Dochter, net 11, is ongesteld, groeit ze nog voldoende?

26-06-2021 21:33 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is vandaag voor de tweede keer ongesteld geworden. Vorige maand was ze net 11. Ze is klein voor haar leeftijd, nu 1,43 m. Ik lees nu dat meiden na hun eerste menstruatie nog 6-9 cm groeien. Haar zus was 12 en al wat groter, ze is uiteindelijk 1.63 m geworden. Ik ben zelf niet zo groot (1,58), haar vader is 1.78. Volgens berekeningen bij de GGD zou ze 1.65 gezien haar groeicurve. Dat is natuurlijk wel een schatting. Maar als het echt zo is dat ze nog maar 6-9 cm groeit, dan wordt ze hooguit 1,52. En daar maak ik me best zorgen om, ik vind het namelijk zelf best lastig als 'ukkie'.
Ik ben vooral nog ongewoon lang doorgegroeid. Ik weet dat ik ca 150cm was toen ik naar de brugklas ging. Ik was een van de kleinsten van mijn klas, maar wel al 12 jaar. Dat jaar werd ik voor het eerst ongesteld, ik was toen 13. Ben nog tot ca mijn 17e in een heel traag tempo blijven groeien. Nu 169. Ouders zijn 1.60 en 1.73, dus daar moest ik het ook niet van hebben ;)
Mijn dochter begon met menstrueren op haar negende. Nu, ruim twee jaar later is ze krap 10 cm gegroeid en tikt net niet de 1.60 m aan. Ik verwacht niet dat ze veel meer groeit in de lengte. Ben zelf op mijn 10e voor het eerst gaan menstrueren en groeide daarna ook geen 10 cm meer. Ben 1.63 m.
Mijn dochter heeft puberteitsremmers gekregen om te voorkomen dat ze te vroeg ongesteld zou worden. Ook diverse onderzoeken gehad waaronder foto van de hand. Ze is op haar 9e hiermee begonnen en nu 2 jaar later ermee gestopt. Ze is nog niet ongesteld, maar kan elk moment gebeuren. Van het ziekenhuis begrepen dat ze na menstruatie nog 2 jaar max doorgroeid en dan max 20 cm.
Perlala_Gadeon schreef:
26-06-2021 21:53
Nee, daarna groei je meestal nog maar een cm of 5. Lange meiden zijn doorgaans al lang als ze beginnen te menstrueren. Daarna zwakt de groei af.
Dank voor de uitleg. Die voorlichting heb ik vroeger niet gekregen. Of ik heb niet goed opgelet natuurlijk...
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Volgens mij ben ik zelf nog wel lang doorgegaan met groeien maar ik weet niet hoeveel centimeters erbij zijn gekomen. Ik werd op mijn 10e ongesteld. In de tweede klas vo bij de schoolarts was ik 1,53 m. Uiteindelijk ben ik 1,59 m geworden, dus na mijn 13e is er 6 cm bij gekomen.
Mijn oudste was ook vroeg ongesteld, zij is 1,57. De jongste was al 12,5 toen ze ongesteld werd, en rond de 1,61. Ze tikt nu net wel of net niet de 1,70 m aan, de reuzin van de familie :)
Ik voel me trouwens helemaal geen ukkie. Het valt me alleen op als ik foto’s zie waar ik met vrienden of collega’s op sta. Sommigen zijn bijna een halve meter langer.
kamillet wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:49
15.48% gewijzigd
Ik geloof dat ik op mijn 12e 163 cm was, toen voor het eerst ongesteld, en nu 170 cm.
docotrandus schreef:
26-06-2021 22:45
Dank voor de uitleg. Die voorlichting heb ik vroeger niet gekregen. Of ik heb niet goed opgelet natuurlijk...

Zo is het mij verteld en zo ging het ook bij mij en ook bij mijn dochter. Maar alleen al in dit topic lees ik toch ook een hoop andere verhalen!
Menstruatie rond mijn 13 toen ik 1m52 was.

Klein Duimpje is my middle name, want ik ben uiteindelijk 1m56 geworden.
(Met een stel ouders van rond de 1.65 à 1.68.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik was 12 bij mijn 1e menstruatie en 1.43 m. Uiteindelijk 1.51 m geworden. Ik vind het wel jammer, had graag wat groter willen zijn. Mijn lengte zit in mijn Aziatische afkomst.
Ik was al volledig uitgegroeid toen ik ongesteld werd, want ik was 16,5 toen ik voor de eerste keer menstrueerde.
Mijn beste vriendinnetje van de basisschool was 10 toen ze haar eerste menstruatie had. Zij was destijds de langste van de klas en is daarna nog ongeveer 15 cm gegroeid.
Ik was 10 toen ik ongesteld werd en was op dat moment een van de langeren uit de klas: 1m62. Hier is het ook meteen bij gebleven want ik ben nog steeds 1m62 (en sindsdien was ik dus altijd een van de korteren uit de klas haha). Volgens de voorspellingen zou ik overigens 1m75 worden maar dat is dus niet gebeurd.

Ik heb overigens totaal geen probleem met mijn lengte. Het is wat het is.
Here am I in my little bubble
Ik was ook 11 toen ik voor het eerst ongesteld werd.
Ze voorspelden toen dat ik ongeveer 1,65 zou worden, (net als mijn moeder en oudere zus), maar ik ben 1,70.
Ik ben dus nog best wat gegroeid nadat de menstruatie begon.
Coreopsis schreef:
26-06-2021 22:01
De meeste 11jarigen van 143 zijn nog niet ongesteld. En de meeste 11jarigen die wel ongesteld zijn zijn (veel) langer dan 143.
Dat klopt in mijn geval. Ik was 10 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Daarna ben ik nog een paar centimeter gegroeid. Op mijn 11e ben ik gestopt met groeien. Toen was ik een krappe 1.65 meter en behoorde ik kort tot de grotere kinderen uit de klas.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Perkele schreef:
26-06-2021 22:00
Ik was 12 toen ik ongesteld werd en groeide daarna nog 13 cm

Ik was 13 jaar en ben nog ruim 9 cm langer geworden.
Ik was 1.75m in groep 8.. werd toen ook ongesteld.. daarna nog 8cm gegroeid..
Coreopsis schreef:
26-06-2021 21:53
Hoe vind je dochter het zelf? Maakt zij zich zorgen over (te) klein zijn en blijven?

Zijn jullie hierover al bij de huisarts geweest, eventueel een verwijzing naar de kinderarts?

De berekening geeft wel een indicatie maar is natuurlijk een gemiddelde. Ik geloof dat ze met een botfoto (van de hand) een veel preciezere eindlengte kunnen bepalen. Soms kan dan met puberteitsremmers de groei nog iets verder gestimuleerd worden. Of dat ook nog kan als je al ongesteld bent weet ik niet.
Nee, we zijn nog niet bij de huisarts geweest, maar dit ga ik wel doen.

Ze vindt het zelf nu al niet leuk dat ze een van de kleinste van haar klas is. Ik heb het gisteren wel met haar over gehad dat de mogelijkheid bestaat dat ze niet zo veel meer gaat groeien. Ze heeft een boek gekregen over meisjes in de puberteit, ze zei dat ze het daar in ging opzoeken. Verder ben ik er niet meer dieper op ingegaan, want ik wil eerst voor mezelf weten hoe het nu precies zit.
Eekhoorntjesbrood schreef:
26-06-2021 22:39
Mijn dochter heeft puberteitsremmers gekregen om te voorkomen dat ze te vroeg ongesteld zou worden. Ook diverse onderzoeken gehad waaronder foto van de hand. Ze is op haar 9e hiermee begonnen en nu 2 jaar later ermee gestopt. Ze is nog niet ongesteld, maar kan elk moment gebeuren. Van het ziekenhuis begrepen dat ze na menstruatie nog 2 jaar max doorgroeid en dan max 20 cm.
Maar was jouw dochter altijd al kleiner dan het gemiddelde dan?

Ik had bij dochter nog helemaal niet verwacht dat ze nu al ging menstrueren. Ze is wel gegroeid de laatste jaren, maar een echte groeispurt heeft ze niet gehad. Ik heb een zoon van 1.81, moet eens zien wat een verscihil....

Ik ga morgen meteen mijn huisarts raadplegen.

Als ik het hier zo lees, is er maar een enkeling die nog flink is doorgegroeid nadat ze de eerste keer ongesteld is geworden. Ik kan het van mezelf niet meer herinneren, ik weet alleen dat ik een paar weken voor mijn dertiende ongesteld werd.
Ja ze is nu 1.42 en ze verwachten dat ze rond de 1.62 nu gaat uitkomen. In het najaar gaan ze weer een foto maken van haar hand om de botleeftijd opnieuw te bepalen.
Ik was ongesteld op mijn 11e en daarna ben ik niet meer gegroeid. Mijn dochter was 10 en is daarna nog 2 cm gegroeid.
Titatoverbal schreef:
26-06-2021 22:08
Ik ben echt verbaasd dat er hier meerdere zijn dit dit zo weten, ik heb echt geen idee hoeveel ik nog groeide na mijn 1e menstruatie
Ja, doordat het nogal opmerkelijk was. Ik was in groep 8 zo'n 1,67/1,68 en ben nu 1,80 en was op mijn 14e uitgegroeid en altijd de langste. Dus dan valt dat ook aardig op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven