Dochter, net 11, is ongesteld, groeit ze nog voldoende?
zaterdag 26 juni 2021 om 21:33
Mijn dochter is vandaag voor de tweede keer ongesteld geworden. Vorige maand was ze net 11. Ze is klein voor haar leeftijd, nu 1,43 m. Ik lees nu dat meiden na hun eerste menstruatie nog 6-9 cm groeien. Haar zus was 12 en al wat groter, ze is uiteindelijk 1.63 m geworden. Ik ben zelf niet zo groot (1,58), haar vader is 1.78. Volgens berekeningen bij de GGD zou ze 1.65 gezien haar groeicurve. Dat is natuurlijk wel een schatting. Maar als het echt zo is dat ze nog maar 6-9 cm groeit, dan wordt ze hooguit 1,52. En daar maak ik me best zorgen om, ik vind het namelijk zelf best lastig als 'ukkie'.
zaterdag 26 juni 2021 om 21:38
Was bij mij wel zo.
Ik was net 12 geworden en voor het eerst ongesteld. Ben daarna amper meer gegroeid. Heb heel lang nog sportbroekjes gepast uit groep 8
.
Ik was altijd een van de langste van de meisjes in mijn basisschool klas. Nu ben ik 1m60. Ik ervaar dat nooit als lastig of vervelend dus dat is denk ik hoe je het zelf ervaart.
Ik was net 12 geworden en voor het eerst ongesteld. Ben daarna amper meer gegroeid. Heb heel lang nog sportbroekjes gepast uit groep 8

Ik was altijd een van de langste van de meisjes in mijn basisschool klas. Nu ben ik 1m60. Ik ervaar dat nooit als lastig of vervelend dus dat is denk ik hoe je het zelf ervaart.

zaterdag 26 juni 2021 om 21:43
Nou ben ik verre van deskundig, maar er zijn toch veel meisjes die al menstrueren als ze 12 ofzo zijn? En de meeste meiden groeien toch daarna nog een heel stuk?
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
zaterdag 26 juni 2021 om 21:52
Het is een gemiddelde. Er zijn kinderen die nog amper groeien en kinderen die nog wel 20cm groeien.
Mijn oudste dochter was ook net 11 maar is nog wel 10cm gegroeid (is 1.62). Ik ben zelf ook nog wel flink doorgegroeid daarna (van 1,62 naar 1,76) maar mijn moeder weer niet destijds.
Het enige waar je echt aan kan zien of ze nog veel zal groeien zijn haar groeischijven, dat kan met een röntgenfoto.
Mijn oudste dochter was ook net 11 maar is nog wel 10cm gegroeid (is 1.62). Ik ben zelf ook nog wel flink doorgegroeid daarna (van 1,62 naar 1,76) maar mijn moeder weer niet destijds.
Het enige waar je echt aan kan zien of ze nog veel zal groeien zijn haar groeischijven, dat kan met een röntgenfoto.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zaterdag 26 juni 2021 om 21:53
Hoe vind je dochter het zelf? Maakt zij zich zorgen over (te) klein zijn en blijven?
Zijn jullie hierover al bij de huisarts geweest, eventueel een verwijzing naar de kinderarts?
De berekening geeft wel een indicatie maar is natuurlijk een gemiddelde. Ik geloof dat ze met een botfoto (van de hand) een veel preciezere eindlengte kunnen bepalen. Soms kan dan met puberteitsremmers de groei nog iets verder gestimuleerd worden. Of dat ook nog kan als je al ongesteld bent weet ik niet.
Zijn jullie hierover al bij de huisarts geweest, eventueel een verwijzing naar de kinderarts?
De berekening geeft wel een indicatie maar is natuurlijk een gemiddelde. Ik geloof dat ze met een botfoto (van de hand) een veel preciezere eindlengte kunnen bepalen. Soms kan dan met puberteitsremmers de groei nog iets verder gestimuleerd worden. Of dat ook nog kan als je al ongesteld bent weet ik niet.
anoniem_670ebb2077e49 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 21:54
0.21% gewijzigd

zaterdag 26 juni 2021 om 21:53
docotrandus schreef: ↑26-06-2021 21:43Nou ben ik verre van deskundig, maar er zijn toch veel meisjes die al menstrueren als ze 12 ofzo zijn? En de meeste meiden groeien toch daarna nog een heel stuk?
Nee, daarna groei je meestal nog maar een cm of 5. Lange meiden zijn doorgaans al lang als ze beginnen te menstrueren. Daarna zwakt de groei af.

zaterdag 26 juni 2021 om 21:57
Na de menarche groeit een meisje nog ongeveer 1 jaar door volgens mij.
Als je je zorgen maakt: huisarts en eventueel verwijzing naar kinderarts-endocrinoloog. Daarmee dan niet lang wachten, want hoe verder ze ontwikkelt is, hoe minder een arts nog kan doen.
Maar ik denk dat dat niet nuttig zal zijn: 11 jaar is vroeg maar niet te vroeg, en 1,43m bij 11 jaar is klein maar niet te klein.
Als je je zorgen maakt: huisarts en eventueel verwijzing naar kinderarts-endocrinoloog. Daarmee dan niet lang wachten, want hoe verder ze ontwikkelt is, hoe minder een arts nog kan doen.
Maar ik denk dat dat niet nuttig zal zijn: 11 jaar is vroeg maar niet te vroeg, en 1,43m bij 11 jaar is klein maar niet te klein.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

zaterdag 26 juni 2021 om 21:57
Ik ben na mijn eerste menstruatie (toen was ik twaalf) nauwelijks meer gegroeid, mijn ouders hadden een fiets voor mij gekocht die op de laagste stand net iets aan de grote kant was, want zij gingen er wel van uit dat ik nog zou groeien 
Maar die fiets is altijd iets te groot gebleven, tot hij tien jaar later ofzo gejat werd.
Ik zeg altijd dat ik 1 meter zestig ben, maar eigenlijk ben ik 1 meter 59 en een half

Maar die fiets is altijd iets te groot gebleven, tot hij tien jaar later ofzo gejat werd.
Ik zeg altijd dat ik 1 meter zestig ben, maar eigenlijk ben ik 1 meter 59 en een half

zaterdag 26 juni 2021 om 22:01
.
Volgens mij heeft puberteitsremming nauwelijks effect meer op de groei als je al menstrueert. Bovendien is 11 jaar een normale leeftijd voor een eerste menstruatie, dus wat zou je dan nog willen remmen?
Dan rest de vraag of een handfoto dan überhaupt zinvol is, aangezien er waarschijnlijk toch niets aan gedaan kan worden.
flipje2 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:02
4.01% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

zaterdag 26 juni 2021 om 22:01
zaterdag 26 juni 2021 om 22:05

zaterdag 26 juni 2021 om 22:05
Puberteitsremmers worden niet zozeer gegeven omdat een kind te jong in de puberteit komt, maar juist om lengtegroei te stimuleren.flipje2 schreef: ↑26-06-2021 22:01.
Volgens mij heeft puberteitsremming nauwelijks effect meer op de groei als je al menstrueert. Bovendien is 11 jaar een normale leeftijd voor een eerste menstruatie, dus wat zou je dan nog willen remmen?
Dan rest de vraag of een handfoto dan überhaupt zinvol is, aangezien er waarschijnlijk toch niets aan gedaan kan worden.
Stel dat het wél nog mogelijk is. En dat je kind graag wat extra lengte zou hebben. Dan zou ik als ouder me achteraf heel rot voelen als ik niet om een doorverwijzing naar de kinderarts had gevraagd.

zaterdag 26 juni 2021 om 22:11
Haha, ik weet nog dat ik in de brugklas een discussie/ruzie had met een ander meisje over onze lengte. We dachten allebei dat we groter waren dan de ander. En ik weet nog dat er 1,55 op mijn eerste ID kaart stond, toen was ik 13. Vandaar dat het ongeveer nog wel te herleiden is.Titatoverbal schreef: ↑26-06-2021 22:08Ik ben echt verbaasd dat er hier meerdere zijn dit dit zo weten, ik heb echt geen idee hoeveel ik nog groeide na mijn 1e menstruatie
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over

zaterdag 26 juni 2021 om 22:14

zaterdag 26 juni 2021 om 22:18
Titatoverbal schreef: ↑26-06-2021 22:08Ik ben echt verbaasd dat er hier meerdere zijn dit dit zo weten, ik heb echt geen idee hoeveel ik nog groeide na mijn 1e menstruatie
Ik weet het omdat ik gemeten ben door de schoolarts in groep 8 een week nadat ik voor het eerst ongesteld werd.
zaterdag 26 juni 2021 om 22:23
Snap je zorgen. Het zijn gemiddeldes inderdaad. En als het inderdaad wel zo gaat zijn is het zoals het is.
Heb mijn verhaal in deze altijd onthouden omdat ik toevallig met 14 en net ongesteld naar de GGD moest. 1.62 was ik. Volgens die vrouw zou ik 1,67 worden. Vond ik gek want moeder en zus zijn stukje groter maar goed die waren ook wel pas heel laat ongesteld.
Ik ben uiteindelijk 1,80 geworden, de grootste van de vrouwen thuis.
Heb mijn verhaal in deze altijd onthouden omdat ik toevallig met 14 en net ongesteld naar de GGD moest. 1.62 was ik. Volgens die vrouw zou ik 1,67 worden. Vond ik gek want moeder en zus zijn stukje groter maar goed die waren ook wel pas heel laat ongesteld.
Ik ben uiteindelijk 1,80 geworden, de grootste van de vrouwen thuis.