin mee. Maar we hebben wel duidelijk aangegeven dat we een plan willen, dus niet zomaar groep 1 laten doubleren en alles herhalen, maar de stof wel interessant voor hem houden.
Of het extra jaar groep 1 hem goed zal doen, dat zal de tijd moeten leren. Het lastige in deze is dat je met kinderen te maken hebt, en niets zo veranderlijk als een kind. Wat ze vandaag niet kunnen, kunnen ze morgen ineens wel. Maar de juf gaf ook wel aan dat het ook zo kan zijn dat onze zoon zijn hele schoolleven lang een dromerige en speels kind zal blijven. Het is toch afwachten wat de juiste keuze is, maar de keuze die wij genomen hebben voelt voor alle partijen goed.
Wat zegt jouw gevoel?
woensdag 27 mei 2009 om 22:17
Die 80-90% verbaast me wel. Hier zijn alle sept-jan kinderen gewoon doorgegaan, op eentje na die op 24 december jarig was dus ook echt op het randje zat. Daarentegen is er ook een januari kind door gegaan. Mijn zoons groep 3 bestaat dan ook voor de helft uit kinderen die voor de zomvervakantie jarig zijn, en voor de helft uit sept-jan kinderen. Het lijkt mij toch dat je gewoon het onderwijs in groep 3 zo moet vormgeven dat een gemiddeld kind jarig in het najaar zonder problemen door kan.
woensdag 27 mei 2009 om 22:25
Deze discussie heeft me wel aan het denken gezet, zeker omdat onze oudste eind december jarig is. Als ik het zo lees zou een gemende groep 1/2 wel mijn voorkeur hebben. Je kunt dan wat makkelijker een kind het volgende jaar in dezelfde groep laten en pas na dat jaar bepalen of ze al klaar is voor groep 3. Dan hoef je niet al na een half jaar groep 1 te bepalen of een kind moet blijven zitten.
woensdag 27 mei 2009 om 22:30
Hoi!
Bij ons op school begint een kind van jouw leeftijd ook in groep 0, gaat na de zomer naar groep 1 en het jaar daarna naar groep 2. De inspectie heeft hierover niet echt een duidelijke richtlijn, de school moet een stukje hierover opgenomen hebben in hun schoolplan/infoboekje. Daar kan je naar vragen.
Verder zijn de juf en IB-er hier meer in thuis dan de meeste ouders, dus zij kunnen je van informatie voorzien.
Bij ons op school begint een kind van jouw leeftijd ook in groep 0, gaat na de zomer naar groep 1 en het jaar daarna naar groep 2. De inspectie heeft hierover niet echt een duidelijke richtlijn, de school moet een stukje hierover opgenomen hebben in hun schoolplan/infoboekje. Daar kan je naar vragen.
Verder zijn de juf en IB-er hier meer in thuis dan de meeste ouders, dus zij kunnen je van informatie voorzien.
woensdag 27 mei 2009 om 22:38
quote:Morrie schreef op 27 mei 2009 @ 21:22:
Missmysterious31, mijn zoon wordt in augustus 5 en gaat hoogstwaarschijnlijk ook groep 1 overdoen. Bij hem is de reden dat hij geen taakbesef heeft. Hij maakt vrijwel nooit zijn werkjes en opdrachten af binnen de tijd, hij droomt maar wat weg, hij is erg speels en kinds en doet regelmatig maar wat.
Maar dat is toch normaal in groep 1? Als het goed is leert ie straks in groep 2 wat meer taakgericht werken. En ik zie dat kindren vaak van die ontwikkelingssprongen maken, dus zou zomaar kunnen dat het ineens dan heel snel gaat. En dan zit ie nog een jaar bij die kleuters.
Missmysterious31, mijn zoon wordt in augustus 5 en gaat hoogstwaarschijnlijk ook groep 1 overdoen. Bij hem is de reden dat hij geen taakbesef heeft. Hij maakt vrijwel nooit zijn werkjes en opdrachten af binnen de tijd, hij droomt maar wat weg, hij is erg speels en kinds en doet regelmatig maar wat.
Maar dat is toch normaal in groep 1? Als het goed is leert ie straks in groep 2 wat meer taakgericht werken. En ik zie dat kindren vaak van die ontwikkelingssprongen maken, dus zou zomaar kunnen dat het ineens dan heel snel gaat. En dan zit ie nog een jaar bij die kleuters.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 28 mei 2009 om 09:18
Solomio, blijkbaar is het niet normaal, want mijn zoon valt op hierin, is duidelijk minder ver dan de rest. Dat zie en merk ik zelf ook. Als het normaal was zoals jij suggereert, was het voorstel voor doubleren van groep 1 niet gekomen.
Als hij een sprong maakt, mag hij doorstromen naar groep 2. Dan zit hij niet nog een jaar bij 'die???' kleuters. En als hij geen sprong maakt wel.
Als hij een sprong maakt, mag hij doorstromen naar groep 2. Dan zit hij niet nog een jaar bij 'die???' kleuters. En als hij geen sprong maakt wel.

vrijdag 29 mei 2009 om 22:39
quote:nippo schreef op 27 mei 2009 @ 22:17:
Die 80-90% verbaast me wel. Hier zijn alle sept-jan kinderen gewoon doorgegaan, op eentje na die op 24 december jarig was dus ook echt op het randje zat. Daarentegen is er ook een januari kind door gegaan. Mijn zoons groep 3 bestaat dan ook voor de helft uit kinderen die voor de zomvervakantie jarig zijn, en voor de helft uit sept-jan kinderen. Het lijkt mij toch dat je gewoon het onderwijs in groep 3 zo moet vormgeven dat een gemiddeld kind jarig in het najaar zonder problemen door kan.Lijkt me eerder dat ze, als ze die geboortejaareis bij toelatingen gaan instellen, de overgang van de ene groep naar de andere groep op een later moment in het jaar moeten doen. Bijvoorbeeld rond november ofzo. Maar ja, dan zijn 6 weken vakantie weer minder aantrekkelijk......
Die 80-90% verbaast me wel. Hier zijn alle sept-jan kinderen gewoon doorgegaan, op eentje na die op 24 december jarig was dus ook echt op het randje zat. Daarentegen is er ook een januari kind door gegaan. Mijn zoons groep 3 bestaat dan ook voor de helft uit kinderen die voor de zomvervakantie jarig zijn, en voor de helft uit sept-jan kinderen. Het lijkt mij toch dat je gewoon het onderwijs in groep 3 zo moet vormgeven dat een gemiddeld kind jarig in het najaar zonder problemen door kan.Lijkt me eerder dat ze, als ze die geboortejaareis bij toelatingen gaan instellen, de overgang van de ene groep naar de andere groep op een later moment in het jaar moeten doen. Bijvoorbeeld rond november ofzo. Maar ja, dan zijn 6 weken vakantie weer minder aantrekkelijk......
zaterdag 30 mei 2009 om 22:49
quote:Morrie schreef op 28 mei 2009 @ 09:18:
Solomio, blijkbaar is het niet normaal, want mijn zoon valt op hierin, is duidelijk minder ver dan de rest. Dat zie en merk ik zelf ook. Als het normaal was zoals jij suggereert, was het voorstel voor doubleren van groep 1 niet gekomen.
Als hij een sprong maakt, mag hij doorstromen naar groep 2. Dan zit hij niet nog een jaar bij 'die???' kleuters. En als hij geen sprong maakt wel.
Ik snap wel dat jouw zoon blijkbaar echt ander gedrag vertoont dan zijn klasgenoten. Maar ik bekijk dat altijd weer van de andere kant. Mijn zoon is inmiddels 10, kan nog steeds niet normaal op zijn stoel zitten, dus dat had een jaar extra kleuteren niet opgelost. Bij de kleuters was het wel heel extreem, want hij verveelde zich er te pletter. Het heeft er bij mij iig voor gezorgd dat ik de deskundigheid van een leerkracht niet zomaar aanneem.
Stel nou dat later blijkt dat je kind idd adhd heeft, dan zal zijn gedrag 'afwijkend' blijven. Ik bedoel: zal een jaar extra kleuteren daadwerkelijk helpen om de problemen te verbeteren, of komt dat 'vanzelf' als hij wat ouder wordt? Of mss blijft het wel zo.
Het feit dat inmiddels uit onderzoek gebleken is dat de evt winst van kleuterverlengen al heel snel weer weg is, mis ik toch erg in dit topic.
En wat ik me ook afvraag: stel dat hij een paar maanden ouder was (ik neem aan dat hij een herfstkind is?) en hetzelfde gedrag vertoonde? Zouden ze hem dan ook laten doubleren? Of zouden ze dan wat 'coulanter' zijn omdat hij qua leeftijd echt wel naar groep 2 moest? Volgens mij bekijken ze dit soort dingen echt met de geboortedatum in hun hoofd. En dan wordt bepaald gedrag bij een herfstkleuter uitgelegd als 'jong gedrag', terwijl hetzelfde gedrag bij een iets ouder kind ineens een andere naam krijgt.
Nou ja, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
En de term 'die' kleuters komt omdat ik bij mijn kinderen gezien heb dat de kleutertijd echt een drama was, dus ja, langer kleuteren lijkt mij echt verschrikkelijk.
Solomio, blijkbaar is het niet normaal, want mijn zoon valt op hierin, is duidelijk minder ver dan de rest. Dat zie en merk ik zelf ook. Als het normaal was zoals jij suggereert, was het voorstel voor doubleren van groep 1 niet gekomen.
Als hij een sprong maakt, mag hij doorstromen naar groep 2. Dan zit hij niet nog een jaar bij 'die???' kleuters. En als hij geen sprong maakt wel.
Ik snap wel dat jouw zoon blijkbaar echt ander gedrag vertoont dan zijn klasgenoten. Maar ik bekijk dat altijd weer van de andere kant. Mijn zoon is inmiddels 10, kan nog steeds niet normaal op zijn stoel zitten, dus dat had een jaar extra kleuteren niet opgelost. Bij de kleuters was het wel heel extreem, want hij verveelde zich er te pletter. Het heeft er bij mij iig voor gezorgd dat ik de deskundigheid van een leerkracht niet zomaar aanneem.
Stel nou dat later blijkt dat je kind idd adhd heeft, dan zal zijn gedrag 'afwijkend' blijven. Ik bedoel: zal een jaar extra kleuteren daadwerkelijk helpen om de problemen te verbeteren, of komt dat 'vanzelf' als hij wat ouder wordt? Of mss blijft het wel zo.
Het feit dat inmiddels uit onderzoek gebleken is dat de evt winst van kleuterverlengen al heel snel weer weg is, mis ik toch erg in dit topic.
En wat ik me ook afvraag: stel dat hij een paar maanden ouder was (ik neem aan dat hij een herfstkind is?) en hetzelfde gedrag vertoonde? Zouden ze hem dan ook laten doubleren? Of zouden ze dan wat 'coulanter' zijn omdat hij qua leeftijd echt wel naar groep 2 moest? Volgens mij bekijken ze dit soort dingen echt met de geboortedatum in hun hoofd. En dan wordt bepaald gedrag bij een herfstkleuter uitgelegd als 'jong gedrag', terwijl hetzelfde gedrag bij een iets ouder kind ineens een andere naam krijgt.
Nou ja, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
En de term 'die' kleuters komt omdat ik bij mijn kinderen gezien heb dat de kleutertijd echt een drama was, dus ja, langer kleuteren lijkt mij echt verschrikkelijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning